Interpretacja indywidualna z dnia 13 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.272.2022.1.KS
W zakresie ustalenia, czy Spółka ustalając dochód zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 updop uwzględnia jako koszt uzyskania przychodu wydatki ponoszone przez Spółkę na wykonanie czynności cięcia rur, która to czynność ma miejsce w hali poza terenem SSE?
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnychjest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Spółka ustalając dochód zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 updop uwzględnia jako koszt uzyskania przychodu wydatki ponoszone przez Spółkę na wykonanie czynności cięcia rur, która to czynność ma miejsce w hali poza terenem SSE?
Treść wniosku jest następująca :
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca („Spółka”) prowadzi działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej („SSE”) na podstawie następujących zezwoleń wydanych przez B.
1)Zezwolenia Nr (…) z dnia (…).08.2006 r., zgodnie z którym Spółce udzielono zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE w zakresie działalności produkcyjnej, handlowej i usługowej w zakresie wyrobów i usług wytworzonych na terenie SSE, określonych w PKWiU – Sekcja D, podsekcja DJ, Dział 27, klasa 27.22 - Rury, przewody rurowe i łączniki do rur ze stali,
2)Zezwolenie Nr (…) z dnia (…).02.2014 r. zgodnie z którym Spółce udzielono zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE w zakresie działalności produkcyjnej, handlowej i usługowej w zakresie wyrobów i usług wytworzonych na terenie SSE, określonych w PKWiU:
Sekcja C, Dział 25:
‒Klasa 25.50 - Usługi kucia, prasowania, wytłaczania i walcowania metali; usługi w zakresie metalurgii proszków,
‒Klasa 25.61 - Usługi obróbki metali i nakładania powłok na metale,
‒Klasa 25.62 - Usługi z zakresu obróbki mechanicznej elementów metalowych,
‒Klasa 25.99 - Pozostałe gotowe wyroby metalowe, gdzie indziej niesklasyfikowane Sekcja E, Dział 38:
‒Klasa 38.32 - Usługi w zakresie odzysku surowców z materiałów segregowanych; surowce wtórne.
Aktualnie, Spółka świadczy usługi na materiale powierzonym (rurach ze stali nierdzewnej), w wyniku których to usług dochodzi do powstania kolan stalowych. Na usługę składa się szereg czynności, które są ze sobą ściśle powiązane, i które są przeprowadzane według ściśle określonego harmonogramu i procedury, tak aby w ich wyniku doszło do powstania wyrobu końcowego, tj. kolana stalowego. Przebieg usługi produkcyjnej wykonywanej przez Spółkę wygląda następująco:
1)W pierwszym etapie przeprowadzane jest cięcie rur na ciętki, co odbywa się w hali Spółki znajdującej się poza terenem SSE.
2)W kolejnym etapie, ciętki transportowane są do hali Spółki położonej już na terenie SSE, gdzie podlegają następującym procesom: formowanie na prasach hydraulicznych oraz obróbka końcowa uformowanych kolan (czyli np. obrobienie krańców kolana),
3)Końcowa faza usługi w hali na terenie SSE w zależności od okoliczności obejmuje mycie, szlifowanie, znakowanie, polerowanie (w zależności od rodzaju kolana) oraz pakowanie.
Uzyskiwane przez Spółkę przychody z tytułu świadczenia ww. opisanych usług produkcyjnych, których rezultatem są kolana stalowe, są w całości przychodami zwolnionymi z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 UoPDOP, zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są „dochody (…) uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia (…).
Spółka planuje zmienić model działalności w ten sposób, że zamierza odejść od świadczenia usługi na materiale powierzonym (rurach ze stali nierdzewnej), ale w przyszłości będzie produkować wyrób końcowy w postaci kolan stalowych. Nastąpi to poprzez zakup we własnym zakresie materiału do produkcji (rury ze stali nierdzewnej), na którym następnie będą wykonywane wszystkie ww. czynności wchodzące aktualnie w zakres świadczonej usługi.
Uzyskiwane przez Spółkę w przyszłości przychody z tytułu produkcji i sprzedaży wyrobu (kolana stalowego), będą w całości przychodami zwolnionymi z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 UoPDOP. Zarówno w przypadku aktualnie świadczonej usługi produkcyjnej (na materiale powierzonym), jak i produkcji wyrobu - kolan stalowych, jeden z etapów usługi / produkcji – obejmujący cięcie rur stalowych jest / będzie wykonywany przez Spółkę w jej własnej hali ale znajdującej się poza terenem SSE.
