Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 17 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.504.2022.2.MC
Opodatkowanie aportu Infrastruktury do spółki - brak zastosowania zwolnienia oraz prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków dot. projektu polegającego na budowie Infrastruktury.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie:
·opodatkowania podatkiem VAT, czynności wniesienia aportem wytworzonej Infrastruktury w ramach projektu nr 1 i nr 2 do Spółki z o.o. oraz braku możliwości zastosowania zwolnienia,
·prawa do pełnego odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z budową Infrastruktury w ramach realizacji projektu nr 1 i nr 2.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 3 lutego 2023 r. (wpływ 8 lutego 2023 r.)
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Gmina (…) (dalej jako: Gmina lub Wnioskodawca) jest jednostką samorządu terytorialnego i jednocześnie czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Gmina realizuje dwa projekty inwestycyjne pn.:
1)„(…)” (dalej jako: Projekt 1) oraz
2)„(…)” (dalej jako: Projekt 2).
Projekt 1 obejmuje przebudowę sieci wodociągowej oraz budowę sieci kanalizacji sanitarnej z przyłączami w miejscowości (…), gmina (…). W ramach inwestycji przewiduje się wykonanie sieci wodociągowej, sieci kanalizacyjnej grawitacyjnej, przyłączy kanalizacyjnych, rurociągów tłocznych oraz przepompowni ścieków (dalej łącznie jako: Sieć kanalizacji sanitarnej (…)). Planowana wartość inwestycji (…) zł.
W związku z realizacją Projektu 1 powstanie nowy środek trwały, który po zrealizowaniu zostanie ujęty w aktywach trwałych Urzędu Miejskiego w (…).
Natomiast Projekt 2 obejmuje budowę nowej sieci wodociągowej (wymiana istniejącej sieci wodociągowej z azbestocementu), budowę grawitacyjnej sieci kanalizacji sanitarnej oraz budowę rurociągu tłocznego sieci kanalizacji sanitarnej (dalej łącznie jako: Sieć kanalizacji sanitarnej (…)). Planowana wartość inwestycji (…) zł.
W związku z realizacją Projektu 2 powstanie nowy środek trwały, który po zrealizowaniu zostanie ujęty w aktywach trwałych Urzędu Miejskiego w (…).
Oba projekty otrzymały dofinansowanie, odpowiednio:
a)Projekt 1 – dofinansowanie na operacje typu „Gospodarka wodno-ściekowa” w ramach poddziałania „(…)” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 oraz
b)Projekt 2 – dofinansowanie inwestycji z Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu inwestycji strategicznych.
W Gminie w 2001 r. powołana została spółka komunalna Zakład (…) (dalej jako: Spółka), której przedmiotem działalności jest m.in. pobór, uzdatnianie i dostarczanie wody (PKD 36.00.Z), odprowadzanie i oczyszczanie ścieków (PKD 37.00.Z), roboty związane z budową rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych (PKD 42.21.Z), roboty związane z budową pozostałych obiektów inżynierii lądowej i wodnej, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 42.99.Z). Gmina posiada 100% udziałów w Spółce.
Przedmiotowe inwestycje w ramach Projektu 1 i Projektu 2 – na zasadzie wyjątku – są realizowane przez Gminę. Wynika to z faktu, że środki zewnętrzne (dofinansowanie) na jej wykonanie mogła pozyskać wyłącznie Gmina, a nie Spółka. W pozostałych przypadkach zasadniczo to Spółka (a nie Gmina) zajmuje się realizacją inwestycji w zakresie sieci wodociągowo-kanalizacyjnych.
Z uwagi na okoliczność, że sprzedażą usług w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków zajmuje się Spółka, zachodzi konieczność wyposażenia (zapewnienia) Spółkę w przedmiotową infrastrukturę. Z tego względu Gmina zamierza, zarówno Sieć kanalizacji sanitarnej (…), jak i Sieć kanalizacji sanitarnej (…) (dalej łącznie jako: Sieci) wnieść aportem do Spółki. Przed aportem Gmina nie będzie samodzielnie wykorzystywać przedmiotowych Sieci ani nie udostępni ich nieodpłatnie innym podmiotom. Wniesienie Sieci aportem do Spółki nastąpi w możliwie najszybszym terminie po ich wytworzeniu i przyjęciu na stan aktywów trwałych Urzędu Miejskiego w (…) (z uwzględnieniem konieczności dopełnienia stosownych procedur). Następnie Spółka będzie wykorzystywać Sieci do świadczenia usług wodociągowych i kanalizacyjnych na rzecz podmiotów trzecich.
