Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 3 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.849.2022.2.ICZ
Odliczenie od zakupów z tytułu badania rynku zgodnie z zapotrzebowaniem klienta.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 listopada 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od towarów i usług w kwestii czy wydatki ponoszone za zakup różnego rodzaju produktów (alkoholowych lub tytoniowych) na potrzeby wykonania badań rynku zgodnie z zapotrzebowaniem klienta, można traktować jako wydatki na nabycie towarów służących wykonaniu czynności opodatkowanej i skorzystać z prawa do odliczenia, zgodnie z art. 86 ust. 1 VAT.
Treść wniosku jest następująca:
R. sp. z o.o. (dalej jako: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Spółka jest także zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i nie prowadzi działalności zwolnionej, ani nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ustawy o VAT.
Głównym przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej Spółki są badania rynku i opinii publicznej, w tym przygotowanie odpowiednich analiz związanych z przeprowadzonymi badaniami oraz zbieranie informacji służących przeprowadzeniu omawianych badań i opinii.
Spółka prowadzi zatem liczne badania rynku i poznaje opinie potencjalnych konsumentów, dotyczące jakości określonych usług, trendów panujących na rynku, czy też oczekiwań konsumentów dotyczących określonych kategorii towarów i usług.
W ramach omawianej działalności, zdarzają się sytuacje, w których na potrzeby poznania ww. opinii Spółka musi zakupić określonego rodzaju towary (produkty) dla celów ich testowania przez określone grupy konsumentów (w szczególności poznania smaku tych produktów, czy innych właściwości oraz weryfikacji preferencji danej grupy badawczej - potencjalnych konsumentów i nabywców tych produktów).
Jedną z charakterystycznych grup takich produktów są alkohole, w tym wysokoprocentowe (piwo, wino, wódka, whisky itd.) oraz papierosy i inne wyroby tytoniowe (np. e-papierosy, czy liquidy).
Precyzując, w toku prowadzonej działalności zdarzają się kontrahenci (klienci) Spółki zazwyczaj będący producentami lub dystrybutorami (na rynek Polski) ww. produktów, którzy dla celów rozpoznania rynku, poznania trendów i opinii potencjalnych konsumentów zlecają Spółce przeprowadzenie stosownych badań danego rodzaju wyrobu alkoholowego, czy tytoniowego.
Wówczas zasadą jest, że Spółka albo otrzymuje od takiego klienta jego produkt - główny przedmiot badania (np. piwo pszeniczne jasne) wraz ze szczegółowymi wytycznymi dotyczącymi metody doboru produktów tzw. „konkurencyjnych", które wraz z głównym przedmiotem badania mają zostać poddane ocenie/testowaniu/opiniowaniu, albo dyspozycje samodzielnego zakupu dostępnej na rynku marki klienta wraz z jego otoczeniem konkurencyjnym. Wytyczne te mogą dotyczyć nie tylko marek, czy rodzajów produktów konkurencyjnych, ale także sposobu ich wytworzenia (np. destylacji), terminu ważności, krajów pochodzenia, kolorystyki i rodzaju opakowania, smaku itp.
Dla celów wykonania opisywanych zleceń, Spółka zakupuje zatem różnego rodzaju produkty alkoholowe oraz tytoniowe mając na uwadze powoływane wytyczne klienta.
Spółka zaznacza przy tym, że zakupy tego rodzaju obciążają ją jako konieczne do realizacji zlecenia i osiągnięcia określonego rodzaju przychodu z kontraktu z klientem na wykonanie badania rynku, i jako takie są również ściśle związane ze sprzedażą opodatkowaną.
Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług (oznaczone we wniosku nr 2)
Na tle prezentowanego opisu okoliczności faktycznych, mając na uwadze przedmiot zakupu Państwo powzięli wątpliwość czy wydatki ponoszone za zakup różnego rodzaju produktów alkoholowych oraz tytoniowych na potrzeby wykonania badań rynku zgodnie z zapotrzebowaniem klienta, mogą traktować jako wydatki na nabycie towarów służących wykonaniu czynności opodatkowanej i skorzystać z prawa do odliczenia, zgodnie z art. 86 ust. 1 VAT?
