Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 16 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.754.2022.1.AG

Prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne ponoszone przez Gminę na Parking.

Interpretacja indywidualna  – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne ponoszone przez Gminę na Parking.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

Działalność Gminy obejmuje m.in. realizację zadań z zakresu gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.).

Gmina w latach 2022-2023 realizuje zadanie inwestycyjne polegające na przebudowie ulicy (…) w (…) w ramach projektu (…) (dalej: „Inwestycja”), składające się z dwóch etapów. W ramach pierwszego etapu wykonano nawierzchnię asfaltową jezdni, pobocze, oświetlenie uliczne, nasadzenia roślin, kanalizacje deszczową oraz parking. Natomiast II etap polegać będzie na wykonaniu nawierzchni szutrowej z kostki, oświetlenia ulicznego, odwodnienia powierzchniowego, kładki i murów oporowych.

Będący przedmiotem Inwestycji parking (dalej: „Parking”) znajduje się w nieznacznej części w pasie drogi publicznej, natomiast w zdecydowanej większości - na wyodrębnionej nieruchomości, stanowiącej własność Gminy.

Gmina wprowadziła opłaty za parkowanie pojazdów na przedmiotowym Parkingu na podstawie zarządzenia Burmistrza (…) z dnia (…) nr (…) w sprawie wprowadzenia opłat za parkowanie pojazdów na placach gminnych.

Zgodnie z załącznikiem nr 1 do ww. zarządzenia Parking jest niestrzeżony, płatny 7 dni w tygodniu przez 24h/dobę. Korzystający z Parkingu zobowiązani są uiścić opłatę parkingową odpowiednio dla danego planowanego czasu postoju, według wskazań wynikających z informacji umieszczonych na parkomacie. Dowodem uiszczenia opłaty parkingowej jest bilet parkingowy wydany przez parkomat po uiszczeniu opłaty parkingowej lub bilet wykupiony w aplikacji mobilnej.

Ponadto, pojazdy posiadające kartę osoby niepełnosprawnej mogą parkować na Parkingu nieodpłatnie, ale wyłącznie w miejscu do tego wyznaczonym.

W dniu 30 października 2020 r. Gmina zawarła umowę z (…) Spółka z o.o. (dalej: „Spółka”) na wykonanie usługi polegającej na zorganizowaniu i administrowaniu płatnymi parkingami na terenie Gminy oraz wykonywaniu czynności serwisowych (dalej: „Umowa administrowania parkingów”).

Umowa administrowania parkingów obejmuje prace z zakresu:

·urządzenia i wyposażenia płatnych parkingów w parkomaty i inne urządzenia niezbędne do właściwego funkcjonowania płatnych parkingów;

·dozoru technicznego i administracyjnego oraz kompleksowego serwisu gwarantującego stałą gotowość operacyjną urządzeń technicznych i komputerowych;

·pobierania w imieniu Gminy opłat za parkowanie oraz opłat dodatkowych, rozliczanie tych przychodów i przekazywanie ich Gminie;

·kontroli uiszczania opłat za parkowanie;

·zorganizowania i prowadzenia infolinii obsługi klienta;

·wykonywanie innych zadań niezbędnych do właściwej realizacji zarządzenia Burmistrza (…) w sprawie wprowadzenia opłat za parkowanie pojazdów samochodowych na placach gminnych.

Ponadto, Spółka w ramach ww. umowy zobowiązana była do wykonania niezbędnego oznakowania pionowego i poziomego wynikającego z projektów organizacji ruchu a w razie potrzeby do opracowania projektu organizacji ruchu dla nowego parkingu.

Spółce za wykonanie czynności określonych w Umowie administrowania parkingów przysługuje określone wynagrodzenie. Rozliczenie wykonywanych usług przez Spółkę następuje miesięcznie na podstawie wystawianych przez Spółkę faktur VAT, na podstawie których Spółka rozlicza podatek należny. W konsekwencji, Gmina otrzymuje od Spółki faktury VAT, na których wskazana jest jako nabywca przedmiotowych usług.

Parking będący przedmiotem Inwestycji został dodany do Umowy administrowania parkingów na podstawie aneksu z dnia 10 października 2022 r. (dalej: „Aneks”).

