Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 15 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.957.2022.4.ACZ
Skutki podatkowe otrzymania jednorazowej wypłaty z pracowniczego programu emerytalnego z Wielkiej Brytanii.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 listopada 2022 r. złożył Pan wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania jednorazowej wypłaty z pracowniczego programu emerytalnego z Wielkiej Brytanii oraz podatku od spadków i darowizn. Uzupełnił go Pan pismem złożonym 16 listopada 2022 r. oraz – w odpowiedzi na wezwanie – pismem złożonym 23 stycznia 2023 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
1.Stan faktyczny.
Po otrzymaniu spadku (jako jedyny spadkobierca, akt poświadczenia dziedziczenia z (…) 2022 r.) po Panu zmarłym tacie (data śmierci: (…) 2021 r.) oraz rozliczeniu go w deklaracji SD-Z2 (dnia 19 maja 2022 r.) wysłał Pan również dokumenty z wnioskiem o wypłatę środków z prywatnego pracowniczego programu emerytalnego, którego Pana tata był członkiem w Wielkiej Brytanii.
Program, o którym mowa, był prowadzony w Wielkiej Brytanii, jako że Pana tata wiele lat tam pracował zanim wrócił do Polski na stałe. Był to program prowadzony w ramach jego zakładu pracy jako „...”, gdzie pracodawca oraz pracownik przekazywali regularnie kwoty na emeryturę pracownika. Administratorem tego programu była firma (…).
Po przedstawieniu przez Pana wniosku, administrator programu (firma (…)) podjął decyzję, na zasadach uznaniowych, o wypłacie środków Panu, jako beneficjentowi. Środki w kwocie (…) otrzymał Pan na konto w jednorazowym przekazie dnia 20 maja 2022 r.
Jako, że zgodnie z Pana interpretacją przepisów, świadczenie to nie podlega podatkowi od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2021. poz. 1043 – ustawa z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn: Art. 3. spadki i dar. Wyłączenia spod opodatkowania ust. 4), nie włączył Pan tego świadczenia do zeznania SD-Z2 ani nie składał Pan nowego zeznania.
2.Zdarzenie przyszłe.
Złożenie deklaracji podatkowej za bieżący rok bez wykazania otrzymanej jednorazowo kwoty, jako że zgodnie z Konwencją między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych, podpisaną w Londynie dnia 20 lipca 2006 r. (Dz. U. z 2006 r. nr 250, poz. 1840), otrzymana kwota z programu emerytalnego z Wielkiej Brytanii po zmarłym tacie nie jest przedmiotem podatku dochodowego w Polsce, a więc nie będzie Pan miał obowiązku jej deklarować w żadnej formie w rocznym zeznaniu podatkowym.
W uzupełnieniu wniosku w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych wskazał Pan, że wypłata z dnia 20 maja 2022 r. nastąpiła w ramach pracowniczego programu emerytaInego, prowadzonego dla zakładu pracy przez pracodawcę Pana taty – firmę „(…)”, jako pracowniczy program emerytalny – „....”, działający według zasad prawa dotyczącego pracowniczych programów emerytalnych w Wielkiej Brytanii.
W całości roku 2022 posiadał Pan miejsce zamieszkania dla celów podatkowych (tzw. rezydencję podatkową) i nieograniczony obowiązek podatkowy w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.) w Polsce.
Środki, które Pan otrzymał, zostały wypłacone w charakterze jednorazowej wypłaty, w całości. Nie otrzymuje Pan i nie będzie otrzymywał Pan żadnych cyklicznych (okresowych) wypłat z tego tytułu.
Pytania
1.Czy Pana stanowisko w sprawie stanu faktycznego jest poprawne i świadczenie to nie podlega opodatkowaniu od spadków i darowizn, dlatego też słusznie nie wykazał Pan tego w zeznaniu SD-Z2?
2.Odnośnie zdarzenia przyszłego, a więc braku wykazania otrzymanej kwoty w deklaracji PIT, czy Pana interpretacja jest poprawna, a więc otrzymana kwota z pracowniczego programu emerytalnego nie podlega podatkowi dochodowemu w Polsce?