Państwa Stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług
Odpowiedź na pytanie w zakresie podatku od towarów i usług powinna być twierdząca.
Ad. 2
Mając na uwadze powyżej opisywany związek wydatków z generowanymi przychodami (obrotami) i tym samym ze sprzedażą kreującą obowiązek naliczenia VAT należnego, tj. ze sprzedażą opodatkowaną, Wnioskodawca uważa, że przysługuje mu prawo do odliczenia, tj. obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupów różnego rodzaju produktów alkoholowych oraz tytoniowych na potrzeby wykonania badań rynku zgodnie z zapotrzebowaniem klienta.
Stosownie bowiem do treści art. 86 ust. 1 VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...).
Omawiany przepis wprowadza zatem zasadę ogólną prawa do odliczenia i wskazuje kilka koniecznych warunków, których wystąpienie pozwala na obniżenie kwoty podatku należnego:
- odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług,
- towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
W tym miejscu Wnioskodawca podkreśla zatem, że w jego ocenie obie ww. przesłanki są spełnione i nie powinny budzić jakichkolwiek wątpliwości.
Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT i wszystkie osiągane przez niego przychody są opodatkowane podatkiem od towarów i usług (żadne przychody nie korzystają ze zwolnienia).
Wnioskodawca uzyskuje przychody z prowadzenia badań rynkowych, m.in. dotyczących produktów alkoholowych i papierosów.
Wnioskodawca dokonuje zakupów różnego rodzaju produktów alkoholowych oraz tytoniowych na potrzeby wykonania badań rynku zgodnie z zapotrzebowaniem klienta, na własną rękę i we własnym zakresie.
Zakupione towary służą zatem wyłącznie prowadzeniu badań rynkowych, za prowadzenie których Wnioskodawca osiąga opodatkowany VAT przychód.
Zatem następstwem wykorzystania wskazywanych towarów jest określenie podatku należnego. Skoro zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny to, ten niniejszej sprawie uznać należy za spełniony.
Jednocześnie, wskazać można, że ww. art. 86 ust. 1 VAT wskazane zostały wymagające spełnienia przesłanki pozytywne prawa od odliczenia VAT, natomiast w art. 88 VAT - przesłanki negatywne. Ustawa o VAT w swej konstrukcji uzależnia zatem istnienie prawa do odliczenia nie tylko od spełnienia przesłanek pozytywnych, ale także od braku identyfikacji przesłanek negatywnych. Zdaniem Wnioskodawcy jednak żadna z przesłanek negatywnych wskazanych w art. 88 VAT nie zachodzi w niniejszej sytuacji. Nie ma zatem jakichkolwiek podstaw dla odmowy Spółce prawa do odliczenia.
Mając uwadze powyższe wnoszą Państwo o potwierdzenie stanowiska Wnioskodawcy i wydanie interpretacji indywidualnej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku, w zakresie podatku od towarów i usług, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego regulują przepisy art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, zgodnie z którym:
w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT:
kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powołanego przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego) oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek ten może być zatem bezpośredni lub pośredni.
O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary lub usługi służą, np. dalszej odprzedaży, bowiem bezpośrednio wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.
Natomiast, ze związkiem pośrednim mamy do czynienia w sytuacji, gdy ponoszone wydatki nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych obrotach, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje uzyskanie obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług przyczynia się pośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.
Wskazać należy również, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy,
podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy,
działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak wynika z przytoczonych wyżej regulacji prawnych, prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT uzależnione jest nie tylko od spełnienia warunków wynikających z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, ale również od niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepisy art. 88 ustawy o VAT enumeratywnie określają przypadki, w których podatnik został pozbawiony prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami.
Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.
Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas, po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.
Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i nie prowadzą działalności zwolnionej, ani nie korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ustawy o VAT.
Głównym przedmiotem prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej jest badanie rynku i opinii publicznej, w tym przygotowanie odpowiednich analiz związanych z przeprowadzonymi badaniami oraz zbieranie informacji służących przeprowadzeniu omawianych badań i opinii. Prowadzą Państwo liczne badania rynku i poznają opinie potencjalnych konsumentów, dotyczące jakości określonych usług, trendów panujących na rynku, czy też oczekiwań konsumentów dotyczących określonych kategorii towarów i usług.
