Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 1 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.11.2023.2.JG
Brak możliwości skorzystania z ulgi na zakup kasy on-line.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 stycznia 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 11 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku możliwości skorzystania z ulgi na zakup kasy on-line. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 1 lutego 2023 r. (data wpływu 1 lutego 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pani czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Rozlicza się Pani miesięcznie. Prowadzi Pani działalność w zakresie świadczenia usług hotelarskich i gastronomicznych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Jest to działalność sezonowa. W okresie od 30 listopada 2020 r. do 29 marca 2021 r., stosownie do przepisów Prawa Przedsiębiorców miała Pani zawieszoną działalność gospodarczą i nie osiągała żadnych obrotów. Do dnia zawieszenia działalności gospodarczej prowadziła Pani ewidencję przy zastosowaniu kasy rejestrującej. 14 kwietnia 2021 r. zakupiła Pani kasę rejestrującą, o której mowa w art. 111 ust. 6a ustawy o podatku od towarów i usług (kasa on-line). Posiada Pani fakturę potwierdzającą ten zakup oraz dowód zapłaty całej należności z niej wynikającej. W tym samym dniu dokonała Pani jej fiskalizacji. Pierwszej sprzedaży na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej w 2021 r. dokonała Pani 23 kwietnia 2021 r. Sprzedaż tę zaewidencjonowała Pani w tym samym dniu za pomocą kasy on-line.
Uzupełnienie i doprecyzowanie wniosku
Działalność gospodarcza Pani (...) została odwieszona 29 marca 2021 r. Kasa on-line została sfiskalizowana 14 kwietnia 2021 r. Pierwsza sprzedaż na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej w 2021 r. miała miejsce 23 kwietnia 2021 r.
Pytanie
Czy może Pani skorzystać z ulgi na zakup kasy on-line. Jeśli tak, to w jakim terminie?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem ma Pani prawo do skorzystania z ulgi. Może to zrobić w części deklaracyjnej pliku JPK_V7M za kwiecień 2021 r. lub za następne miesiące.
Stosownie do art. 145b ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług w związku z § 1 ust. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia Ministra Finansów z 10 czerwca 2020 r. w sprawie przedłużenia terminów prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii (Dz. U. z 2020 r. poz. 1059) podatnik świadczący usługi hotelarskie i gastronomiczne miał obowiązek rozpoczęcia prowadzenie ewidencji za pomocą kasy on-line od 1 stycznia 2021 r.
Zgodnie z art. 111 ust. 4 tej ustawy, podatnicy, u których:
1)powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży i którzy w obowiązujących terminach rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, o których mowa w ust. 6a,
2)nie powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży i którzy rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, o których mowa w ust. 6a, oraz dotychczas nie używali kas rejestrujących lub kas, o których mowa w art. 145a ust. 1 do prowadzenia ewidencji sprzedaży
– mają prawo do odliczenia od podatku należnego kwoty wydanej na zakup każdej z kas rejestrujących, w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł, a w przypadku gdy kwota ta jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, mają prawo do zwrotu ich różnicy na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, lub do odliczenia od podatku należnego tej różnicy za następne okresy rozliczeniowe, pod warunkiem że zakup kas rejestrujących nastąpił nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji.
Ponadto, zgodnie z art. 145b ust. 3 pkt 2 cytowanej ustawy w § 1 ust. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia Ministra Finansów z 10 czerwca 2020 r. w sprawie przedłużenia terminów prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, podatnicy świadczący takie usługi jak wnioskodawczyni mogą dokonać takiego odliczenia, przy czym za dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji przyjmuje się dzień 1 stycznia 2021 r.
Stosownie do § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 29 kwietnia 2019 r. w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydatkowanych za zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika (Dz. U. z 2019 r. poz. 820) odliczenie to następuje pod warunkiem: rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży przez podatnika przy użyciu kasy rejestrującej zakupionej w okresie obowiązywania potwierdzenia, o którym mowa w art. 111 ust. 6b ustawy o VAT i posiadania przez podatnika faktury potwierdzającej zakup kasy rejestrującej oraz dowodu zapłaty całej należności za jej zakup. Odliczenia tego dokonuje się w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym.