Zamiar wniesienia Sieci aportem do Spółki po stronie Gminy istnieje od momentu podjęcia decyzji o realizacji Projektu 1 i Projektu 2 (przystępując do realizacji Projektów Gmina od samego początku zakładała, że środki trwałe składające się na Sieć kanalizacji sanitarnej (…) i Sieć kanalizacji sanitarnej (…) zostaną wniesione do Spółki w drodze aportu – z uwagi na wskazywaną już wcześniej okoliczność, tj. fakt, że to Spółka jest odpowiedzialna za świadczenie usług wodociągowych i kanalizacyjnych).
Wszystkie obiekty objęte aportem, składające się zarówno na Sieć kanalizacji sanitarnej (…) i Sieć kanalizacji sanitarnej (…) stanowią budynki, budowle lub i ich części w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane.
W odpowiedzi na wezwanie udzielili Państwo odpowiedzi na zadane przez Organ pytania.
1.Czy oddanie do użytkowania Infrastruktury powstałej w trakcie realizacji Projektu nr 1 oraz nr 2, nastąpi po przekazaniu jej aportem do Spółki, czy też oddanie do użytkowania nastąpi przed przekazaniem Infrastruktury, oraz czy ww. aportu dokonają Państwo w okresie nieprzekraczającym dwóch lat od momentu oddania do użytkowania tej Infrastruktury?
Odp. Gmina zakłada, że oddanie do użytkowania Infrastruktury powstałej w związku z realizacją Projektu nr 1 oraz nr 2 nastąpi przed jej przekazaniem aportem do Spółki (czyli zakłada się, że najpierw zostanie zakończona budowa Sieci kanalizacji sanitarnej (…) oraz Sieci kanalizacji sanitarnej (…), a następnie zostanie dokonany aport). Zakłada się również, że aport zostanie dokonany w okresie nieprzekraczającym dwóch lat od momentu oddania do użytkowania tej Infrastruktury.
2.Czy między pierwszym zasiedleniem poszczególnych budowli a ich aportem na rzecz Spółki upłynie okres dłuższy, czy krótszy niż 2 lata?
Odp. Zakłada się, że Infrastruktura po jej wybudowaniu nie będzie wykorzystywana przez Gminę. W możliwie najszybszym terminie ma zostać rozpoczęta procedura związana z wniesieniem Infrastruktury aportem do Spółki. W takiej sytuacji oznaczałoby to, że to czynność aportu będzie stanowić pierwsze zasiedlenie.
Natomiast w sytuacji, gdyby – teoretycznie – Gmina rozpoczęła wykorzystywanie Infrastruktury (czego jednak, jak wskazano, aktualnie się nie zakłada), wówczas Gmina zakłada, że aport byłby dokonany w terminie krótszym niż dwa lala od rozpoczęcia wykorzystywania przez Gminę tej Infrastruktury.
3.Czy po aporcie ww. Infrastruktury wartość Państwa udziałów zostanie podwyższona? Odp. Decyzja dotycząca szczegółowych zasad wniesienia aportu z punktu widzenia przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (dalej jako: Ksh) zostanie podjęta bezpośrednio przed dokonaniem tej czynności. W tym zakresie, zgodnie z art. 257 § 2 Ksh: Podwyższenie kapitału zakładowego następuje przez podwyższenie wartości nominalnej udziałów istniejących lub ustanowienie nowych. Przepisy przewidują zatem dwie możliwości związane z podwyższeniem kapitału zakładowego:
1.podwyższenie wartości nominalnej udziałów istniejących albo
2.ustanowienie nowych udział.
W tym zakresie zakłada się, że decyzja zostanie podjęta odnośnie Sieci kanalizacji sanitarnej (…) najpóźniej do grudnia 2023 r., natomiast odnoście Sieci kanalizacji sanitarnej (…) najpóźniej do marca 2024 r.
4.Czy wartość nominalna udziałów jakie otrzymają Państwo od Spółki:
a)zostanie skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych?
b)będzie odpowiadać wartości (kosztom wykonania budowy) inwestycji przekazanym do Zakładu (...)?
