Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 9 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.547.2022.2.KS
Będą mieli Państwo prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury wystawionej przez dokonującego dostawy Nieruchomości 1 w części, w której dostawa Nieruchomości 1 będzie podlegać opodatkowaniu i nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 listopada 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej dostawę Nieruchomości 1.
Uzupełnili Państwo wniosek pismem z 6 lutego 2023 r. (data wpływu 6 lutego 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spółka jest czynnym podatnikiem VAT, której podstawowym przedmiotem działalności jest doradztwo prawne.
Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarła w 26 września 2016 r. umowę powierniczą, na mocy której zobowiązała się do świadczenia na rzecz powierzającego usług doradztwa w związku z zamiarem zakupu przez powierzającego nieruchomości zabudowanej w Polsce - hotelu (dalej: Nieruchomość 1), w tym zawarcie umowy zakupu Nieruchomości 1 w imieniu własnym, lecz na rzecz i rachunek Powierzającego. Celem Powierzającego było prowadzenie w Polsce działalności hotelowej. Z tytułu świadczenia usług i realizacji zlecenia Spółka otrzymuje od powierzającego wynagrodzenie, którego całkowita kwota została ustalona w umowie powierniczej i aneksach do niej. Wynagrodzenie płatne jest w częściach – część wynagrodzenia została już uiszczona.
W ramach realizacji umowy powierniczej, Spółka zawarła z potencjalnym sprzedającym przedwstępną umowę sprzedaży Nieruchomości 1 (dalej: Przedwstępna Umowa Sprzedaży) i wpłaciła z tego tytułu zadatek, w imieniu własnym, ale na rzecz i rachunek Powierzającego. Zadatek został pokryty ze środków Powierzającego (środki trafiły bezpośrednio z rachunku Powierzającego na rachunek wskazany przez podmiot sprzedający bez pośrednictwa rachunku bankowego Spółki).
Następnie na mocy zawartych umów cesji praw z umowy powierniczej zmieniał się podmiot będący powierzającym (dalej: Powierzający).
Ponadto Spółka w dniu zawarcia Przedwstępnej Umowy Sprzedaży zawarła z potencjalnym sprzedającym umowę przedwstępną przeniesienia nieruchomości na zabezpieczenie spłaty wierzytelności o zwrot zadatku w pojedynczej lub podwójnej wysokości, (dalej jako: „Umowa Przedwstępna Przeniesienia Nieruchomości na Zabezpieczenie”), dotyczącą między innymi Nieruchomości 1 oraz innej nieruchomości (dalej: Nieruchomość 2).
Na zabezpieczenie przekazanego zadatku została przewłaszczona Nieruchomość 2. Natomiast zobowiązanie do przeniesienia prawa użytkowania wieczystego gruntu i związanego z nim prawa własności Nieruchomości 1 na zabezpieczenie, jest przedmiotem sporu w postępowaniu sądowym, o którym mowa poniżej.
Do wykonania Umowy Przedwstępnej Sprzedaży nigdy nie doszło i została ona rozwiązana wskutek oświadczenia o odstąpieniu złożonego przez Spółkę, co skutkowało powstaniem po stronie Spółki wierzytelności o zwrot zadatku w podwójnej wysokości. Wskazana powyżej wierzytelność o zwrot zadatku stanowiła przedmiot odrębnego postępowania sądowego, które zakończyło się wyrokiem sądu okręgowego, od którego Potencjalny Sprzedający wniósł apelację. Zgodnie z postanowieniami porozumienia ugodowego sprzedający cofnie apelację. W takim przypadku wyrok podlegać będzie wykonaniu. Sprzedający będzie zobowiązany do zapłaty na rzecz Spółki kwoty wierzytelności.
Na tle Przedwstępnej Umowy Sprzedaży Nieruchomości 1 oraz powiązanych z nią dokumentów i czynności, jak również określonych zdarzeń z nią związanych doszło do szeregu sporów pomiędzy Powiernikiem działającym na zlecenie Powierzającego, a sprzedającym oraz innymi podmiotami zaangażowanymi w transakcję.
Obecnie strony wyraziły wzajemnie intencję polubownego rozwiązania kwestii spornych, wskutek którego nastąpi m.in. przeniesienie Nieruchomości 1, ruchomości związanych z tą nieruchomością na Spółkę działającą na zlecenie Powierzającego, zaprzestanie zakwestionowania sytuacji prawnej Spółki jako właściciela Nieruchomości 2, dokonanie rozliczeń między stronami, zakończenie określonych postępowań toczących się z udziałem Stron. W tym celu strony zawarły porozumienie ugodowe oraz ugodę sądową w sprawie o zawarcie umowy przyrzeczonej przewłaszczenia na zabezpieczenie toczącej się przed Sądem Okręgowym pomiędzy Spółką a Potencjalnym Sprzedającym (Spółka pozwała Potencjalnego Sprzedającego o wykonanie Umowy Przedwstępnej Przeniesienia Nieruchomości na Zabezpieczenie).
