Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 10 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.873.2022.3.NM
Przekazywanie Pracownikom i Współpracownikom środków pieniężnych na pokrycie kosztów zakupu zeroemisyjnych środków transportu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
21 listopada 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od spadków i darowizn. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 lutego 2023 r. (wpływ 6 luty 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca – Spółka z o.o. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest spółką ... ze 100% udziałem gminy w kapitale zakładowym. Głównym przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest … (PKD …) oraz … (PKD …). W związku z prowadzoną działalnością Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, a także występuje w roli płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wynagrodzeń wypłacanych pracownikom zatrudnionym na podstawie umów o pracę (dalej: „Pracownicy”), jak również współpracownikom, z którymi łączy Go stosunek o charakterze cywilnoprawnym (dalej: „Współpracownicy”).
Istotnym aspektem prowadzenia działalności przez Spółkę jest dążenie do realizacji wyznaczonej strategii w sposób zgodny z zasadami zrównoważonego rozwoju. Jednym z wyrazów prowadzenia polityki uwzględniającej znaczenie tzw. czynników ESG (Environmental – środowiskowych, Social – społecznych, Governance – ładu korporacyjnego) było powołanie w dniu … r., na mocy uchwały Zarządu Spółki, zespołu odpowiedzialnego za zgłaszanie projektów oraz przygotowywanie cyklicznych raportów z działań prowadzonych w obszarze zrównoważonego rozwoju (dalej: „Zespół”). Powołany Zespół składa się z dobrowolnie zgłoszonych pracowników, będących przedstawicielami różnych komórek organizacyjnych Wnioskodawcy.
Jednym z projektów, którymi Zespół zajmuje się obecnie jest promocja dojazdów do i z miejsca świadczenia pracy przez Pracowników lub wykonywania usług przez Współpracowników przy wykorzystaniu zeroemisyjnych środków transportu (dalej: „Projekt”). Przedmiotowy Projekt wpisuje się w politykę wspierania czynników: środowiskowego i społecznego oraz stanowi nawiązanie do kilkuletniej tradycji Wnioskodawcy oraz Miasta – rozumianego jako siedziba i właściciel Spółki. Od kilku sezonów Spółka promuje wśród Pracowników i Współpracowników zdrowy tryb życia poprzez zachęcanie do podejmowania różnych form aktywności fizycznej, zwłaszcza rowerowej. Miasto, na terenie którego znajduje się siedziba Spółki jest szczególnie przyjazne rowerzystom, gdyż posiada wysoko rozwiniętą sieć ścieżek rowerowych, co znacząco ułatwia przejazdy oraz zapewnia wygodę i bezpieczeństwo, dzięki czemu Pracownicy oraz Współpracownicy chętnie korzystają nie tylko z rowerów, ale także z hulajnóg.
Do Spółki docierają informacje, że zainteresowanie dojazdem do i z miejsca pracy/wykonywania usług zeroemisyjnymi środkami transportu jest wyższe, jednakże nie wszyscy z grona Pracowników i Współpracowników posiadają rowery lub hulajnogi. Obserwując ten niewykorzystany potencjał wśród Pracowników i Współpracowników Spółka planuje przekazać im środki pieniężne na zakup rowerów, rowerów elektrycznych oraz hulajnóg i hulajnóg elektrycznych.
Powyższe będzie odbywać się w drodze dokonania przelewu na rachunki bankowe zainteresowanych osób kwot do określonej z góry wysokości, uzależnionej od rynkowych wartości każdego z rodzajów zakupywanego środka transportu.
Pracownik lub Współpracownik otrzymujący środki pieniężne będzie musiał zobowiązać się do zakupu wybranego środka transportu, następnie potwierdzonego dowodem zakupu w przewidzianym terminie oraz dodatkowo zadeklarować wykonanie określonej liczby przejazdów do miejsca świadczenia pracy/wykonywania usług i z powrotem lub przejechanie określonej liczby kilometrów na wskazanej powyżej trasie w przeciągu jednego roku od otrzymania przelewu. Jeżeli Pracownik/Współpracownik nie zrealizuje zadeklarowanych warunków, wówczas będzie zobowiązany do zwrotu otrzymanej kwoty.
