Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 13 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.9.2023.2.AKA
Prawo do odliczenia podatku naliczonego od realizowanej Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej i brak opodatkowania jej nieodpłatnego przekazania na rzecz Gminy.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 stycznia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego od realizowanej Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej i braku opodatkowania jej nieodpłatnego przekazania na rzecz Gminy.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 3 lutego 2023 r. (wpływ 3 lutego 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
A. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Inwestor” lub „Wnioskodawca”) z siedzibą w (...) jest właścicielem nieruchomości położonej w województwie (…), w powiecie (…), w gminie (…), w obrębie ewidencyjnym (…) i (…) składającej się z następujących działek gruntu:
1)działek o numerach ewidencyjnych 1/1 oraz 1/2, dla których Sąd Rejonowy w (…) Wydział Ksiąg Wieczystych (dalej: „Sąd Rejonowy”) prowadzi księgę wieczystą KW Nr (…);
2)działek o numerach ewidencyjnych 1/3, 1/4, 1/5, 1/6 oraz 1/7, dla których Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą KW Nr (…).
(dalej łącznie: „Nieruchomość”).
Inwestor jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.
Inwestor zamierza przeprowadzić na Nieruchomości inwestycję polegającą na budowie centrum logistyczno-magazynowego (dalej: „Centrum logistyczno-magazynowe”). Po wybudowaniu Centrum logistyczno-magazynowego, Inwestor planuje prowadzić działalność gospodarczą, podlegającą zasadniczo opodatkowaniu podatkiem VAT, polegającą na wynajmowaniu powierzchni znajdujących się w Centrum logistyczno-magazynowym. Inwestor nie planuje prowadzić na Nieruchomości działalności zwolnionej z VAT.
Prawidłowe funkcjonowanie Centrum logistyczno-magazynowego będzie zależało od jego przyłączenia do mediów. Z uwagi na powyższe, konieczne będzie zapewnienie Centrum logistyczno-magazynowemu m.in. dostępu do wody z gminnej sieci wodociągowej oraz przyłączenie do sieci kanalizacji sanitarnej.
B. Spółka Jawna (dalej: „B.”) zawarła w dniu 30 czerwca 2021 r. z Gminą (…) (dalej: „Gmina”) porozumienie (dalej: „Porozumienie”), w którym postanowiono, że B:
a)zrealizuje przewód sieci wodociągowej oraz odcinek przyłącza wodociągowego do obiektu budowlanego posadowionego na Nieruchomości;
b)wybuduje odcinek sieci kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej zakończony przepompownią przydomową;
c)wybuduje system zagospodarowania, retencjonowania i odprowadzania nadmiaru wód opadowych z terenu Nieruchomości
‒zgodnie z warunkami technicznymi stanowiącymi załączniki do Porozumienia.
W dniu 3 czerwca 2022 r. Inwestor zawarł z B. umowę cesji, na podstawie której prawa i obowiązki wynikające z Porozumienia zostały przeniesione z B. na Inwestora.
Z uwagi na powyższe, dla oceny zdarzeń przyszłych objętych niniejszym wnioskiem należy przyjąć, że to Inwestor będzie realizował Inwestycję wodociągowo-kanalizacyjną (zdefiniowaną poniżej) w oparciu o postanowienia Porozumienia. Dla uniknięcia wszelkich wątpliwości Wnioskodawca wyjaśnia, że w przypadkach, w których w dalszej części niniejszego wniosku odwołuje się do postanowień Porozumienia odnoszących się do spółki B., która zawarła z Gminą Porozumienie, dla uproszczenia referuje do Inwestora, a nie do spółki B. Jak bowiem wskazano, to Inwestor zrealizuje Inwestycję wodociągowo-kanalizacyjną w oparciu o postanowienia Porozumienia, a nie spółka B., która zawarła z Gminą Porozumienie.
Zgodnie z Porozumieniem po zrealizowaniu Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej Inwestor nieodpłatnie przekaże na rzecz Gminy wybudowane przez siebie:
‒odcinek sieci wodociągowej, oraz
‒odcinek sieci kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej wraz z przepompownią przydomową, wraz z
‒właściwymi dokumentacjami technicznymi podwykonawczymi tej inwestycji, w tym między innymi inwentaryzacją geodezyjną potwierdzoną przez właściwy organ, protokołami prób szczelności rurociągów, protokołami badań wody potwierdzonymi przez laboratorium (...), atestami i deklaracjami zgodności użytych do budowy materiałów, protokołem rozruchu przepompowni przydomowej, protokołem odbioru technicznego podpisanego przez Inspektora C, (dalej: „C.”), kopią aktu notarialnego ustanawiającego przez Inwestora nieodpłatną służebność gruntową na rzecz Gminy i C. związaną z umieszczeniem w gruntach będących własnością Inwestora przewodów sieci wodociągowej, przewodów Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej oraz z prawem do ich rozbudowy, przebudowy, remontu, konserwacji, eksploatacji i przesyłu nimi wody, kopią decyzji pozwolenia na użytkowanie lub kopią zgłoszenia zakończenia robót budowlanych z adnotacją (...) Inspektora Nadzoru Budowlanego o nie wniesieniu sprzeciwu do zgłoszenia
(dalej łącznie: „Inwestycja wodociągowo-kanalizacyjna”).
Ponadto w Porozumieniu Inwestor zobowiązał się udzielić 3 letniej gwarancji na Inwestycję wodociągowo-kanalizacyjną, która zostanie przez niego wybudowana i nieodpłatnie przekazana Gminie. Porozumienie przewiduje, że obowiązek udzielenia gwarancji, o której mowa powyżej, może zostać spełniony poprzez przeniesienie na Gminę wszystkich praw z gwarancji udzielonej Inwestorowi przez wykonawcę Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej (dalej: „Prawa z gwarancji”). Przeniesienie Praw z gwarancji przez Inwestora na rzecz Gminy nastąpiłoby w takim przypadku nieodpłatnie.
Dla uniknięcia wszelkich wątpliwości, Wnioskodawca wyjaśnia, że Inwestor nie przeniesie na Gminę przyłącza wodociągowego oraz systemu zagospodarowania, retencjonowania i odprowadzania nadmiaru wód opadowych z terenu Nieruchomości, które również zobowiązał się wybudować na podstawie Porozumienia.
