Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 21 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.897.2022.4.AK
‒ Obowiązek odprowadzenia podatku VAT w związku z przejęciem towaru sklepowego, ‒ Podstawa opodatkowania, ‒ Termin płatności ww. podatku.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług, jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 grudnia 2022 r. wpłynął Pani wniosek, który dotyczy:
·podatku dochodowego od osób fizycznych,
·podatku od towarów i usług w zakresie:
‒obowiązku odprowadzenia podatku VAT w związku z przejęciem towaru sklepowego,
‒podstawy opodatkowania,
‒terminu płatności ww. podatku.
Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – 14 lutego 2023 r. oraz pismem z 16 lutego 2023 r. (data wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawczyni jest większościowym Wspólnikiem spółki jawnej prowadzonej pod firmą Spółka Jawna z siedzibą w ... (NIP: ..., REGON: ..., KRS: ...).
Wnioskodawczyni posiada 70 % udziałów (w zyskach i stratach), 30 % udziałów (w zyskach i stratach) nabyli w drodze dziedziczenia następcy prawni ..., którzy z uwagi na brak szczególnych regulacji umowy spółki w tym zakresie stali się wspólnikiem zbiorowym. Do dnia nadania niniejszego pisma wspólnik zbiorowy nie wyznaczyli przedstawiciela do wykonywania ich praw w spółce, w myśl art. 60 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych [dalej: ksh.].
Spółka w swoim majątku posiada 109 ruchomości, szczegółowo wykazanych w spisie ruchomości. Przeważająca część ruchomości to sprzęt kuchenny o nieprofesjonalnym charakterze, który jest wykorzystywany przez Spółkę do produkcji wyrobów garmażeryjnych, a także lady sklepowe, chłodnie, regały, kasy fiskalne, czy wagi. Wartość wszystkich ruchomości wynosi ok. 16 600 zł. Ponadto w majątku Spółki znajduje się towar sklepowy, który Spółka sprzedaje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Jest to przede wszystkim nabiał, pieczywo, słodycze, napoje, z przeważającą częścią napojów alkoholowych. Dodatkowo Spółka ma zgromadzone na rachunku bankowym środki pieniężne w kwocie ok. 12 000 zł.
Wspólnicy planują przeprowadzić postępowanie likwidacyjne zgodnie z kodeksem spółek handlowych. Wspólnicy w trakcie postępowania likwidacyjnego chcą przede wszystkim doprowadzić do spieniężenia całości majątku. W przypadku, gdy w toku prowadzonego postępowania likwidacyjnego nie uda się dokonać uzyskania wyłącznie środków pieniężnych do podziału między wspólników Wnioskodawczyni w ramach rozliczenia ze Spółką przejmie własność ruchomości, towaru, a także otrzyma środki pieniężne, których równowartość będzie odpowiadać jej udziałowi w wysokości 70%.
Wspólnicy planują dokonać likwidacji i ewentualnego podziału in natura, do 30.06.2023. Wnioskodawczyni po przejęciu majątku spółki w wyniku likwidacji będzie osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej.
Umowa Spółki nie zawiera szczegółowych zapisów dot. prowadzenia postępowania likwidacyjnego, czy czynności dot. rozwiązania Spółki.
Pytanie (w zakresie podatku od towarów i usług)
Czy w wyniku przejęcia towaru sklepowego w ramach rozliczenia ze Spółką, Wnioskodawczyni będzie zobowiązana do odprowadzenia podatku od towarów i usług? Jeśli tak, czy podatek ten należy odprowadzić od wartości tego towaru z dnia jego przejęcia, czy według kwoty podatku, która wynika z dnia jego zakupu, w jakim terminie należy uregulować należność publicznoprawną?
Pani stanowisko w sprawie
Wnioskodawczyni wskazuje, że zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, po przejęciu towaru (tj. artykułów spożywczych i alkoholu) będzie zobligowana do zapłaty podatku od towarów i usług, przy czym wartość towarów do ustalenia wysokości podatku będzie ustalana na dzień przejęcia rzeczy ( z dnia podjęciach uchwały o rozwiązaniu spółki), a termin płatności podatku na rzecz właściwego organu wynosi 6 miesięcy od daty jego przejęcia.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931, ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:
1)przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
2)wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
3)wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
4)wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
5)ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Z powyższych przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem VAT co do zasady podlega dostawa towarów lub świadczenie usług.
Konieczność opodatkowania transakcji spoczywa więc na dostawcy towarów lub usługodawcy.
Nabywca towaru lub usługi jest natomiast zobowiązany do opodatkowania dokonanego nabycia tylko w wyjątkowych przypadkach wskazanych w ustawie, w szczególności w art. 17 ustawy.