Odp. Z uwzględnieniem odpowiedzi na pytanie nr 3, wartość nominalna udziałów jakie otrzyma Gmina od Spółki zostanie skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych i będzie odpowiadała wartości Infrastruktury przekazanej do Spółki.
5.Na podstawie jakiego aktu prawnego dojdzie do przekazania w drodze aportu przedmiotowej Infrastruktury?
Odp. Przekazanie w drodze aportu Infrastruktury nastąpi z uwzględnieniem przepisów Ksh i Kodeksu cywilnego, w tym w szczególności z uwzględnieniem form prawnych narzuconych przez te przepisy dla czynności aportu. W tym świetle zgodnie z art. 257 § 1 w zw. z art. 157 § 2 Ksh aport (jako zmiana umowy spółki) dokonuje się w formie aktu notarialnego. Taka też forma prawna zostanie przyjęta do dokonania aportu Infrastruktury.
6.Czy przedmiotem aportu będzie również grunt, na którym będzie znajdowała się Infrastruktura?
Odp. Przedmiotem aportu będzie wyłącznie Sieć kanalizacji sanitarnej (…) oraz Sieć kanalizacji sanitarnej (…). Zakłada się, że aport nie obejmie gruntów.
7.Czy w odniesieniu do budowli, które powstaną w związku z realizacją Inwestycji, dojdzie przed aportem do pierwszego zasiedlenia, tj. do pierwszego zajęcia budowli (oddania do używania)? Jeżeli tak, to kiedy?
Odp. Jak wskazano w odpowiedzi na pytanie nr 2, zakłada się, że Infrastruktura po jej wybudowaniu nie będzie wykorzystywana przez Gminę. W możliwie najszybszym terminie ma zostać rozpoczęta procedura związana z wniesieniem Infrastruktury aportem do Spółki. W takiej sytuacji oznaczałoby to, że to czynność aportu będzie stanowić pierwsze zasiedlenie.
8.Kiedy dokładnie Gmina ponosiła/będzie ponosiła wydatki związane z realizacją Inwestycji 1 i 2 dokumentowane fakturami wystawianymi na Gminę? Informacji należy udzielić odrębnie dla każdej Inwestycji.
Odp. W zakresie Sieci kanalizacji sanitarnej (…) wydatki były ponoszone w okresie od 1 sierpnia 2022 r. do 31 grudnia 2022 r.
Natomiast w zakresie Sieci kanalizacji sanitarnej (…) przewiduje się, że wydatki będą ponoszone od 1 maja 2023 r. do 30 września 2023 r.
9.Czy w związku z wniesionymi aktywami (aportami) otrzymacie Państwo od Zakładu (...) jakieś środki pieniężne?
Odp. Decyzja dotycząca szczegółowych zasad wniesienia aportu zostanie podjęta bezpośrednio przed dokonaniem tej czynności. Wstępnie zakłada się, że w związku z wnoszonymi aportami Gmina nie otrzyma środków pieniężnych od Spółki. Nie można jednak wykluczyć zmian w tym zakresie (na moment sporządzania niniejszej odpowiedzi – jak już wskazano wyżej – zakłada się jednak, że Gmina nie otrzyma środków pieniężnych od Spółki).
10.Czy po wniesieniu aportów poniesione nakłady nadal będą u Państwa w aktywach trwałych?
Odp. Po wniesieniu aportów poniesione nakłady nie będą widniały w aktywach trwałych Gminy.
Pytania
1)Czy czynność wniesienia aportem Sieci kanalizacji sanitarnej (…) będzie podlegała opodatkowaniu VAT jako odpłatna dostawa towarów z obowiązkiem wykazania podatku należnego, bez możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego?
2)Czy Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z wytworzeniem Sieci kanalizacji sanitarnej (…)?
3)Czy czynność wniesienia aportem Sieci kanalizacji sanitarnej (…) będzie podlegała opodatkowaniu VAT jako odpłatna dostawa towarów z obowiązkiem wykazania podatku należnego, bez możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego?
4)Czy Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z wytworzeniem Sieci kanalizacji sanitarnej (…)?
Pytanie nr 2 i 4 dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, natomiast pytanie nr 1 i 3 dotyczy zdarzenia przyszłego.
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1
Czynność wniesienia przez Gminę aportem Sieci kanalizacji sanitarnej (…) do Spółki będzie stanowić odpłatną dostawę towarów i będzie podlegała opodatkowaniu VAT według stawki 23%.