Inwestycja wodociągowo-kanalizacyjna będzie realizowana zarówno na działkach gruntu będących własnością podmiotów trzecich (w tym Gminy) oraz na działkach gruntu będących własnością Inwestora.
Porozumienie przewiduje, że Inwestor ustanowi na rzecz C. nieodpłatną, bezterminową notarialną służebność związaną z umieszczeniem, eksploatacją i konserwacją urządzeń i instalacji Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej w przypadku umieszczenia ich na Nieruchomości (tj. działkach gruntu, na których będzie realizowane Centrum logistyczno- magazynowe).
Na moment przekazania Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej na rzecz Gminy, składniki Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej (tj. odcinek sieci wodociągowej oraz odcinek sieci kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej wraz z przepompownią przydomową) będą już fizycznie (faktycznie) połączone z istniejącymi sieciami (odpowiednio siecią wodociągową, siecią kanalizacji sanitarnej) należącymi do przedsiębiorstwa przesyłowego, o którym mowa w art. 49 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm., dalej: „Kodeks cywilny”) (dalej: „Sieci przesyłowe”). Tym samym, na moment przekazania Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej Gminie, Inwestycja wodociągowo- kanalizacyjna będzie stanowiła część Sieci przesyłowych, stanowiąc z nimi jedną całość.
Nieodpłatne przekazanie na rzecz Gminy Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej będzie potwierdzone protokołem zdawczo-odbiorczym.
Wydatki ponoszone przez Inwestora na Inwestycję wodociągowo-kanalizacyjną będą dokumentowane fakturami (rachunkami) lub innymi dowodami księgowymi, zgodnie z przepisami w zakresie rachunkowości.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo:
Na pytanie: „Czy przekazywana Inwestycja wodociągowo-kanalizacyjna (wyłącznie w tym zakresie który będzie przekazywany na rzecz Gminy) zostanie zrealizowana wyłącznie na gruncie, którego właścicielem jest Gmina, czy również na gruncie należącym do Państwa?” odpowiedzieli Państwo:
„Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego Wniosku, Inwestycja wodociągowo-kanalizacyjna będzie realizowana zarówno na działkach gruntu będących własnością podmiotów trzecich (w tym Gminy) oraz na działkach gruntu będących własnością Inwestora.
Odpowiadając na przedmiotowe pytanie, Spółka wyjaśnia, że na moment nieodpłatnego przeniesienia przez Inwestora Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej na rzecz Gminy:
1)Inwestycja wodociągowo-kanalizacyjna w części dotyczącej odcinka sieci wodociągowej:
‒nie będzie znajdowała się na działkach gruntu będących własnością Inwestora, lecz
‒będzie znajdowała się na działkach gruntu będących własnością Gminy;
2)Inwestycja wodociągowo-kanalizacyjna w części dotyczącej odcinka sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przepompownią przydomową będzie znajdowała się zarówno na działkach gruntu będących własnością podmiotów trzecich (w tym Gminy), jak i na działkach gruntu będących własnością Inwestora.
Dla uniknięcia wszelkich wątpliwości, Spółka wyjaśnia, że Inwestycja wodociągowo-kanalizacyjna w części dotyczącej odcinka sieci wodociągowej będzie realizowana w szczególności na działkach gruntu, które na moment złożenia niniejszego pisma są własnością Inwestora. Jednakże, jak zostało wskazane powyżej, na moment nieodpłatnego przeniesienia przez Inwestora Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej na rzecz Gminy Inwestycja wodociągowo-kanalizacyjna w części dotyczącej odcinka sieci wodociągowej nie będzie znajdowała się już na działkach gruntu będących własnością Inwestora. Spółka wyjaśnia, że działki gruntu, które na moment złożenia niniejszego pisma są własnością Inwestora i na których będzie realizowana Inwestycja wodociągowo-kanalizacyjna w części dotyczącej odcinka sieci wodociągowej zostaną podzielone w wyniku decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, o której mowa w art. 11a ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 162 ze zm.), (dalej: „Decyzja D”). W wyniku Decyzji D części działek gruntu, na których będzie realizowana Inwestycja wodociągowo-kanalizacyjna w części dotyczącej odcinka sieci wodociągowej, staną się własnością Gminy. W rezultacie, na moment nieodpłatnego przeniesienia przez Inwestora Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej na rzecz Gminy Inwestycja wodociągowo-kanalizacyjna w części dotyczącej odcinka sieci wodociągowej będzie znajdowała się na działkach gruntu będących własnością Gminy.
Dodatkowo Spółka wyjaśnia, że Inwestycja wodociągowo-kanalizacyjna zostanie w całości przekazana na rzecz Gminy, tj. w omawianym przypadku nie wystąpią takie elementy Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej, które nie zostaną przekazane na rzecz Gminy. Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego Wniosku, Inwestor nie przeniesie na Gminę przyłącza wodociągowego oraz systemu zagospodarowania, retencjonowania i odprowadzania nadmiaru wód opadowych z terenu Nieruchomości, które również zobowiązał się wybudować na podstawie Porozumienia. Spółka wyjaśnia, że przyłącze wodociągowe oraz system zagospodarowania, retencjonowania i odprowadzania nadmiaru wód opadowych z terenu Nieruchomości, o których mowa powyżej, nie zostały objęte definicją Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej oraz nie są przedmiotem Wniosku.
Na pytanie: „Jeżeli przekazywana Inwestycja wodociągowo-kanalizacyjna (wyłącznie w tym zakresie który będzie przekazywany na rzecz Gminy) zostanie zrealizowana na gruncie, którego są Państwo właścicielem to proszę o wskazanie, czy na Gminę przechodzi również prawo własności gruntu na którym posadowiona jest ww. Inwestycja?” odpowiedzieli Państwo:
„Jak zostało wskazane powyżej, na moment nieodpłatnego przeniesienia przez Inwestora Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej na rzecz Gminy:
1)Inwestycja wodociągowo-kanalizacyjna w części dotyczącej odcinka sieci wodociągowej:
a)nie będzie znajdowała się na działkach gruntu będących własnością Inwestora, lecz
b)będzie znajdowała się na działkach gruntu będących własnością Gminy;
2)Inwestycja wodociągowo-kanalizacyjna w części dotyczącej odcinka sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przepompownią przydomową będzie znajdowała się zarówno na działkach gruntu będących własnością podmiotów trzecich (w tym Gminy), jak i na działkach gruntu będących własnością Inwestora.
