Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 26 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.705.2022.2.AM

Dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 stycznia 2023 r. (wpływ 23 stycznia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Projekt pn. „(…)” został zrealizowany w partnerstwie pomiędzy Stowarzyszeniem A.  a 4 gminami z obszaru (…) (województwo (…)). Zgodnie z zapisami Umowy partnerskiej z dnia 28 września 2017 r. Partnerem Wiodącym i koordynatorem Projektu było Stowarzyszenie A.. Partnerami Projektu były gminy: Gmina 1, Gmina 2, Gmina 3 i Gmina 4. Realizacja Projektu należy do zadań własnych gminy, o których mowa w cyt. przepisach ustawy o samorządzie gminnym (art. 7 ust. 1 pkt 1 oraz pkt 14).

Gmina 1 (Gmina) jest partnerem w projekcie pn. „(…)”. Projekt podzielony został na przedsięwzięcia inwestycyjne na poszczególnych partnerów Projektu. Przedsięwzięcie zostało podzielone na 4 zadania z podzadaniami:

Zadanie 1 (Gmina 3): Przebudowa nabrzeża Jeziora (…).

Zadanie 2 (Gmina 1): składa się z trzech podzadań:

a)przebudowa nabrzeża Jeziora (…) od Kanału (…) do molo,

b)przebudowa nabrzeży basenu portu śródlądowego w Miejscowości 1,

c)udrożnienie szlaku wodnego na kanale (…) poprzez budowę kładki dla pieszych.

Zadanie 3 (Gmina 4): Przebudowa rzeki (…) w Miejscowości 2 składa się z trzech podzadań:

a)budowa kładki dla pieszych pod mostem kolejowym,

b)budowa basenu portowego,

c)przebudowa umocnienia brzegów rzeki (…).

Zadanie 4 (Gmina 2): Przebudowa nabrzeża Jeziora (…).

W przypadku Miejscowości 1, tj. zadanie 2 polegało na udrożnieniu szlaku Kanału (…) poprzez budowę kładki dla pieszych nad Kanałem w Miejscowości 1 wraz z przebudową sieci sanitarnej, elektrycznej i teletechnicznej, budową i przebudową ciągów pieszych i rozbudową ciągu pieszo - jezdnego oraz modernizacji nabrzeży portu (…), pogłębienie wlotu wraz z budową pirsów do portu śródlądowego.

Projekt wykazuje spójność z celami osi prior. (…), ponieważ jego efektem będzie zmodernizowany szlak wodny, umożliwiający usprawnienie ruchu wodnego i żeglowności, przez co zwiększona zostanie atrakcyjność turystyczna zasobów dziedzictwa naturalnego regionu.

Cele szczegółowe Projektu to:

Zwiększenie atrakcyjności turystycznej zasobów dziedzictwa naturalnego obszaru (…).

Cele szczegółowe:

1.poprawa stanu technicznego oraz bezpieczeństwa i warunków żeglugi turystycznej, sportowej i pasażerskiej na szlakach żeglownych systemu Jezior (…);

2.wzrost drożności i przepustowości szlaków wodnych Jezior (…);

3.stworzenie warunków do zrównoważonego rozwoju żeglugi turystycznej, sportowej i pasażerskiej na szlakach żeglownych systemu Jezior (…);

4.rozwój infrastruktury związanej z właściwym ukierunkowaniem ruchu turystycznego na obszarach Jezior (…);

5.zapewnienie lepszej ochrony wartości przyrodniczych (…), przy jednoczesnym zwiększeniu atrakcyjności turystycznej obszaru.

Projekt uzyskał dofinansowanie z Unii Europejskiej ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 (Oś priorytetowa: Kultura i dziedzictwo, Działanie: Dziedzictwo naturalne, Poddziałanie: Szlaki wodne i nabrzeża). Umowa o dofinansowanie projektu Nr (…) została zawarta w dniu 29 grudnia 2017 r. pomiędzy Stowarzyszeniem A. (Partner Wiodący/Beneficjent) a Województwem (…) (Instytucja Zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa (…)). Projekt został zrealizowany w okresie od 14 września 2015 r. do 31 lipca 2022 r.

