Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 30 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.983.2022.4.MG
Dotyczy obowiązków informacyjnych Spółki związanych ze sporządzeniem informacji PIT-11, w związku z przekształceniem jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z o.o.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 października 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków informacyjnych Spółki związanych ze sporządzeniem informacji PIT-11, w związku z przekształceniem jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z o.o. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 3 stycznia 2023 r. (wpływ 5 stycznia 2023 r.)
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Spółka sp. z o.o. powstała z przekształcenia osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą: A (dalej także jako: „Przedsiębiorca przekształcony”). Pan X, legitymujący się numerem PESEL: (...), począwszy od (...) prowadził jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą A. Zgodnie z wpisem w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, przeważającym przedmiotem działalności gospodarczej Przedsiębiorcy przekształconego było (...).
Przedsiębiorca przekształcony przystąpił do procedury przekształcenia prowadzonej działalności gospodarczej w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością - stosownie do art. 551 § 5 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1467 ze zm.) (dalej: „KSH”).
W związku z powyższym, w dniu 28 lutego 2022 r. Przedsiębiorca przekształcony przyjął plan przekształcenia, co zostało udokumentowane aktem notarialnym sporządzonym przez notariusza Y, notariusza w (...), Rep. (...). Następnie Przedsiębiorca przekształcony złożył wniosek o wyznaczenie biegłego rewidenta w osobie Pana Z w celu zbadania planu przekształcenia.
Po wyznaczeniu biegłego rewidenta i zbadaniu przez niego planu przekształcenia Przedsiębiorca przekształcony złożył w dniu 24 maja 2022 r. w formie aktu notarialnego sporządzonego przez notariusza Y, notariusza w (...), Rep. (...) oświadczenie w przedmiocie przekształcenia prowadzonej przez siebie jednoosobowej działalności gospodarczej w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością oraz przyjął akt założycielski spółki pod firmą: Spółka B spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.
Przedsiębiorca przekształcony objął w kapitale zakładowym Spółki wszystkie 42.000 udziałów o wartości nominalnej po 100 zł każdy, o łącznej wartości 4.200.000,00 zł. Wszystkie udziały w kapitale zakładowym Spółki znalazły pokrycie w majątku Przedsiębiorcy przekształconego.
W dniu 20 września 2022 r. Spółka została wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: (...), NIP: (...), REGON: (...). Działalność prowadzona przez Spółkę stanowi kontynuację działalności prowadzonej niegdyś przez Przedsiębiorcę przekształconego w ramach działalności gospodarczej. Spółka jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT i kontynuuje działalność przedsiębiorstwa w takim samym zakresie jak Przedsiębiorca przekształcony. Przedsiębiorca przekształcony w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej zatrudniał pracowników, którzy wraz z przekształceniem w Spółkę stali się pracownikami Spółki.
Spółka poinformowała kontrahentów o zmianie formy prowadzenia działalności i o konieczności wystawiania faktur na dane Spółki. Kontrahenci będący zarówno kontrahentami Przedsiębiorcy przekształconego jak i obecnie Spółki, wystawiali faktury VAT do dnia 19 września 2022 r. na rzecz jednoosobowej działalności gospodarczej, natomiast od 20 września 2022 r. (data wpisu Spółki do rejestru) wystawiali i wystawiają faktury VAT na rzecz Spółki. Niemniej jednak część z kontrahentów wystawiła faktury VAT na rzecz jednoosobowej działalności gospodarczej także po dniu wpisu Spółki do rejestru, tj. począwszy od dnia 20 września 2022 r. Kontrahenci, który wystawili faktury VAT z nieprawidłowymi danymi, tj. danymi jednoosobowej działalności gospodarczej twierdzą, że nie mają możliwości wystawienia faktur korygujących i że to Spółka powinna wystawić noty korygujące do tych faktur.
Spółka planuje zatem uregulować sytuację z kontrahentami i wystawić noty korygujące co do transakcji zawartych po przekształceniu jednoosobowej działalności gospodarczej w Spółkę, co do których faktury VAT zostały wystawione na rzecz jednoosobowej działalności gospodarczej. Jednocześnie Spółka planuje odliczyć podatek od towarów i usług (dalej także jako „podatek VAT”) naliczony za transakcje dokonane po przekształceniu, co do których faktury zostały wystawione na rzecz jednoosobowej działalności gospodarczej i następnie w stosunku do których Spółka wystawiła noty korygujące od podatku należnego z tytułu wystawionych przez Spółkę faktur VAT po przekształceniu jednoosobowej działalności gospodarczej w Spółkę.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
W związku z przekształceniem jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z o.o. nastąpiło przejęcie pracowników w trybie art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1510 ze zm.), tj. spółka przekształcona stała się z mocy prawa stroną dotychczasowych stosunków pracy.
