Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 31 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.981.2022.2.JS
Skutki podatkowe prowadzenia działalności w SSE.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:
–prawidłowe w zakresie pytań nr 2, nr 3 i nr 4,
–nieprawidłowe w zakresie pytania nr 5.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 listopada 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 9 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie skutków podatkowych prowadzenia działalności w SSE. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 19 stycznia 2023 r. (wpływ 23 stycznia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego – ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu wniosku
Jest Pan wspólnikiem spółki jawnej. Spółka Jawna X to firma zajmująca się między innymi:
•produkcją pozostałych wyrobów z (...),
•sprzedażą hurtową niewyspecjalizowaną,
•usługami magazynowania,
•pakowaniem.
Produkty charakteryzują się wykonaniem z najlepszej jakości tworzyw. Wytwarzane wyroby według zlecenia przez klienta są różnej szerokości i grubości. (...).
Odbiorcami produktów są głównie podmioty gospodarcze z Polski. Natomiast surowiec głównie importowany jest z Włoch. Na pozytywny wizerunek firmy wpływa również terminowe realizowanie zleceń.
Spółka X prowadzi swoją działalność w SSE XYZ. Firma korzysta ze zwolnienia tylko z części produkcyjnej, jest to około 60 - 70 % całości przychodów (tak wynika z decyzji). Korzystający ze zwolnienia wybudował budynek produkcyjny - usługowy oraz zobowiązał się do utrzymania zatrudnienia na poziomie przynajmniej 15 pracowników.
Spółka poza sprzedażą towarów musi także niekiedy dokonać usługi cięcia (...). Usługa jest ściśle związana ze sprzedawanymi towarami wyprodukowanymi w SSE.
Spółka prowadząc działalność produkcyjną otrzymuje na swoich pracowników dotacje z PFRON.
Zgodnie z art. 14 ust. 1 -1e ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - dalej u.p.d.o.f., za przychód z działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług. W związku z tym przychodem są też dotacje PFRON otrzymane w związku zatrudnieniem pracowników.
W tym przypadku podatnik również nie wie jak rozliczać te przychody. Przychody te bowiem są związane z pracą (czyli kosztem pracowniczym) związanym z produkcją w SSE. Walutą rozliczeniową w firmie jest również euro.
Zakup surowca jest dokonywany głównie poza granicami kraju. Zakupy dokonywane są przede wszystkim we Włoszech. W związku z tym powstają różnice kursowe. Powyższe różnice powstają w związku z prowadzeniem działalności produkcyjnej w SSE.
W przypadku Spółki - ze względu na duży wolumen zakupu z krajów UE - różnice kursowe są znaczne. Powyższe różnice, stanowią koszty bądź przychody podatkowe. Koszty i przychody są ściśle związane z kosztami i przychodami osiągniętymi w strefie. W związku z tym mają one wpływ na ich opodatkowanie podatkiem dochodowym. Różnice kursowe powstają także w sytuacji zakupu części zamiennych do maszyn wykorzystywanych do produkcji w SSE.
Spółka w ramach działalności dokonuje także sprzedaży środków trwałych. Sprzedaż ta jest okazjonalna i ma zazwyczaj na celu wymianę starych środków trwałych na nowe Wszystkie środki są wykorzystywane do działalności SSE.
Spółka prowadzi działalność w SSE i jej wspólnicy, jako podatnicy podatku dochodowego w tym Pan, chcieliby opodatkowywać swoje dochody podatkiem dochodowym na zasadach liniowych (19% podatku). Opodatkowując podatki podatkiem liniowym Pan jako wspólnik chciałby, aby Spółka nadal korzystała z ulgi związanej z działalnością w SSE.
W uzupełnieniu wniosku wyjaśnił Pan, że:
•wspólnicy spółki będą w okresie którego dotyczy opisane zdarzenie osobami fizycznymi;
•zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej zostało wydane dla Spółki Jawnej;
•proces produkcyjny (...) wygląda następująco:
Produkcja (...) odbywa się na linii produkcyjnej o nazwie (...) składa się z pięciu sekcji:
–magazyn (...),
–klejownik,
–sekcja formująca,
–sekcja tnąca,
–stół do pakowania.