Jednorazowo Spółka przekaże Pracownikom/Współpracownikom środki na zakup wyłącznie jednego, wybranego środka transportu, nie częściej niż raz na 5 lat.
W związku z opisanymi zdarzeniami przyszłymi Spółka powzięła wątpliwości co do określenia rodzaju przysporzenia majątkowego po stronie Pracowników/Współpracowników, które wystąpi na skutek otrzymania przez nich środków pieniężnych na pokrycie kosztów zakupu zeroemisyjnych środków transportu.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że planowane przelewy określonych kwot na rachunki bankowe Pracowników/Współpracowników będą darowiznami na rzecz Pracowników/Współpracowników w rozumieniu przepisu art. 888 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U z 2020 r. poz. 1740 ze zm.; dalej: „kc”).
Wnioskodawca zamierza zawrzeć z każdym z Pracowników/Współpracowników, który wyrazi taką wolę, umowę darowizny zawierającą postanowienia charakterystyczne dla tego rodzaju umowy nazwanej w rozumieniu przepisów tytułu XXXIII kc.
Postanowienie o obowiązku spełnienia przez obdarowanego określonych warunków będzie miało charakter polecenia darczyńcy, o którym mowa w przepisie art. 893 kc. Polecenie takie jest zawartym w umowie darowizny nakazem darczyńcy adresowanym do obdarowanego, aby ten podjął oznaczone działanie lub zaniechał oznaczonych czynności, przy czym nałożenie tego nakazu nie jest źródłem wierzytelności o jego wykonanie.
Z kolei zwrot otrzymanej kwoty darowizny w sytuacji braku wypełnienia ciążącego na obdarowanym polecenia będzie mógł nastąpić na podstawie przepisu art. 895 § 2 kc, zgodnie z którego brzmieniem, jeżeli wypełnienia polecenia żąda darczyńca lub jego spadkobiercy, obdarowany może zwolnić się od jego wypełnienia przez wydanie przedmiotu darowizny w naturze w takim stanie, w jakim przedmiot ten się znajduje.
Przelewy określonych kwot realizowane w ramach Projektu na rzecz Pracowników/Współpracowników Spółki będą dokonywane wyłącznie tytułem darowizny, tak jak wskazano to w wyjaśnieniu powyżej.
Na moment złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, Spółka nie zdecydowała o ostatecznej wysokości limitów środków pieniężnych, w ramach których środki te będą przekazywane Pracownikom/Współpracownikom na pokrycie kosztów zakupu zeroemisyjnych środków transportu. Pewnym jest jedynie to, że limity zostaną ustalone odrębnie dla każdego z przewidzianych w Projekcie środków transportu, tj. roweru, roweru elektrycznego, hulajnogi i hulajnogi elektrycznej. Spółka zamierza przekazać Pracownikom/Współpracownikom, jako uczestnikom Projektu, środki w wysokości odpowiadającej przeciętnej cenie rynkowej danego rodzaju środka transportu. Intencją Spółki jest zachęcenie uczestników Projektu do zakupu zeroemisyjnych środków transportu, które będą spełniały swoją podstawową funkcję i zapewniały możliwość realizacji nadrzędnego celu Projektu, którym jest propagowanie zdrowego i ekologicznego stylu życia poprzez zwiększenie aktywności fizycznej i ograniczenie emisji spalin. Celem Spółki nie jest zatem pokrycie kosztów zakupu środków transportu, których cena będzie znacząco odbiegać od średniej ceny rynkowej dla danego typu środka transportu. Jeżeli Pracownik/Współpracownik zdecyduje się na zakup środka transportu, którego wartość będzie wyższa od limitu ustalonego przez Spółkę, np. z uwagi na dodatkową funkcjonalność, prestiż marki, itp. wówczas pokrycie różnicy w cenie będzie leżało po stronie uczestnika Projektu. Z drugiej strony Spółka nie może określić w Projekcie limitów znacząco niższych od przeciętnych cen rynkowych, gdyż wówczas pojawi się ryzyko braku zainteresowania Projektem.