Odpowiadając na przedmiotowe pytanie, Spółka wyjaśnia, że w zakresie w jakim Inwestycja wodociągowo-kanalizacyjna zostanie zrealizowana na działkach gruntu będących na moment nieodpłatnego przeniesienia przez Inwestora Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej na rzecz Gminy własnością Inwestora, nie nastąpi przeniesienie na rzecz Gminy prawa własności tych działek gruntu.
Na pytanie: „Czy w momencie przekazania Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej na rzecz Gminy (wyłącznie w tym zakresie który będzie przekazywany na rzecz Gminy) faktycznym jej właścicielem będziecie Państwo czy Przedsiębiorstwo przesyłowe?” odpowiedzieli Państwo:
„Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, na moment przekazania Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej na rzecz Gminy, składniki Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej (tj. odcinek sieci wodociągowej oraz odcinek sieci kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej wraz z przepompownią przydomową) będą już fizycznie (faktycznie) połączone z istniejącymi Sieciami przesyłowymi (odpowiednio siecią wodociągową, siecią kanalizacji sanitarnej) należącymi do przedsiębiorstwa przesyłowego, o którym mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego. Tym samym, na moment przekazania Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej Gminie, Inwestycja wodociągowo-kanalizacyjna będzie stanowiła część Sieci przesyłowych, stanowiąc z nimi jedną całość.
Odpowiadając na przedmiotowe pytanie, Spółka wskazuje, że w momencie nieodpłatnego przekazania na rzecz Gminy Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej Inwestor nie będzie jej właścicielem, bowiem zostanie ona wcześniej włączona do Sieci przesyłowych stanowiąc z nimi jedną całość. Z uwagi na powyższe, na moment nieodpłatnego przekazania na rzecz Gminy Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej, jej właścicielem będzie przedsiębiorstwo przesyłowe, o którym mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego”.
Pytania
1.Czy Inwestor będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od udokumentowanych fakturami wydatków ponoszonych przez niego w ramach realizacji Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej?
2.Czy nieodpłatne przeniesienie przez Inwestora Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej na rzecz Gminy, a także nieodpłatne przeniesienie przez Inwestora Praw z gwarancji na rzecz Gminy nie będzie stanowiło czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
1.Inwestor będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od udokumentowanych fakturami wydatków ponoszonych przez niego w ramach realizacji Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej.
2.Nieodpłatne przeniesienie przez Inwestora Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej na rzecz Gminy, a także nieodpłatne przeniesienie przez Inwestora Praw z gwarancji na rzecz Gminy nie będzie stanowiło czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Uzasadnienie stanowiska w zakresie pytania nr 1
Co do zasady, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Przywołane powyżej normy wprowadzają jedną z najistotniejszych zasad podatku VAT - prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo to przysługuje zasadniczo wtedy, gdy nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zdaniem Inwestora w opisanym zdarzeniu przyszłym istnieje niewątpliwy związek pomiędzy wydatkami na realizację Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej a sprzedażą opodatkowaną, która będzie realizowana przez Inwestora.
Jak wskazano powyżej, Inwestor zamierza wybudować na Nieruchomości Centrum logistyczno-magazynowe. Po wybudowaniu Centrum logistyczno-magazynowego, Inwestor planuje prowadzić działalność gospodarczą, podlegającą zasadniczo opodatkowaniu podatkiem VAT, polegającą na wynajmowaniu powierzchni znajdujących się w Centrum logistyczno-magazynowym. Inwestor nie planuje prowadzić na Nieruchomości działalności zwolnionej z VAT.
Realizacja Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej wiąże się z koniecznością zapewnienia Centrum logistyczno-magazynowemu dostępu do wody z gminnej sieci wodociągowej oraz przyłączenia do sieci kanalizacji sanitarnej poprzez budowę Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej. Realizacja Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej zapewni zatem właściwą obsługę Centrum logistyczno-magazynowego.
Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej jest niezbędna do prowadzenia w przyszłości działalności opodatkowanej VAT polegającej na wynajmowaniu powierzchni znajdujących się w Centrum logistyczno-magazynowym. Wykonanie przez Inwestora Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej pozwoli na spełnienie jednego z powszechnie obowiązujących standardów technicznych dla Centrum logistyczno- magazynowego, jakim jest połączenie jej z siecią wodociągową i siecią kanalizacji sanitarnej. Nie powinno bowiem ulegać wątpliwości, że obiekt taki jak Centrum logistyczno-magazynowe powinien mieć zapewniony dostęp do mediów, w tym do sieci wodociągowej oraz sieci kanalizacji sanitarnej.
Pomiędzy wydatkami poniesionymi w związku z Inwestycją wodociągowo-kanalizacyjną a czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Inwestora istnieje zatem oczywisty związek przyczynowo-skutkowy. Inwestycja wodociągowo-kanalizacyjna jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania Centrum logistyczno-magazynowego. Bez poniesienia przez Inwestora nakładów na Inwestycję wodociągowo-kanalizacyjną Centrum logistyczno-magazynowe byłoby pozbawione pełnej funkcjonalności. W ocenie Wnioskodawcy brak zaopatrzenia Centrum logistyczno-magazynowego w wodę lub brak dostępu do sieci kanalizacji sanitarnej nie pozwoliłby na prowadzenie przez Inwestora planowanej działalności gospodarczej. Potencjalni najemcy nie byliby zainteresowani wynajmem powierzchni Centrum logistyczno-magazynowego gdyby nie zapewniono im dostępu do wody czy sieci kanalizacji sanitarnej. Co więcej, brak dostępu do tych sieci mógłby w ogóle uniemożliwić użytkowanie Centrum logistyczno-magazynowego, np. z uwagi na normy i przepisy przeciwpożarowe. W konsekwencji, brak odpowiedniego zaopatrzenia w wodę oraz brak dostępu do sieci kanalizacji sanitarnej uniemożliwiłby Inwestorowi podpisanie umów najmu z najemcami i prowadzenie działalności związanej z wynajmem powierzchni w ramach planowanej działalności gospodarczej. Należy bowiem przyjąć, że żaden rozsądnie działający podmiot prowadzący działalność gospodarczą nie zdecydowałby się wynająć powierzchni w Centrum logistyczno-magazynowym gdyby nie miało być ono odpowiednio połączone z siecią wodociągową i siecią kanalizacji sanitarnej.