Jak już zostało wskazane powyżej, do czynności, do których Spółka jest zobowiązania w ramach Umowy administrowania parkingów i Aneksu wchodzi pobieranie w imieniu i na rzecz Gminy opłat za parkowanie na terenie Parkingu. W konsekwencji, to Gmina (za pośrednictwem Spółki) świadczy odpłatne usługi parkowania na rzecz korzystających z Parkingu osób. Zatem Parking będący przedmiotem wniosku, zdaniem Gminy, jest wykorzystywany do czynności, które podlegają opodatkowaniu VAT i jednocześnie nie korzystają ze zwolnienia z tego podatku. Gmina wykazuje / wykazywać będzie opłaty pobierane na terenie Parkingu w składanych przez siebie plikach JPK_V7M i wykazuje / wykazywać będzie z tego tytułu podatek należny.

Gmina pragnie w tym miejscu podkreślić, iż nieodpłatne udostępnianie Parkingu to sporadyczna/marginalna działalność (miejsce dla osób niepełnosprawnych) i stanowi realizację obowiązków narzuconych jej przepisami prawa krajowego oraz regulacjami lokalnymi, tj. w szczególności przepisami ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych i ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym. Zasadniczo zatem Parking przeznaczony jest do odpłatnego udostępniania, tj. na terenie Parkingu prowadzona jest / będzie wyłącznie działalność komercyjna, a zwolnienie z wnoszenia opłat określonych grup osób - zawiera się w działalności komercyjnej. Przedmiotowy Parking nie jest / nie będzie ponadto udostępniany na rzecz jednostek organizacyjnych Gminy, w szczególności Gmina nie wykorzystuje / nie będzie wykorzystywać go nieodpłatnie na cele stricte publiczne.

Pytanie

Czy Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne ponoszone przez Gminę na Parking zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne ponoszone przez Gminę na Parking zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Gmina jako podatnik VAT

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy również wskazać, iż zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z przytoczonymi powyżej przepisami ustawy o VAT, w niektórych sytuacjach gminy mogą być podatnikami VAT z tytułu wykonywanych czynności. Gminy wyposażone są w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Tym samym należy uznać, iż spełniają zawartą w ww. przepisie definicję podatnika VAT, o ile działania gmin są realizowane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina pragnie wskazać, iż korzystający z Parkingu w momencie wjazdu pojazdem samochodowym na Parking, zawierają umowę cywilnoprawną z Gminą w zakresie usług parkingowych. Jednocześnie, za korzystanie z Parkingu, we wskazanych w stanie faktycznym okolicznościach, Gmina (za pośrednictwem Spółki) pobiera stosowne opłaty. W konsekwencji, w ocenie Gminy, w analizowanej sytuacji, udostępniając odpłatnie Parking, Gmina działa w charakterze podatnika VAT.

Stanowisko takie znajduje potwierdzenie przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 5 marca 2020 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.17.2020.2.AK, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, iż: „Reasumując, mając na uwadze okoliczności sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że odpłatne udostępnienie parkingu na podstawie biletu wykupionego w ramach strefy płatnego parkowania, powoduje, że Gmina występuje w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a w konsekwencji ww. czynności stanowią czynności podlegające opodatkowaniu - na podstawie art. 5 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy.”.

Podobne stanowisko wyraził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 26 stycznia 2018 r., nr 0111-KDIB3-2.4012.795.2017.2.JM: „W przedmiotowej sprawie podmiot Gmina zezwala innym osobom na korzystanie z gruntu przez czasowe pozostawienie pojazdu. W takich przypadkach pomiędzy prowadzącym parking a osobą pozostawiającą pojazd dochodzi do zawarcia umowy, na mocy której świadczący usługę „parkingową”, pobiera opłatę za umożliwienie korzystania z wyznaczonego miejsca. Czynność taka - jako usługa w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług - niewątpliwie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

W świetle powyższego udostępnianie miejsc parkingowych - na parkingach niestanowiących pasa drogowego - za wynagrodzeniem jest odpłatnym świadczeniem usług podlegającym opodatkowaniu na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy. Wynika to z tego, że parkowanie pojazdów odbywa się na podstawie umowy cywilnoprawnej i podmiot prowadzący parking świadczy usługę parkingową podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.”