Ad 2
Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z wytworzeniem Sieci kanalizacji sanitarnej (…) od początku realizacji inwestycji.
Ad 3
Czynność wniesienia przez Gminę aportem Sieci kanalizacji sanitarnej (…) do Spółki będzie stanowić odpłatną dostawę towarów i będzie podlegała opodatkowaniu VAT według stawki 23%.
Ad 4
Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z wytworzeniem Sieci kanalizacji sanitarnej (…) od początku realizacji inwestycji.
UZASADNIENIE
Ad 1 i 3
W obecnym stanie prawnym wniesienie wkładu niepieniężnego (aportu) do spółki kapitałowej co do zasady stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT według zasad ogólnych.
Z uwagi na powyższe przyjmuje się, iż aport ma charakter czynności odpłatnej, która w kategorii transakcji podlegających opodatkowaniu VAT wypełnia zakres odpłatnej dostawy towarów bądź odpłatnego świadczenia usług, w zależności od okoliczności i przedmiotu aportu (z zastrzeżeniem, iż dokonującym czynności jest podatnik VAT czynny oraz przedmiot aportu nie stanowi przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa).
W kontekście stanu faktycznego przyjętego dla potrzeb analizowanej sprawy, zasadne jest zatem stwierdzenie, że w opisanej sytuacji czynność aportu zarówno Sieci kanalizacji sanitarnej (…), jak i Sieci kanalizacji sanitarnej (…) będzie dotyczyła towaru.
Elementy Sieci kanalizacji sanitarnej (…) i Sieci kanalizacji sanitarnej (…) będące przedmiotem aportu stanowią (będą stanowić) bowiem budynki, budowle lub ich części w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane.
Czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 uptu zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem, gdy:
a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zatem, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.
Zgodnie z art. 2 pkt 14 uptu przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a)wybudowaniu lub
b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
W analizowanej sprawie należy uznać, że to czynność aportu:
-Sieci kanalizacji sanitarnej (…) oraz
-Sieci kanalizacji sanitarnej (…),
będzie stanowić pierwsze zasiedlenie, co wyklucza możliwość zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 uptu
Przy braku możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT wniesienia Sieci aportem do Spółki na podstawie art. 43 ust. I pkt 10 uptu należy dokonać analizy możliwości zastosowania zwolnienia od podatku tej dostawy na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a uptu
W myśl tego przepisu, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:
a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Biorąc pod uwagę okoliczności przedmiotowej sprawy należy uznać, że dla wniesienia aportem Sieci nie znajdzie również zastosowania powyższe zwolnienie. Gminie przysługuje bowiem prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone, w związku z wytworzeniem tego majątku (co zostało wykazane w dalszej części niniejszego wniosku).
W konsekwencji, jeżeli nie zostały spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a uptu należy jeszcze przeanalizować zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 uptu
Przepis ten przewiduje, iż zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z uwagi na fakt, że Sieci nie będą wykorzystywane wyłącznie na cele działalności zwolnionej, przywołany powyżej przepis również nie znajdzie zastosowania w przedmiotowej sprawie.
Mając na uwadze powyższe należy uznać, że skoro wniesienie aportem do Spółki, zarówno Sieci kanalizacji sanitarnej(…) jak i Sieci kanalizacji sanitarnej (…), stanowi odpłatną dostawę towarów, która nie będzie objęta zwolnieniem z opodatkowania VAT (ani stawką obniżoną), będzie opodatkowana stawką podstawową 23%.
Ad 2 i 4
Zgodnie z art. 86 ust. 1 uptu w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W świetle powyższego przepisu, podstawowymi warunkami prawa do odliczenia podatku naliczonego jest dokonywanie zakupów towarów i usług przez podmiot działający w charakterze podatnika VAT, a także związek zakupów z działalnością gospodarczą w rozumieniu uptu i jednocześnie z czynnościami opodatkowanymi według poszczególnych stawek VAT.