Na mocy ugody sądowej:
a)Pozwany (Potencjalny Sprzedający) w wykonaniu Umowy Przedwstępnej Przeniesienia Nieruchomości na Zabezpieczenie, celem zabezpieczenia wierzytelności Spółki o zwrot zadatku w pojedynczej lub podwójnej wysokości, przeniesie na Powoda (Spółkę) prawo użytkowania wieczystego Nieruchomości 1,
b)Następnie Powód (Spółka) oświadczy, że wykonuje przysługujące mu prawo do zaspokojenia swojej wierzytelności pieniężnej o zwrot zadatku w podwójnej wysokości, wynikające z Umowy Przedwstępnej Przeniesienia Nieruchomości na Zabezpieczenie oraz Umowy Przedwstępnej Sprzedaży, tj. przejmuje Nieruchomość 1 definitywnie jako użytkownik wieczysty i właściciel, celem zaspokojenia wierzytelności o zwrot zadatku wynikającego z Umowy Przedwstępnej Sprzedaży w podwójnej wysokości wraz z odsetkami za opóźnienie,
c)Spółka dokona także – rozliczenia pozyskanego zaspokojenia w ten sposób, że oświadczy, iż uznaje swoją wierzytelność pieniężną wynikającą z wyroku sądu okręgowego za zaspokojoną w całości z chwilą definitywnego przejęcia praw i posiadania Nieruchomości 1 i Nieruchomości 2 bez obowiązku zwrotu jakichkolwiek wartości na rzecz potencjalnego sprzedającego i byłego właściciela Nieruchomości 2.
Tym samym, na skutek zawarcia ugody sądowej oraz porozumienia ugodowego dojdzie do zaspokojenia roszczenia Spółki wobec Potencjalnego Sprzedającego o zwrot zadatku wynikającego z Przedwstępnej Umowy Sprzedaży w podwójnej wysokości wraz kosztami sądowymi i z odsetkami. Przedmiotowe roszczenie zostanie zaspokojone poprzez przejęcie przez Spółkę praw i posiadania Nieruchomości 1 i Nieruchomości 2. W związku z przeniesieniem Nieruchomości 1 na rzecz Spółki i zrzeczeniem się roszczeń do Nieruchomości 2, na rzecz Spółki zostaną wystawione faktury dokumentujące dostawę Nieruchomości 1 i 2. Kwota roszczenia odpowiadać będzie wartości Nieruchomości 1 i 2 wykazanej na fakturach wystawionych przez dokonujących dostawy (dalej: Dokonujący Dostawy) w wysokości netto, tj. bez uwzględnienia podatku VAT, który to podatek (kwota odpowiadająca wysokości podatku) zostanie uregulowany ze środków zgromadzonych na depozycie notarialnym przekazanych przez Powierzającego.
Dostawa Nieruchomości 1 na rzecz Spółki w części korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT (Nieruchomość 1 stanowi bowiem hotel, który został oddany do używania pierwszemu użytkownikowi ponad dwa lata przed jej dostawą na rzecz Spółki). Strony w stosunku do tej części Nieruchomości 1 nie złożą oświadczenia o rezygnacji ze zwolnienia z opodatkowania.
Z kolei część Nieruchomości 1 objęta odrębnym pozwoleniem na budowę składająca się z dwóch klatek schodowych ewakuacyjnych, windy towarowej, sali konferencyjnej na poziomie +2 z zapleczem technicznym, sali wielofunkcyjnej na poziomie +1 z zapleczem, toalet ogólnodostępnych na poziomie +1, hallu- przestrzeni wielofunkcyjnej na poziomie 0, stanowi odrębną dobudowaną inwestycję, która zgodnie z oświadczeniem Dokonującego Dostawy, do momentu dostawy na rzecz Spółki nie została i nie zostanie oddana jeszcze do użytkowania pierwszemu użytkownikowi, i tym samym w opinii Dokonującego Dostawy nie znajdą do niej zastosowania żadne zwolnienia z opodatkowania VAT. Mając jednak na uwadze rozbieżności interpretacyjne prezentowane w pismach organów podatkowych co do definicji pierwszego zasiedlenia w rozumieniu ustawy o VAT, strony (Spółka i Dokonujący Dostawy) ostrożnościowo w celu uniknięcia wątpliwości co do charakteru czynności na gruncie ustawy o VAT, złożą oświadczenie o rezygnacji ze zwolnienia w stosunku do przedmiotowej części Nieruchomości 1 zgodnie z art. 43 ust. 10-11 ustawy o VAT. W oświadczeniu tym strony wskażą, iż:
1)mimo iż zgodnie ze stanowiskiem Dokonującego Dostawy, dostawa części Nieruchomości 1 nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania VAT (i jest opodatkowana VAT),
2)strony oświadczają, iż w przypadku uznania przez odpowiednie organy podatkowe, iż dostawa części nieruchomości korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, strony z dniem złożenia niniejszego oświadczenia rezygnują ze zwolnienia z opodatkowania części nieruchomości, na podstawie art. 43 ust. 10-11 ustawy o VAT i tym samym wybierają opodatkowanie przedmiotowej dostawy.