W myśl art. 17 ust. 1 pkt 3-6 ustawy:
Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne:
3)dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;
4)nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
a)usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,
b)usługobiorcą jest:
-w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,
-w przypadku transferu bonów jednego przeznaczenia, w przypadku których miejscem świadczenia usług, których te bony dotyczą, jest terytorium kraju - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15,
-w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4;
5)nabywające towary, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
a)dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku dostawy towarów:
-innych niż gaz w systemie gazowym, energia elektryczna w systemie elektroenergetycznym, energia cieplna lub chłodnicza przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej,
-innej niż transfer bonów jednego przeznaczenia
-podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,
b)nabywcą jest:
-w przypadku nabycia gazu w systemie gazowym, energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, energii cieplnej lub chłodniczej przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej - podmiot zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4 lub art. 97 ust. 4,
-w przypadku transferu bonów jednego przeznaczenia, w przypadku których miejscem dostawy towarów, których te bony dotyczą, jest terytorium kraju - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15,
-w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana zgodnie z art. 97 ust. 4,
c)dostawa towarów nie jest dokonywana w ramach wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość lub sprzedaży na odległość towarów importowanych rozliczanej w procedurze szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 9, lub na zasadach odpowiadających tym regulacjom;
6)obowiązane do zapłaty podatku na podstawie art. 42 ust. 8 lub ust. 10.
W sprawie będącej przedmiotem niniejszej interpretacji nie mieści się Pani w żadnej z wymienionych kategorii nabywców zobowiązanych do opodatkowania planowanego nabycia, tj. przejęcia towaru sklepowego.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni jest większościowym wspólnikiem spółki jawnej prowadzonej pod firmą Spółka Jawna. Wnioskodawczyni posiada 70 % udziałów (w zyskach i stratach). Spółka w swoim majątku posiada 109 ruchomości, szczegółowo wykazanych w spisie ruchomości. Ponadto, w majątku Spółki znajduje się towar sklepowy, który Spółka sprzedaje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Dodatkowo Spółka ma zgromadzone na rachunku bankowym środki pieniężne w kwocie ok. 12 000 zł. Wspólnicy planują przeprowadzić postępowanie likwidacyjne zgodnie z kodeksem spółek handlowych. Wspólnicy w trakcie postępowania likwidacyjnego chcą przede wszystkim doprowadzić do spieniężenia całości majątku. W przypadku, gdy w toku prowadzonego postępowania likwidacyjnego nie uda się dokonać uzyskania wyłącznie środków pieniężnych do podziału między wspólników Wnioskodawczyni w ramach rozliczenia ze Spółką przejmie własność ruchomości, towaru, a także otrzyma środki pieniężne, których równowartość będzie odpowiadać jej udziałowi w wysokości 70%. Wnioskodawczyni po przejęciu majątku spółki w wyniku likwidacji będzie osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej.
W przedmiotowej sprawie, po Pani stronie, w związku z nabyciem ruchomości (towaru sklepowego), nie powstanie obowiązek podatkowy w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Bowiem z opisu sprawy wynika, że w ramach planowanej transakcji nie dokona Pani dostawy towarów ani nie będzie Pani świadczyła usług, gdyż będzie Pani w tym przypadku wyłącznie nabywcą ww. ruchomości (towaru sklepowego), natomiast podmiotem, który dokona przeniesienia ww. ruchomości (towaru sklepowego), a także środków pieniężnych na Pani rzecz, a tym samym podmiotem, który będzie musiał rozważyć ewentualne opodatkowanie dokonanej czynności, będzie spółka jawna.
W konsekwencji powyższego wskazać należy, iż nie będzie Pani miała obowiązku opodatkowania podatkiem VAT czynności przejęcia prawa własności ruchomości (towaru sklepowego) a tym samym nie będzie Pani zobowiązana do uiszczenia podatku VAT od tej czynności.
Tym samym, Pani stanowisko w zakresie obowiązku odprowadzenia podatku VAT w związku z przejęciem towaru sklepowego, należało uznać za nieprawidłowe.
W związku z tym, iż ze sposobu sformułowania pytań dotyczących ustalenia podstawy opodatkowania oraz terminu płatności podatku wynika, iż oczekuje Pani na nie odpowiedzi w sytuacji, gdy Organ uzna, że w wyniku przejęcia towaru sklepowego w ramach rozliczenia ze Spółką będzie Pani zobowiązana do odprowadzenia podatku od towarów i usług. Natomiast, jak rozstrzygnięto wyżej, nie będzie Pani zobowiązana do uiszczenia podatku VAT od czynności przejęcia prawa własności ruchomości (towaru sklepowego), zatem Organ nie udziela odpowiedzi na ww. pytania.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Mając na uwadze fakt, że stroną wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług jest podmiot, który zamierza przejąć prawo własności ruchomości (towaru sklepowego), zaznacza się, że interpretacja nie wywołuje skutków prawnych dla podmiotu, który dokona na Pani rzecz przeniesienia prawa własności ww. ruchomości (towaru sklepowego) oraz dla spadkobierców Wspólnika Spółki.
Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right