W momencie składania uzupełnień do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, Spółka zakłada, że ostatecznie ustalony w warunkach Projektu limit środków na zakup hulajnóg (tradycyjnych oraz elektrycznych), jak również rowerów tradycyjnych, nie przekroczy kwoty wynikającej z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2084 ze zm.; dalej: „upsd”), tj. kwoty 5.308 zł. Większe prawdopodobieństwo ustalenia limitu powyżej tej kwoty dotyczy środków, które będą przekazywane na pokrycie kosztów zakupu rowerów elektrycznych.
Każdy z Pracowników/Współpracowników, który wykaże zainteresowanie otrzymaniem pokrycia kosztów/części kosztów zakupu wybranego zeroemisyjnego środka transportu, czyli wyrazi chęć udziału w Projekcie, otrzyma środki pieniężne w kwocie do wysokości przewidzianej limitem dla danego środka transportu. Jedynym ograniczeniem będzie możliwość otrzymania przez Pracownika/Współpracownika środków od Spółki w ramach Projektu raz na 5 lat.
Kwota ostatecznie przekazana Pracownikowi/Współpracownikowi będzie zależała od przedstawionego przez niego zapotrzebowania, wynikającego z wyboru konkretnego środka transportu, przy czym kwota ta nie będzie mogła być wyższa od ustalonego w Projekcie limitu – będzie mogła być z kolei niższa, jeżeli Pracownik/Współpracownik wybierze tańszy środek transportu. A zatem może okazać się, że Pracownicy/Współpracownicy, otrzymując kwotę w wysokości maksymalnego limitu przewidzianego w Projekcie otrzymają pokrycie całości, bądź jedynie części kosztów zakupu. Może wystąpić również sytuacja, w której przekazana Pracownikowi/Współpracownikowi kwota będzie niższa od ustalonego limitu, ale poniesiony przez niego koszt zakupu zostanie pokryty w całości. Nie zdarzy się, jednak, sytuacja, w której, w celu pełnego sfinansowania środka transportu, przekazana kwota przekroczy limit określony w Projekcie. Kwoty graniczne mają odpowiadać wartościom rynkowym. Tym samym Spółka, jako organizator Projektu, umożliwi Pracownikom/Współpracownikom zakup optymalnego środka transportu, zapewniając zainteresowanie Projektem, ale nie narażając się jednocześnie na nadmierne uszczuplenie majątku z powodu pokrycia kosztów znacznie przewyższających realia rynkowe, co zaburzyłoby realizację podstawowych celów Projektu oraz byłoby sprzeczne z jego założeniami.
Przelewy określonych kwot dokonywane w ramach Projektu będą finansowane ze środków obrotowych Spółki.
Przekazanie środków finansowych Pracownikom/Współpracownikom, którzy zgłoszą chęć udziału w Projekcie, będzie miało charakter definitywny, o ile środki te zostaną przez te osoby wykorzystane zgodnie z warunkami Projektu, tj. na pokrycie kosztów zakupu określonego, zeroemisyjnego środka transportu, który następnie zostanie przez nie wykorzystany do dokonania określonej liczby przejazdów lub pokonania określonej liczby kilometrów na trasie do i z miejsca świadczenia pracy/wykonywania usług, czyli zostaną wykorzystane zgodnie z poleceniem darczyńcy, zawartym w umowie darowizny pomiędzy Spółką a uczestnikami Projektu. Obowiązek zwrotu otrzymanych środków nie będzie nigdy przewidziany jako skutek zakończenia okresu trwania umowy o pracę/oświadczenie usług/kontraktu menadżerskiego, zawartych pomiędzy Spółką a jej Pracownikami/Współpracownikami. Darowizna będzie podlegała zwrotowi wyłącznie w przypadku braku wykonania polecenia darczyńcy określonego w umowie. Rozwiązanie umowy łączącej Spółkę z Pracownikiem/Współpracownikiem może mieć wpływ na konieczność zwrotu środków jedynie w sytuacji, gdy w związku z powyższym Pracownik/Współpracownik nie zrealizuje polecenie darczyńców co do dokonania określonej liczby przejazdów lub pokonania określonej liczby kilometrów na trasie do i z miejsca świadczenia pracy/wykonywania usług.
