Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 1 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.39.2023.1.APR
Prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 stycznia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej budowy Stacji narciarskiej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenie przyszłego
Park (dalej: Park lub Wnioskodawca) został utworzony na mocy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia (…) r. i działa od (…) r. Obecny status prawny parku narodowego reguluje ustawa o ochronie przyrody z dnia 16 kwietnia 2014 r., na mocy której Park jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Działalność Parku przede wszystkim nakierowana jest na działalność związaną z ochroną przyrody.
Do zadań Parku należą w szczególności:
I.prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego, zmierzających do realizacji następujących celów: zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej i walorów krajobrazowych, przywrócenia właściwego stanu zasobów i składników przyrody oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów;
II.udostępnianie obszaru parku narodowego na zasadach określonych w planie ochrony lub zadaniach ochronnych i w zarządzeniach dyrektora parku narodowego;
III.prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą.
Park jako park narodowy prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z posiadanych środków i uzyskiwanych przychodów wydatki na finansowanie w/w zadań oraz kosztów działalności.
Park, stosownie do przepisów ustawy o ochronie przyrody może także prowadzić działalność gospodarczą na zasadach przewidzianych treścią ustawy Prawo przedsiębiorców. Przychody Park z perspektywy przepisów ustawy o VAT zasadniczo dzielą się na:
1.Przychody dotyczące działalności tzw. statutowej, a więc działalności niemającej charakteru działalności gospodarczej, a która w zasadniczej mierze obejmuje szereg działań związanych z realizacją opisanych na wstępie tzw. zadań własnych wynikających z ustawy o ochronie przyrody oraz innych działań określonych przez statut Parku. Przychody te obejmują różnego rodzaju dotacje celowe z budżetu państwa, dofinansowania z funduszu leśnego, dofinansowania do projektów z udziałem środków pochodzących z Unii Europejskiej itp.
2.Przychody z działalności gospodarczej opodatkowanej VAT obejmujące w szczególności sprzedaż biletów wstępu, biletów/opłat parkingowych, sprzedaż wydawnictw, kalendarzy oraz różnego rodzaju gadżetów np. oznaczonych logo Park, wynajem i dzierżawa różnego rodzaju obiektów lub powierzchni, czy też różnego rodzaju opłaty za udostępnianie parku (np. opłaty dot. dorożkarzy, opłaty za fotografowanie lub filmowanie w celach komercyjnych, itp.).
3.Przychody z działalności gospodarczej zwolnionej z VAT obejmujące w szczególności wynajem mieszkań na cele mieszkaniowe (sprzedaż zwolniona z VAT stanowi marginalną część przychodów Wnioskodawcy).
W chwili obecnej Wnioskodawca realizuje inwestycję, której celem jest budowa (...) w (...), a w tym m.in. budowa odpowiedniej infrastruktury składającej się na „(...)” (dalej jako: Inwestycja lub Stacja). Inwestorem w zakresie przedmiotowej Inwestycji pozostaje Park jako gwarant realizacji tegoż przedsięwzięcia z poszanowaniem ochrony przyrody. Finansowanie Inwestycji będzie odbywać się z następujących źródeł:
‒Fundusz (...) (fundusz Ministerstwa (…) – Program inwestycji o szczególnych znaczeniu dla sportu);
‒Rezerwa celowa budżetu Państwa;
‒Środki własne.
Dodać przy tym należy, iż założeniem wskazanego powyżej Programu inwestycji o szczególnym znaczeniu dla sportu jest rozwój bazy obiektów sportowych, służących polskiemu sportowi wyczynowemu, zapewniających odpowiednie warunki dla szkolenia i treningu sportowców, przygotowania kadry narodowej oraz organizacji zawodów. Inwestycje dotyczą budowy, przebudowy lub remontów obiektów specjalistycznych, spełniających standardy międzynarodowe, mogących stać się areną ważnych zawodów i imprez sportowych rangi ogólnopolskiej, europejskiej, czy światowej.
Z perspektywy Park koszty składające się na przedmiotową Inwestycję obejmują różnego rodzaju wydatki, w tym m. in.:
‒wydatki związane z przygotowaniem terenu pod budowę, zabudowę,
‒wydatki związane z budową lub rozbudową infrastruktury wodnokanalizacyjnej oraz infrastruktury zapewniającej m.in. naśnieżanie stoku,
‒wydatki związane z budową poszczególnych obiektów tworzących infrastrukturę stacji narciarskiej, a w tym także budynki lub budowle składające się na zaplecze techniczne i organizacyjne, zakup różnego rodzaju urządzeń obsługujących Stację (kolejka linowa, urządzenia do naśnieżania tj. stacje pomp, armatki śnieżne, latarnie oraz cała infrastruktura oświetleniowa i wiele innych),
‒usługi obce, m. in. różnego rodzaju ekspertyzy środowiskowe, usługi prawne, konsultacje techniczne, inżynierskie, czy budowlane itd.
Jak wskazano powyżej realizowana inwestycja stanowić będzie bazę sportową, szkoleniową i rekreacyjną przeznaczoną zarówno dla profesjonalnych sportowców, jak i amatorów sportów zimowych.