Działalność gospodarcza wykonywana przez Gminę za pośrednictwem Spółki

Gmina jeszcze raz pragnie wskazać, iż zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pojęcie działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji ustawowej zawartej w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Zgodnie z przedmiotowym przepisem, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Przywołana wyżej definicja działalności gospodarczej pozwala na uznanie za podatników wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym i to niezależnie od celu takiej działalności ani od jej rezultatu, bowiem działalność gospodarcza nie musi być prowadzona w celu osiągnięcia zysku. To pozwala na uznanie za podatników VAT także tych podmiotów, które nie działają w celu osiągnięcia zysku. Należy przyjąć, że działalnością gospodarczą jest aktywność wykonywana zawodowo, w sposób profesjonalny. Wykonywanie czynności okazjonalnie - poza sferą prowadzonej przez dany podmiot działalności gospodarczej - uniemożliwia uznanie podmiotu za podatnika, oczywiście w zakresie przedmiotowych czynności.

Jak zostało wskazane w stanie faktycznym Gmina w celu pobierania odpłatności za udostępnianie miejsc parkingowych na Parkingu zawarła stosowną umowę ze Spółką, następnie uzupełnioną Aneksem. Spółka dokonuje szeregu czynności faktycznych i prawnych, posiada odpowiednie środki do wykonywania tej działalności i świadczy usługi na rzecz ostatecznych odbiorców jej usług - korzystających z parkingu.

Powyższe wskazuje, że Gmina (za pośrednictwem Spółki) niewątpliwie działa w sposób profesjonalny, wykonując działalność gospodarczą w sposób zorganizowany i ciągły. Należy również zaznaczyć, iż Gmina prowadzi działalność będącą przedmiotem wniosku w celach zarobkowych, gdyż działalność wykonywana przez Gminę prowadzi do powstania przychodów ze sprzedaży biletów za parkowanie.

Zadaniem Spółki, zgodnie z zawartą Umową administrowania parkingów uzupełnioną Aneksem, jest przede wszystkim kontrola uiszczania opłat za parkowanie na terenie Parkingu. W tym celu Spółka zobowiązana była do wyposażenia Parkingu w parkomaty i inne urządzenia niezbędne do właściwego funkcjonowania Parkingu, dokonywania dozoru technicznego i administracyjnego oraz kompleksowego serwisu gwarantującego stałą gotowość operacyjną urządzeń technicznych i komputerowych, zorganizowania i prowadzenia infolinii obsługi klienta. Wszystkie te czynności prowadzą do jednego celu, tj. do pobierania w imieniu Gminy opłat za parkowanie, rozliczanie tych przychodów i przekazywanie ich Gminie.

Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego, Parking stanowi parking niestrzeżony, płatny 7 dni w tygodniu przez 24h/dobę. Korzystający z Parkingu zobowiązani są uiścić opłatę parkingową odpowiednio dla danego planowanego czasu postoju, według wskazań wynikających z informacji umieszczonych na parkomacie. Dowodem uiszczenia opłaty parkingowej jest bilet parkingowy wydany przez parkomat po uiszczeniu opłaty parkingowej lub bilet wykupiony w aplikacji mobilnej.

Warto tu także wyjaśnić, że zgodnie z obowiązującymi przepisami pojazdy posiadające kartę osoby niepełnosprawnej mogą parkować na przedmiotowym Parkingu nieodpłatnie, jednakże wyłącznie w miejscu do tego wyznaczonym. Jest to sporadyczna/marginalna działalność i stanowi realizację obowiązków narzuconych Gminie w szczególności przepisami prawa krajowego. Zasadniczo Parking przeznaczony jest / będzie do odpłatnego udostępniania, tj. zdaniem Gminy na terenie Parkingu prowadzona jest / będzie wyłącznie działalność komercyjna, a zwolnienie z wnoszenia opłat określonej grupy osób - zawiera się w działalności komercyjnej.

Co istotne, działania Spółki nie mają związku z nieodpłatnym udostępnieniem Parkingu. Celem Spółki jest bowiem nadzorowanie odpłatnego udostępniania Parkingu i wyposażenie go w odpowiednie do realizacji tego celu urządzenia.

W konsekwencji, faktury otrzymywane przez Gminę w związku z realizacją Inwestycji w części w jakiej dotyczy ona Parkingu związane są / będą z odpłatnym udostępnianiem Parkingu, zdaniem Gminy - wykonywanym w ramach działalności gospodarczej.

Charakter czynności świadczonych przez Gminę za pośrednictwem Spółki powiązany jest wyłącznie z wprowadzonymi na terenie Parkingu odpłatnościami. Spółka ma za zadanie umożliwienie prawidłowego dokonywania opłat za postój na Parkingu poprzez udostępnienie parkomatów i innych urządzeń niezbędnych do właściwego funkcjonowania płatnego Parkingu.