Pytania
1. Czy prawidłowym jest wystawienie not korygujących przez Spółkę w stosunku do faktur wystawionych przez kontrahentów Spółki na rzecz jednoosobowej działalności gospodarczej w dniu przekształcenia lub po dniu przekształcenia Przedsiębiorcy przekształconego w Spółkę w sytuacji, gdy kontrahenci nie wystawią faktur korygujących?
2. Czy Spółka będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT wykazanego na fakturach VAT wystawionych przez kontrahentów Spółki na rzecz jednoosobowej działalności gospodarczej w dniu przekształcenia lub po dniu przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w Spółkę, w stosunku do których Spółka wystawiła noty korygujące?
3. Czy prawidłowym jest odliczenie przez Spółkę podatku VAT naliczonego z tytułu faktur VAT wystawionych przez kontrahentów Spółki na rzecz jednoosobowej działalności gospodarczej przed przekształceniem jednoosobowej działalności gospodarczej w Spółkę, a które to faktury VAT wpłynęły do Spółki po dniu przekształcenia?
4. Uznając, że odpowiedzi na pytania z pkt 1 i 2 będą twierdzące - Czy podatek naliczony, wynikający z faktury VAT dotkniętej wadą, skorygowaną notą korygującą, może zostać odliczony w terminach przewidzianych w Ustawie o VAT, tj. określonych w art. 86 ust. 10 i 10b Ustawy o VAT, nawet jeżeli w tych terminach Spółka nie otrzyma podpisanej przed wystawcę faktury VAT noty korygującej?
5. Czy prawidłowym jest stanowisko, że Spółka ma prawo przygotować PIT-11 dla pracowników za cały rok 2022 r., tj. zarówno za miesiące przed przekształceniem, jak i po przekształceniu?
6. Czy Spółka ma prawo odpisy amortyzacyjne zrealizowane w miesiącu przekształcenia (wrzesień 2022 r.) wliczyć w całości do kosztów uzyskania przychodów Spółki?
7. Czy Spółka ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wynagrodzeń pracowników za miesiąc wrzesień 2022 r., tj. za miesiąc, w którym nastąpiło przekształcenie?
8. W sytuacji, gdy dzień przekształcenia przypadł w trakcie miesiąca, tj. 20 września 2022 r., to czy koszty takie jak czynsz najmu, opłaty za leasing, abonament za telefon, wynagrodzenie za usługi informatyczne, wynagrodzenie za usługi prawne należy proporcjonalnie podzielić i zaliczyć odpowiednio w części do kosztów uzyskania przychodu jednoosobowej działalności gospodarczej a w części do kosztów uzyskania przychodu Spółki czy wszystkie koszty można wliczyć do kosztów uzyskania przychodów przez Spółkę?
Przedmiotem interpretacji jest odpowiedź na pytanie Nr 5 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. W zakresie pytań Nr 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8 dotyczących podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób prawnych wydane zostanę odrębne rozstrzygnięcia.
Państwa stanowisko w sprawie
Instytucja przekształcenia, o której mowa w art. 551-584(13) KSH polega zasadniczo na zmianie formy ustrojowej podmiotu bez zmiany przedmiotu jej działalności, sposobu jej prowadzenia oraz bez zmiany właścicielskiej. Przedsiębiorca przekształcany staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu do rejestru (dzień przekształcenia). Spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego, w szczególności spółka przekształcona pozostaje podmiotem m.in. zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane przedsiębiorcy przed jego przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej. Osoba fizyczna, o której mowa w art. 551 § 5 KSH, staje się z dniem przekształcenia wspólnikiem spółki przekształconej. Do przekształcenia przedsiębiorcy stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące powstania spółki przekształconej, jeżeli przepisy niniejszego rozdziału nie stanowią inaczej. Osoba fizyczna, o której mowa w art. 551 § 5 KSH, odpowiada solidarnie ze spółką przekształconą za zobowiązania przedsiębiorcy przekształcanego związane z prowadzoną działalnością gospodarczą powstałe przed dniem przekształcenia, przez okres trzech lat, licząc od dnia przekształcenia. W doktrynie i orzecznictwie dominuje pogląd, że w wyniku przekształcenia nie dochodzi do wykreowania nowego podmiotu (przedsiębiorcy), lecz jedynie do zmiany jego dotychczasowej formy prawnej.
Ogólna reguła, że spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego wyraża wprost tzw. zasadę kontynuacji, rozumianą jako kontynuację przez spółkę przekształconą podmiotowości przedsiębiorcy przekształcanego i związaną z tym instytucją sukcesji uniwersalnej. Można również wskazać, iż nawet terminologia właściwa dla tej instytucji podkreśla tożsamość podmiotową spółki przed i po przekształceniu.