Magazyn (...) to miejsce, w którym zakładane są (...), które są następnie wprowadzane kaskadowo (jedna na drugą) w klejownik w którym następne pokrycie wszystkich wstęg (...) klejem. Po nałożeniu kleju wstęgi (...) przesuwają się do sekcji formującej, w której następuje sklejenie wstęg (...) i formowanie (...) na okrągłym trzpieniu za pomocą pasa formującego. Odpowiednią średnicę (...) uzyskuje Spółka poprzez formowanie jej na trzpieniu o odpowiedniej średnicy. Uformowana (...) jest następnie przesuwana do sekcji tnącej, w której następuje jej ciecie pod określoną długość. Ostatnim etapem linii produkcyjnej jest stół pakujący, na którym są odbierane pocięte (...), pakowane w paczki i spinane na opinarce. W procesie produkcji (...) Spółka używa następujących surowców:
–(...) o określonej szerokości i gramaturze,
–klej (...),
–smarowidła (...),
–surowce stosowane w procesie pakowania (...);
•usługa cięcia (...) następuje na docinarce (...). Jest to usługa z towaru powierzonego tj. klient zlecający cięcie dostarcza do Spółki swoje (...), które Spółka tylko tnie, wszystko odbywa się na terenie SSE. Usługa związana jest ze sprzedawanymi towarami wyprodukowanym w SSE. Usługa wykonywana jest bezpośrednio przez Spółkę, brak podwykonawców W odpowiedzi wyżej nadmieniono, iż usługa cięcia (...) jest jednym z faz produkcji (...) tym samym związana jest z usługą w SSE;
•decyzje kluczowe dla funkcjonowania przedsiębiorstwa (spółki jawnej) są podejmowane na terenie tylko i wyłącznie SSE.
Pytania
1.Czy usługi cięcia (...) ściśle związane z działalność SSE (wynikającą z decyzji) wykonane przez Spółkę może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym wynikającego z prowadzenia działalności SSE?
2.Czy powstałe różnice kursowe (związane z działalnością prowadzoną SSE) stanowiące zarówno przychód jak i koszt podatkowy są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z prowadzeniem działalności w SSE (decyzja o zwolnieniu) nie są opodatkowane (korzystają ze zwolnienia)?
3.Czy otrzymane z PFRON, dotacje na pracowników zatrudnionych w firmie i wykonujących pracę na terenie SSE korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z prowadzeniem działalności w SSE (decyzja o zwolnieniu)?
4.Czy sprzedaż środków trwałych korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z prowadzeniem działalności w SSE (decyzja o zwolnieniu)?
5.Czy podatnik może być opodatkowany podatkiem liniowym prowadząc działalność w formie Spółki jawnej w SSE?
Przedmiotem tej interpretacji jest ocena Pana stanowiska w zakresie pytań nr 2, nr 3, nr 4 oraz nr 5, natomiast w zakresie pytania nr 1 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcia.
Pana stanowisko w sprawie w zakresie pytania numer 2 (zawarte w uzupełnieniu wniosku)
Pana zdaniem, w przypadku Pana, różnice kursowe, które są związane z działalnością SSE (związek jest ścisły z prowadzoną przez Spółkę działalnością SSE i ma wpływ na osiągane z tej działalności dochody) są zwolnione z opodatkowania
Zgodnie z art. 24c ust. 1 z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, różnice kursowe zwiększają odpowiednio przychody, jako dodatnie różnice kursowe albo koszty uzyskania przychodów, jako ujemne różnice kursowe w kwocie wynikającej z różnicy między wartościami określonymi w ust. 2 i 3.
Powyższa regulacja rozróżnia dwie kategorie różnic kursowych:
•Dodatnie różnice kursowe, które zwiększają przychód podlegający opodatkowaniu,
•Ujemne różnice kursowe, które zwiększają koszty uzyskania przychodów.