Podsumowując, Gmina (za pośrednictwem Spółki) w ramach wykonywania czynności odpłatnego udostępniania Parkingu działa w sposób profesjonalny, zorganizowany oraz w celach zarobkowych. Powyższe działania zdaniem Gminy stanowią działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Prawo do odliczenia VAT naliczonego

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści powyższego przepisu wynika, iż prawo do odliczenia przysługuje podatnikowi VAT, w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedstawionym stanie faktycznym oraz uzasadnieniu swojego stanowiska, Gmina wskazała, iż jej zdaniem - wydatki inwestycyjne są bezpośrednio związane z wykonywaniem działalności gospodarczej. Związek ten jest oczywisty i w najwyższym stopniu bezpośredni. Gmina ponosi wydatki inwestycyjne w celu wykonywania działalności polegającej na odpłatnym udostępnianiu Parkingu, co stanowi czynności opodatkowane VAT wykonywane przez Gminę (za pośrednictwem Spółki) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Mając na uwadze, iż zdaniem Gminy - prowadzona przez nią (za pośrednictwem Spółki) działalność wykonywana w imieniu i na rzecz Gminy wskazana w opisie stanu faktycznego, ma związek wyłącznie z czynnościami realizowanymi w ramach działalności gospodarczej Gminy w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne związane z Parkingiem.

Gmina pragnie wskazać, iż jej stanowisko zostało potwierdzone w licznych interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego, przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 9 kwietnia 2021 r., sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.91.2021.1.KT, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, iż „Zatem mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, ma/będzie miał prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT od wydatków ponoszonych na realizację projektu w zakresie budowy Kompleksu, jak również od wydatków bieżących związanych z Kompleksem. Powyższe wynika z faktu, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a wydatki ponoszone na realizację projektu oraz wydatki bieżące mają/będą miały związek z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT i wykonywanymi w ramach tej działalności czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT”.

Podobnie w interpretacji indywidualnej z dnia 20 grudnia 2019 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.674.2019.2.AK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, iż: „W świetle okoliczności przedstawionych w stanie sprawy należy stwierdzić, że warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, są/będą spełnione, ponieważ Gmina, będąca czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, wykorzystuje/będzie wykorzystywała przedmiotowy obiekt sportowo-rekreacyjny, za pośrednictwem OSIR, jak wskazano wyżej - wyłącznie do czynności opodatkowanych (...).

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Gmina ma/będzie miała prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT od wydatków związanych z budową Pływalni. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku są/będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Wnioskodawca działa jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją inwestycji służą/będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem”.

Ponadto Gmina pragnie podkreślić, że stanowisko odmienne od przestawionego powyżej pozostawałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą opodatkowania VAT, jaką jest zasada neutralności tego podatku, podkreślana wielokrotnie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz polskich sądów administracyjnych. Przykładowo, Gmina pragnie przytoczyć orzeczenie TSUE w sprawie C-37/95 Ghent Coal, w którym Trybunał stwierdził, iż: „Prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny”.

Zdaniem Gminy, nie powinna być ona traktowana inaczej/mniej korzystnie niż inne podmioty gospodarcze, dokonujące sprzedaży opodatkowanej VAT i korzystające w związku z tym z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów/usług niezbędnych w celu wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Skoro bowiem Gmina jako czynny podatnik VAT, zobowiązana będzie uiszczać VAT należny z tytułu świadczonej odpłatnej usługi udostępniania Parkingu, powinna ona mieć jednocześnie prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków warunkujących możliwość świadczenia tej usługi.

Reasumując, w opinii Gminy, biorąc pod uwagę, że otrzymane przez nią faktury VAT dokumentują wydatki inwestycyjne ponoszone przez Gminę, które związane są z czynnościami związanymi z odpłatnym udostępnieniem Parkingu, tj. czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT, niekorzystającymi ze zwolnienia z tego podatku, Gminie powinno przysługiwać pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego z ww. faktur.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