Jak wskazano w uzasadnieniu do stanowiska wyrażonego w złożonym przez Spółkę wniosku, otrzymanie przez Pracowników/Współpracowników środków na zakup zeroemisyjnych środków transportu nie będzie w żaden sposób uzależnione od wyników/jakości pracy czy należytego wykonywania usług.
Zgodnie z uzasadnieniem stanowiska Spółki wskazanym w złożonym wniosku, przekazane Pracownikom/Współpracownikom środki w ramach Projektu nie będą stanowiły formy gratyfikacji/wynagrodzenia za świadczoną pracę/wykonywaną usługę.
Użyte we wniosku sformułowanie „stosunek o charakterze cywilnoprawnym” stanowi określenie formy współpracy z osobami wskazanymi we wniosku jako Współpracownicy Spółki. Obecnie Spółka współpracuje stale z kilkoma osobami na podstawie umów zlecenia oraz umów o świadczenie usług, w tym kontraktów menadżerskich, i wolą Spółki jest włączenie osób zatrudnionych na podstawie wskazanego wyżej rodzaju umów do grona uprawnionych do uczestnictwa w Projekcie. Zamierzeniem Spółki jest to, by grupę odbiorców, do której Projekt będzie skierowany zarówno w bliskiej, jak i w dalszej przyszłości, stanowiły osoby stale współpracujące ze Spółką, bez ograniczenia jednak do osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.
Pytania
1.Czy w wyżej opisanej sytuacji wystąpi przychód ze stosunku pracy i Spółka, jako płatnik, będzie zobowiązana do pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych (dalej: „PIT”) od kwoty przekazanej Pracownikom na pokrycie kosztów zakupu rowerów lub hulajnóg, czy też przekazanie przez Spółkę środków pieniężnych będzie miało charakter darowizny na rzecz Pracowników, w związku z czym PIT nie wystąpi, a czynność będzie podlegała opodatkowaniu upsd?
2.Czy w wyżej opisanej sytuacji wystąpi przychód z działalności wykonywanej osobiście i Spółka, jako płatnik, będzie zobowiązana do pobrania zaliczki na PIT od kwoty przekazanej Współpracownikom na pokrycie kosztów zakupu rowerów lub hulajnóg, czy też przekazanie przez Spółkę środków pieniężnych będzie miało charakter darowizny na rzecz Współpracowników, w związku z czym PIT nie wystąpi, a czynność będzie podlegała opodatkowaniu upsd?
Niniejsza interpretacja stanowi udzielenie odpowiedzi w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, natomiast w zakresie podatku od spadków i darowizn zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Spółki, przekazanie środków pieniężnych Pracownikom zatrudnionym na podstawie umów o pracę oraz Współpracownikom na podstawie umów zlecenie/kontraktów menadżerskich nie będzie stanowiło dla tych osób przychodu ze stosunku pracy lub działalności wykonywanej osobiście, w związku z czym na Wnioskodawcy nie będą spoczywały obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.
Przepisy dotyczące zasad opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych zostały uregulowane w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.; dalej: „updof”).
W myśl art. 11 ust. 1 updof, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 updof, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Z kolei zakres przychodów uzyskiwanych w ramach działalności wykonywanej osobiście został określony w art. 13 updof. Zgodnie z tym przepisem, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 updof, uważa się m.in.:
1)przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane od osoby prawnej,
2)przychody uzyskane na podstawie kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze.
W tym miejscu należy zwrócić uwagę, iż na wstępie do updof, w art. 2 ust. 1, wskazano szereg wyłączeń z zakresu ustawy, tj. rodzajów korzyści majątkowych mieszczących się w definicji przychodu, których uzyskanie nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Celem przytoczonej regulacji jest zapobieżenie sytuacji, w której to samo przysporzenie majątkowe prowadziłoby do powstania obowiązku podatkowego w dwóch podatkach.
Wśród wyłączeń, w ust. 1 pkt 3 updof, wskazano przychody podlegające przepisom o podatku od spadków i darowizn, tj. : upsd.