Z powyższego wynika zatem, iż podstawowym warunkiem odliczenia VAT jest istnienie związku dokonywanych zakupów z transakcjami opodatkowanymi VAT tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Należy zauważyć, iż formułując w art. 86 ust. 1 uptu warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnił prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Brak jest bowiem wskazania momentu, w jakim należy badać przedmiotowy związek (tzn. czy musi on istnieć w momencie odliczenia, czy też wystarczy, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług wynikać będzie, że dokonane zakupy służyć będą działalności opodatkowanej). Tym samym należy stwierdzić, iż wolą ustawodawcy było respektowanie wszelkich związków czasowych, również związków, ze sprzedażą opodatkowaną wykonywaną w przyszłości.
Wyżej poczynione uwagi korespondują z przyjętą w podatku od towarów i usług zasadą tzw. niezwłocznego odliczenia. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie ma obowiązku czekania aż nabyty towar lub usługa zostaną efektywnie wykorzystany na potrzeby działalności opodatkowanej. Oznacza to, że podatnik jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego również w sytuacji, gdy związek tego podatku z czynnościami opodatkowanymi ma charakter planowany (a pomiędzy podatkiem naliczonym i należnym nie ma bieżącego – w chwili odliczenia funkcjonalnego związku).
Na tle poczynionych uwag zasadnym jest zatem wskazanie, że jeśli nabywane przez podatnika towary i usługi będą wykorzystywane do prowadzenia przyszłej działalności opodatkowanej VAT, wówczas gwarantować będą one bieżące prawo do odliczenia VAT. Nie ma bowiem podstaw, aby środek trwały w budowie w zakresie prawa do odliczenia traktować odmiennie aniżeli nakłady ponoszone na nabycie gotowego środka trwałego.
Zgodnie z zakreślonym stanem faktycznym, Gmina ma zamiar przekazać Sieci – w formie wkładu niepieniężnego (aportu) – do Spółki. W tym zakresie, po stronie Gminy istnieje, od samego początku realizacji Projektu 1 i Projektu 2, zamiar wykorzystania Sieci do czynności opodatkowanej VAT. Oznacza to jednocześnie, że w odniesieniu do wszystkich wydatków związanych z wytworzeniem Sieci, Gminie powinno przysługiwać pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że w odniesieniu do wydatków ponoszonych na wytworzenie Sieci, która ma zostać wniesiona aportem do Spółki, będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ Gmina dokonując wytworzenia Sieci działa jako podatnik VAT, a wydatki ponoszone w związku z budową ww. infrastruktury będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem, tj. będą przedmiotem aportu, który – jak wyjaśniono wyżej będzie podlegał opodatkowaniu 23% stawką podatku VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Nie każda jednak czynność, stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być wykonana przez podatnika.
W świetle art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Organy władzy publicznej mają na gruncie podatku od towarów i usług szczególny status, wynikający z art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj., gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań, oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.
Zatem jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny.
Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Mają Państwo wątpliwości, czy czynność wniesienia aportem kanalizacji sanitarnej powstałej w ramach Inwestycji do Spółki, będzie podlegała opodatkowaniu VAT i nie będzie korzystała ze zwolnienia z VAT oraz czy będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT od wydatków związanych z realizacją Inwestycji w ramach Projektu nr 1 i nr 2.
Należy wskazać, że aport to wkład na utworzenie lub powiększenie majątku spółki, który daje prawo do udziału w jej zyskach. Przedmiotem aportu mogą być pieniądze (aporty pieniężne), rzeczy lub prawa (aporty rzeczowe) oraz umiejętności, kompetencje techniczne, czy zawodowe. W związku z wniesieniem wkładu do spółki realizują się dwa rodzaje świadczeń ekonomicznych:
•wnoszący wkład (aport) przenosi na spółkę, do której dokonuje wkładu, prawo do rozporządzania określonymi składnikami majątku,
•w zamian za aport wnoszący otrzymuje pewne uprawnienia (udziały) mające określoną wartość.
Taka transakcja bez wątpienia ma charakter odpłatny. Odpłatność może przybierać różne formy – nie jest konieczne, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatnością jest więc także np. otrzymanie udziałów spółki, w związku, z którym wnoszący aport uzyskuje pewną wymierną korzyść.
Wniesienie aportu do spółki prawa handlowego lub cywilnego – w zależności od tego co jest jego przedmiotem – spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług. Tym samym, w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, uznawane jest za sprzedaż, ponieważ odbywa się za wynagrodzeniem: istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem w formie wyrażonych pieniężnie udziałów.
W sytuacji zatem, gdy przedmiotem aportu są towary w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami, jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą towarów w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy.