Wyjaśnić ponadto należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

-podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

-podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wskazać należy, że zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 tej ustawy:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Zrealizowali Państwo zadanie inwestycyjne w ramach, którego został wykonany parking. Wprowadzili Państwo opłaty za parkowanie pojazdów na przedmiotowym Parkingu. Parking jest niestrzeżony, płatny 7 dni w tygodniu przez 24h/dobę. Korzystający z Parkingu zobowiązani są uiścić opłatę parkingową odpowiednio dla danego planowanego czasu postoju, według wskazań wynikających z informacji umieszczonych na parkomacie. Dowodem uiszczenia opłaty parkingowej jest bilet parkingowy wydany przez parkomat po uiszczeniu opłaty parkingowej lub bilet wykupiony w aplikacji mobilnej. Ponadto, pojazdy posiadające kartę osoby niepełnosprawnej mogą parkować na Parkingu nieodpłatnie, ale wyłącznie w miejscu do tego wyznaczonym. Zawarli Państwo umowę z (…) Spółka z o.o.  na wykonanie usługi polegającej na zorganizowaniu i administrowaniu płatnymi parkingami na terenie Gminy oraz wykonywaniu czynności serwisowych. Spółce za wykonanie czynności określonych w Umowie administrowania parkingów przysługuje określone wynagrodzenie. Rozliczenie wykonywanych usług przez Spółkę następuje miesięcznie na podstawie wystawianych przez Spółkę faktur VAT, na podstawie których Spółka rozlicza podatek należny. W konsekwencji, otrzymują Państwo od Spółki faktury VAT, na których wskazani jesteście jako nabywca przedmiotowych usług. Do czynności, do których Spółka jest zobowiązania w ramach Umowy administrowania parkingów i Aneksu wchodzi pobieranie w imieniu i na rzecz Państwa Gminy opłat za parkowanie na terenie Parkingu. W konsekwencji, to Państwa Gmina (za pośrednictwem Spółki) świadczy odpłatne usługi parkowania na rzecz korzystających z Parkingu osób. Nieodpłatne udostępnianie Parkingu to sporadyczna/marginalna działalność (miejsce dla osób niepełnosprawnych) i stanowi realizację obowiązków narzuconych Państwu przepisami prawa krajowego oraz regulacjami lokalnymi. Zasadniczo Parking przeznaczony jest do odpłatnego udostępniania, tj. na terenie Parkingu prowadzona jest / będzie wyłącznie działalność komercyjna, a zwolnienie z wnoszenia opłat określonych grup osób - zawiera się w działalności komercyjnej. Przedmiotowy Parking nie jest / nie będzie ponadto udostępniany na rzecz jednostek organizacyjnych Gminy, w szczególności Państwa Gmina nie wykorzystuje / nie będzie wykorzystywać go nieodpłatnie na cele stricte publiczne.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy ustawy o podatku od towarów i usług należy wskazać, że pod pojęciem usługi (świadczenia) rozumie się każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nie czynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że w myśl art. 8 ustawy, do grona usług zalicza się każde świadczenie, które nie jest dostawą. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Zatem aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem.

W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie, nagroda. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.

Powyższa analiza prowadzi do wniosku, że istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Pod pojęciem odpłatności dostawy towarów lub odpłatności świadczenia usług należy zatem rozumieć prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego). W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, przenosząc powyższe rozważania na grunt przedmiotowej sprawy, wskazać należy, że odpłatne udostępnienie miejsc parkingowych, skutkuje po stronie klienta uzyskiwaniem korzyści, a Państwo macie prawo żądać od klienta zapłaty/wynagrodzenia.

W przypadku udostępnienia miejsc parkingowych, po Państwa stronie występuje świadczenie za wynagrodzeniem. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Tym samym Państwa świadczenie używania przez klienta parkingu, jest świadczeniem odpłatnym.

W konsekwencji, mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że w przypadku udostępnienia miejsc parkingowych, wykonują Państwo czynności stanowiące odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy, które podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Reasumując, mając na uwadze okoliczności sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że odpłatne udostępnienie miejsc parkingowych powoduje, że Państwa Gmina występuje w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a w konsekwencji ww. czynności stanowią czynności podlegające opodatkowaniu – na podstawie art. 5 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy.

Przechodząc do Państwa wątpliwości dotyczących kwestii pełnego prawa do odliczenia VAT naliczonego z faktur otrzymywanych od Spółki, należy wskazać, że zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Dla oceny prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług przez jednostkę samorządu terytorialnego, należy przede wszystkim zbadać, czy przy nabyciu towaru lub usługi, jednostka samorządu terytorialnego działała w charakterze podatnika, co potwierdzają obiektywne okoliczności towarzyszące nabyciu tego towaru lub usługi, oraz czy nabywane towary i usługi są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT.