Wobec powyższego, jeżeli do przysporzenia majątkowego określonego w opisie zdarzeń przyszłych zastosowanie znajdą przepisy upsd, wówczas przysporzenie to nie będzie już podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Jeżeli zaś przychód, który powstanie w wyniku opisanych zdarzeń przyszłych nie zostanie uznany za darowiznę, wówczas zastosowanie znajdą przepisy updof.
Stosownie do art. 1 ust. 1 pkt 2 upsd, podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem darowizny, polecenia darczyńcy.
W odniesieniu do przytoczonego przepisu nie ma wątpliwości, że w wyniku przekazania przez Wnioskodawcę środków pieniężnych na rachunki bankowe Pracowników lub Współpracowników tytułem pokrycia kosztów zakupu zeroemisyjnych środków transportu dojdzie do nabycia przez wskazane podmioty, będące osobami fizycznymi, własności rzeczy w postaci pieniędzy. Zasadne zatem jest, aby w pierwszej kolejności rozstrzygnąć czy przysporzenie majątkowe, o którym mowa w opisie zdarzeń przyszłych spełnia definicję darowizny lub polecenia darczyńcy.
W związku z tym, że upsd nie zawiera definicji darowizny oraz polecenia darczyńcy, należy w tej kwestii odnieść się do przepisów uregulowanych w kc.
Definicja umowy darowizny ujęta została w art. 888 § 1 kc, zgodnie z którym przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku.
Z kolei stosownie do art. 893 kc – darczyńca może nałożyć na obdarowanego obowiązek oznaczonego działania lub zaniechania, nie czyniąc nikogo wierzycielem (polecenie).
W trakcie rozważań służących ocenie powyższej kwestii mogą pojawić się wątpliwości co do możliwości uznania za darowizny niektórych świadczeń dokonywanych przez podmiot gospodarczy na rzecz osób, z którymi łączy go stosunek pracy lub umowa o świadczenie usług.
Zagadnieniem tym zajął się Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 8 lipca 2014 r., wydanym w sprawie o sygn. akt K 7/13 (dalej: „Wyrok TK”). W treści wspomnianego wyroku Trybunał Konstytucyjny podkreślił, że nie wszystkie świadczenia otrzymywane przez pracowników od pracodawców należy uznać za przychód w rozumieniu updof i wskazał jednocześnie, że „W ocenie Trybunału jest oczywiste, że pracodawcy (poza wyjątkowymi sytuacjami) nie dokonują darowizn na rzecz swoich pracowników. Jednocześnie jest oczywiste, że wynagrodzenie za pracę może przybierać nie tylko pieniężną postać lecz także postać różnego rodzaju świadczeń, które – nawet nieujęte w umowie o pracę – w praktyce są postrzegane jako jego element. Gdyby się zdarzyło, że pracodawca rzeczywiście chce obdarować konkretnego pracownika, np. z okazji jubileuszu zatrudnienia wręcza mu zegarek, wówczas korzyść tę należałoby potraktować jako podlegającą ustawie z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2016 r. poz. 205)”.
Mimo, iż wyrok odnosi się jedynie do pracowników zatrudnionych w oparciu o umowy o pracę to nie ma przeszkód, aby odnosić go także do osób współpracujących ze Spółką na podstawie umów zlecenie oraz kontraktów menadżerskich. Uznanie przysporzenia majątkowego za darowiznę nie ma bowiem żadnego związku nie tylko z rodzajem, ale przede wszystkim z istnieniem stosunku o charakterze służbowym/biznesowym i nie porusza kwestii tego typu relacji pomiędzy darczyńcą a obdarowanym, w przeciwieństwie do updof.