Zapewnienie Centrum logistyczno-magazynowemu dostępu do sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej poprzez realizację Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej umożliwi w praktyce wykorzystywanie przez Inwestora Centrum logistyczno-magazynowego do zamierzonego celu gospodarczego, jakim jest wynajmowanie powierzchni znajdujących się w Centrum logistyczno-magazynowym wybudowanym na Nieruchomości, co pozwoli Inwestorowi na pobieranie czynszów najmu i w konsekwencji wygenerowanie zysku z Centrum logistyczno-magazynowego.
Podsumowując, decyzja Inwestora w przedmiocie realizacji Inwestycji wodociągowo- kanalizacyjnej została podjęta na podstawie rachunku ekonomicznego wskazującego, że Inwestycja wodociągowo-kanalizacyjna pozwoli na funkcjonowanie Centrum logistyczno- magazynowego, a w konsekwencji wygenerowanie obrotu z wynajmu powierzchni znajdującej się w Centrum logistyczno-magazynowym w ramach transakcji podlegających opodatkowaniu VAT. Jako podmiot prowadzący działalność gospodarczą, Inwestor nie zdecydowałaby się na poniesienie kosztu Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej, a następnie nieodpłatne przeniesienie Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej (nakładów poniesionych przez Inwestora na jej budowę) na rzecz Gminy, a także nieodpłatne przeniesienie Praw z gwarancji na Gminę, jeżeli nie odniósłby z tego tytułu korzyści ekonomicznych.
Powyższe potwierdza istnienie związku pomiędzy Inwestycją wodociągowo-kanalizacyjną a czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, które Inwestor zamierza wykonywać w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Zdaniem Wnioskodawcy, dla powyższego stanowiska nie ma znaczenia okoliczność, że przeniesienie przez Inwestora Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej (nakładów poniesionych przez Inwestora na jej budowę) oraz Praw z gwarancji na Gminę będzie miało charakter nieodpłatny. Zatem, wydatki Inwestora na realizację Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej będą związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.
Mając na względzie wyżej przytoczone argumenty, Inwestor stoi na stanowisku, że będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od udokumentowanych fakturami wydatków ponoszonych przez niego w ramach realizacji Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej.
Powyższe stanowisko znalazło potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „Dyrektor KIS”) z 27 marca 2018 r., nr 0114- KDIP4.4012.79.2018.1.MP, w której Dyrektor KIS uznał stanowisko prezentowane przez wnioskodawcę za prawidłowe i odstąpił od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy. W interpretacji tej wnioskodawca stał na stanowisku, że „Zdaniem Spółki będzie jej przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z wszelkich wydatków ponoszonych w związku z realizacją Inwestycji Wodociągowej”. W interpretacji wnioskodawca wskazał, że „istnieje zatem pośredni związek pomiędzy realizacją Inwestycji Wodociągowej, a czynnościami opodatkowanymi VAT, które Spółka zamierza wykonywać w przyszłości w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Dotyczy to w szczególności świadczenia usług najmu Nieruchomości, które będą zasadniczo opodatkowane 23% stawką VAT. Dla powyższego stanowiska nie ma znaczenia fakt, że Inwestycja Wodociągowa zostanie przekazana przez Spółkę nieodpłatnie na rzecz Gminy po jej zakończeniu. Okoliczność ta nie ma wpływu na to, że realizowana Inwestycja Wodociągowa będzie miała na celu zapewnienie funkcjonalności Nieruchomości, która będzie przez Spółkę w przyszłości wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej VAT. Mając na uwadze powyższe, Spółka stoi na stanowisku, że przysługuje jej pełne prawo do odliczenia podatku VA T naliczonego od wszelkich wydatków związanych z realizacją Inwestycji Wodociągowej”.
Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie również w szeregu innych interpretacji indywidualnych dotyczących w szczególności realizacji inwestycji drogowych, które miały na celu zwiększenie dostępności realizowanych inwestycji. Wnioskodawca pragnie w tym miejscu wskazać przykładowo na następujące interpretacje wydane przez Dyrektora KIS:
‒interpretację indywidualną z 7 czerwca 2022 r., nr 0114-KDIP1-1.4012.202.2022.1.MKA,
‒interpretację indywidualną z 15 lutego 2021 r., nr 0114-KDIP4-3.4012.686.2020.1.DS,
‒interpretację indywidualną z 14 maja 2021 r., nr 0112-KDIL1-1.4012.132.2021.3.AW,
‒interpretację indywidualną z 15 lutego 2021 r., nr 0114-KDIP4-3.4012.685.2020.1.IG,
‒interpretację indywidualną z 27 stycznia 2021 r., nr 0114-KDIP4-3.4012.692.2020.1.EK,
‒interpretację indywidualną z 16 lutego 2021 r., nr 0114-KDIP4-3.4012.690.2020.2.SW.
Uzasadnienie stanowiska w zakresie pytania nr 2
Zakres opodatkowania VAT określa art. 5 ust. 1 ustawy o VAT. Wskazuje on, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Towarami na gruncie VAT są z kolei rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT). Jednocześnie, na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Przy tym w art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT wskazane zostało, że przez świadczenie usługi rozumie się w szczególności przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.
Stosownie do treści art. 45 Kodeksu cywilnego, rzeczami są tylko przedmioty materialne. W myśl natomiast art. 47 § 1 ww. ustawy, część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych. Jak stanowi art. 47 § 2 Kodeksu cywilnego, częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego.