Dostawa Nieruchomości 1 nie będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, pkt 9 ustawy o VAT ani art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.
Podsumowując powyższe, część Nieruchomości 1 korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 (w stosunku do tej części strony nie złożą oświadczenia o rezygnacji ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 10 i 11 ustawy o VAT), w stosunku do części Nieruchomości 1 w opinii Dokonującego Dostawy znajdzie zastosowanie obowiązkowe opodatkowanie (niemniej ostrożnościowo strony złożą oświadczenie o rezygnacji ze zwolnienia z opodatkowania VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 10 i 11 ustawy o VAT ). Dostawa Nieruchomości 2 korzysta ze zwolnienia z opodatkowania VAT.
Na moment dostawy zarówno Spółka, jak i Dokonujący Dostawy będą czynnymi podatnikami VAT.
Dodatkowo w ramach porozumienia ugodowego (w celu jego zawarcia i tym samym doprowadzenia do realizacji umowy powierniczej) Spółka lub Powierzający zobowiązali się do zapłaty:
1.wynagrodzenia na rzecz podmiotu będącego dotychczasowym dzierżawcą Nieruchomości 1 z tytułu odstąpienia od dzierżawy Nieruchomości 1 i przekazania posiadania Nieruchomości 1 w zarządzanie i do prowadzenia przez Powierzającego,
2.wynagrodzenia za przeniesienie praw autorskich do projektów architektonicznych związanych z Nieruchomością 1 i Nieruchomością 2,
3.wynagrodzenia za zbycie dwóch dodatkowych nieruchomości.
Mając na uwadze fakt, iż przedmiotowe wydatki związane są z wykonaniem umowy powierniczej, ich ciężar ekonomiczny poniósł Powierzający. Środki w wysokości odpowiadającej części przedmiotowych wydatków (kwota w wysokości podatku VAT od części Nieruchomości 1 oraz wydatki wymienione w punktach 1-3 powyżej w kwocie brutto) zostały przekazane do depozytu notarialnego przez Powierzającego.
W kolejnym kroku w celu ostatecznego wykonania umowy powierniczej Spółka dokona przeniesienia Nieruchomości 1 i 2 oraz pozostałych składników wymienionych w punktach 2 i 3 na Powierzającego.
Dokonując dostawy Nieruchomości 1 przez Spółkę na rzecz Powierzającego (w części która zdaniem Dokonującego Dostawy nie była przedmiotem pierwszego zasiedlenia, i w stosunku do której ostrożnościowo strony złożą oświadczenie o rezygnacji ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT), Spółka opodatkuje przedmiotową czynność – Spółka oraz Powierzający, złożą oświadczenie o rezygnacji ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 10 i 11 ustawy o VAT (w sytuacji w której od dostawy Nieruchomości 1 na rzecz Spółki nie minie okres dwóch lat – oświadczenie będzie miało charakter ostrożnościowy, podobnie jak miało to miejsce w przypadku dostawy na rzecz Spółki). W stosunku do dostawy Nieruchomości 1 na rzecz Powierzającego nie znajdzie zastosowania zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT- Nieruchomość 1 nie będzie używana przez Spółkę wyłącznie do czynności zwolnionych z VAT. Spółka nie poczyni wydatków modernizacyjnych na Nieruchomości 1, których wartość przekraczałaby 30% wartości początkowej.
Na moment dostawy, Powierzający będzie zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Na moment udzielania odpowiedzi na pytania doszło już do zawarcia ugody sądowej i do przeniesienia Nieruchomości 1 na rzecz Spółki. Dlatego też w odpowiedzi na pytania Spółka odnosi się do czasu przeszłego, a nie przyszłego.
Dostawa Nieruchomości 1 została udokumentowana fakturą VAT. Na fakturze widniała zarówno kwota netto, należny podatek VAT, jak i kwota brutto Nieruchomości 1 (oraz inne niezbędne elementy z punktu widzenia przepisów ustawy o VAT). Mając na uwadze fakt, iż dostawa części Nieruchomości 1 była zwolniona z opodatkowania, podatek VAT kalkulowany był wyłącznie od wartości netto tej części Nieruchomości 1, która była opodatkowana VAT.