Dodatnie różnice kursowe mogą powstać wyłącznie wówczas, gdy zachodzi jedna z okoliczności wymienionych w art. 24c ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. dodatnie różnice kursowe powstają, jeżeli wartość:
1.przychodu należnego wyrażonego w walucie obcej po przeliczeniu na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski jest niższa od wartości tego przychodu w dniu jego otrzymania, przeliczonej według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tego dnia;
2.poniesionego kosztu wyrażonego w walucie obcej po przeliczeniu na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski jest wyższa od wartości tego kosztu w dniu zapłaty, przeliczonej według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tego dnia;
3.otrzymanych lub nabytych środków lub wartości pieniężnych w walucie obcej w dniu ich wpływu jest niższa od wartości tych środków lub wartości pieniężnych w dniu zapłaty lub Innej formy wypływu tych środków lub wartości pieniężnych, według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tych dni, z zastrzeżeniem pkt 4 i 5;
4.kredytu (pożyczki) w walucie obcej w dniu jego udzielenia jest niższa od wartości tego kredytu (pożyczki) w dniu jego zwrotu, przeliczonej według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tych dni;
5.kredytu (pożyczki) w walucie obcej w dniu jego otrzymania jest wyższa od wartości tego kredytu (pożyczki) w dniu jego spłaty, przeliczonej według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tych dni.
Natomiast ujemne różnice kursowe mogą powstać wyłącznie wówczas, gdy zachodzi jedna z okoliczności wymienionych w art. 24c ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym, ujemne różnice kursowe powstają, jeżeli wartość:
1.przychodu należnego wyrażonego w walucie obcej po przeliczeniu na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski jest wyższa od wartości tego przychodu w dniu jego otrzymania, przeliczonej według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tego dnia;
2.poniesionego kosztu wyrażonego w walucie obcej po przeliczeniu na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski jest niższa od wartości tego kosztu w dniu zapłaty, przeliczonej według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tego dnia;
3.otrzymanych lub nabytych środków lub wartości pieniężnych w walucie obcej w dniu ich wpływu jest wyższa od wartości tych środków lub wartości pieniężnych w dniu zapłaty lub innej formy wypływu tych środków lub wartości pieniężnych, według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tych dni, z zastrzeżeniem pkt 4 i 5;
4.kredytu (pożyczki) w walucie obcej w dniu jego udzielenia jest wyższa od wartości tego kredytu (pożyczki) w dniu jego zwrotu, przeliczonej według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tych dni;
5.kredytu (pożyczki) w walucie obcej w dniu jego otrzymania jest niższa od wartości tego kredytu (pożyczki) w dniu jego spłaty, przeliczonej według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tych dni.
Zarówno dodatnie różnice kursowe jak i ujemne różnice kursowe rozpatrywane dla celów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powstają u podatnika w związku z zakupami dotyczącymi towarów do produkcji.
Pana zdaniem, różnice kursowe należy rozpoznawać odpowiednio jako przychód podlegający opodatkowaniu lub koszt uzyskania przychodów w momencie ich zrealizowania, tj. dokonania zapłaty lub uregulowania w jakiejkolwiek formie. W tej sytuacji bez znaczenia pozostaje fakt, w którym momencie (miesiącu, roku) księgowany jest odpowiadający tym różnicom kursowym przychód bądź koszt, istotne jest tylko, aby różnice kursowe faktycznie były związane z kategorią przychodu lub kosztu podatkowego.
Co istotne różnice są związane z produkcją dokonywaną w strefie. Tym samym mają wpływ na wysokość dochodu uzyskanego w ramach zezwolenia na działalność w strefie SSE. W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o SSE, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym koszty i przychody związane z różnicami kursowymi dotyczącymi zakupów do produkcji w SSE mają wpływ na dochód podlegający zwolnieniu z opodatkowania.
Co istotne czasem musi Pan kupić części zamienne do maszyn. Maszyny te są wykorzystywane do produkcji w strefie. Również w tym przypadku powstają różnice kursowe. Powyższe różnice także mają wpływ na dochód podatnika. W tym przypadku również winny one Pana zdaniem korzystać ze zwolnienia.