W ramach omawianej działalności, zdarzają się sytuacje, w których na potrzeby poznania ww. opinii muszą Państwo zakupić określonego rodzaju towary (produkty) dla celów ich testowania przez określone grupy konsumentów (w szczególności poznania smaku tych produktów, czy innych właściwości oraz weryfikacji preferencji danej grupy badawczej - potencjalnych konsumentów i nabywców tych produktów).
Jedną z charakterystycznych grup takich produktów są alkohole, w tym wysokoprocentowe (piwo, wino, wódka, whisky itd.) oraz papierosy i inne wyroby tytoniowe (np. e-papierosy, czy liquidy).
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii czy wydatki ponoszone za zakup różnego rodzaju produktów alkoholowych oraz tytoniowych na potrzeby wykonania badań rynku zgodnie z zapotrzebowaniem klienta, moga traktować jako wydatki na nabycie towarów służących wykonaniu czynności opodatkowanej i skorzystać z prawa do odliczenia, zgodnie z art. 86 ust. 1 VAT.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz cytowane przepisy prawa, aby stwierdzić, czy podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy zbadać związek ponoszonych wydatków z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy. Podatnik musi wykazać związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Istnienie związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
W tym miejscu warto przywołać orzeczenie TSUE z 8 lutego 2007 r. C-435/05 w sprawie Investrand BV przeciwko Staatssecretaris van Financiën, jako wyraz ugruntowanej linii orzeczniczej w TSUE w zakresie przyznawania prawa do odliczenia podatnikowi nawet w przypadku braku bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku.
Należy jednak zauważyć, że w wyroku tym (pkt 23) w pierwszej kolejności TSUE wskazał, że zgodnie z ustalonym orzecznictwem, aby można było przyznać podatnikowi prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT i określić zakres tego prawa, zasadniczo konieczne jest istnienie bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku, a jedną lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia (zob. ww. wyroki: w sprawie Midland Bank, pkt 24; w sprawie Abbey National, pkt 26; oraz wyrok z dnia 3 marca 2005 r. w sprawie C-32/03 Fini H, Zb. Orz. str. I - 1599, pkt 26). Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów lub usług zakłada, iż wydatki poczynione celem ich nabycia stanowiły element cenotwórczy transakcji obciążonych podatkiem należnym, rodzących prawo do jego odliczenia (zob. ww. wyroki: w sprawie Midland Bank, pkt 30, w sprawie Abbey National, pkt 28, jak i wyrok z dnia 27 września 2001 r. w sprawie C-16/00 Cibo Participations, Rec. str. I 6663, pkt 31).
Następnie w pkt 24 wyroku TSUE wskazał, że prawo do odliczenia zostaje zatem również przyznane podatnikowi nawet w przypadku braku bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku a jedną lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia, gdy koszty omawianych usług stanowią część jego kosztów ogólnych i jako takie stanowią element cenotwórczy dla dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Koszty te w rzeczywistości zachowują bezpośredni i ścisły związek z całą działalnością gospodarczą podatnika (zob. w szczególności ww. wyroki w sprawach Midland Bank, pkt 23 i 31 oraz Kretztechnik, pkt 36).
Ostatecznie jednak TSUE doszedł w tej sprawie do konkluzji, że artykuł 17 ust. 2 szóstej dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku należy interpretować w ten sposób, że koszty usług doradczych, z których podatnik skorzystał w celu ustalenia kwoty wierzytelności stanowiącej część majątku jego przedsiębiorstwa i związanej ze sprzedażą akcji dokonaną w okresie, w którym nie był on jeszcze podatnikiem podatku VAT, z braku dowodów na to, że wyłączną przyczyną tych usług jest działalność gospodarcza w rozumieniu tej dyrektywy wykonywana przez podatnika, nie wykazują bezpośredniego i ścisłego związku z tą działalnością, a w konsekwencji nie uprawniają do odliczenia podatku VAT, który je obciąża.