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie oznaczone we wniosku nr 2, dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1, dotyczącego podatku od spadków i darowizn, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie, w odniesieniu do pytania oznaczonego nr 2, idąc za Konwencją między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych, podpisaną w Londynie dnia 20 lipca 2006 r. (Dz. U. z 2006 r. nr 250, poz. 1840), gdzie w: „Artykuł 17 Emerytury i renty 1. Z zastrzeżeniem postanowień artykułu 18 ustęp 2 niniejszej Konwencji, emerytury, renty i inne podobne wynagrodzenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie. 2. Bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu, jednorazowe wypłaty w ramach systemu emerytalnego utworzonego w jednym Umawiającym się Państwie i wypłacane na rzecz osoby mającej miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie podlegają opodatkowaniu tylko w pierwszym wymienionym Państwie”, jako że otrzymana kwota została Panu wypłacona jednorazowo z prywatnego programu emerytalnego, do którego dokładał się zarówno pracodawca, jak i zmarły, nie podlega ona żadnemu opodatkowaniu w Polsce.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Jak stanowi art. 3 ust. 1a ww. ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
W myśl art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Stosownie do treści art. 4a ww. ustawy:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Z przedstawionego we wniosku i jego uzupełnieniu opisu wynika, że w 2022 r. posiadał Pan miejsce zamieszkania dla celów podatkowych (tzw. rezydencję podatkową) i nieograniczony obowiązek podatkowy w rozumieniu art. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w Polsce.
Po otrzymaniu spadku po Pana zmarłym 29 listopada 2021 r. tacie – jako jedyny spadkobierca (akt poświadczenia dziedziczenia z 15 marca 2022 r.) wysłał Pan dokumenty z wnioskiem o wypłatę środków z prywatnego pracowniczego programu emerytalnego, którego Pana tata był członkiem w Wielkiej Brytanii.
Program, o którym mowa, był prowadzony w Wielkiej Brytanii, jako że Pana tata wiele lat tam pracował zanim wrócił do Polski na stałe. Był to program prowadzony w ramach jego zakładu pracy jako „....”, gdzie pracodawca oraz pracownik przekazywali regularnie kwoty na emeryturę pracownika. Administratorem tego programu była firma (…).
Po przedstawieniu przez Pana wniosku, administrator programu (firma (…)) podjął decyzję, na zasadach uznaniowych, o wypłacie środków Panu, jako beneficjentowi. Środki w kwocie (…) otrzymał Pan na konto w jednorazowym przekazie dnia 20 maja 2022 r.
Wypłata z dnia 20 maja 2022 r. nastąpiła w ramach pracowniczego programu emerytaInego, prowadzonego dla zakładu pracy przez pracodawcę Pana taty – firmę „(…)”, jako pracowniczy program emerytalny – „.....”, działający według zasad prawa dotyczącego pracowniczych programów emerytalnych w Wielkiej Brytanii.
Środki, które Pan otrzymał, zostały wypłacone w charakterze jednorazowej wypłaty, w całości. Nie otrzymuje Pan i nie będzie otrzymywał Pan żadnych cyklicznych (okresowych) wypłat z tego tytułu.
Zatem, w przedmiotowej sprawie – oprócz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – zastosowanie znajdą również uregulowania zawarte w Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i zysków majątkowych, podpisanej w Londynie dnia 20 lipca 2006 r. (Dz. U. z 2006 r., Nr 250, poz. 1840) zmodyfikowanej przez Konwencję wielostronną implementującą środki traktatowego prawa podatkowego mające na celu zapobieganie erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysku, sporządzoną w Paryżu dnia 24 listopada 2016 r., podpisaną w Paryżu dnia 7 czerwca 2017 r. (Dz. U. z 2018 r., poz. 1369).
W myśl art. 17 ust. 1 ww. Konwencji:
Z zastrzeżeniem postanowień artykułu 18 ustęp 2 niniejszej Konwencji, emerytury, renty i inne podobne wynagrodzenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.
Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 2 ww. Konwencji:
Bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu, jednorazowe wypłaty w ramach systemu emerytalnego utworzonego w jednym Umawiającym się Państwie i wypłacane na rzecz osoby mającej miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie podlegają opodatkowaniu tylko w pierwszym wymienionym Państwie.
W świetle powyższego, jednorazowa wypłata w ramach systemu emerytalnego utworzonego w Wielkiej Brytanii i wypłacana na rzecz osoby mającej miejsce zamieszkania w Polsce, podlega opodatkowaniu tylko w Wielkiej Brytanii.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa, stwierdzić należy, że wypłacone Panu 20 maja 2022 r. jako osobie uprawnionej po śmierci ojca jednorazowo środki z pracowniczego programu emerytalnego utworzonego i działającego w oparciu o przepisy dotyczące pracowniczych programów emerytalnych obowiązujące w Wielkiej Brytanii nie podlegają opodatkowaniu w Polsce zgodnie z postanowieniami art. 17 ust. 2 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i zysków majątkowych.
W konsekwencji nie jest Pan zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce od otrzymanej jednorazowo kwoty z prywatnego programu emerytalnego Wielkiej Brytanii i wykazywania jej w zeznaniu podatkowym.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. W zakresie podatku od spadków i darowizn zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację indywidualną w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.), opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Należy wskazać, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Pana w zakresie przedstawionego stanu faktycznego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right