Zdaniem Wnioskodawcy, analiza przytoczonych przepisów oraz Wyroku TK pozwala na stwierdzenie, że planowane przekazania Pracownikom i Współpracownikom środków pieniężnych na zakup rowerów oraz hulajnóg spełniają definicję darowizny z poleceniem darczyńcy. Świadczenie w postaci przekazania środków pieniężnych doprowadzi do uszczuplenia majątku Spółki, gdyż będzie miało w omawianym przypadku charakter nieodpłatny, w przeciwieństwie do przychodów ze stosunku pracy lub działalności wykonywanej osobiście, kiedy to świadczenie ze strony pracodawcy (w tym nieodpłatne świadczenie) lub odbiorcy usług pozostaje w związku z wykonaną pracą lub wyświadczonymi usługami. Co prawda, pokrycie kosztów zakupu rowerów lub hulajnóg będą mogli otrzymać wyłącznie Pracownicy oraz Współpracownicy Spółki, jednak ani jego wysokość, ani możliwość otrzymania nie będą w żaden sposób uzależnione od wyników pracy/jakości wykonanych usług. Środki pieniężne przekazane zainteresowanym Pracownikom oraz Współpracownikom nie są przez nich w żaden sposób oczekiwane w ramach łączących ich umów z Wnioskodawcą, nie mogą też stanowić przedmiotu roszczeń wobec Spółki. Co więcej, niewykonanie polecenia darczyńcy, polegającego w tym przypadku na wykorzystaniu przekazanych przez Spółkę środków na ściśle określony cel, będzie wiązało się z obowiązkiem ich zwrotu, co nie mogłoby mieć miejsca w przypadku powiązania świadczenia z wykonywaną pracą (usługami) lub jej efektami.
W sytuacji, gdy świadczenia wynikają ze stosunku pracy lub umowy cywilnoprawnej często już samo istnienie umowy sprawia, że osobom wykonującym pracę na tej podstawie przysługują określone świadczenia (np. wynagrodzenia, benefity pracownicze), bez konieczności spełnienia dodatkowych warunków.
W opisanych zdarzeniach przyszłych intencją Wnioskodawcy będzie wdrożenie Projektu, który nie wiąże się z zakresem działalności gospodarczej Spółki, a wpisuje się jedynie w prezentowany przez nią styl zarządzania i prowadzenia biznesu. Wnioskodawca zakłada, że przedmiotowy Projekt wywrze pozytywny wpływ na istotnych interesariuszy firmy jakimi są środowisko, Pracownicy i Współpracownicy. Pokrycie przez Spółkę kosztów zakupu rowerów lub hulajnóg ma na celu zachęcenie Pracowników i Współpracowników do rezygnacji z przejazdów samochodem lub środkami komunikacji miejskiej między miejscem zamieszkania a miejscem świadczenia pracy/usług na rzecz zeroemisyjnych środków transportu, które nie oddziałują niekorzystnie na środowisko naturalne, nie emitują spalin, hałasu, a w dodatku mogą przyczynić się do poprawy kondycji fizycznej osób, które zdecydują się na to rozwiązanie.
Z tego względu należy uznać planowane darowizny za świadczenia o charakterze jednostronnym i nieekwiwalentnym, bowiem Spółka nie otrzyma w zamian pewnej korzyści o konkretnym wymiarze finansowym. Zawarcie w umowie darowizny tzw. polecenia darczyńcy nie służy realizacji określonego świadczenia na rzecz Spółki, gdyż przejechanie przez Pracowników/Współpracowników wyznaczonej liczby kilometrów, bądź wykonanie określonej liczby przejazdów nie przełoży się na uzyskanie przez Wnioskodawcę korzyści ekonomicznych. Zastosowanie polecenia darczyńcy będzie miało na celu wyłącznie zapewnienie realizacji głównego zamierzenia Projektu, jakim jest propagowanie ekologicznych form przejazdów na trasie dom-miejsce pracy/świadczenia usług. Dodatkowo, wprowadzenie konstrukcji polecenia darczyńcy do umowy darowizny zostało dopuszczone przepisami i jego wystąpienie nie jest wykroczeniem przeciwko definicji darowizny.