Wartość brutto Nieruchomości 1 i Nieruchomości 2 przekraczała wartość roszczenia Wnioskodawcy opisanego we wniosku (o wartość odpowiadającą sumie podatku VAT oraz kwoty 1,3 mln złotych). W konsekwencji Wnioskodawca zobligowany był (zgodnie z postanowieniami porozumienia ugodowego do dopłaty różnicy (początkowo w formie zaliczki została uregulowana kwota 1,3 mln zł, następnie została uregulowana kwota odpowiadająca wartościowo kwocie podatku VAT). Mając na uwadze fakt, iż Wnioskodawca nabył Nieruchomości 1 i 2 w ramach umowy powierniczej przedmiotowa kwota została uregulowana z depozytu notarialnego, na który środki przelał Powierzający.
Informacja, zgodnie z którą dostawa Nieruchomości 1, w części korzystała ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT (Dokonujący Dostawy i Wnioskodawca nie złożyli oświadczenia o rezygnacji ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 10 i 11 ustawy o VAT), w części z kolei była opodatkowana VAT, stanowi element stanu faktycznego i nie jest przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.
W konsekwencji Wnioskodawca nie wnosi o ocenę przedmiotowej kwestii w drodze interpretacji indywidualnej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.
Na Nieruchomości 1 znajdują się obiekty spełniające definicję budynków/budowli. Nieruchomość 1 zabudowana jest budynkiem hotelowym, który był używany przez Dokonującego Dostawy – nieruchomość była wynajmowana na rzecz podmiotu powiązanego i wykorzystywana na cele działalności hotelowej opodatkowanej VAT przez okres przekraczający dwa lata, z zastrzeżeniem wyjaśnień poniżej. Część Budynku hotelowego (tzw. Dobudowana Inwestycja) objęta odrębnym pozwoleniem na budowę składająca się z dwóch klatek schodowych ewakuacyjnych, windy towarowej, Sali konferencyjnej na poziomie +2 z zapleczem technicznym, sali wielofunkcyjnej na poziomie +1 z zapleczem, toalet ogólnodostępnych na poziomie +1, hallu- przestrzeni wielofunkcyjnej na poziomie 0, zgodnie z oświadczeniem Dokonującego Dostawy, do momentu dostawy na rzecz Spółki nie została oddana do użytkowania pierwszemu użytkownikowi. Zgodnie z wiedzą Wnioskodawcy Dokonujący Dostawy nie ponosił wydatków, które kwalifikował jako ulepszenie środka trwałego w rozumieniu przepisów ustawy o CIT, których wartość przekraczałaby 30% wartości początkowej środka trwałego. Wnioskodawca podkreśla jednak, iż Dokonujący Dostawy ponosił wydatki na wybudowanie Dobudowanej Inwestycji, które w opinii Wnioskodawcy w momencie oddania Dobudowanej Inwestycji do używania powinny stanowić ulepszenie Nieruchomości 1 w rozumieniu przepisów o CIT, niemniej z puntu widzenia podatku VAT stanowią one część nieruchomości stanowiącą odrębny przedmiot dostawy. Przedmiotowe wydatki były wyższe niż 30% wartości początkowej budynku hotelowego.
Nieruchomość 1 nie była wykorzystywana przez Dokonującego Dostawy Nieruchomości na rzecz Spółki w całym okresie posiadania wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług.
Zgodnie z wiedzą Wnioskodawcy Dokonującemu Dostawy przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia bądź wybudowania budynku hotelowego znajdującego się na Nieruchomości 1.
Nieruchomość 1 zostanie zbyta na rzecz Powierzającego – część Nieruchomości 1 zostanie zbyta w ramach czynności zwolnionej (ta część, której dostawa na rzecz Wnioskodawcy była zwolniona z VAT), część zostanie zbyta w ramach czynności opodatkowanej (ta część, której dostawa na rzecz Wnioskodawcy była opodatkowana VAT). Przed dokonaniem dostawy Nieruchomości 1 na rzecz Powierzającego, Nieruchomość 1 jest i będzie wykorzystywana na działalność hotelową opodatkowaną VAT – działalność tę prowadzi Powierzający.
Pytanie
Czy Spółce przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej dostawę Nieruchomości 1 wystawionej przez Dokonującego Dostawy na rzecz Spółki?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, mając na uwadze, iż:
1)w stosunku do dostawy na rzecz Spółki Nieruchomości 1 - w części która na fakturze wystawionej na rzecz Spółki zostanie wykazana jako opodatkowana:
‒nie znajduje zastosowania zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, pkt 9 i 10a ustawy o VAT,
‒Sprzedający oraz Dokonujący Dostawy złożą ostrożnościowo oświadczenie o rezygnacji ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT,
2)Nieruchomość 1 została nabyta przez Spółkę w imieniu własnym ale na rzecz Powierzającego, w konsekwencji w celu przeniesienia na rzecz Powierzającego,
3)zgodnie z planami przeniesienie tej części Nieruchomości 1 przez Spółkę na rzecz Powierzającego będzie opodatkowane VAT (dostawa nie będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, pkt 9 i 10a, a Spółka i Powierzający złożą oświadczenie o rezygnacji ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT w stosunku do tej części Nieruchomości);
Spółce przysługiwać będzie prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony wynikający z faktury dokumentującej dostawę Nieruchomości 1 przez Dokonującego Dostawę na Spółkę.
