Resort pracy opublikował instrukcję w sprawie kontroli trzeźwości po zmianie przepisów od 21 lutego 2023 r.
Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej przedstawiło wytyczne w jaki sposób należy w praktyce stosować nowe przepisy dodane do Kodeksu pracy dotyczące kontroli trzeźwości pracowników. Zdaniem resortu pracy taka kontrola co do zasady nie powinna dotyczyć pracowników pracujących zdalnie.
Wprowadzone do Kodeksy pracy ustawą z 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 240) nowe przepisy regulujące możliwość kontroli trzeźwości pracowników i kontroli na obecność środków działających podobnie do alkoholu weszły w życie 21 lutego 2023 r. W związku z tym Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej opublikowało wytyczne, w których wskazuje na praktyczne aspekty stosowania nowych przepisów.
Resort pracy wyjaśnił, że w wyniku tej nowelizacji do Kodeksu pracy został wprowadzony zakaz dopuszczania do pracy pracownika nietrzeźwego lub będącego pod wpływem tzw. narkotyków.