Wdrożenie Projektu może zwiększyć atrakcyjność Spółki w oczach potencjalnych kandydatów do zatrudnienia/współpracy oraz stanowić element sprawozdania dla interesariuszy, który potwierdzi zaangażowanie Spółki w działania wpisujące się w strategię ESG, jednakże przyszła potencjalna korzyść ekonomiczna jest trudna do oszacowania i obarczona wysoką niepewnością, a przede wszystkim nie stanowi podstawowego celu Projektu. W dodatku obdarowany Pracownik/Współpracownik nie jest zobowiązany do zapewnienia wystąpienia korzyści ekonomicznej po stronie Wnioskodawcy w związku z otrzymaniem środków pieniężnych. Otrzymanie darowizny będzie w pełni dobrowolne, a Spółka nie ma pewności jak wiele osób będzie nią zainteresowanych. Przekazanie środków pieniężnych na zakup rowerów oraz hulajnóg ma służyć szerzej pojętej idei prowadzenia biznesu, nie zaś osiągnięciu mierzalnych efektów finansowych.
W opinii Spółki, dodatkową przesłanką do uznania, że przekazane środki nie będą miały charakteru wynagrodzenia jest sam fakt, że Spółka planuje przekazać środki pieniężne na zakup określonych środków transportu nie tylko Pracownikom firmy, ale także osobom Współpracującym z firmą na podstawie umów zlecenie oraz kontraktów menadżerskich. Określenie grona osób, które będą mogły uczestniczyć w Projekcie zostało dokonane w oparciu o realne możliwości finansowe oraz organizacyjne Spółki. Innymi słowy, Spółka zdecydowała się zrealizować Projekt angażując w jego wykonanie najbliższych interesariuszy, co jest optymalne z punktu widzenia wielkości środków finansowych przeznaczonych przez Spółkę na realizację Projektu, jego potencjalnych efektów oraz możliwości ich weryfikacji. Pokrycie kosztów zakupu rowerów lub hulajnóg będzie mogła otrzymać każda z osób związanych z firmą określonym stosunkiem służbowym, która zobowiąże się do spełnienia przyszłych warunków wymaganych przez Wnioskodawcę Zamiarem Spółki jest rozwój strategii ESG i promocja ekologicznego stylu życia, przy czym Spółka nie jest w stanie sfinansować środków transportu wszystkim interesariuszom, lub nawet przypadkowym osobom, zatem grono uprawnionych do otrzymania funduszy na ich zakup zostało racjonalnie zawężone
Podobne stanowiska w zakresie rozstrzygnięcia czy dane przysporzenie majątkowe powinno zostać uznane za darowiznę czy przychód ze stosunku pracy (lub umowy o świadczenie usług, umowy zlecenie) zostały zaprezentowane przez wnioskodawców i potwierdzone przez organy podatkowe w m.in. niżej wymienionych interpretacjach:
·z 14 stycznia 2022 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.952.2021.1.SJ;
·z 14 maja 2021 r., nr 0112-KDIL2-1.4011.212.2021.1.AMN;
·z 2 marca 2021 ., nr 0115-KDIT2.4011.868.2020.1.MD;
·z 23 września 2019 r., nr 0115-KDIT2-2.4011.273.2019.1.BK;
·z 9 września 2019 r., nr 0115-KDIT2-2.4011 266.2019.1.BK;
·z 12 sierpnia 2019 r., nr 0114-KDIP3-2.4011.362.2019.1.LZ;
·z 18 kwietnia 2019 r., nr 0115-KDIT2-2.4011.74.2019.1.MU.
Podsumowując, każdorazowe przekazanie środków pieniężnych w ramach opisanych zdarzeń przyszłych powinno zostać uznane za darowiznę z poleceniem darczyńcy, w związku z czym nie będzie ono podlegało opodatkowaniem podatkiem od spadków i darowizn, w konsekwencji czego na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Stosownie z treścią art. 12 ust. 1 cytowanej ustawy:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Zgodnie z art. 13 pkt 8 i pkt 9 ww. ustawy:
Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się:
8) przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
a)osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
b)właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością
c)przedsiębiorstwa w spadku
– z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9;
9) Przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej – z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.
Niezależnie od powyższego wyjaśnić należy, że w art. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przewidziane zostały sytuacje, w których uzyskanie korzyści majątkowej mieszczącej się w definicji przychodu nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Wśród wyłączeń wskazanych w tym przepisie w ust. 1 pkt 3 wskazane zostały przychody podlegające przepisom o podatku od spadków i darowizn.