W pierwszej kolejności wskazać należy, że umowa powiernicza jest tzw. umową nienazwaną, tj. nieunormowaną wprost w przepisach kodeksu cywilnego. Na podstawie umowy powierniczej jedna ze stron – powiernik, zobowiązuje się do działania w imieniu własnym, lecz na rzecz i rachunek drugiej strony – powierzającego. W przypadku umowy powierniczej na podstawie której powiernik zobowiązuje się do nabycia nieruchomości w imieniu własnym, ale na rzecz i rachunek powierzającego, w następnej kolejności dochodzi do przeniesienia własności nieruchomości na rzecz powierzającego. W przypadku umów powierniczych zazwyczaj wszystkie koszty zlecenia ponosi powierzający. Powiernik natomiast uprawniony jest do otrzymania wynagrodzenia z tytułu realizacji umowy.
Jak wskazuje się w piśmiennictwie „Umowa powiernicza, ze swej istoty polegająca na przekazaniu i zwrocie wartości majątkowej, powinna być również traktowana jako generująca świadczenie, które ma charakter zwrotny i traktowana podatkowo na równi z umową pożyczki czy przekazaniem kaucji, czyli jako neutralna podatkowo (tzn. nie generująca przychodu w momencie przekazania środków jak i w momencie ich zwrotu lub ich ekwiwalentu)” (tak: (...), Opodatkowanie czynności powierniczych podatkami dochodowymi Monitor Podatkowy Nr 2/2008, s. 17).
Podkreśla się, że „w wykonaniu zlecenia powierniczego, powiernik występuje w imieniu własnym, lecz działa na rachunek zleceniodawcy - podatnika. Ponieważ środki uzyskane w związku z wykonaniem umowy powiernik zobowiązany jest na podstawie łączącej go umowy wydać zleceniodawcy - przychód powstały w wyniku wykonania umowy powierniczej, należy przypisać zleceniodawcy - podatnikowi. Natomiast przychodem powiernika jest jedynie prowizja, wynikająca z umowy zlecenia powierniczego.” (tak: (...). PIT: przychodem powiernika jest jedynie prowizja. Publikacje Elektroniczne ABC).
Zakres umowy powierniczej kształtowany jest przez jej strony, tj. powiernika i powierzającego.
W analizowanej sytuacji, jak wskazano w stanie faktycznym celem zawarcia umowy powierniczej było doprowadzenie przez Powiernika do nabycia Nieruchomości 1, w celu wykorzystania Nieruchomości 1 w działalności hotelowej Powierzającego.
W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, „Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają (…) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT „Czynności określone w ust. 1 podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa”. „Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…)” (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT).
Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, „W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.”
Jednocześnie art. 88 ustawy o VAT wskazuje przypadki, w których podatnik nie ma prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony wynikający z faktury. Zgodnie z przedmiotowym przepisem obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się np. do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób. W myśl ust. 3a przedmiotowego artykułu nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:
‒sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi wystawionymi przez podmiot nieistniejący,
‒transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku,
‒wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:
‒stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,
‒podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
‒potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności,
‒faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego,
‒wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.
W analizowanej sytuacji nie ma miejsca żaden z przypadków wymienionych w art. 88 ust. 3a ustawy o VAT wyłączających możliwość obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony. W szczególności zwrócić należy uwagę, iż dostawa Nieruchomości 1 w części będzie opodatkowana VAT – po pierwsze, zgodnie z informacjami przedstawionymi w opisie zdarzenia przyszłego do dostawy Nieruchomości na rzecz Spółki nie znajdą zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 9 i 10a ustawy o VAT. Po drugie, zgodnie z opinią Dokonującego Dostawy Nieruchomość 1 w analizowanej części do momentu dostawy na rzecz Spółki nigdy nie została oddana pierwszemu użytkownikowi do używania (tym samym nie była przedmiotem pierwszego zasiedlenia w rozumieniu ustawy o VAT) i jako tak podlega obowiązkowemu opodatkowaniu VAT. Co więcej, strony złożyły ostrożnościowo oświadczenie o rezygnacji ze zwolnienia z opodatkowania VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT (i konsekwencji nawet gdyby uznać, iż dostawa na rzecz Spółki spełnia warunki do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, strony z niego zrezygnują zgodnie z odpowiednimi przepisami, czyli art. 43 ust. 10 i 11 ustawy o VAT).
