Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 1 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.584.2022.2.AMA

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikające z faktury zakupu środka trwałego w postaci mini koparki.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 grudnia 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 20 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktury zakupu środka trwałego w postaci mini koparki. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 stycznia 2023 r. (data wpływu 2 stycznia 2023 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 8 marca 2022 r. otrzymała Pani pomoc na rozpoczęcie pozarolniczej działalności gospodarczej na obszarach wiejskich w kwocie (…) stanowiącej 80% przyznanych środków. Pozostałe 20% środków w kwocie (…) ma zostać przyznane po zrealizowaniu zaakceptowanego przez Program Rozwoju Obszarów Wiejskich biznesplanu działalności.

(…) wskazał, że pomoc w ramach operacji „Premie na rozpoczęcie działalności pozarolniczej” ma charakter premii. W przypadku czynnych podatników podatku VAT, mają oni prawo pomniejszania podatku należnego o wartość podatku VAT wynikającą z dokonanych inwestycji objętych premią na rozpoczęcie działalności pozarolniczej. W takim przypadku VAT nie może być objęty wsparciem w ramach operacji typu „Premie na rozpoczęcie działalności pozarolniczej”. Zatem jeżeli wnioskodawca jest czynnym płatnikiem VAT, powinien rozliczyć premię w kwotach netto.

Po uzyskaniu 80% środków, zakupiła Pani na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej środek trwały w postaci mini koparki hydraulicznej (fabrycznie nowej), której cena brutto wyniosła (…). Cena netto mini koparki, zgodnie z fakturą wystawioną przez sprzedawcę, wynosiła (…), kwota VAT (…).

W związku z powyższym przyznana pomoc w kwocie (…) pokryła część wartości netto koparki. Pozostałą kwotę (…) netto oraz kwotę (…) VAT pokryła Pani ze środków własnych.

Na podstawie uzyskanej faktury zakupu środka trwałego w postaci mini koparki dokonała Pani obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w kwocie (…) z tytułu zakupu tego środka trwałego.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Jest Pani zarejestrowana jako podatnik VAT czynny od 9 lutego 2022 r.

Zakres Pani działalności gospodarczej to wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń budowlanych kod PKD 77.32.Z

Mini koparka hydrauliczna nie jest pojazdem samochodowym w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym. Maszyna porusza się na gąsienicach, a jej prędkość maksymalna to 4,8 km/h.

Ww. koparka nie jest jednym z pojazdów specjalnych o których mowa w art. 86a ust. 9 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Mini koparka hydrauliczna będzie wykorzystywana wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej.

Ww. koparka hydrauliczna będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Pytanie

Czy przysługiwało Pani prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikające z faktury zakupu środka trwałego w postaci mini koparki, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przysługiwało Pani prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w kwocie (…), wynikające z faktury zakupu środka trwałego w postaci mini koparki. Środek trwały fabrycznie nowy został nabyty i jest wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych, co stanowi podstawę do wspomnianego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Kwota otrzymana w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w kwocie (…) pokryła jedynie część kwoty netto wynikającej z faktury, w związku z czym pozostała kwota netto jak i kwota VAT została pokryta z Pani własnych środków.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług odliczona kwota podatku naliczonego od podatku należnego wynikała z wystawionej przez sprzedawcę faktury opiewającej na kwotę netto (…), kwotę VAT (…) oraz kwotę brutto (…).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje zatem w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Natomiast według art. 2 pkt 34 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pojazdach samochodowych - rozumie się przez to pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 988 ze zm.):

Użyte w ustawie określenia oznaczają pojazd samochodowy - pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego.

Należy wskazać, że kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi zostały uregulowane w art. 86a ustawy.

Na mocy art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy:

W przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika.

Z opisu sprawy wynika, że jest Pani zarejestrowana jako podatnik VAT czynny od 9 lutego 2022 r. Zakres Pani działalności gospodarczej to wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń budowlanych kod PKD 77.32.Z. Po uzyskaniu 8 marca 2022 r. 80% środków na rozpoczęcie pozarolniczej działalności gospodarczej na obszarach wiejskich, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, zakupiła Pani na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej środek trwały w postaci mini koparki hydraulicznej (fabrycznie nowej). Na podstawie uzyskanej od sprzedawcy faktury zakupu środka trwałego w postaci mini koparki dokonała Pani obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupu tego środka trwałego.

Mini koparka hydrauliczna będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Pani wątpliwości dotyczą kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktury zakupu środka trwałego w postaci mini koparki, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy.

W rozpatrywanej sprawie wskazać w pierwszej kolejności należy uregulowanie zawarte w art. 86a ust. 1 ustawy, z którego wynika zasada, że w przypadku pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ograniczonej wysokości. Zatem w przypadku takich pojazdów samochodowych wykorzystywanych do działalności przysługuje prawo do odliczenia 50% podatku naliczonego z tytułu wydatków dotyczących nabycia, rat leasingowych oraz innych wydatków.

Odnosząc się do powyższego, w opisie sprawy wskazała Pani także, że przedmiotowa mini koparka hydrauliczna nie jest pojazdem samochodowym w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym. Maszyna porusza się na gąsienicach, a jej prędkość maksymalna to 4,8 km/h. Zatem mini koparka nie jest pojazdem samochodowym, o którym mowa w art. 2 pkt 34 ustawy, bowiem pojazdem samochodowym jest pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h. W związku z tym, w przedstawionej sprawie mini koparka hydrauliczna nie jest pojazdem, do którego stosuje się ograniczenia wskazane w art. 86a ust. 1 ustawy.

Analizując więc kwestię Pani wątpliwości na tle powołanych na wstępie uzasadnienia przepisów prawa wskazać należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianym przypadku, przesłanki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, będą spełnione. Wynika to z faktu, że jest Pani czynnym podatnikiem podatku VAT i nabyła Pani towar - mini koparkę hydrauliczną gąsienicową - w celu wykorzystywania jej wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. na wynajem lub dzierżawę.

W konsekwencji stwierdzić należy, że na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy przysługuje Pani prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikające z faktury dokumentującej nabycie przedmiotowej mini koparki.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego z przedmiotowej faktury przysługuje pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00