Z wyroku tego wynika, że aby można było przyznać podatnikowi prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT związek pomiędzy zakupami, a działalnością gospodarczą co do zasady powinien być bezpośredni, może być również pośredni jednak tylko gdy zakupy związane są z działalnością gospodarczą („wyłączną przyczyną tych usług jest działalność gospodarcza w rozumieniu tej dyrektywy wykonywana przez podatnika”). W przeciwnym wypadku koszty pośrednie nie wykazują bezpośredniego i ścisłego związku z tą działalnością, a w konsekwencji nie uprawniają do odliczenia podatku VAT, który je obciąża.
Należy podkreślić, że w jednym i w drugim wypadku istnienie bezpośredniego i ścisłego związku zakłada, iż koszt świadczeń powodujących naliczenie podatku jest włączony odpowiednio w cenę poszczególnych transakcji objętych podatkiem należnym lub w cenę towarów lub usług świadczonych przez podatnika w ramach jego działalności gospodarczej.
Uwzględniając przedstawione powyżej okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie zostały spełnione wszystkie przesłanki wynikające z art. 86 ustawy o VAT w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Jak wskazali Państwo głównym przedmiotem prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej jest badanie rynku i opinii publicznej, w tym przygotowanie odpowiednich analiz związanych z przeprowadzonymi badaniami oraz zbieranie informacji służących przeprowadzeniu omawianych badań i opinii. Państwa działaność jast opodatkowana podatkiem VAT. W ramach prowadzonej działalności opodatkowanej podatkiem VAT zdarzają się sytuacje, w których na potrzeby poznania ww. opinii muszą Państwo zakupić określonego rodzaju towary (alkohole oraz papierosy i inne wyroby tytoniowe ) dla celów ich testowania przez określone grupy konsumentów (w szczególności poznania smaku tych produktów, czy innych właściwości oraz weryfikacji preferencji danej grupy badawczej - potencjalnych konsumentów i nabywców tych produktów). Wyjaśnili Panstwo, że zakupy tego rodzaju obciążają Państwa jako konieczne do realizacji zlecenia i osiągnięcia określonego rodzaju przychodu z kontraktu z klientem na wykonanie badania rynku, i jako takie są ściśle związane ze sprzedażą opodatkowaną.
Tym samym z uwagi na powyższe będą mieli Państwo prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących nabycie przez Państwa towarów (alkohole oraz papierosy i inne wyroby tytoniowe) dla celów ich testowania przez określone grupy konsumentów, gdyż zostanie spełniony podstawowy warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy, jakim jest „wykorzystanie” nabytego towaru w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych, w omawianym przypadku badanie opinii rynku konsumenckiego na zlecenie konkretnego producenta lub dystrybutora ww. produktów.
Reasumując, w przedmiotowej sprawie zostały spełnione warunki do uznania, że zakupione towary, o których mowa we wniosku, są „wykorzystywany wyłącznie” do działalności gospodarczej opodatkowanej, co powoduje, że mają Państwo prawo do odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT z faktur VAT dokumentujących nabycie ww. towarów.
Jednocześnie należy zauważyć, że wydatki ponoszone na zakup towarów alkoholowych i tytoniowych na potrzeby wykonania badań rynku zgodnie z zapotrzebowaniem klienta powinny być należycie udokumentowane. Posiadane dokumenty powinny w sposób jednoznaczny potwierdzać cel i charakter wydatku oraz jego niezbędność z punktu widzenia prowadzonej działalności gospodarczej (realizacja konkretnego zlecenia, dla którego wskazany we wniosku zakup jest niezbędny).
Zatem Państwa stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowani ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pełna weryfikacja przedstawionych we wniosku okoliczności możliwa jest jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, prowadzonego przez uprawnione do tego organy, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej. Postępowanie w sprawie dotyczącej wydania interpretacji indywidualnej jest postępowaniem szczególnym, mającym charakter uproszczony, odrębny od postępowania podatkowego, uregulowanego w dziale IV Ordynacji podatkowej. Wydając bowiem interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przedstawia jedynie pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuje, jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji).
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Ocena prawna stanowiska w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydana w odrębnym rozstrzygnięciu.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right