Klientami Stacji będą poza klientami indywidualnym, także klienci grupowi oraz (…), Szkoły (…), kluby sportowe itp.
Działalność prowadzona w ramach Stacji obejmować będzie szereg aktywności w postaci m. in.:
‒udostępniania całości lub części stoku wraz z zapleczem sanitarno-technicznym w celu organizacji różnego rodzaju imprez sportowych, w tym także imprez organizowanych przez (…);
‒udostępniania całości lub części stoku narciarskiego wraz z towarzyszącą infrastrukturą na potrzeby przeprowadzenia treningów, szkoleń, w tym szkółek narciarskich;
‒jak również udostępnianie stoku dla ogółu zainteresowanych tzn. narciarzy rekreacyjnych.
Wskazana powyżej działalność, która będzie prowadzona na stoku narciarskim generować będzie przede wszystkim przychody w postaci:
‒sprzedaży biletów oraz karnetów na przejazdy koleją linową,
‒wynagrodzenia z tytułu wynajęcia całości lub części stoku narciarskiego wraz z zapleczem sanitarno – technicznym.
Przychody obejmować będą najprawdopodobniej także przychody z tytułu udostępniania różnego rodzaju powierzchni reklamowych znajdujących się na terenie Stacji narciarskiej, jak również kwoty odpowiadające czynszom najmu poszczególnych pomieszczeń wykorzystywanych przez podmioty trzecie do prowadzenia przez nich działalności gospodarczej.
Wskazana powyżej działalność najprawdopodobniej będzie realizowana przez Park za pośrednictwem wyłonionego w tym celu Operatora, który w ramach prowadzonej przez siebie działalności usługowej będzie prowadził sprzedaż w imieniu i na rachunek Park za określonym wynagrodzeniem.
Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż planowana działalność gospodarcza dotycząca Stacji narciarskiej zakłada realizację poszczególnych, wymienionych powyżej usług wyłącznie tytułem odpłatnym, a która to odpłatność stanowić będzie obrót dla celów opodatkowania podatkiem VAT, niekorzystający ze zwolnienia od opodatkowania (obrót z tytułu sprzedaży będzie efektywnie opodatkowany podatkiem VAT). Wskazana infrastruktura nie będzie udostępniana w sposób nieodpłatny, jak również do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy o VAT.
Pytanie
Czy Wnioskodawcy, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT przysługuje prawo do odliczenia całości kwot podatku naliczonego od wydatków związanych z realizowaną inwestycją dotyczącą budowy Stacji narciarskiej, z zastrzeżeniem wydatków, w stosunku do których ustawa o VAT nie przewiduje prawa do odliczenia tj. wydatków określonych treścią art. 88 ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy w okolicznościach przedstawionego zdarzenia przyszłego, przysługuje mu prawo do odliczenia całości kwoty podatku naliczonego od wydatków związanych z budową Stacji narciarskiej, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Prawo do odliczenia nie obejmuje oczywiście ewentualnych kwot podatku naliczonego z tytułu wydatków lub przypadków określonych treścią art. 88 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W przypadku towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, stosownie do treści art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT – podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, a w przypadku braku możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot, o których mowa w zdaniu poprzedzającym, podatnik winien odliczyć podatek VAT naliczony proporcjonalnie, wg zasad określonych w ramach art. 90 ust. 3-6 ustawy o VAT.
Jednocześnie jednak w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza – gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć (vide art. 86 ust. 2a ustawy o VAT).
W ocenie Wnioskodawcy, w okolicznościach przedstawionego zdarzenia przyszłego planowany sposób i zakres użytkowania Stacji narciarskiej wskazuje, iż Wnioskodawca jest/będzie uprawniony do odliczenia całości kwot podatku naliczonego związanych z budową przedmiotowej Inwestycji. Jak opisano w ramach opisu zdarzenia przyszłego sposób wykorzystania Stacji narciarskiej wskazuje, iż będzie ona służyła wyłącznie celom związanym z działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, a w tym nie będzie służyć celom innym niż działalność gospodarcza w kontekście wynikającym z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT. Sprzedaż, która będzie realizowana w ramach Stacji narciarskiej obejmować będzie wyłącznie sprzedaż opodatkowaną VAT i niekorzystającą ze zwolnienia, a w tym w szczególności sprzedaż biletów, sprzedaż karnetów, opłaty z tytułu udostępniania całości lub części stoku, ewentualne udostępnianie powierzchni reklamowej, czy czynsz najmu powierzchni komercyjnych wykorzystywanych przez podmioty trzecie do prowadzenia przez nich działalności gospodarczej. Fakt, iż planowana sprzedaż będzie realizowana poprzez wyłonionego Operatora, pozostaje bez żadnego znaczenia w kontekście prawa do odliczenia podatku VAT, ponieważ podmiot ten będzie dokonywał sprzedaży w imieniu i na rachunek PARK.