Tym samym, składniki majątku służące dotychczas prowadzeniu działalności gospodarczej przez Przedsiębiorcę przekształconego stały się w wyniku przekształcenia składnikami majątkowymi stanowiącymi własność nowopowstałej Spółki.
Ponadto, zgodnie z treścią art. 93a § 4 ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.) (dalej także jako: „OP”): „Jednoosobowa spółka kapitałowa powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wstępuje w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa przekształcanego przedsiębiorcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyjątkiem tych praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie przepisów regulujących opodatkowanie spółek kapitałowych.”
Z chwilą przekształcenia pracownicy zatrudnieni w ramach zakładu pracy Przedsiębiorcy przekształconego stali się pracownikami pozostającymi stroną stosunku pracy ze Spółką. W dniu poprzedzającym przekształcenie nie nastąpiło rozwiązanie stosunków pracy z pracownikami Przedsiębiorcy przekształconego. W konsekwencji czego na Spółce spoczywają prawa i obowiązki Przedsiębiorcy przekształconego wynikające ze stosunku pracy.
Zgodnie z treścią art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.) (dalej także jako „Ustawa o PIT”) „Osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.”
Ponadto, zgodnie z treścią art. 39 ust. 1 oraz ust. 2 Ustawy o PIT.: „Płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, są obowiązani przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46, 74, 148 i 152-154. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych. 2. Jeżeli obowiązek poboru przez płatników, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, zaliczek na podatek ustał w ciągu roku, płatnicy na sporządzony na piśmie wniosek podatnika, w terminie 14 dni od dnia złożenia tego wniosku, są obowiązani do sporządzenia i przekazania podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, lub urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imiennej informacji, o której mowa w ust. 1.”
Zgodnie z treścią art. 42 ust. 2 pkt 2) Ustawy o PIT: „Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa: w art. 3 ust. 2a, oraz urzędom skarbowym, przy pomocy których naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonują swoje zadania, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, również gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 4.”
Zgodnie z art. 38 ust. 1a oraz ust. 1b Ustawy o PIT: „W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31 i art. 33-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru. W razie zaprzestania przez płatników, o których mowa w art. 31 i art. 33-35, prowadzenia działalności przed końcem stycznia roku następującego po roku podatkowym deklarację, o której mowa w ust. 1a, płatnik przekazuje w terminie do dnia zaprzestania tej działalności.”
W wyniku przekształcenia nastąpiła pełna kontynuacja dotychczasowych stosunków pracy, a zmianie uległa wyłącznie forma prawna pracodawcy. W konsekwencji, Spółka przejęła ciążące na Przedsiębiorcy przekształconym obowiązki płatnika składek na podatek dochodowy od osób fizycznych, w tym również obowiązki złożenia PIT-11. Niniejsza sytuacja jest sytuacją odmienną od przypadku, w którym następuje zaprzestanie wykonywania działalności gospodarczej przez pracodawcę i związane z tym rozwiązanie stosunków pracy.
Z powyższych względów obowiązki w zakresie sporządzenia formularza PIT-11 zostały w pełni przejęte przez Spółkę i to Spółka, w terminach wskazanych w ustawie o PIT będzie miała obowiązek wystawić formularz PIT-11 w odniesieniu do całego roku kalendarzowego, w którym nastąpiło przekształcenie.
Tym samym udzielając odpowiedzi na piąte z zadanych pytań Spółka wskazuje następujące własne stanowisko w sprawie. Spółka ma prawo przygotować PIT-11 dla pracowników za cały rok 2022 r., tj. zarówno za miesiące przed przekształceniem jak i po przekształceniu przedsiębiorcy w Spółkę. Powyższe potwierdzają następujące interpretacje indywidualne:
‒Interpretacja z dnia 11 lutego 2011 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie o sygn. IPPB2/415-1049/10-4/AS,
‒Interpretacja z dnia 17 listopada 2011 r., wydana przez: Izba Skarbowa w Warszawie, IPPB2/415-684/11-4/AK.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 551 § 5 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1467):
Przedsiębiorca będący osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2021 r. poz. 162 i 2105 oraz z 2022 r. poz. 24 i 974) - (przedsiębiorca przekształcany) może przekształcić formę prowadzonej działalności w jednoosobową spółkę kapitałową (spółkę przekształconą) (przekształcenie przedsiębiorcy w spółkę kapitałową).
W myśl art. 5841 § 1 ww. ustawy:
Przedsiębiorca przekształcany staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu do rejestru (dzień przekształcenia).