W przedmiotowej sprawie należy stwierdzić, że skoro nastąpiła przerwa w prowadzeniu działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu przez Panią usług hotelarskich i gastronomicznych (najpierw zawieszenie działalności, potem – do 23 kwietnia 2021 r. brak sprzedaży) na dzień obowiązkowego rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy on-line i nabycie oraz fiskalizacja kasy on-line nastąpiły również w okresie tej przerwy, to była Pani przygotowana do ewidencjonowania sprzedaży na dzień zakończenia przerwy w działalności i w rezultacie ma prawo do odliczenia ulgi na zakup kasy on-line. Ulgę tę może zrealizować w części deklaracyjnej pliku JPK_V7M za kwiecień 2021 r. lub za następne miesiące.
Końcowo należy podkreślić, że podobne stanowisko odnośnie prawa do zastosowania ulgi z tytułu zakupu kasy on-line Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zajął w interpretacji indywidualnej z 11 sierpnia 2021 r., znak: 0113-KDIPT1-3.4012.92.2021.2.JM.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że z uwagi na fakt, iż wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Panią, niniejszą interpretacje oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Przepis ten określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.
W myśl art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Stosownie do art. 111 ust. 3c ustawy:
Do prowadzenia ewidencji sprzedaży mogą być stosowane wyłącznie kasy rejestrujące, które zostały nabyte w okresie obowiązywania potwierdzenia, o którym mowa w ust. 6b, z uwzględnieniem ust. 3d.
W myśl art. 111 ust. 6a ustawy:
Kasa rejestrująca musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie, przechowywanie i bezpieczne przesyłanie danych z kasy rejestrującej na zewnętrzne nośniki danych oraz umożliwiać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3. Pamięć fiskalna kasy rejestrującej musi posiadać numer unikatowy nadawany w drodze czynności materialno-technicznych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
Na podstawie art. 111 ust. 6b ustawy:
Producenci krajowi i podmioty dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu kas rejestrujących w celu wprowadzenia ich na terytorium kraju do obrotu są obowiązani do uzyskania dla danego typu kas rejestrujących potwierdzenia Prezesa Głównego Urzędu Miar, że kasy te spełniają funkcje wymienione w ust. 6a i wymagania techniczne dla kas rejestrujących.
Zgodnie z art. 111 ust. 6c ustawy:
Potwierdzenie, o którym mowa w ust. 6b, wydaje się na czas określony. Potwierdzenie to może być cofnięte w przypadku wprowadzenia do obrotu kas rejestrujących:
1)niespełniających funkcji wymienionych w ust. 6a lub wymagań technicznych dla kas rejestrujących, lub
2)niezgodnych z egzemplarzem wzorcowym kasy rejestrującej lub dokumentami dołączanymi do wniosku o wydanie tego potwierdzenia.
Art. 111 ust. 4 ustawy wskazuje, że:
Podatnicy, u których:
1)powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży i którzy w obowiązujących terminach rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, o których mowa w ust. 6a,
2)nie powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży i którzy rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, o których mowa w ust. 6a, oraz dotychczas nie używali kas rejestrujących lub kas, o których mowa w art. 145a ust. 1, do prowadzenia ewidencji sprzedaży
- mają prawo do odliczenia od podatku należnego kwoty wydanej na zakup każdej z kas rejestrujących, w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł, a w przypadku gdy kwota ta jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, mają prawo do zwrotu ich różnicy na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika współdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, lub do odliczenia od podatku należnego tej różnicy za następne okresy rozliczeniowe, pod warunkiem że zakup kas rejestrujących nastąpił nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji.
Ponadto wskazać należy, że art. 1 ust. 7 ustawy zmieniającej z dnia 1 maja 2019 r. wprowadził do ustawy nowy rozdział 1a „Przepisy epizodyczne dotyczące kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii”.
Zgodnie z art. 145b ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy:
Podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii w terminie do dnia 30 czerwca 2020 r. do świadczenia usług związanych z wyżywieniem wyłącznie świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz usług w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania.
Ponadto zgodnie z art. 145b ust. 3 pkt 2 ustawy:
Podatnicy, o których mowa w ust. 1, mogą dokonać odliczenia lub otrzymać zwrot, o których mowa w art. 111 ust. 4 i 5, na zakup kas rejestrujących, o których mowa w art. 111 ust. 6a, przy czym za dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji przyjmuje się dzień 1 lipca 2020 r. – dla podatników, o których mowa w ust. 1 pkt 2.
Zgodnie z art. 145b ust. 5 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, przedłużać terminy określone w ust. 1 i 3, określając rodzaje czynności, dla których termin został przedłużony, oraz dzień upływu przedłużonego terminu, uwzględniając specyfikę prowadzonej działalności gospodarczej oraz możliwości prowadzenia kontroli celno-skarbowej.