Przedmioty połączone z rzeczą tylko dla przemijającego użytku nie stanowią jej części składowych (art. 47 § 3 Kodeksu cywilnego). W art. 48 Kodeku cywilnego postanowiono, że z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.
Zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego, urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej oraz inne urządzenia podobne nie należą do części składowych nieruchomości, jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa (art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego). Jednocześnie, osoba, która poniosła koszty budowy urządzeń, o których mowa w § 1, i jest ich właścicielem, może żądać, aby przedsiębiorca, który przyłączył urządzenia do swojej sieci, nabył ich własność za odpowiednim wynagrodzeniem, chyba że w umowie strony postanowiły inaczej. Z żądaniem przeniesienia własności tych urządzeń może wystąpić także przedsiębiorca (art. 49 § 2 Kodeksu cywilnego).
Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, na moment przekazania Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej na rzecz Gminy, składniki Inwestycji wodociągowo- kanalizacyjnej (tj. odcinek sieci wodociągowej oraz odcinek sieci kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej wraz z przepompownią przydomową) będą już fizycznie (faktycznie) połączone z istniejącymi Sieciami Przesyłowymi należącymi do przedsiębiorstwa przesyłowego, o którym mowa w art. 49 § 1 Kodeks cywilnego. Tym samym, na moment przekazania Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej Gminie, Inwestycja wodociągowo-kanalizacyjna będzie stanowiła część Sieci przesyłowych, stanowiąc z nimi jedną całość.
Przesłanka wynikająca z art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego jest spełniona z chwilą podłączenia wymienionych w tym przepisie urządzeń do sieci należących do przedsiębiorstwa lub zakładu. Spełnienie przesłanki wejścia urządzenia w skład przedsiębiorstwa jest zatem kwestią faktu. Stanowisko to można dziś uznać za dominujące w orzecznictwie (tak Trybunał Konstytucyjny w uchwale z 4 grudnia 1991 r., sygn. W 4/91, OTK 1991, Nr 1, poz. 22; tak również Sąd Najwyższy w uchwale z 8 marca 2006 r. (uchwała składu siedmiu sędziów), sygn. III CZP 105/05 oraz w wyroku z 7 marca 2014 r., sygn. IV CSK 442/13; tożsame stanowisko zaprezentował Dyrektor KIS w interpretacjach indywidualnych z 31 sierpnia 2021 r., nr 0112-KDIL1-1.4012.414.2021.1.MG, z 27 marca 2018 r., nr 0114-KDIP4.4012.79.2018.1.MP, czy z 17 października 2017 r., nr 0111-KDIB3-1.4012.493.2017.1.BW).
W świetle przywołanych wyżej przepisów Kodeksu cywilnego, Inwestor w momencie nieodpłatnego przekazania na rzecz Gminy Infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej nie będzie jej właścicielem, bowiem zostanie ona wcześniej włączona do Sieci przesyłowych stanowiąc z nimi jedną całość. Wspomniane świadczenie nie wypełnia zatem definicji dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.
W ocenie Wnioskodawcy powyższego wniosku nie zmieni okoliczność, że Inwestycja wodociągowo-kanalizacyjna będzie realizowana zarówno na działkach gruntu będących własnością podmiotów trzecich (w tym Gminy), jak i na działkach gruntu będących własnością Inwestora (stanowisko takie zostało potwierdzone m.in. w interpretacjach indywidualnych Dyrektora KIS z 27 marca 2018 r., nr 0114-KDIP4.4012.79.2018.1.MP, z 17 października 2017 r., nr 0111-KDIB3-1.4012.493.2017.1.BW; analogiczne stanowisko zaprezentowano również w interpretacjach indywidualnych z 16 października 2013 r., nr ITPP1/443-694/13/DM oraz z 1 grudnia 2014 r., nr IBPP2/443-852/14/JJ).
Konieczne jest zatem rozważenie, czy przekazanie Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej Gminie może być uznane za świadczenie usług. W ocenie Wnioskodawcy, nieodpłatne przekazanie Infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej na rzecz Gminy należy traktować jako nieodpłatne świadczenie usług, bowiem jest to w istocie przekazanie Gminie nakładów poniesionych przez Inwestora na taką inwestycję. Świadczeniem usługi będzie również nieodpłatne przeniesienie przez Inwestora Praw z gwarancji na Gminę.
Powyższe stanowisko znalazło potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 31 sierpnia 2021 r., nr 0112-KDIL1-1.4012.414.2021.1.MG, w której wskazano, że: „Analiza przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu sprawy na tle powołanych powyżej przepisów prowadzi do wniosku, że przekazania nakładów poniesionych w związku z realizacją Infrastruktury na rzecz Gminy nie można rozpatrywać w kategorii dostawy towarów. Jak bowiem wynika z opisu sprawy w Umowie Wójt Gminy oświadczył, że Gmina jest już w posiadaniu nabywanej przedmiotowym aktem sieci wodociągowej oraz sieci kanalizacji sanitarnej, gdyż na ten dzień podpisano protokół zdawczo-odbiorczy dotyczący przekazywanej sieci. Na moment przekazania sieci do Gminy były one fizycznie połączone z (włączone do) istniejącej sieci wodno-kanalizacyjnej. Zatem przekazania przez Wnioskodawcę Infrastruktury nie można uznać za dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ustawy”.
Powyższe stanowisko Dyrektora KIS - tożsame ze stanowiskiem przedstawionym przez Wnioskodawcę w niniejszym wniosku - znajduje potwierdzenie również w innych interpretacjach indywidualnych wydawanych w zbliżonych stanach faktycznych. Wnioskodawca wskazuje przykładowo na następujące interpretacje wydane przez Dyrektora KIS:
‒interpretację indywidualną z 27 marca 2018 r., nr 0114-KDIP4.4012.79.2018.1.MP,
‒interpretację indywidualną z 17 października 2017 r., nr 0111-KDIB3-1.4012.493.2017.1.BW.