W przedmiotowej sprawie Państwa wątpliwości dotyczą prawa do pełnego odliczenia VAT naliczonego z faktur otrzymywanych od Spółki.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że zawarli Państwo umowę z (…) Spółka z o.o. na wykonanie usługi polegającej m.in. na zorganizowaniu i administrowaniu płatnymi parkingami na terenie Gminy. Korzystający z Parkingu zobowiązani są uiścić opłatę parkingową odpowiednio dla danego planowanego czasu postoju. Dodatkowo, pojazdy posiadające kartę osoby niepełnosprawnej mogą parkować na Parkingu nieodpłatnie, ale wyłącznie w miejscu do tego wyznaczonym.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości w zakresie prawa do pełnego odliczenia VAT naliczonego z faktur otrzymywanych od Spółki, należy zaznaczyć, że na przedmiotowym parkingu pojazdy posiadające kartę osoby niepełnosprawnej mogą parkować nieodpłatnie, jest to jedyna grupa uprawniona do nieodpłatnego parkowania na parkingu w miejscach do tego wyznaczonych.

Nieodpłatne korzystanie z parkingu, wskazanego w opisie sprawy, stanowi zatem realizację zadań nałożonych na Państwa przepisami prawa.

W przepisach ustawy Prawo o ruchu drogowym (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 988 ze zm.) w art. 8 ust. 4 mowa o tym, że:

Kartę parkingową osobie, o której mowa w ust. 3a pkt 1 i 2, wydaje, za opłatą i po uiszczeniu opłaty ewidencyjnej, przewodniczący powiatowego zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 573 i 1981 oraz z 2022 r. poz. 558), na podstawie wydanego przez zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności:

1) orzeczenia o niepełnosprawności,

2) orzeczenia o stopniu niepełnosprawności,

3) orzeczenia o wskazaniach do ulg i uprawnień

– wraz ze wskazaniem, o którym mowa w art. 6b ust. 3 pkt 9 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

W konsekwencji do celów związanych z Państwa działalnością gospodarczą należy więc zaliczyć realizację obowiązków wynikających z ww. przepisów, polegających na możliwości bezpłatnego korzystania z parkingów gminnych przez grupę uprzywilejowaną.

Taki bowiem obowiązek na Państwa został nałożony przepisami prawa i w żadnym razie nie świadczy o tym, że takie nieodpłatne świadczenie usług dla osób posiadających kartę osoby niepełnosprawnej, odbywa się poza prowadzoną działalnością gospodarczą. Nieodpłatne udostępnianie miejsc parkingowych dla określonej grupy osób podyktowane uregulowaniami prawnymi wpisuje się więc w ogólną działalność gospodarczą prowadzoną przez Państwa, związaną z usługami udostępniania parkingów.

Zatem uznać należy, że ww. nieodpłatne działania nie stanowią wyłączonej poza VAT odrębnej działalności (obok działalności gospodarczej).

W związku z powyższym uznać należy, że nieodpłatna działalność na rzecz uprzywilejowanych grup osób realizowana przez Państwa jest ściśle związana z działalnością gospodarczą i nie mieści się w działalności innej niż działalność gospodarcza.

Zatem w rozpatrywanej sprawie można przyznać pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż poza czynnościami opodatkowanymi (odpłatne udostępnianie miejsc parkingowych) nie wykonują Państwo czynności, które nie generują podatku należnego.

Przy czym należy zauważyć, że z okoliczności sprawy nie wynika, iż w ramach działalności gospodarczej ww. parking służy czynnościom zwolnionym z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Biorąc zatem pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że skoro przedmiotowy parking jest wykorzystywany do czynności opodatkowanych w ramach działalności gospodarczej, to przysługuje Państwu prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne ponoszone przez Gminę na Parking w zakresie, w jakim infrastruktura jest wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Prawo do odliczenia podatku VAT będzie przysługiwać, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.

Odnośnie powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Ponadto, odnosząc się do powołanego przez Państwa w przedmiotowym wniosku wyroku sądu, tutejszy organ wyjaśnia, że powołany wyrok jest rozstrzygnięciem w indywidualnej sprawie, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko do niego się zawęża. Zatem wskazany we wniosku wyrok sądu nie ma wpływu na podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00