Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 2 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.867.2022.1.MH

- Prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki poniesione na przebudowę budynku Urzędu Gminy, - Prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki poniesione na przebudowę budynku Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie:

-prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki poniesione na przebudowę budynku Urzędu Gminy,

-prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki poniesione na przebudowę budynku Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Państwa Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Państwa Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych na realizację projektu pn. …” (zwana dalej: „Zadanie”, „Projekt”, “Inwestycja”).

Inwestycja przewiduje kompleksową przebudowę budynków Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej (zwane dalej: „GOPS”) oraz Urzędu Gminy oraz adaptację w celu zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Inwestycja przewiduje likwidację barier architektonicznych dla osób niepełnosprawnych oraz zapewnienie komunikacji z wszystkimi kondygnacjami budynku oraz wykonanie toalet dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Ze względu na wiek budynków oraz położenia w ścisłej strefie konserwatorskiej, zapewnienie dostępności w ww. obiektach wymaga zastosowania rozwiązań kompleksowych.

W przypadku siedziby Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej wymagana jest nowe rozmieszczenie wszystkich pomieszczeń znajdujących się na jednej kondygnacji wewnątrz budynku oraz zapewnienie dojścia z parkingu poprzez wykonanie podjazdu dla wózków inwalidzkich. Projekt obejmuje m.in:

-rozbiórkę istniejących ścianek działowych i wykonanie nowych,

-demontaż istniejącej stolarki drzwiowej wewnętrznej,

-demontaż istniejącej stolarki okiennej zewnętrznej, skucie tynków,

-wykonanie otworu drzwiowego z istniejącego tarasu zewnętrznego wraz z montażem nowej stolarki,

-wykonanie nowych tynków,

-skucie istniejącej posadzki,

-wykonanie wylewki samopoziomującej,

-wykończeniu podłogi z płytek gresowych oraz wykonanie wkutych listew przypodłogowych,

-malowanie ścian i sufitów wraz z przygotowaniem podłoża,

-wykonanie instalacji wod-kan,

-wykonanie instalacji elektrycznej.

Natomiast, w przypadku budynku Urzędu Gminy, ze względu na wielokondygnacyjny charakter, układ pomieszczeń niespełniający warunków dostępności jak również brak klatki schodowej czy szachtu windy, wymagana jest ingerencja zarówno w wewnętrzny układ pomieszczeń, jak również kubaturę budynku, w tym zewnętrzną architekturę. Architektura budynku podlega ścisłej ochronie konserwatorskiej i wiele rozwiązań architektonicznych jest narzuconych decyzję Konserwatora Zabytków. Projekt obejmuje m.in.:

-rozbiórkę posadzek,

-rozbiórkę stropów drewnianych,

-rozbiórkę więźby dachowej,

-demontaż istniejącej stolarki drzwiowej i okiennej,

-demontaż okładzin ściennych,

-rozbiórkę ścianek działowych z płyt gipsowo-kartonowych,

-rozbiórkę istniejących schodów strychowych drewnianych,

-rozbiórkę schodów zewnętrznych,

-wykonanie stropów żelbetowych,

-wykonanie klatki schodowej, schodów żelbetowych, szachtu,

-wykonanie nowych wylewek podłogowych samopoziomujących na poszczególnych kondygnacjach,

-wykonanie nadproży nad poszerzonymi otworami drzwiowymi,

-wykonanie nowych ścian działowych,

-wykonanie nowych ścian szczytowych,

-wykonanie nowej więźby dachowej pokrycia dachowego,

-montaż stolarki drzwiowej i okiennej,

-malowanie ścian,

-wykonanie instalacji wod-kan,

-wykonanie instalacji elektrycznej.

Oprócz powyższych kosztów poniesione zostaną również koszty dokumentacji technicznej oraz koszty nadzoru. Przewidywany termin zakończenia inwestycji Państwa Gmina wskazała na 30 czerwca 2023 r., lecz ze względu na duży zakres inwestycji zachodzi konieczność przedłużenia tego terminu do roku 2024.

Planowana całkowita wartość kosztów realizacji Zadania wyniesie około ... zł. Państwa Gmina wnioskowała o przyznanie dofinansowania w wysokości ... zł. Pozostałą część kosztów Państwa Gmina pokryje ze środków własnych. Wkład własny Państwa Gminy w inwestycje został określony na poziomie 18,5% tj. ... zł.

Faktury VAT, dokumentujące wydatki związane z realizacją Zadania wystawiane będą na Państwa Gminę. Faktury za zrealizowane prace będą wystawiane oddzielnie za prace zrealizowane w budynku Urzędu Gminy i oddzielnie za prace zrealizowane w budynku GOPS. W związku z tym, Państwa Gmina będzie w stanie wyodrębnić wartość wydatków poniesionych oddzielnie na budynek Urzędu Gminy i wartość wydatków poniesionych na budynek GOPS.

Państwa Gmina zajmuje się w Budynku Urzędu Gminy działalnością nieopodatkowaną podatkiem VAT jak również podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT oraz działalnością zwolnioną z VAT.

Z kolei w ramach zadań realizowanych w Budynku GOPS znajdują się wyłącznie czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wytworzony majątek pozostanie własnością Państwa Gminy.

Pytania

1.Czy Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących realizację zadania w zakresie wydatków poniesionych na przebudowę budynku Urzędu Gminy?

2.Czy Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących realizację zadania w zakresie wydatków poniesionych na przebudowę budynku Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej?