W tym miejscu należy również zwrócić uwagę, że zgodnie z Porozumieniem przeniesienie przez Inwestora Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej (nakładów poniesionych na taką inwestycję) na rzecz Gminy nastąpi nieodpłatnie. Podobnie, nieodpłatny charakter będzie miało także przeniesienie przez Inwestora na Gminę Praw z gwarancji.
Artykuł 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT wskazuje, że za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. Z punktu widzenia przedstawionego zdarzenia przyszłego istotne jest to, że nieodpłatne świadczenie usług może być uznane za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT tylko i wyłącznie jeżeli świadczenie to będzie realizowane do celów innych niż działalność gospodarcza Inwestora. Przypadek taki nie zachodzi w przedstawionym zdarzeniu przyszłym.
W analizowanym przypadku mamy do czynienia z sytuacją, w której przeniesienie przez Inwestora Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej (nakładów poniesionych na taką inwestycję) na rzecz Gminy, podobnie jak przeniesienie przez Inwestora Praw z gwarancji na Gminę bez wątpienia będzie miało związek z działalnością prowadzoną przez Inwestora.
Jak wskazano powyżej, realizacja Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej jest niezbędna do prowadzenia w przyszłości działalności opodatkowanej VAT polegającej na wynajmowaniu powierzchni znajdujących się w Centrum logistyczno-magazynowym. Wykonanie przez Inwestora Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej pozwoli na spełnienie jednego z powszechnie obowiązujących standardów technicznych dla Centrum logistyczno- magazynowego, jakim jest połączenie jej z siecią wodociągową i siecią kanalizacji sanitarnej. Nie powinno ulegać wątpliwości, że obiekt taki jak Centrum logistyczno-magazynowe powinien mieć zapewniony dostęp do mediów, w tym do sieci wodociągowej oraz sieci kanalizacji sanitarnej.
Jak zostało podniesione wcześniej, po wybudowaniu Centrum logistyczno-magazynowego, Inwestor planuje prowadzić działalność gospodarczą, podlegającą zasadniczo opodatkowaniu podatkiem VAT, polegającą na wynajmowaniu powierzchni znajdujących się w Centrum logistyczno-magazynowym. Inwestor nie planuje prowadzić na Nieruchomości działalności zwolnionej z VAT.
Inwestycja wodociągowo-kanalizacyjna jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania Centrum logistyczno-magazynowego. Bez poniesienia przez Inwestora nakładów na Inwestycję wodociągowo-kanalizacyjną Centrum logistyczno-magazynowe byłoby pozbawione pełnej funkcjonalności. W ocenie Wnioskodawcy brak zaopatrzenia Centrum logistyczno-magazynowego w wodę lub brak dostępu do sieci kanalizacji sanitarnej nie pozwoliłby na prowadzenie przez Inwestora planowanej działalności gospodarczej. Potencjalni najemcy nie byliby zainteresowani wynajmem powierzchni Centrum logistyczno- magazynowego gdyby nie zapewniono im dostępu do wody czy sieci kanalizacji sanitarnej. Co więcej, brak dostępu do tych sieci mógłby w ogóle uniemożliwić użytkowanie Centrum logistyczno-magazynowego, np. z uwagi na normy i przepisy przeciwpożarowe. W konsekwencji, brak odpowiedniego zaopatrzenia w wodę oraz brak dostępu do sieci kanalizacji sanitarnej uniemożliwiłby Inwestorowi podpisanie umów najmu z najemcami i prowadzenie działalności związanej z wynajmem powierzchni w ramach planowanej działalności gospodarczej. Należy przyjąć, że żaden rozsądnie działający podmiot prowadzący działalność gospodarczą nie zdecydowałby się wynająć powierzchni w Centrum logistyczno-magazynowym gdyby nie miało być ono odpowiednio połączone z siecią wodociągową i siecią kanalizacji sanitarnej.
Zapewnienie Centrum logistyczno-magazynowemu dostępu do sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej poprzez realizację Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej umożliwi w praktyce wykorzystywanie przez Inwestora Centrum logistyczno-magazynowego do zamierzonego celu gospodarczego, jakim jest wynajmowanie powierzchni znajdujących się w Centrum logistyczno-magazynowym wybudowanym na Nieruchomości, co pozwoli Inwestorowi na pobieranie czynszów najmu i w konsekwencji wygenerowanie zysku z Centrum logistyczno-magazynowego.
Powyższe potwierdza istnienie związku pomiędzy Inwestycją wodociągowo-kanalizacyjną a działalnością gospodarczą Inwestora (czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, które Inwestor zamierza wykonywać w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej).
Mając powyższe na uwadze, warunek, o którym mowa w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT nie zostanie spełniony, a w rezultacie nieodpłatne przeniesienie przez Inwestora Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej (nakładów poniesionych na taką inwestycję) na Gminę, a także nieodpłatne przeniesienie przez Inwestora Praw z gwarancji na Gminę nie będzie stanowiło czynności podlegających opodatkowaniu VAT.
Powyższe stanowisko potwierdza między innymi przywołana wcześniej interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 31 sierpnia 2021 r., nr 0112-KDIL1-1.4012.414.2021.1.MG, w której wskazano, że: „W świetle obowiązujących przepisów oraz przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie jednej z przesłanek warunkujących zrównanie nieodpłatnego świadczenia usług z odpłatnym świadczeniem usług - z uwagi na istnienie związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawcy - nieodpłatne przekazanie na rzecz Gminy nakładów poniesionych w związku z budową Infrastruktury, jako świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Podsumowując, nieodpłatne przekazanie Infrastruktury przez Spółkę na rzecz Gminy w ramach Umowy nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Ad 1
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”.
W świetle tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Z uregulowań ustawy o podatku od towarów i usług wyraźnie wynika, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością opodatkowaną. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.
O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub świadczenia usług, będących przedmiotem dostawy, bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.
Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa. Mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów.
Wątpliwości Państwa dotyczą kwestii, czy jako Inwestor będą Państwo mieli prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od udokumentowanych fakturami wydatków ponoszonych w ramach Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej.