Tym na podstawie art. 21 ust.1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w którym czytamy, iż wolne od podatku są: dochody, z zastrzeżeniem ust. 5a-5c, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust.1 ustawy z 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami, także przychody i koszty związane z podatkowymi różnicami kursowymi dotyczącymi działalności zgodnej ze zezwoleniem też korzystają ze zwolnienia.
Dotyczy to także różnic kursowych dotyczących zakupu części do maszyn (jest to niezbędne aby móc produkować).
Pana stanowisko w sprawie w zakresie pytania numer 3 (zawarte w uzupełnieniu wniosku)
Pana zdaniem, otrzymane przez Pana dofinansowanie z PFRON do wynagrodzeń pracowników nie może być traktowane jako dochód z działalności strefowej, zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych, na mocy art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5c, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie niniejszego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Stosownie do art. 21 ust. 5a ww. ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust.1 pkt 63a przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.
Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia.
Pana zdaniem, dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników z PFRON nie ma związku z prowadzoną działalnością strefową, lecz z zatrudnianiem niepełnosprawnych pracowników. Przedmiotowe dofinansowanie do wynagrodzeń przyznawane jest niezależnie od faktu, czy działalność gospodarcza prowadzona jest na terenie strefy, czy poza nią. Czyli dofinansowanie z PFRON związane z zatrudnianiem osób niepełnosprawnych nie podlega zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie wyżej cytowanych regulacji prawnych.
Pana stanowisko w sprawie w zakresie pytania numer 4 (zawarte w uzupełnieniu wniosku)
Pana zdaniem, w przypadku sprzedaży środków trwałych nie obowiązuje zwolnienie. Czyli dochód z tytułu odpłatnego zbycia środków trwałych nie będzie miał wpływu na ustalenie dochodu korzystającego ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie wskazanego art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jest to bowiem dochód co najwyżej „związany z działalnością” strefową, natomiast nie jest to „dochód z działalności” strefowej.
W świetle art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych.
Równocześnie art. 21 ust. 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.
Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, iż zwolnienie od podatku przysługuje wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z prowadzonej na terenie strefy ekonomicznej działalności gospodarczej, określonej w zezwoleniu. Jeżeli dany rodzaj (przedmiot) działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu.
Przystępując do analizy ww. przepisów zauważyć należy, iż w orzecznictwie zarówno Sądu Najwyższego, jak i Naczelnego Sądu Administracyjnego, a także w piśmiennictwie ukształtowany jest pogląd, w myśl którego przepisy prawa podatkowego należy wykładać ściśle i zgodnie z ich literalnym brzmieniem, a jedynie w sytuacjach wątpliwych, gdy językowa wykładnia nie doprowadza do ustalenia jednoznacznej treści normy prawnej, należy skorzystać z innych metod wykładni w taki sposób, by wyinterpretowana norma spójna była z innymi normami skorelowanymi, jak również by jednocześnie w pełni odzwierciedlała intencje racjonalnego ustawodawcy. Stanowisko to ma swoje oparcie przede wszystkim w założeniu, że źródłem wiedzy, zarówno dla podatnika, jak i organów stosujących prawo, jest i zawsze będzie tylko językowe znaczenie norm prawnych, albowiem przekaz językowy rozumiany jako możliwy sens słów jest powszechną metodą komunikowania się ustawodawcy z podatnikiem i organami stosującymi prawo.
Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, iż zwolnienie od podatku przysługuje wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z prowadzonej na terenie strefy działalności gospodarczej, określonej w zezwoleniu. Jeżeli dany rodzaj (przedmiot) działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu.
Podsumowując sprzedaż maszyn winna być opodatkowana podatkiem dochodowym. Sprzedaż ta nie może korzystać ze zwolnienia na podstawie wyżej cytowanych przepisów prawa podatkowego.
Pana stanowisko w sprawie w zakresie pytania numer 5 (zawarte w uzupełnieniu wniosku)
Pana zdaniem, na skorzystanie ze zwolnienia SSE nie ma wpływu wybór formy opodatkowania dochodu. Dochód może być zarówno opodatkowany progresywnie jak i w sposób liniowy i podatnik prowadzący działalność w SSE będzie mógł skorzystać z ulgi. Może więc Pan swoje dochody uzyskane ze spółki jawnej działającej w SSE opodatkować podatkiem liniowym.