Tym samym, bez względu na to czy dostawa na rzecz Spółki spełniała warunki do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, czynność ta będzie opodatkowana VAT.
Dodatkowo, Nieruchomość 1 zostanie nabyta przez Spółkę – w imieniu własnym na rzecz Powierzającego. Tym samym, w kolejnym kroku dojdzie do przeniesienia Nieruchomości 1 na rzecz Powierzającego. Dostawa Nieruchomości 1 na rzecz Powierzającego w części której nabycie przez Spółkę było opodatkowane VAT, również będzie opodatkowana VAT. Zgodnie z informacjami przedstawionymi w stanie faktycznym nie znajdzie bowiem zastosowania zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 9 ustawy o VAT. Nie znajdzie również zastosowania zwolnienie o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT (Spółce przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia oraz nie zostaną dokonane nakłady modernizacyjne o wartości początkowej przekraczającej 30% wartości początkowej). Dodatkowo, w stosunku do tej części Nieruchomości 1 Spółka oraz Powierzający, w myśl art. 43 ust. 10 i 11 ustawy o VAT złożą oświadczenie o rezygnacji ze zwolnienia z opodatkowania VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. W przypadku, w którym do dostawy Nieruchomości 1 na rzecz Powierzającego doszłoby ponad dwa lata od nabycia Nieruchomości 1 przez Spółkę, w opinii Spółki nie ma wątpliwości, iż dostawa korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie przedmiotowego przepisu – zakładając bowiem, iż przed nabyciem Nieruchomości 1 przez Spółkę nie była ona użytkowana, nabycie należy traktować jako pierwsze zasiedlenie tej części Nieruchomości 1. W przypadku w którym okres będzie krótszy, złożenie oświadczenie będzie miało charakter ostrożnościowy – podobnie jak miało to miejsce w przypadku dostawy tej części Nieruchomości 1 na rzecz Spółki. Tym samym, bez względu na to czy dostawa tej części Nieruchomości 1 spełni warunki do zastosowania zwolnienia z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, czy nie, transakcja będzie opodatkowana VAT (gdyż Strony złożą oświadczenie o rezygnacji ze zwolnienia). W konsekwencji, dostawa tej części Nieruchomości 1 będzie opodatkowana VAT.
Mając na uwadze powyższe, Nieruchomość 1 w części, której dotyczy pytanie będzie wykorzystana na działalność opodatkowaną, w konsekwencji Spółce, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT przysługiwać będzie prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury wystawionej przez Dokonującego Dostawę dokumentującej dostawę Nieruchomości 1 na rzecz Spółki.
W związku z powyższym Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska przedstawionego na wstępie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy:
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:
przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Z powyższego jednoznacznie wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest m.in. dostawa towarów, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W obrocie gospodarczym podmioty nie muszą działać osobiście, dopuszczalne jest działanie przez przedstawiciela. Istota przedstawicielstwa w prawie cywilnym polega na tym, że pewna osoba dokonuje w imieniu i na rzecz innego podmiotu czynności prawnych. Osoba, która dokonuje czynności, określana jest mianem przedstawiciela, natomiast osoba, w imieniu której czynność jest dokonywana – reprezentowanym.
Jeżeli czynność dokonana przez przedstawiciela mieści się w granicach umocowania udzielonego przez reprezentowanego, wywołuje ona bezpośredni skutek dla podmiotu, który udzielił pełnomocnictwa. Powszechnie wskazuje się, że prawu cywilnemu znane są także inne podobne instytucje, które pełnią funkcje zbliżone do przedstawicielstwa.
W tym miejscu należy wskazać powiernika, który na zewnątrz działa jako samodzielny podmiot prawa, jednak z mocy wewnętrznego porozumienia z inną osobą, na rzecz której działa, nie występuje we własnym interesie.
Powiernictwo jako instytucja prawna nie jest uregulowane w prawie polskim. Podstawą do konstruowania czynności powierniczych jest wyrażona w art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.), zwanej dalej „Kodeksem cywilnym” zasada swobody kontraktowej. Zgodnie z tym przepisem:
strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.
Podstawą do skonstruowania umowy powierniczej najczęściej jest umowa zlecenia. Prawa i obowiązki stron tej umowy należy zasadniczo oceniać według przepisów o zleceniu.
Zgodnie z art. 734 § 1 Kodeksu cywilnego:
przez umowę zlecenia przyjmujący zlecenie zobowiązuje się do dokonania określonej czynności prawnej dla dającego zlecenie.
W myśl § 2 tego artykułu:
w braku odmiennej umowy zlecenie obejmuje umocowanie do wykonania czynności w imieniu dającego zlecenie. Przepis ten nie uchybia przepisom o formie pełnomocnictwa.