Zacytowany przepis dotyczy sytuacji podatników osiągających dochód (przychód), który co do zasady może podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a który uzyskany został przez nich w sposób nieodpłatny, na podstawie jednego z tytułów wymienionych w art. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Jego rolą jest zapobieżenie sytuacji, w której to samo przysporzenie majątkowe powodowałoby powstanie obowiązku podatkowego w dwóch podatkach, czego skutkiem byłoby podwójne opodatkowanie tego samego przysporzenia majątkowego. Przy czym zaznaczyć należy, że wyłączeniu temu podlega jedynie nabycie na podstawie jednego z tytułów wskazanych w art. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, które faktycznie miało miejsce.
Stosownie do treści art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1043 ze zm.):
Podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem darowizny, polecenia darczyńcy.
Umowa darowizny zdefiniowana została w art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.):
Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.
Z treści wniosku wynika, że chcą Państwo przekazać swoim Pracownikom i Współpracownikom środki pieniężne na pokrycie kosztów zakupu zeroemisyjnych środków transportu. Wskazują Państwo, że planowane przelewy określonych kwot będą dokonywane na rachunki bankowe Pracowników i Współpracowników oraz że będą one darowiznami w rozumieniu przepisu art. 888 ustawy – Kodeks cywilny.
Wskazać należy, że kwestia opodatkowania nieodpłatnych świadczeń otrzymywanych przez pracowników od pracodawców budziła wątpliwości po stronie pracowników oraz pracodawców i prowadziła do sporów interpretacyjnych. Orzecznictwo sądów administracyjnych w tej materii również było niejednolite.
Zagadnienie to zostało ostatecznie rozstrzygnięte przez Trybunał Konstytucyjny, w wyroku z 8 lipca 2014 r., sygn. akt K 7/13. W wyroku tym Trybunał Konstytucyjny wskazał, że nie wszystkie świadczenia otrzymywane przez pracowników od pracodawców można uznać za przychód w rozumieniu ustawy:
W ocenie Trybunału jest oczywiste, że pracodawcy (poza wyjątkowymi sytuacjami) nie dokonują darowizn na rzecz swoich pracowników. Jednocześnie jest oczywiste, że wynagrodzenie za pracę może przybierać nie tylko pieniężną postać lecz także postać różnego rodzaju świadczeń, które – nawet nieujęte w umowie o pracę – w praktyce są postrzegane jako jego element. Gdyby się zdarzyło, że pracodawca rzeczywiście chce obdarować konkretnego pracownika, np. z okazji jubileuszu zatrudnienia wręcza mu zegarek, wówczas korzyść tę należałoby potraktować jako podlegającą ustawie z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2016 r., poz. 205). A zatem to nie zamiar obdarowania stanowi kryterium odróżnienia świadczeń pracodawcy, o których wartość należy podnieść podlegający opodatkowaniu dochód pracownika, od tych, które jego dochodu nie zwiększają. Kryterium tym musi być obiektywna ocena, czy świadczenie leżało w interesie pracownika, a jest tak wtedy, gdy stanowi ono realne przysporzenie majątkowe (korzyść), którego efekt jest uchwytny w jego majątku.
Zgodnie z art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.
Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ww. ustawy:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
W rezultacie stwierdzić należy, że wartość świadczeń pieniężnych, które planujecie Państwo przekazywać Pracownikom i Współpracownikom, które jak Państwo wskazali we wniosku, nie będą stanowić dla pracowników dodatkowej formy gratyfikacji/wynagrodzenia za wykonaną pracę, co do zasady będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.
W konsekwencji, z uwagi na wyłączenie z opodatkowania na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przekazywanie Pracownikom i Współpracownikom środków pieniężnych na pokrycie kosztów zakupu zeroemisyjnych środków transportu nie będzie stanowić dla nich przychodu w rozumieniu art. 12 ust. 1 oraz art. 13 pkt 8 i pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W związku z powyższym na Państwu nie będzie ciążyć obowiązek pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, zgodnie z art. 32 i art. 41 ww. ustawy .
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja nie odnosi się do skutków podatków, jakie wynikają dla Państwa Pracowników i Współpracowników na gruncie ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1043 ze zm.).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right