Dla celów wydania niniejszej interpretacji, Spółka przyjmuje, że wydatki Spółki ponoszone na wykonanie cięcia rur (zarówno w ramach świadczenia usługi produkcyjnej, jak i produkcji wyrobu (kolana stalowego), są kosztami uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 1 UoPDOP, ponieważ bez wykonania czynności cięcia nie doszłoby w ogóle do wykonania usługi przez Spółkę, której efektem końcowym jest kolano stalowe (a w przyszłości wyrobu w postaci kolana stalowego).
Pytania
Czy wydatki ponoszone przez Spółkę na wykonanie czynności cięcia rur, która to czynność:
a)jest aktualnie jednym z etapów świadczenia usługi produkcyjnej prowadzącej do wykonania kolana stalowego,
b)będzie w przyszłości jednym z etapów produkcji wyrobu (kolana stalowego),
a która to czynność cięcia rur ma miejsce w hali stanowiącej własność Spółki, przy czym hala znajduje się poza terenem SSE, która to czynność jest niezbędną i konieczną czynnością, bez której nie można wykonać usługi (wyprodukować wyrobu), której efektem jest kolano stalowe – stanowią koszty uzyskania przychodu w całości związane z przychodem Spółki z tytułu świadczonej usługi produkcyjnej kolana stalowego (produkcji i sprzedaży wyrobu kolana stalowego), który to przychód jest w całości zwolnionym z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 UoPDOP (dochód z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE, na podstawie zezwolenia)? Tym samym, czy Spółka ustalając dochód zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 UoPDOP uwzględnia jako koszt uzyskania przychodu wydatki ponoszone przez Spółkę na wykonanie czynności cięcia rur, która to czynność ma miejsce w hali poza terenem SSE?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy - wydatki ponoszone przez Spółkę na wykonanie czynności cięcia rur, która to czynność:
a)jest aktualnie jednym z etapów świadczenia usługi produkcyjnej prowadzącej do wykonania kolana stalowego,
b)będzie w przyszłości jednym z etapów produkcji wyrobu (kolana stalowego),
a która to czynność cięcia rur ma miejsce w hali stanowiącej własność Spółki, przy czym hala znajduje się poza terenem SSE, która to czynność jest niezbędną i konieczną czynnością, bez której nie można wykonać usługi (wyprodukować wyrobu), której efektem jest kolano stalowe – stanowią koszty uzyskania przychodu w całości związane z przychodem Spółki z tytułu świadczonej usługi produkcyjnej kolana stalowego (produkcji i sprzedaży wyrobu kolana stalowego), który to przychód jest w całości zwolnionym z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 UoPDOP (dochód z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE, na podstawie zezwolenia). Tym samym, Spółka ustalając dochód zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 UoPDOP uwzględnia jako koszt uzyskania przychodu wydatki ponoszone przez Spółkę na wykonanie czynności cięcia rur, która to czynność ma miejsce w hali poza terenem SSE.
Jak wskazała Spółka w opisie stanu faktycznego i przyszłego, wydatki ponoszone na wykonanie cięcia rur (zarówno w ramach świadczenia usługi produkcyjnej, jak i w przypadku produkcji wyrobu - kolana stalowego), są bez wątpienia kosztami uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 1 UoPDOP, ponieważ bez wykonania czynności cięcia nie doszłoby w ogóle do wykonania usługi przez Spółkę, której efektem końcowym jest kolano stalowe (a w przyszłości produkcji wyrobu w postaci kolana stalowego).
Pytanie Spółki dotyczy kwestii, czy ponoszone wydatki na cięcie rur, należy przyporządkować do przychodu odpowiednio z tytułu wykonania usługi produkcyjnej, a w przyszłości z tytułu sprzedaży wyrobu (kolana stalowego).
Przychód z tytułu wykonania usługi produkcyjnej, jak i przychód z tytułu sprzedaży wyrobu (kolana stalowego) to przychód zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 UPDOP. Przy ustalaniu dochodu zwolnionego z podatku dochodowego (na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 UPDOP), Spółka jest zobligowana do ustalenia kwoty przychodu z działalności na terenie SSE (przychodu objętego wydanymi dla Spółki zezwoleniami na działalność na terenie SSE) oraz kosztów podatkowych związanych z tym przychodem.