Państwa stanowisko w sprawie

1.Zdaniem państwa Gminy będzie ona miała prawo do częściowego odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących realizację zadania w zakresie wydatków poniesionych na przebudowę budynku Urzędu Gminy przy zastosowaniu proporcji właściwych dla jednostki - Urzędu Gminy - tzw. prewspółczynnika VAT na podstawie Rozporządzenia oraz proporcji sprzedaży (tzw. współczynnika VAT), o której mowa w  art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.

2.Zdaniem Państwa Gminy nie będzie ona miała prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących realizację zadania w zakresie wydatków poniesionych na przebudowę budynku Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.

UZASADNIENIE

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.  2022 poz. 931 tj. z dnia 7 kwietnia 2022 r., zwanej dalej: „ustawą o VAT”). W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

1.nabycia towarów i usług,

2.dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostanę spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

W myśl art. 86 ust. 2b ustawy o VAT, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1.zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2.obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2c ustawy o VAT, przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

1.średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;

2.średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;

3.roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;

4.średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Art. 86 ust. 2d ustawy o VAT stanowi, że w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Zgodnie z art. 86 ust. 2g ustawy o VAT, proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art.  90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.

W przypadku, gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na  podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji - art. 86 ust. 2h ustawy o VAT.

W myśl art. 86 ust. 22 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie ww. przepisu art. 86 ust. 22 ustawy o VAT, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r. poz. 2193, z późn. zm. zwane dalej: „rozporządzeniem”).

Rozporządzenie to określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji” oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia).

W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.

W świetle zapisów § 2 pkt 8 rozporządzenia, ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego - rozumie się przez to:

a.urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego,

b.jednostkę budżetową,

c.zakład budżetowy.

Z § 2 pkt 5 rozporządzenia wynika, że przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego rozumie się urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, działający w formie samorządowej jednostki budżetowej.

Powyższe rozporządzenie wprowadza wzory, według których wyznaczane są sposoby określenia proporcji, uznane za najbardziej odpowiadające specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć. Metody te mają charakter „obrotowy”, polegający na ustaleniu „udziałów” z tytułu działalności gospodarczej w całkowitym „obrocie” z tytułu działalności gospodarczej oraz działalności pozostającej poza sferą podatku od towarów i usług.

W przypadku urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, jako sposób określenia proporcji - na mocy § 3 ust. 2 rozporządzenia - podoje się sposób ustalony wg wzoru:

X = A x 100/DUJST

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

·X - proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

·A - roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,

·DUJST - dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.

Należy zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy o VAT.

Stosownie do treści art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to - na mocy art. 90 ust. 2 ustawy o VAT - podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Przepis art. 90 ust. 4 ustawy o VAT stanowi, że proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Zgodnie z art. 90 ust. 10a ustawy o VAT, w przypadku jednostki samorządu terytorialnego proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego. Przepisy ust. 3-6 i 8-10 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 90 ust. 10b ustawy o VAT, przez jednostki organizacyjne jednostki samorządu terytorialnego, o których mowa w ust. 10a, rozumie się:

1.utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy;

2.urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje zatem, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy o VAT występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy o VAT, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. A zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych).

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wobec tego należy stwierdzić, że za podatnika VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów opodatkowanej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Na mocy art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkuję uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W ramach realizowanej inwestycji pn. „…” Gmina będzie realizować zadanie w postaci przebudowy Budynku Urzędu Gminy oraz budynku Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.

Faktury VAT, dokumentujące wydatki związane z realizacją Zadania wystawiane będą na Gminę. Faktury za zrealizowane prace będą wystawiane oddzielnie za prace zrealizowane w budynku Urzędu Gminy i oddzielnie za prace zrealizowane w budynku GOPS. W związku z tym Gmina będzie w stanie wyodrębnić wartość wydatków poniesionych oddzielnie na budynek Urzędu Gminy i wartość wydatków poniesionych na budynek GOPS.

Gmina zajmuje się w Budynku Urzędu Gminy działalnością nieopodatkowaną podatkiem VAT jak również podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT oraz działalnością zwolnioną z VAT. Z kolei w ramach zadań realizowanych w Budynku GOPS znajdują się wyłącznie czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Z uwagi na fakt, że Gmina otrzyma oddzielne faktury na realizację zadania w budynku Urzędu Gminy oraz Gmina zajmuje się w Budynku Urzędu Gminy działalnością nieopodatkowaną podatkiem VAT jak również podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT oraz działalnością zwolnioną z VAT, to zdaniem Gminy będzie ona miała prawo do częściowego odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących realizację zadania w zakresie wydatków poniesionych na przebudowę budynku Urzędu Gminy przy zastosowaniu proporcji właściwych dla jednostki - Urzędu Gminy - tzw. prewspółczynnika VAT ustalonego na podstawie rozporządzania oraz proporcji sprzedaży (tzw. współczynnika VAT), o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.

Z kolei w zakresie wydatków związanych z przebudową budynku Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, z uwagi na fakt, że w ramach zadań realizowanych w Budynku GOPS znajdują się wyłącznie czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT zdaniem Gminy nie będzie ona miała prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących realizację zadania w tym zakresie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła we wniosku Państwa Gmina jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które przedstawiła Państwa Gmina i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Publikator rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników, który powołała Państwa Gmina w swoim stanowisku, tj. Dz. U. z 2015 r. poz. 2193, z późn. zm., jest nieaktualny. Obecnie tekst jednolity ww. rozporządzenia opublikowany został w Dz. U. z 2021 r. poz. 999. Powyższe nie ma jednak wpływu na przedmiotowe rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze  zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli sytuacja Państwa Gminy będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i Państwa Gmina zastosuje się do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00