Mając zatem na uwadze fakt, iż sprzedaż generowana poprzez Stację narciarską stanowić będzie w całości obrót opodatkowany podatkiem VAT, toteż Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do odliczenia całości kwot podatku naliczonego związanego z budową Stacji narciarskiej na zasadach przewidzianych treścią art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, z zastrzeżeniem przypadków określonych treścią art. 88 ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.). W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
W chwili obecnej realizują Państwo inwestycję, której celem jest budowa (…), a w tym m. in. budowa odpowiedniej infrastruktury składającej się na (…). Koszty składające się na przedmiotową Inwestycję obejmują różnego rodzaju wydatki, w tym m. in.:
‒wydatki związane z przygotowaniem terenu pod budowę, zabudowę,
‒wydatki związane z budową lub rozbudową infrastruktury wodnokanalizacyjnej oraz infrastruktury zapewniającej m.in. naśnieżanie stoku,
‒wydatki związane z budową poszczególnych obiektów tworzących infrastrukturę stacji narciarskiej, a w tym także budynki lub budowle składające się na zaplecze techniczne i organizacyjne, zakup różnego rodzaju urządzeń obsługujących Stację (kolejka linowa, urządzenia do naśnieżania tj. stacje pomp, armatki śnieżne, latarnie oraz cała infrastruktura oświetleniowa i wiele innych),
‒usługi obce, m. in. różnego rodzaju ekspertyzy środowiskowe, usługi prawne, konsultacje techniczne, inżynierskie, czy budowlane itd. Jak wskazano powyżej realizowana inwestycja stanowić będzie bazę sportową, szkoleniową i rekreacyjną przeznaczoną zarówno dla profesjonalnych sportowców, jak i amatorów sportów zimowych.
Działalność prowadzona w ramach Stacji obejmować będzie szereg aktywności w postaci m. in.:
‒udostępniania całości lub części stoku wraz z zapleczem sanitarno-technicznym w celu organizacji różnego rodzaju imprez sportowych, w tym także imprez organizowanych przez (…);
‒udostępniania całości lub części stoku narciarskiego wraz z towarzyszącą infrastrukturą na potrzeby przeprowadzenia treningów, szkoleń, w tym szkółek narciarskich;
‒jak również udostępnianie stoku dla ogółu zainteresowanych tzn. narciarzy rekreacyjnych.
Wskazana powyżej działalność, która będzie prowadzona na stoku narciarskim generować będzie przede wszystkim przychody w postaci:
‒sprzedaży biletów oraz karnetów na przejazdy koleją linową,
‒wynagrodzenia z tytułu wynajęcia całości lub części stoku narciarskiego wraz z zapleczem sanitarno – technicznym.
Przychody obejmować będą najprawdopodobniej także przychody z tytułu udostępniania różnego rodzaju powierzchni reklamowych znajdujących się na terenie Stacji narciarskiej, jak również kwoty odpowiadające czynszom najmu poszczególnych pomieszczeń wykorzystywanych przez podmioty trzecie do prowadzenia przez nich działalności gospodarczej.
Wskazana powyżej działalność najprawdopodobniej będzie realizowana przez Państwa za pośrednictwem wyłonionego w tym celu Operatora, który w ramach prowadzonej przez siebie działalności usługowej będzie prowadził sprzedaż w imieniu i na Państwa rachunek za określonym wynagrodzeniem.
Ponadto, planowana działalność gospodarcza dotycząca Stacji narciarskiej zakłada realizację poszczególnych, wymienionych powyżej usług wyłącznie tytułem odpłatnym, a która to odpłatność stanowić będzie obrót dla celów opodatkowania podatkiem VAT, niekorzystający ze zwolnienia od opodatkowania (obrót z tytułu sprzedaży będzie efektywnie opodatkowany podatkiem VAT). Wskazana infrastruktura nie będzie udostępniana w sposób nieodpłatny, jak również do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy o VAT.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia całości kwot podatku naliczonego od wydatków związanych z realizowaną inwestycją dotyczącą budowy Stacji narciarskiej.
Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie powyższy warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego jest spełniony. Bowiem, jak Państwo wskazali, planowana działalność gospodarcza dotycząca Stacji narciarskiej zakłada realizację poszczególnych usług (tj. wstęp na przejazdy koleją linową, wynajęcie stoku narciarskiego wraz z zapleczem sanitarno – technicznym, udostępniania różnego rodzaju powierzchni reklamowych znajdujących się na terenie Stacji narciarskiej, najem poszczególnych pomieszczeń wykorzystywanych przez podmioty trzecie do prowadzenia przez nich działalności gospodarczej) wyłącznie tytułem odpłatnym, a która to odpłatność stanowić będzie obrót dla celów opodatkowania podatkiem VAT, niekorzystający ze zwolnienia od opodatkowania (obrót z tytułu sprzedaży będzie efektywnie opodatkowany podatkiem VAT). Wskazana infrastruktura nie będzie udostępniana w sposób nieodpłatny, jak również do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy o VAT.
W konsekwencji, z uwagi na spełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, będą Państwo mieli prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizowaną inwestycją dotyczącą budowy Stacji narciarskiej. Zaznaczenia wymaga, że będą Państwo mogli zrealizować prawo do odliczenia VAT naliczonego, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.
Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), ul. (…), (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right