W opisanej przez Spółkę sytuacji, czynność cięcia rur która wprawdzie ma miejsce w hali Spółki położonej poza terenem SSE, nie stanowi samodzielnej usługi, w szczególności Spółka nie sprzedaje samodzielnej usługi polegającej na cięciu rur (nie uzyskuje przychodu z tytułu usługi cięcia). Spółka uzyskuje przychód z tytułu usługi produkcyjnej – której efektem jest kolano stalowe (w przyszłości kolano stalowe będzie efektem produkcji wyrobu). Czynność cięcia rur jest tylko jedną, ale konieczną i niezbędną czynnością w ramach całego procesu produkcyjnego, w ramach którego wchodzi szereg innych czynności, które jako całość stanowią kompleksową usługę na materiale powierzonym (a w przyszłości kompleksu czynności, które stanowić będą produkcję wyrobu – kolana stalowego).
Świadczona przez Spółkę usługa produkcyjna składa się z wielu różnych czynności (etapów), których efektem końcowym jest kolano stalowe. Nie bez znaczenia jest również fakt, że to Spółka, a nie inny podmiot wykonuje czynność cięcia rur (cięcie rur nie jest zlecane podmiotowi trzeciemu, ale wykonywane we własnym zakresie przez Spółkę). Cięcie rur jest i będzie integralnym elementem procesów, które w swoim zasadniczym wymiarze odbywać się będą na terenie SSE. Pomiędzy czynnością cięcia rur, oraz pozostałymi czynnościami, które są wykonywanie przez Spółkę na terenie hali położonej w SSE, a które to czynności prowadzą do efektu finalnego jakim jest kolano stalowe – istnieje ścisły i nierozerwalny, funkcjonalny związek, jak również związek z przychodem Spółki z tytułu sprzedaży usługi produkcyjnej (sprzedaży wyrobu). Spółka bowiem sprzedaje usługę produkcyjną (a w przyszłości wyrób), na którą składa się szereg nierozerwalnych, ściśle ze sobą powiązanych czynności. Bez wykonania czynności cięcia rur Spółka nie wykona kolana stalowego, a tym samym nie uzyska przychodu z tytułu sprzedaży odpowiednio usługi produkcyjnej lub wyrobu (który to przychód jest zwolniony z podatku dochodowego CIT).
Tym samym wydatki na cięcie rur, pomimo, że czynność ta ma fizycznie miejsce poza terenem SSE, jest ściśle związana z przychodem podatkowym zwolnionym z podatku dochodowego CIT (z tytułu sprzedaży usługi produkcyjnej / wyrobu). W konsekwencji przy ustalaniu dochód zwolnionego z podatku CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 UPDOP, Spółka winna uwzględniać w całości wydatki na cięcie rur, która to czynność posłużyła do wykonania usługi / produkcji wyrobu zwolnionego z podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 UPDOP.
Okoliczność, że czynność cięcia rur odbywa się poza terenem SSE, nie może decydować o wykluczeniu wydatków na cięcie rur jako kosztu podatkowego związanego z przychodem zwolnionym z podatku CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 UPDOP.
Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w szczególności w orzecznictwie sądów administracyjnych. Warto zacytować zwłaszcza orzeczenia:
1)NSA z dnia 15.02.2018 r., sygn. akt II FSK 1276/16, w którym Sąd podkreślił, iż spełnienie warunku zwolnienia dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy nie może odbywać się wyłącznie poprzez kryterium geograficzne,
2)wyrok WSA w Lublinie z dnia 09.03.2018 r., sygn. akt I SA/Lu 156/18, w którym Sąd ten wskazał: Analizując ściśle treść art. 17 ust. 1 pkt 34, ust. 4 ustawy o CIT, nie można nie zauważyć, że nie wymagają one od podatnika przeprowadzenia na terenie SSE wszystkich czynności wpisanych w proces produkcji (…). Wśród bogatej linii orzeczniczej sądów administracyjnych warto przywołać również te wyroki, w których sądy w sytuacji, gdy przedsiębiorca dokonywał również transportu (dostawy) oraz instalacji i montażu wyprodukowanych na terenie strefy elementów, nie uznały tej okoliczności za przeszkodę zastosowania zwolnienia podatkowego z art. 17 ust. 1 pkt 34 UPDOP (tak np. NSA w wyroku z dnia 14.06.2017 r., sygn. akt II FSK 1438/15 oraz WSA w Krakowie w wyroku z dnia 09.01.2015 r., sygn. akt I SA/Kr 1701/14).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz.U. z 2023 r., poz. 91, dalej: „ustawa o sse”):
Dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie to stanowi pomoc publiczną, przy czym wielkość tej pomocy nie może przekroczyć jej maksymalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 4 ust. 4.
Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, o którym mowa w cytowanym powyżej przepisie uprawnia do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy i korzystania z pomocy publicznej. Określa ono przedmiot i warunki prowadzenia działalności (art. 16 ust. 1 i 2 ustawy o sse).
Zwolnienie podatkowe, o jakim jest mowa w art. 12 ustawy o sse, uregulowane zostało w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm., dalej: „updop”), zgodnie z którym:
Wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1670 oraz z 2021 r. poz. 2105), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Równocześnie, art. 17 ust. 4 updop stanowi, że:
Zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.
Również w Rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych z dnia 10 grudnia 2019 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 121) znajduje się przepis zgodnie z którym:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 3, przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy. W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy.
Prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej i wynikające stąd zwolnienie dochodów pochodzących z tej działalności jest wyjątkiem od zasady równości i sprawiedliwości opodatkowania, w związku z tym przepisy dotyczące zwolnień muszą być interpretowane ściśle, zgodnie z ich wykładnią językową.
Powyższe regulacje prawne ustanawiają fundamentalne warunki korzystania z ulgi podatkowej z tytułu prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej działalności gospodarczej.
Zasadniczym elementem stosowania zwolnienia jest łączne wystąpienie dwóch warunków:
1.prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej,
2.uzyskiwanie dochodu z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu.
Z kolei, aby zakwalifikować dochód jako podlegający zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 updop, dochód ten musi spełniać łącznie dwa zasadnicze warunki, tj.:
1.musi być uzyskany w ramach działalności określonej (objętej) w zezwoleniu,
2.prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.
Wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej, w zakresie określonym w zezwoleniu, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o sse, prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. A contrario, jeżeli działalność gospodarcza nie jest prowadzona na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, to nie będzie ona podlegała zwolnieniu z opodatkowania.
Analogicznie, jeżeli dany rodzaj działalności gospodarczej nie jest wymieniony w treści zezwolenia, to wynik na takiej działalności nie podlega zwolnieniu z podatku dochodowego, jako wynikający z działalności odrębnej niż wskazana w zezwoleniu.
Należy podkreślić, że zwolnienie wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34 updop, ma charakter przedmiotowy. Odnosi się ono bowiem do dochodów uzyskanych z określonego źródła (działalności gospodarczej), z zastrzeżeniem, że działalność ta jest prowadzona w określonym miejscu i na podstawie zezwolenia, a więc w jego ramach oraz w granicach zakreślonych przedmiotem działalności gospodarczej ujętym w zezwoleniu.
Oznacza to, że tylko i wyłącznie dochód z działalności gospodarczej Spółki określonej wyraźnie w zezwoleniu podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym.
Przepisy podatkowe oraz strefowe nakazują – w celu uzyskania zwolnienia z opodatkowania dochodów – prowadzenie działalności gospodarczej objętej zezwoleniem na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Zatem, jeżeli jakaś faza tej działalności nie jest prowadzona na terenie strefy, to w tej części dochód Spółki nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 updop.
W sytuacji, gdy przedsiębiorca prowadzi działalność również poza obszarem strefy, jest on zobowiązany wydzielić organizacyjnie działalność prowadzoną na terenie strefy, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy.
W związku z powyższym to przedsiębiorca zobowiązany jest do ustalenia wysokości dochodu niewynikającego z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej i podlegającego opodatkowaniu na zasadach ogólnych.
Zatem, na spółce ciąży obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych w taki sposób, aby możliwe było precyzyjne rozdzielenie przychodów i kosztów uzyskania przychodów związanych z działalnością prowadzoną w strefie na podstawie zezwolenia oraz z pozostałą działalnością.