W konsekwencji, wniesienie aportem powstałego w ramach inwestycji majątku, w zamian za udziały należy uznać za odpłatną dostawę towarów na terytorium kraju.
Wnosząc do Spółki aport w postaci Infrastruktury kanalizacyjnej powstałej w ramach realizacji Inwestycji, Gmina nie będzie działać w roli organu władzy publicznej, lecz w charakterze podatnika podatku od towarów. Czynność ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako dostawa towaru dokonywana za wynagrodzeniem (w formie wyrażonych pieniężnie udziałów), zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy.
Czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, może korzystać ze zwolnienia od podatku.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem, gdy:
a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Na mocy art. 2 pkt 14 ustawy:
Przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a)wybudowaniu lub
b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich doszło do pierwszego zasiedlenia, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania, zarówno wtedy, gdy po wybudowaniu budynku/budowli sprzedano go/ją lub oddano go/ją w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku/budowli na potrzeby własne – bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku/budowli.
W przypadku budynków lub budowli niespełniających przesłanek do zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia, o którym stanowi art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Na mocy tego przepisu:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:
a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku dla dostawy budynków, budowli lub ich części na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu), których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.
Z powołanego przepisu wynika, że dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:
-towary muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
-brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.
Niespełnienie choćby jednego ze wskazanych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia budynku, budowli. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.).
Zgodnie z art. 3 pkt 1, 3 i 3a Prawa budowlanego:
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1)obiekcie budowlanym – należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych;
3)budowli – należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową;
3a)obiekcie liniowym – należy przez to rozumieć obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable zainstalowane w kanalizacji kablowej, kable zainstalowane w kanale technologicznym oraz kable telekomunikacyjne dowieszone do już istniejącej linii kablowej nadziemnej nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego.
Z okoliczności sprawy wynika, że powstała w ramach Inwestycji Infrastruktura kanalizacyjna jest budowlą, o której mowa w Prawie budowlanym – zatem zasadne jest zbadanie przesłanek, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Wskazali Państwo, że Gmina wniesienie powstałe Sieci aportem do Spółki, w możliwie najszybszym terminie po ich wytworzeniu i przyjęciu na stan aktywów trwałych Urzędu Miejskiego (z uwzględnieniem konieczności dopełnienia stosownych procedur). Przed aportem Gmina nie będzie samodzielnie wykorzystywać przedmiotowych Sieci, ani nie udostępni ich nieodpłatnie innym podmiotom. Następnie Spółka będzie wykorzystywać Sieci do świadczenia usług wodociągowych i kanalizacyjnych na rzecz podmiotów trzecich.
Zamiar wniesienia Sieci aportem do Spółki po stronie Gminy istnieje od momentu podjęcia decyzji o realizacji Projektu 1 i Projektu 2. Wszystkie obiekty objęte aportem, składające się na Sieć kanalizacji sanitarnej stanowią budynki, budowle lub i ich części w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane.
Ponadto, Gmina zakłada, że oddanie do użytkowania Infrastruktury powstałej w związku z realizacją Projektu nr 1 oraz nr 2 nastąpi przed jej przekazaniem aportem do Spółki (czyli zakłada się, że najpierw zostanie zakończona budowa Sieci kanalizacji sanitarnej (…)oraz Sieci kanalizacji sanitarnej (…), a następnie zostanie dokonany aport). Zakłada również, że aport zostanie dokonany w okresie nieprzekraczającym dwóch lat od momentu oddania do użytkowania tej Infrastruktury.Infrastruktura po jej wybudowaniu nie będzie wykorzystywana przez Gminę. W możliwie najszybszym terminie ma zostać rozpoczęta procedura związana z wniesieniem Infrastruktury aportem do Spółki. Czynność aportu będzie stanowić pierwsze zasiedlenie.
Analizując ww. informacje w kontekście powołanych przepisów należy stwierdzić, że do pierwszego zasiedlenia Inwestycji dojdzie w momencie oddania aportem do użytkowania ww. Infrastruktury, natomiast w przypadku przekazania aportem Inwestycji po oddaniu jej do użytkowania, pomiędzy pierwszym zasiedleniem tej budowli a jej dostawą minie okres krótszy niż dwa lata. Nie zostaną zatem spełnione warunki umożliwiające zwolnienie od towarów i usług aportu tej Infrastruktury na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż – jak wskazali Państwo – przekazanie nastąpi w okresie nieprzekraczającym dwóch lat od momentu oddania poszczególnych budowli do użytkowania (pierwszego zasiedlenia).