Z opisu sprawy wynika, że jako Inwestor, zamierzają Państwo przeprowadzić na Nieruchomości inwestycję polegającą na budowie Centrum logistyczno-magazynowego. Po wybudowaniu centrum logistyczno-magazynowego planują Państwo prowadzić działalność gospodarczą, podlegającą zasadniczo opodatkowaniu podatkiem VAT, polegającą na wynajmowaniu powierzchni znajdujących się w Centrum logistyczno-magazynowym. Nie planują Państwo prowadzić na nieruchomości działalności zwolnionej z podatku VAT. Wskazują Państwo, że prawidłowe funkcjonowanie Centrum logistyczno-magazynowego będzie zależało od jego przyłączenia do mediów. Z uwagi na powyższe, konieczne będzie zapewnienie Centrum logistyczno-magazynowemu m.in. dostępu do wody z gminnej sieci wodociągowej oraz przyłączenie do sieci kanalizacji sanitarnej. Wydatki ponoszone na Inwestycję wodociągowo-kanalizacyjną będą dokumentowane fakturami (rachunkami) lub innymi dowodami księgowymi, zgodnie z przepisami w zakresie rachunkowości.
Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, że wydatki związane z budową Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej będą związane z wykonywaną przez Państwa opodatkowaną działalnością gospodarczą, polegającą na wynajmowaniu powierzchni znajdujących się w Centrum logistyczno-magazynowym. W konsekwencji, będzie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o wartość podatku naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych na budowę Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Ad 2
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Natomiast stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2) wszelkie inne darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Na zachowanie to składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Spod pojęcia usługi będzie natomiast wyłączone takie świadczenie, którego treścią jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stanowi ono bowiem dostawę towarów. Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów. Jeśli tylko mamy do czynienia ze świadczeniem, to na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług stanowi ono albo usługę, albo dostawę towarów.
Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę i odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi musi zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Wypłacający wynagrodzenie otrzymuje w zamian świadczenie przynoszące mu korzyść.
Kwestia „odpłatności” była niejednokrotnie przedmiotem rozpatrzenia przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Jak zauważył Trybunał w wyroku C-102/86 „czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem”.
Należy też zwrócić uwagę na wyrok C-16/93 pomiędzy R. J. Tolsma a Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden, gdzie Trybunał zauważył, że czynność „podlega opodatkowaniu wyłącznie wtedy, gdy istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy”. W orzeczeniu z 5 lutego 1981 r., C-154/80 Trybunał stwierdził, że świadczenie podlega opodatkowaniu jedynie w wypadku, gdy podstawę opodatkowania stanowi świadczenie wzajemne otrzymane przez świadczącego usługę. Musi również istnieć możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.
Zatem z odpłatnością za dostawę towarów lub świadczenie usług mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usługi a zapłatą istnieje adekwatny związek.
Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, usługi o charakterze nieodpłatnym, jako niemieszczące się w zakresie opodatkowania tym podatkiem, co do zasady nie podlegają opodatkowaniu. Jednakże, od zasady tej określono wyjątki, zgodnie z którymi opodatkowaniu VAT podlega również świadczenie usług niemające charakteru odpłatnego.
I tak, przepis art. 8 ust. 2 ustawy stanowi:
Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
1) użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
2) nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Mając na uwadze powyższe regulacje należy wskazać, że co do zasady, opodatkowaniu podlega odpłatne świadczenie usług, w tym przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej. Ponadto, usługa o charakterze nieodpłatnym, tj. w ramach której odbiorca świadczenia nie jest obowiązany do żadnego świadczenia ekwiwalentnego na rzecz świadczącego usługę, może podlegać opodatkowaniu, jeżeli świadczenie usługi nastąpi dla celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
W oparciu o treść art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.):
Strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.
Z powyższej zasady wynika, że strony mogą dowolnie kształtować treść umowy w granicach wyznaczonych przez obowiązujące przepisy prawa, w tym także przepisy prawa podatkowego.
Jak stanowi art. 45 ustawy Kodeks cywilny:
Rzeczami w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko przedmioty materialne.
Wyjaśnić jednocześnie należy, że przedmioty praw majątkowych mogą mieć charakter materialny albo niematerialny, a rzeczy stanowią jedną z kategorii przedmiotów, do których odnosi się treść praw majątkowych. Wyodrębnione przedmioty mające charakter materialny, czyli rzeczy, dzielone są tradycyjnie na nieruchomości i ruchomości (red. prof. dr hab. Maciej Gutowski, „Kodeks cywilny. Tom I. Komentarz do art. 1-449”, C.H. Beck 2016, komentarz do art. 45 k.c.).
Ponadto, stosownie do art. 49 § 1 ww. ustawy Kodeks cywilny:
Urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej oraz inne urządzenia podobne nie należą do części składowych nieruchomości, jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa.
Należy zaznaczyć, że przesłanka wynikająca z powołanego wyżej art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego jest spełniona z chwilą podłączenia wymienionych w tym przepisie urządzeń do sieci należących do przedsiębiorstwa lub zakładu.
Na podstawie art. 49 § 2 Kodeksu cywilnego:
Osoba, która poniosła koszty budowy urządzeń, o których mowa w § 1, i jest ich właścicielem, może żądać, aby przedsiębiorca, który przyłączył urządzenia do swojej sieci, nabył ich własność za odpowiednim wynagrodzeniem, chyba że w umowie strony postanowiły inaczej. Z żądaniem przeniesienia własności tych urządzeń może wystąpić także przedsiębiorca.
W świetle powołanych przepisów Kodeksu cywilnego urządzenia przesyłowe co do zasady stanowią część składową nieruchomości, na której zostały posadowione. Jeżeli jednak wchodzą one w skład przedsiębiorstwa, to nie należą do części składowych nieruchomości, na których zostały posadowione. Tym samym, w takiej sytuacji stanowią one odrębny od samej nieruchomości przedmiot prawa własności. Uznanie sieci przesyłowych, o których mowa w art. 49 § 1 K.c. za odrębny od nieruchomości przedmiot prawa własności uzależnione zostało zatem od przesłanki, aby sieci te wchodziły w skład przedsiębiorstwa. Z chwilą fizycznego połączenia z siecią urządzenia te stają się zatem samoistnymi rzeczami ruchomymi, które mogą być przedmiotem odrębnej własności i odrębnego obrotu - może zatem dojść do przeniesienia własności tych urządzeń w drodze umowy na rzecz przedsiębiorcy lub osoby trzeciej.