Obejmował on takie działania jak: prace przygotowawcze (dokumentacja projektowa), roboty budowalne, nadzór inwestorski, studium wykonalności, promocja projektu, środki trwałe, wartości niematerialne i prawne.

Planowane efekty Projektu to:

usprawnienie żeglowności Jezior (…),

wzrost atrakcyjności turystycznej regionu;

rozwój społeczno-gospodarczy obszaru realizacji inwestycji;

poprawa estetyki krajobrazu;

poprawa wizerunku regionu;

poprawa bezpieczeństwa środowiska naturalnego w rejonie realizacji inwestycji;

wzrost ruchu turystycznego.

Wykonany zakres (inwestycje) przez Gminę  jest ogólnodostępny, nie są pobierane opłaty.

Do realizacji ww. zadań angażowano zewnętrznych wykonawców, wybieranych zgodnie z ustawą Prawo Zamówień Publicznych i wytycznymi Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020. Nabyte w trakcie realizacji Projektu towary i usługi nie były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Gmina nie wykonała żadnych czynności opodatkowanych.

W trakcie realizacji Projektu, ani po jego zakończeniu Gmina nie odliczyła podatku od towarów i usług. Podatek VAT w przypadku Gminy stanowi koszt kwalifikowalny w Projekcie.

Gmina  jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Nabyte w trakcie realizacji Projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych w okresie trwałości Projektu. Będą one wykorzystywane do czynności wykonywanych nieodpłatnie. Gmina nie zamierza odliczać podatku VAT od żadnego z poniesionych w zw. z realizacją Projektu wydatku.

Pytanie

Czy Gmina może odzyskać podatek VAT naliczony, związany z realizacją projektu pn. „(…)”?

Państwa stanowisko w sprawie

Gminie nie przysługuje prawo do odzyskania podatku VAT naliczonego, związanego z realizacją projektu pn. „(…)”. Gmina, aby mogła odzyskać podatek VAT naliczony musiałaby wykorzystywać nabyte towary i usługi do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Tymczasem nie wykonywała ona i nie będzie wykonywać czynności opodatkowanych podatkiem VAT z wykorzystaniem nabytych w Projekcie towarów i usług. Wobec Gminy nie mają zatem zastosowania zapisy art. 86 ust. 1 ustawy z dn. 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.) ponieważ towary i usługi nie były, nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Nie występuje zatem związek zakupionych w Projekcie towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zgodnie z powyższym, Gmina nie może odzyskać naliczonego podatku od towarów i usług zakupionych w przedmiotowym Projekcie, który był współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.). W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.   

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie zatem do cytowanych przepisów na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 15 ust. 6 ustawy,

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1, pkt 14 i pkt 18 ww. ustawy:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in.:

1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;

14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego;

18) promocji gminy.

Z powołanego wyżej art. 15 ust. 6 ustawy wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych), ponieważ tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Wskazali Państwo, że byli partnerem w projekcie pn. „(…)”. Realizacja Projektu należała do Państwa zadań własnych.  Nabyte w trakcie realizacji Projektu towary i usługi nie były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Będą one wykorzystywane do czynności wykonywanych nieodpłatnie.

Mają Państwo wątpliwości, odnośnie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją ww. Projektu.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Z okoliczności sprawy wynika, że nabywane towary i usługi w ramach realizacji ww. Projektu nie były i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Ponadto, Projekt był przez Państwa realizowany w ramach wykonywania zadań własnych. Tym samym, w analizowanej sprawie nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego (wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy), jaką jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji, nie przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki dotyczące realizacji ww. Projektu. Zatem, nie przysługuje Państwu również prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ponadto tut. Organ informuje, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00