W tym miejscu należy wskazać, że 19 czerwca 2020 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z 10 czerwca 2020 r. w sprawie przedłużenia terminów prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii (Dz. U. z 2020 r. poz. 1059).
Na podstawie § 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ww. rozporządzenia:
Przedłuża się terminy, w których podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, o których mowa w art. 145b ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2020 r. – do świadczenia usług związanych z wyżywieniem wyłącznie świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz usług w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania.
Zgodnie z § 1 ust. 2 pkt 1 ww. rozporządzenia:
Przedłuża się terminy przyjęte za dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, o których mowa w art. 145b ust. 3 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług na dzień 1 stycznia 2021 r. – dla podatników, o których mowa w ust. 1 pkt 1.
Tym samym, mając na uwadze zapisy art. 145b ust. 1 oraz art. 145b ust. 3 ustawy podatnicy, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia są obligatoryjnie zobowiązani do rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas on-line od 1 stycznia 2021 r., a zatem są zobowiązani do wymiany wszystkich kas starego typu na kasy on-line do tego terminu.
W myśl art. 111 ust. 7 pkt 1 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określi warunki, sposób i tryb odliczania od podatku należnego lub zwrotu kwot, o których mowa w ust. 4 i 5, uwzględniając obowiązki podatników związane ze składaniem deklaracji podatkowej oraz przeciwdziałanie nadużyciom związanym z odliczeniem albo zwrotem tych kwot.
Zatem z powyższego wynika, że kwestia odliczenia kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej została szczegółowo uregulowana przepisami aktów wykonawczych do ustawy.
Wskazać w tym miejscu należy, że od 1 maja 2019 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z 29 kwietnia 2019 r. w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika (Dz. U. z 2019 r. poz. 820), zwane dalej „rozporządzeniem”.
Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia:
Odliczenie kwoty wydanej na zakup kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy, zwanej dalej „kwotą wydaną na zakup”, lub jej zwrot następuje pod warunkiem:
1)rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży przez podatnika przy użyciu kasy rejestrującej zakupionej w okresie obowiązywania potwierdzenia, o którym mowa w art. 111 ust. 6b ustawy;
2)posiadania przez podatnika faktury potwierdzającej zakup kasy rejestrującej oraz dowodu zapłaty całej należności za jej zakup.
Nowe regulacje przewidują system zwrotu kwot wydanych na zakup kasy on-line w wysokości 90% zakupu (bez podatku), jednakże nie więcej niż 700 zł dla:
‒podatników, u których powstał obowiązek prowadzenia ewidencji i którzy rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży w obowiązujących terminach, przy użyciu kas on-line;
‒podatników, u których nie powstał obowiązek prowadzenia ewidencji i którzy dobrowolnie rozpoczną prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas on-line oraz wcześniej nie stosowali innych rodzajów kas do prowadzenia ewidencji sprzedaży;
‒podatników zobligowanych do wymiany kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii na kasy on-line ze względu na działalność prowadzoną w określonych ustawą branżach.
Ulga na zakup kasy, w odniesieniu do podatników, u których powstał obowiązek prowadzenia ewidencji i którzy rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy użyciu kas on-line oraz podatników, u których nie powstał obowiązek prowadzenia ewidencji i którzy dobrowolnie rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas on-line oraz wcześniej nie stosowali innych kas do prowadzenia ewidencji sprzedaży, przysługuje, jeżeli zakup nastąpił nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji sprzedaży. Ponadto ulga na zakup kasy przysługuje również tym podatnikom, którzy na podstawie ustawy zostali zobligowani do wymiany dotychczas stosowanych kas, na kasy on-line ze względu na prowadzenie działalności w określonych branżach.
Z opisu sprawy wynika, że jest Pani czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi Pani działalność w zakresie świadczenia usług hotelarskich i gastronomicznych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. W okresie od 30 listopada 2020 r. do 29 marca 2021 r., miała Pani zawieszoną działalność gospodarczą i nie osiągała żadnych obrotów. Do dnia zawieszenia działalności gospodarczej prowadziła Pani ewidencję przy zastosowaniu kasy rejestrującej. 14 kwietnia 2021 r. zakupiła Pani kasę on-line. Posiada Pani fakturę potwierdzającą ten zakup oraz dowód zapłaty całej należności z niej wynikającej. W tym samym dniu dokonała Pani fiskalizacji kasy. Pierwszej zaewidencjonowanej za pomocą kasy on-line sprzedaży na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej w 2021 r. dokonała Pani 23 kwietnia 2021 r.