Z opisu sprawy wynika, że na moment nieodpłatnego przeniesienia przez Inwestora Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej na rzecz Gminy:
1)Inwestycja wodociągowo-kanalizacyjna w części dotyczącej odcinka sieci wodociągowej:
‒nie będzie znajdowała się na działkach gruntu będących własnością Inwestora, lecz
‒będzie znajdowała się na działkach gruntu będących własnością Gminy;
2)Inwestycja wodociągowo-kanalizacyjna w części dotyczącej odcinka sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przepompownią przydomową będzie znajdowała się zarówno na działkach gruntu będących własnością podmiotów trzecich (w tym Gminy), jak i na działkach gruntu będących własnością Inwestora.
Inwestycja wodociągowo-kanalizacyjna w części dotyczącej odcinka sieci wodociągowej będzie realizowana w szczególności na działkach gruntu, które na moment złożenia wniosku są własnością Inwestora. Jednakże, na moment nieodpłatnego przeniesienia przez Inwestora Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej na rzecz Gminy Inwestycja wodociągowo-kanalizacyjna w części dotyczącej odcinka sieci wodociągowej nie będzie znajdowała się już na działkach gruntu będących własnością Inwestora. Działki gruntu, które na moment złożenia wniosku są własnością Inwestora i na których będzie realizowana Inwestycja wodociągowo-kanalizacyjna w części dotyczącej odcinka sieci wodociągowej zostaną podzielone w wyniku decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, o której mowa w art. 11a ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (dalej: „Decyzja D”). W wyniku Decyzji D części działek gruntu, na których będzie realizowana Inwestycja wodociągowo-kanalizacyjna w części dotyczącej odcinka sieci wodociągowej, staną się własnością Gminy. W rezultacie, na moment nieodpłatnego przeniesienia przez Inwestora Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej na rzecz Gminy Inwestycja wodociągowo-kanalizacyjna w części dotyczącej odcinka sieci wodociągowej będzie znajdowała się na działkach gruntu będących własnością Gminy. Inwestycja wodociągowo-kanalizacyjna zostanie w całości przekazana na rzecz Gminy, tj. w omawianym przypadku nie wystąpią takie elementy Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej, które nie zostaną przekazane na rzecz Gminy. W momencie nieodpłatnego przekazania na rzecz Gminy Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej nie będą już Państwo jej właścicielem, bowiem zostanie ona wcześniej włączona do Sieci przesyłowych stanowiąc z nimi jedną całość. Z uwagi na powyższe, na moment nieodpłatnego przekazania na rzecz Gminy Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej, jej właścicielem będzie przedsiębiorstwo przesyłowe, o którym mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego.
Ponadto, jako Inwestor zobowiązali się Państwo udzielić 3 letniej gwarancji na Inwestycję wodociągowo-kanalizacyjną, która zostanie przez Państwa wybudowana i nieodpłatnie przekazania Gminie. Obowiązek udzielenia gwarancji może zostać spełniony poprzez przeniesienie na Gminę wszystkich praw z gwarancji udzielonej Państwu przez wykonawcę Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej. Przeniesienie Praw z gwarancji przez Państwa na rzecz Gminy nastąpiłoby w takim przypadku nieodpłatnie.
Z uwagi na okoliczność, że na moment nieodpłatnego przekazania na rzecz Gminy Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej jej właścicielem będzie przedsiębiorstwo przesyłowe, o którym mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego, przeniesienie nakładów poniesionych w związku z realizacją Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej na rzecz Gminy oraz przeniesienie Praw z gwarancji na rzecz Gminy, nie można rozpatrywać w kategorii dostawy towarów, niezależnie od okoliczności, czy Inwestycja będzie znajdowała się na działkach gruntu będących własnością Gminy, osób trzecich lub Państwa. Przeniesienie przez Państwa ww. nakładów poniesionych w związku z realizacją Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej na rzecz Gminy oraz przeniesienie Praw z gwarancji na rzecz Gminy nie można uznać za dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ustawy.
Czynność ta będzie stanowiła świadczenie usług w rozumieniu powołanego art. 8 ustawy, gdyż przeniesienie to nie będzie wiązało się z faktycznym przekazaniem tych sieci, ponieważ będą one już we władaniu przedsiębiorstwa przesyłowego, zatem dojdzie do przekazania nakładów poniesionych przez Państwa na tą Inwestycję oraz Praw z gwarancji. Z uwagi natomiast na fakt, że opisane przeniesienie nastąpi nieodpłatnie, kwestia uznania tej czynności za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług powinna być rozważana na podstawie przepisów art. 8 ust. 2 ustawy.
W przedmiotowej sprawie w sytuacji nieodpłatnego przeniesienia Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej oraz Praw z gwarancji, dojdzie do nieodpłatnego świadczenia usług związanych z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą, ponieważ prawidłowe funkcjonowanie Centrum logistyczno-magazynowego będzie zależało od jego przyłączenia do mediów i zapewnienia m.in. dostępu do wody z gminnej sieci wodociągowej oraz przyłączenie do sieci kanalizacji sanitarnej.
Zatem, w analizowanym przypadku związek nieodpłatnego świadczenia usług z potrzebami prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej będzie spełniony.
W konsekwencji, nieodpłatne przeniesienie Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej na rzecz Gminy oraz nieodpłatne przeniesienie Praw z gwarancji na rzecz Gminy nie będzie stanowiło czynności opodatkowanej podatkiem, ponieważ nie są spełnione warunki, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy. Z okoliczności przedstawionych przez Państwa wynika, że przedmiotowe świadczenie będzie miało związek z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą.
Zatem nieodpłatne przeniesienie Inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej na rzecz Gminy, które w efekcie będzie przeniesieniem wyłącznie poniesionych nakładów, gdyż Inwestycja będzie na moment przeniesienia we władaniu przez przedsiębiorstwo przesyłowe oraz nieodpłatne przeniesienie Praw z gwarancji na rzecz Gminy nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right