Zatem wniesienie aportem Infrastruktury nie będzie mogło korzystać z ww. zwolnienia, gdyż od momentu pierwszego zasiedlenia ww. Infrastruktury do momentu wniesienia jej aportem do Spółki upłynie okres krótszy niż 2 lata.
Należy zatem przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia dla przedmiotowej dostawy w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.
Aby dostawa budynku, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, muszą być spełnione łącznie dwa warunki określone w tym przepisie, tj. sprzedającemu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu budynków, budowli lub ich części oraz sprzedający nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Aby ustalić, czy wniesienie aportem Infrastruktury do Spółki będzie mogło korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie ww. przepisu, należy rozstrzygnąć, czy przysługuje/będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na jej wytworzenie.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego sformułowane są w art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Ta zasada wyklucza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.
Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
W analizowanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy będą spełnione.
We wniosku wskazali Państwo, że Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przed aportem Gmina nie będzie samodzielnie wykorzystywać przedmiotowych Sieci, ani nie udostępni ich nieodpłatnie innym podmiotom. Wniesienie Sieci aportem do Spółki nastąpi w możliwie najszybszym terminie po ich wytworzeniu i przyjęciu na stan aktywów trwałych Urzędu (z uwzględnieniem konieczności dopełnienia stosownych procedur). Następnie Spółka będzie wykorzystywać Sieci do świadczenia usług wodociągowych i kanalizacyjnych na rzecz podmiotów trzecich.
Zamiar wniesienia Sieci aportem do Spółki po stronie Gminy istnieje od momentu podjęcia decyzji o realizacji Projektu 1 i Projektu 2 (przystępując do realizacji Projektów Gmina od samego początku zakładała, że środki trwale składające się na Sieć kanalizacji sanitarnej zostaną wniesione do Spółki w drodze aportu – z uwagi na wskazywaną już wcześniej okoliczność, tj. fakt, że to Spółka jest odpowiedzialna za świadczenie usług wodociągowych i kanalizacyjnych).
Wszystkie obiekty objęte aportem, składające się zarówno na Sieć kanalizacji sanitarnej stanowią budynki, budowle lub i ich części w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane.
W związku z powyższym – zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy – będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone na realizowaną Inwestycję, pod warunkiem niezaistnienia okoliczności określonych w art. 88 ustawy.
W konsekwencji, analizując możliwość zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, dla przedmiotowego aportu Infrastruktury należy wskazać, że nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.
Jak bowiem wynika z analizy sprawy, jeden z warunków konieczny do zastosowania zwolnienia nie zostanie spełniony bowiem, przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone na realizowaną Inwestycję.
W analizowanej sprawie nie znajdzie zastosowania również zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Jak wskazano powyżej będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z budową Infrastruktury.
W konsekwencji, skoro nie można zastosować żadnego z przewidzianych zwolnień od podatku VAT do czynności wniesienia aportem Infrastruktury do Spółki, czynność ta będzie opodatkowana przy zastosowaniu właściwej stawki podatku VAT, jako odpłatna dostawa towarów.
Zatem, czynność wniesienia aportem Sieci kanalizacji sanitarnej (…) oraz Sieci kanalizacji sanitarnej (…), będzie podlegała opodatkowaniu VAT jako odpłatna dostawa towarów z obowiązkiem wykazania podatku należnego, bez możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego.
W związku z powyższym, Państwa stanowisko w zakresie pytań oznaczonych nr 1 i 3 należało uznać za prawidłowe.
Tym samym, w związku z tym, że czynność aportu Infrastruktury do Spółki będzie opodatkowana oraz, że są Państwo czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, przysługuje/będzie przysługiwało Państwu pełne prawo doodliczenia podatku naliczonego związanego z wytworzeniem Sieci kanalizacji sanitarnej (…) oraz Sieci kanalizacji sanitarnej (…). Ponadto należy wskazać, że prawo do odliczenia będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z art. 88 ustawy.
W związku z powyższym, Państwa stanowisko w zakresie pytań oznaczonych nr 2 i 4 należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego).
Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 259 dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right