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka wykonuje jeden (pierwszy) etap usługi produkcyjnej poza terenem SSE.
W takiej sytuacji, dochody uzyskiwane z działalności gospodarczej prowadzonej poza strefą nie stanowią dochodów z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, o których mowa w art. 17 ust. 4 updop i rozporządzeniu w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom (§ 5 ust. 5 Rozporządzenia). Dochód odpowiadający pierwszemu etapowi usługi produkcyjnej realizowanej poza terenem strefy winien być wyłączony z dochodu podlegającego zwolnieniu strefowemu.
W tym miejscu wskazać należy, że zgodnie z art. 9 ust. 1 updop:
Podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m.
Odrębnymi przepisami, do których odsyła przytoczony wyżej przepis są przepisy ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2023 r., poz. 120).
Mając powyższe na uwadze na Spółce ciąży obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych w taki sposób, aby możliwe było precyzyjne rozdzielenie przychodów i kosztów uzyskania przychodów związanych z działalnością prowadzoną w strefie oraz działalnością prowadzoną poza terenem strefy. Wyjątkowo w odniesieniu do kosztów, co do których podatnik nie jest w stanie dokonać takiego podziału, bowiem są to koszty wspólne, zgodnie z art. 15 ust. 2 i 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, można zastosować zasadę proporcjonalnego ich rozliczenia.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o pdop:
Jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym, oraz koszty związane z przychodami ze źródeł, z których dochody nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym lub są zwolnione z podatku dochodowego, a nie jest możliwe przypisanie danych kosztów do źródła przychodów, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają osiągnięte w roku podatkowym przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów. Przepis art. 7 ust. 3 pkt 3 stosuje się odpowiednio.
Stosownie do przepisów art. 15 ust. 2a updop:
Zasadę, o której mowa w ust. 2, stosuje się również w przypadku, gdy podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których część dochodów nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo jest zwolniona z tego opodatkowania; w takim przypadku przepis art. 7 ust. 3 pkt 3 stosuje się odpowiednio.
Podkreślić należy, że norma wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 34 updop stanowi formę ulg podatkowych, która stanowi wyjątek od zasady równości i powszechności opodatkowania. Tym samym powinna być interpretowana w sposób niezwykle precyzyjny i ścisły. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej.
Wobec powyższego w całkowitych przychodach z tytułu sprzedaży produktu strefowego należy wydzielić tę część przychodów, która dotyczy fazy produkcji realizowanej poza strefą. Winno to nastąpić poprzez wydzielenie właściwej części przychodów, która odpowiada poniesionym kosztom, tak aby możliwe było określenie wyniku finansowego na tej fazie produkcji (etapu usługi produkcyjnej). Natomiast, koszty uzyskania przychodów należy ustalić na podstawie rzeczywistych kosztów wytworzenia poza strefą (dotyczy to kosztów, które da się bezpośrednio przypisać do tej fazy produkcji – etapu usługi produkcyjnej).
Zatem, nieprawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym wydatki ponoszone przez Spółkę na wykonanie czynności cięcia rur, która to czynność:
a)jest aktualnie jednym z etapów świadczenia usługi produkcyjnej prowadzącej do wykonania kolana stalowego,
b)będzie w przyszłości jednym z etapów produkcji wyrobu (kolana stalowego),
a która to czynność cięcia rur ma miejsce w hali stanowiącej własność Spółki, przy czym hala znajduje się poza terenem SSE, która to czynność jest niezbędną i konieczną czynnością, bez której nie można wykonać usługi (wyprodukować wyrobu), której efektem jest kolano stalowe – stanowią koszty uzyskania przychodu w całości związane z przychodem Spółki z tytułu świadczonej usługi produkcyjnej kolana stalowego (produkcji i sprzedaży wyrobu kolana stalowego), który to przychód korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 updop. Przychód ten nie jest w całości zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 updop, jako dochód z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE na podstawie uzyskanego zezwolenia. Spółka ustalając dochód zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 updop winna wykluczyć z kosztów uzyskania przychodu działalności zwolnionej z opodatkowania wydatki ponoszone przez Spółkę na wykonanie czynności cięcia rur, która to czynność ma miejsce w hali Spółki zlokalizowanej poza terenem SSE.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
‒stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
‒zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).