Natomiast zgodnie z art. 735 § 1 Kodeksu cywilnego
jeżeli ani z umowy, ani z okoliczności nie wynika, że przyjmujący zlecenie zobowiązał się wykonać je bez wynagrodzenia, za wykonanie zlecenia należy się wynagrodzenie.
Z art. 740 Kodeksu cywilnego wynika, że:
przyjmujący zlecenie powinien udzielać dającemu zlecenie potrzebnych wiadomości o przebiegu sprawy, a po wykonaniu zlecenia lub po wcześniejszym rozwiązaniu umowy złożyć mu sprawozdanie. Powinien mu wydać wszystko, co przy wykonaniu zlecenia dla niego uzyskał, chociażby w imieniu własnym.
Wszelkie nabycie praw lub rzeczy w takim przypadku ma charakter powierniczy, a przyjmujący zlecenie ma obowiązek wydać zlecającemu wszystko, co przy wykonaniu zlecenia dla niego uzyskał, chociażby w imieniu własnym.
Na podstawie art. 741 Kodeksu cywilnego:
przyjmującemu zlecenie nie wolno używać we własnym interesie rzeczy i pieniędzy dającego zlecenie. Od sum pieniężnych zatrzymanych ponad potrzebę wynikającą z wykonywania zlecenia powinien płacić dającemu zlecenie odsetki ustawowe.
W myśl art. 742 Kodeksu cywilnego:
dający zlecenie powinien zwrócić przyjmującemu zlecenie wydatki, które ten poczynił w celu należytego wykonania zlecenia, wraz z odsetkami ustawowymi; powinien również zwolnić przyjmującego zlecenie od zobowiązań, które ten w powyższym celu zaciągnął w imieniu własnym.
Władztwo nad nabytymi prawami, jakie można przypisać zleceniobiorcy wykonującemu zlecenie powiernicze, jest ograniczone poprzez:
- ograniczenie czasowe – zleceniobiorca obowiązany jest przekazać nabyte prawa na pierwsze żądanie zleceniobiorcy;
- ustawowo wyłączoną możliwość rozporządzania tymi prawami na rzecz kogoś innego niż zleceniodawca lub wskazany przez niego podmiot, co powoduje wyłączenie możliwości efektywnego zwiększenia masy majątkowej zleceniobiorcy o prawa nabyte w wykonaniu powiernictwa;
- nieekwiwalentność dla zleceniobiorcy zbycia nabytych we własnym imieniu, lecz na rachunek zlecającego praw - prawa te przenoszone są na zlecającego nieodpłatnie.
W treści wniosku wskazano, że Państwa Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarła 26 września 2016 r. umowę powierniczą, na mocy której zobowiązała się do świadczenia na rzecz powierzającego usług doradztwa w związku z zamiarem zakupu przez Powierzającego nieruchomości zabudowanej w Polsce - hotelu, w tym zawarcie umowy zakupu Nieruchomości 1 w imieniu własnym, lecz na rzecz i rachunek Powierzającego. W ramach realizacji umowy powierniczej, Spółka zawarła z potencjalnym sprzedającym przedwstępną umowę sprzedaży Nieruchomości 1 (dalej: Przedwstępna Umowa Sprzedaży) i wpłaciła z tego tytułu zadatek, w imieniu własnym, ale na rzecz i rachunek Powierzającego. Spółka w dniu zawarcia Przedwstępnej Umowy Sprzedaży zawarła z potencjalnym sprzedającym umowę przedwstępną przeniesienia nieruchomości na zabezpieczenie spłaty wierzytelności o zwrot zadatku w pojedynczej lub podwójnej wysokości, (dalej jako: „Umowa Przedwstępna Przeniesienia Nieruchomości na Zabezpieczenie”), dotyczącą między innymi Nieruchomości 1 oraz innej nieruchomości (dalej: Nieruchomość 2). Do wykonania Umowy Przedwstępnej Sprzedaży nigdy nie doszło i została ona rozwiązana wskutek oświadczenia o odstąpieniu złożonego przez Spółkę, co skutkowało powstaniem po stronie Spółki wierzytelności o zwrot zadatku w podwójnej wysokości. Obecnie strony wyraziły intencję polubownego rozwiązania kwestii spornych, wskutek którego nastąpi m.in. przeniesienie Nieruchomości 1 na Spółkę działającą na zlecenie Powierzającego. W tym celu strony zawarły porozumienie ugodowe oraz ugodę sądową w sprawie o zawarcie umowy przyrzeczonej przewłaszczenia na zabezpieczenie. Na skutek zawarcia ugody sądowej oraz porozumienia ugodowego dojdzie do zaspokojenia roszczenia Spółki wobec Potencjalnego Sprzedającego o zwrot zadatku wynikającego z Przedwstępnej Umowy Sprzedaży. Przedmiotowe roszczenie zostanie zaspokojone poprzez przejęcie przez Spółkę praw i posiadania Nieruchomości 1 i Nieruchomości 2. W związku z przeniesieniem Nieruchomości 1 na rzecz Państwa Spółki i zrzeczeniem się roszczeń do Nieruchomości 2, na rzecz Państwa Spółki zostaną wystawione faktury dokumentujące dostawę Nieruchomości 1 i 2. Na moment dostawy zarówno Spółka, jak i Dokonujący Dostawy będą czynnymi podatnikami VAT. W kolejnym kroku w celu ostatecznego wykonania umowy powierniczej Spółka dokona przeniesienia Nieruchomości 1 i 2 oraz pozostałych składników na Powierzającego.