W świetle art. 9a ust. 2 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego. Dokonany wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 2 zawiadomi na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania albo złoży w terminie i na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Oświadczenie oraz zawiadomienie, o których mowa w ust. 1-2b, podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG. Podatnik prowadzący działalność w strefie SSE wybrał jako formę opodatkowania opodatkowanie podatkiem liniowym.
Zgodnie z przywołanym powyżej art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku są dochody podatników, uzyskane z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w Ustawie o nowej inwestycji, z tym zastrzeżeniem, że wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Pana zdaniem, nie ma żadnych przepisów, które ograniczały możliwość opodatkowania podatkiem liniowym i skorzystania z ulgi SSE. Ulga ta bowiem wynika z decyzji a sposób opodatkowania nie powinien mieć żadnego wpływu na jej rozliczenie. Co istotne w analizowanym przypadku ulga wynosi 100%, tym samym zwolnienie jest całkowite.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest:
–prawidłowe w zakresie pytań nr 2, nr 3 oraz nr 4. Odstępuję od uzasadnienia prawnego oceny Pana stanowiska w tym zakresie;
–nieprawidłowe w zakresie pytania nr 5.
Uzasadnienie
Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Przepis art. 10 ust. 1 ww. ustawy wymienia źródła przychodów, którym m.in. jest pozarolnicza działalność gospodarcza (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy ww. ustawy).
W myśl art. 9a ust. 2-2c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
2. Podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.
2a. Podatnik może zawiadomić na piśmie o rezygnacji z opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 2.
2b. Dokonany wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 2 zawiadomi na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania albo złoży w terminie i na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
2c. Oświadczenie oraz zawiadomienie, o których mowa w ust. 1-2b, podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.
W myśl art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29 i art. 30, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.
Jednakże zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie może być stosowane przez podatników, którzy wybrali opodatkowanie dochodów z prowadzonej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. podatkiem liniowym według jednolitej stawki 19%.
Wynika to z postanowień zawartych w art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003 r. Nr 202 poz. 1956 ze zm.). Zgodnie bowiem z tym przepisem:
Podatnikom opodatkowanym w sposób określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przysługuje prawo do dokonywania odliczeń i zwolnień od dochodu oraz od podatku obliczonych na zasadach określonych w art. 30c ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 36 i 63a ww. ustawy.
Zawarte w ww. przepisie określenie „podatnikom, opodatkowanym w sposób określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przysługuje prawo dokonywania odliczeń”, oznacza, że w sytuacji gdy do podatnika ma zastosowanie przepis art. 30c (tj. opodatkowanie jednolitą 19% stawką) nie ma on prawa dokonywać ww. odliczeń.
Mając zatem na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe, wskazać należy, że jeśli zgłosi Pan wybór opodatkowania działalności gospodarczej podatkiem liniowym, to utraci Pan prawo do zwolnienia od opodatkowania dochodów uzyskiwanych z prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, które przewiduje art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Tym samym Pana stanowisko w zakresie pytania nr 5 jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zastrzegam, że różnice kursowe mogą zostać objęte zwolnieniem podatkowym tylko w takim zakresie, w jakim odnoszą się np. do zakupu materiałów i towarów niezbędnych do wytworzenia wyrobów w strefie i ich sprzedaży w zakresie objętym zezwoleniem podatkowym. W pozostałej części zarówno przychody ze sprzedaży wyrobów, jak i związane z nimi różnice kursowe nie mogą być objęte zwolnieniem podatkowym.
Stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).
Oznacza to, że interpretacja ta została wydana wyłącznie w Pana indywidualnej sprawie i dotyczy skutków podatkowych (opisanego zdarzenia przyszłego) powstałych wyłącznie po Pana stronie. Przedmiotowa interpretacja nie rozstrzyga więc o sytuacji podatkowej drugiego ze wspólników spółki jawnej.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pana do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
•Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”. Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right