Jak stanowi art. 5842 § 1 Kodeksu spółek handlowych:
Spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego.
Zgodnie z art. 5842 § 2 Kodeksu spółek handlowych:
Spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane przedsiębiorcy przed jego przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej.
Jednocześnie art. 5844 Kodeksu spółek handlowych stanowi, że:
Do przekształcenia przedsiębiorcy stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące powstania spółki przekształconej, jeżeli przepisy niniejszego rozdziału nie stanowią inaczej.
Jak to zostało zaznaczone powyżej, jednoosobowej spółce kapitałowej, powstałej w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą przysługują wszelkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształconego.
Zauważyć należy, że kwestię sukcesji podatkowych praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych reguluje ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651).
Zgodnie z art. 93a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa:
Jednoosobowa spółka kapitałowa powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wstępuje w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa przekształcanego przedsiębiorcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyjątkiem tych praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie przepisów regulujących opodatkowanie spółek kapitałowych.
Jak stanowi art. 8 Ordynacji podatkowej:
Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Analizując konsekwencje podatkowe w odniesieniu do przekształcenia przedsiębiorcy w jednoosobową spółkę kapitałową należy się odnieść do regulacji zawartych w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647).
Z treści art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:
Osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej ,,zakładami pracy'', są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.
Stosownie do art. 39 ust. 1 ww. ustawy:
Płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, są obowiązani przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46, 74, 148 i 152-154. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.
W myśl art. 39 ust. 2 cytowanej ustawy:
Jeżeli obowiązek poboru przez płatników, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, zaliczek na podatek ustał w ciągu roku, płatnicy na sporządzony na piśmie wniosek podatnika, w terminie 14 dni od dnia złożenia tego wniosku, są obowiązani do sporządzenia i przekazania podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, lub urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imiennej informacji, o której mowa w ust. 1.
Z wniosku wynika, że Spółka powstała w trakcie 2022 r. z przekształcenia osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą. Działalność prowadzona przez Spółkę stanowi kontynuację działalności prowadzonej przez Przedsiębiorcę przekształconego w ramach działalności gospodarczej. Przedsiębiorca przekształcony w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej zatrudniał pracowników, którzy wraz z przekształceniem w Spółkę stali się pracownikami Spółki. W związku z przekształceniem jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z o.o. nastąpiło przejęcie pracowników w trybie art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy, tj. spółka przekształcona stała się z mocy prawa stroną dotychczasowych stosunków pracy.
Wątpliwości Spółki budzi kwestia obowiązku wystawienia przez Spółkę pracownikom informacji PIT-11 za cały 2022 r., tj. obejmującej przychody pracowników za miesiące przed przekształceniem, jak i po przekształceniu jednoosobowej działalności w spółkę z o.o.
Jak stanowi art. 231 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 1510):
W razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy, z zastrzeżeniem przepisów § 5.
Powołany przepis przyjmuje zatem konstrukcję automatycznego wejścia w stosunek pracy po stronie jednego zakładu pracy w miejsce drugiego, czyli wprowadza swoistą sukcesję uniwersalną w płaszczyźnie stosunków pracy.
Z powyższego wynika, że w związku z przekształceniem jednoosobowej działalności gospodarczej w jednoosobową spółkę kapitałową, następuje przejęcie pracowników zgodnie z art. 231 § 1 ustawy Kodeks pracy, tj. nowy pracodawca (spółka kapitałowa) staje się z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy w związku z czym dotychczasowe stosunki pracy w ogóle nie zostaną rozwiązane mimo przekształceń podmiotowych.
Na mocy powołanych wyżej regulacji obowiązki płatnika (np. związane z przejęciem pracowników) nie ustają, lecz przechodzą na nowego płatnika, który przejmując pracowników przejmuje także obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wszelkie inne obowiązki informacyjne z tym związane.
Wynikiem przekształcenia była pełna kontynuacja dotychczasowych stosunków pracy, nastąpiła jedynie zmiana podmiotu będącego pracodawcą. W konsekwencji na spółce przekształconej spoczywają prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego wynikające ze stosunku pracy.
W konsekwencji, spółka przekształcona przejęła ciążące na przedsiębiorcy przekształconym obowiązki płatnika zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu wynagrodzeń wypłacanych ze stosunku pracy, w tym obowiązki informacyjne wynikające z treści art. 39 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Spółka ma zatem prawo przygotować informację PIT-11 dla pracowników za cały 2022 r., tj. zarówno za miesiące przed przekształceniem, jak i po przekształceniu przedsiębiorcy w Spółkę.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i musi się Pan zastosować do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Macie Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right