W odniesieniu do powyższego należy wskazać, że w obrocie gospodarczym nabycie towaru we własnym imieniu w ramach umowy powiernictwa sprawia, że dochodzi do dwóch odrębnych dostaw tego samego towaru. Mianowicie najpierw na rzecz powiernika, po czym na rzecz zlecającego takie nabycie. W takim przypadku za każdym razem dochodzi do dostawy towaru określonej w art. 7 ust. 1 ustawy. W sytuacji, gdy dostawa taka jest odpłatna, wówczas podlega opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
W rozpatrywanej sprawie mamy do czynienia ze zleceniem zakupu nieruchomości - bowiem Państwo (Powiernik) nabyliście nieruchomość we własnym imieniu, a następnie przekażecie ją Powierzającemu. Nabycie we własnym imieniu nieruchomości przez Państwa skutkuje możliwością dysponowania nią (rozporządzania) jak właściciel, dopóki nie zostanie ona przekazana Powierzającemu, bez względu na to, że nabywacie ją Państwo jako powiernik.
Należy w tym miejscu wskazać, że pojęcie „rozporządzanie towarami jak właściciel” należy rozumieć szeroko, jako obejmujące nie tylko uprawnienie do prawnego dysponowania towarem. Przepisy ustawy o VAT mają zastosowanie do każdego przeniesienia prawa na inną stronę, które to przeniesienie skutkuje tym, że nabywca uzyskuje możliwość korzystania z rzeczy jak właściciel, bez względu na intencje nabywcy w momencie zakupu. Na gruncie analizowanej sprawy oznacza to, że fakt, że Państwo nabywając nieruchomość działają jako powiernik – jest nieistotny. Nie ma wątpliwości, że przysługuje Państwu prawo do rozporządzania nabywaną nieruchomości, jak właściciel, mimo że jako powiernik, jesteście zobowiązani przenieść ich własność na Powierzającego.
Zatem w stosunkach zewnętrznych to Powiernik jest wyłącznym właścicielem nabywanych nieruchomości. Stosownie do powołanego wyżej art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów, czyli przeniesienie prawa do dysponowania towarem jak właściciel.
Z uwagi na przedstawiony opis sprawy oraz przywołane powyżej przepisy prawa podatkowego wskazać należy, że w analizowanej sprawie mamy do czynienia z dwiema odrębnymi dostawami tego samego towaru – prawa własności nieruchomości - najpierw Zbywca dokonuje dostawy towaru na rzecz Państwa (Powiernika), po czym Państwo (Powiernik) dokonujecie dostawy tego samego towaru na rzecz Powierzającego. W takim przypadku za każdym razem dochodzi do dostawy towaru określonej w art. 7 ust. 1 ustawy. W sytuacji, gdy dostawa taka jest odpłatna, wówczas podlega opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy będzie Państwu (Powiernikowi) przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej dostawę Nieruchomości 1 wystawionej przez Dokonującego Dostawy na rzecz Państwa rzecz.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy.
W myśl tego przepisu:
w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT:
nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:
obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższymi przepisami, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, a transakcja udokumentowana fakturą podlega opodatkowaniu i nie jest zwolniona od podatku.
W opisie sprawy wskazaliście Państwo, że informacja, zgodnie z którą dostawa Nieruchomości 1, w części korzystała ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT w części z kolei była opodatkowana VAT, stanowi element stanu faktycznego i nie jest przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. W konsekwencji nie wnoszą Państwo o ocenę przedmiotowej kwestii w drodze interpretacji indywidualnej. Ponadto jak wskazano we wniosku Nieruchomość 1 zostanie zbyta na rzecz Powierzającego – część Nieruchomości 1 zostanie zbyta w ramach czynności zwolnionej (ta część, której dostawa na rzecz Państwa była zwolniona z VAT), część zostanie zbyta w ramach czynności opodatkowanej niekorzystającej ze zwolnienia od podatku (ta część, której dostawa na rzecz Państwa była opodatkowana VAT).
W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa, należy stwierdzić, że będą mieli Państwo prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury wystawionej przez dokonującego dostawy Nieruchomości 1 w części, w której dostawa Nieruchomości 1 będzie podlegać opodatkowaniu i nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku.
W świetle powyższego, Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right