Na tle tak przedstawionego opisu sprawy Państwa wątpliwości dotyczą możliwości oraz terminu skorzystania z ulgi na zakup kasy on-line.
Odnosząc powołane powyżej przepisy prawa do Pani wątpliwości wskazać należy, że stosownie do zapisu art. 145b ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy w zw. z § 1 ust. 1 pkt 1 lit. a cyt. rozporządzenia w sprawie przedłużenia terminów prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, Pani jako podatnik z branży świadczącej usługi związane z wyżywieniem wyłącznie świadczone przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz usługi w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania, była obligatoryjnie zobowiązana do rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas online od 1 stycznia 2021 r., a zatem była Pani do tego terminu zobowiązana do wymiany kasy starego typu na kasę on-line.
Przy czym należy wskazać, że w przypadku, gdy działalność gospodarcza została, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami zawieszona, fiskalizacja kasy powinna nastąpić nie później niż pierwszego dnia jej odwieszenia. Zatem Pani jako podatnik świadczący usługi związane z wyżywieniem wyłącznie świadczone przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz usługi w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania powinna być przygotowana do ewidencjonowania sprzedaży w dniu odwieszenia działalności gospodarczej, aby zachować prawo do skorzystania z ulgi na zakup kasy on-line.
W opisie sprawy wskazała Pani, że działalność gospodarczą odwiesiła Pani 29 marca 2021 r., natomiast kasę on-line zakupiła i dokonała jej fiskalizacji 14 kwietnia 2021 r.
Wskazujemy, że aby skorzystać z ulgi na zakup kasy on-line miała Pani obowiązek posiadania tej kasy na dzień odwieszenia przez Panią działalności gospodarczej, czyli na dzień 29 marca 2021 r. Fakt, że w okresie od 29 marca 2021 r. do 23 kwietnia 2021 r. nie dokonywała Pani sprzedaży pozostaje bez wpływu na wyznaczony przepisami termin obowiązkowego rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży na kasie on-line.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że skoro nastąpiła przerwa w prowadzeniu działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu przez Panią usług krótkotrwałego zakwaterowania i nabycie oraz fiskalizacja kasy on-line nie nastąpiły w okresie tej przerwy, a na dzień odwieszenia działalności nie była Pani przygotowana do ewidencjonowania sprzedaży w prowadzonej działalności, to w rezultacie nie ma Pani prawa do odliczenia ulgi na zakup kasy on-line.
Z uwagi na fakt uznania, że nie może Pani skorzystać z ulgi na zakup kasy on-line, analiza terminu skorzystania z tej ulgi jest bezzasadna.
Odnosząc się do powołanej przez Panią na poparcie własnego stanowiska interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 11 sierpnia 2021 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.92.2021.2.JM należy wskazać, że interpretacja ta wydana została w indywidualnej sprawie podatnika w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy prawa i stan faktyczny przedstawione przez danego podatnika. Interpretacja ta jest rozstrzygnięciem odnoszącymi się do indywidualnej sprawy, nie rozciąga swojego oddziaływania na inne, choćby podobne lub zbieżne sprawy. Każdą sprawę jesteśmy zobowiązani rozpatrywać indywidualnie.
Powołana przez Panią powyższa interpretacja została wydana w innym stanie faktycznym. Działalność gospodarcza w niej przedstawiona nie była fizycznie zawieszona, jednakże w związku z wprowadzeniem z powodu COVID-19 czasowego ograniczenia prowadzenia określonej działalności gospodarczej, nastąpiła przerwa w prowadzeniu przez wnioskodawczynię działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług krótkotrwałego zakwaterowania zarówno na dzień obowiązkowego rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy on-line (1 stycznia 2021 r.) jak i do dnia nabycia i fiskalizacji przez wnioskodawczynię ww. kasy rejestrującej (12 lutego 2021 r.). W interpretacji tej wskazano, że zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z 29 stycznia 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii, termin zawieszenia działalności dla branży wnioskodawczyni został przesunięty do 14 lutego 2021 r. Wnioskodawczyni dokonała fiskalizacji kasy on-line 12 lutego 2021 r. W związku z tym na dzień zakończenia przerwy i rozpoczęcia działalności wnioskodawczyni była przygotowana do ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy online, gdyż nabycie i fiskalizacja kasy on-line nastąpiły w okresie tej przerwy.
Dodatkowe informacje
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Ponosi Pani ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right