Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 23 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.776.2022.2.AW

Osiągany przez Fundację dochód w części równej przychodowi z tytułu nieodpłatnych świadczeń podlegać będzie zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

24 listopada 2022 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 24 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy osiągany przez Wnioskodawcę dochód w części równej przychodowi z tytułu nieodpłatnych świadczeń podlegać będzie zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1)Zainteresowany będący stroną postępowania: Fundacja

2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania: C. W.

Opis zdarzenia przyszłego

Fundacja (zwana w dalszej części wniosku: „Wnioskodawcą” lub „Fundacją”) jest podmiotem działającym na podstawie przepisów ustawy z 6 kwietnia 1984 r. o Fundacjach (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2167 ze zm.), a także w oparciu o postanowienia Statutu Fundacji (dalej: „Statut”). Fundacja nie jest zarejestrowana dla celów VAT jako podatnik VAT czynny. Fundacja jest również podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

C. W. jest osobą fizyczną, prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą (…) (dalej: „Centrum”). Jest zarejestrowanym dla celów VAT podatnikiem (VAT czynnym), realizującym usługi w zakresie doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej oraz szkoleń i kursów w zakresie zarządzania oraz rozwijania umiejętności przywódczych. C. W. jest jednocześnie prezesem zarządu Fundacji.

W 2021 r. Fundacja uzyskała wpis w Krajowym Rejestrze Sądowym w rejestrze stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej. W chwili obecnej, Fundacja nie posiada statusu organizacji pożytku publicznego.

Zgodnie z § 4 Statutu celami Fundacji są (…).

Fundacja otrzymuje od darczyńców (osób prawnych oraz osób fizycznych) darowizny pieniężne oraz rzeczowe, które stanowią jedno ze źródeł finansowania Fundacji. Darowizny pieniężne są przekazywane Fundacji poprzez wpłaty na jej rachunek bankowy.

Co więcej, w toku swojej działalności Fundacja może uzyskiwać przychody, w szczególności z tytułu otrzymanych darowizn oraz nieodpłatnych świadczeń, które będą przeznaczone na realizację celów statutowych Fundacji.

Wnioskodawca oraz Centrum zamierzają zawrzeć porozumienie o współpracy (dalej: „Porozumienie”), na podstawie którego zostaną określone ramy współpracy pomiędzy Stronami, a w szczególności – zakres wsparcia Fundacji przez Centrum.

Założenia współpracy przewidują przygotowanie rocznego harmonogramu wsparcia Fundacji, poprzez określenie zakresu świadczeń ze strony Centrum, po uprzednim przeprowadzeniu konsultacji i określeniu zapotrzebowania Fundacji na wsparcie, jak również zasobów, którymi dysponuje Centrum. Harmonogram nie jest jednak wiążący dla stron i nie powoduje powstania wzajemnych zobowiązań.

Na przykład, Fundacja może otrzymywać nieodpłatne świadczenia w postaci, m.in.:

- użyczenie powierzchni biurowej lokalu, umożliwienie Fundacji możliwości korzystania z profesjonalnego studia do prowadzenia spotkań i warsztatów w określonym zakresie,

- organizacja i udostępnianie miejsca na eventy i spotkania wraz z zapewnieniem cateringu,

- użyczenie sprzętu i zasobów elektronicznych (miejsce na serwerze, baza danych, formularze na stronie internetowej),

- nieodpłatne wykonanie usług jak wsparcie w uzyskaniu dotacji, prowadzenie działalności fundraisingowej na rzecz Fundacji,

- udzielenie niekomercyjnej licencji do materiałów szkoleniowo-dydaktycznych Centrum,

- Umożliwianie przez Centrum nieodpłatnego uczestnictwa w programie (kursie) szkoleniowym wskazanej przez Fundację osobie (z grona podopiecznych Fundacji), po pozytywnej weryfikacji takiej osoby w procesie rekrutacji,

- możliwość korzystania ze znaków i logotypów graficznych będących własnością Centrum,

- możliwość korzystania (publikowania informacji dotyczących Fundacji) na stronie internetowej Centrum;

Nieodpłatne świadczenia będą służyły celom statutowym Fundacji, tj. działalności oświatowej i kulturalnej. Fundacja nie będzie świadczyła ekwiwalentnego świadczenia wzajemnego na rzecz Centrum. Porozumienie będzie zakładało, że wszelkie świadczenia Centrum na rzecz Fundacji są nieodpłatne i mają charakter pro bono. Niemniej, Centrum planuje wykorzystanie faktu udzielania wsparcia Fundacji w rozwoju prowadzonej działalności biznesowej Centrum, poprzez:

- informowanie swoich partnerów biznesowych i potencjalnych kontrahentów o prowadzonej działalności w zakresie nieodpłatnego wsparcia Fundacji, jako element społecznej odpowiedzialności biznesu;

- budowanie pozytywnego wizerunku Centrum, jako podmiotu zaangażowanego w rozwój działalności oświatowej i kulturalnej – w ramach której realizowana jest działalność gospodarcza Centrum;

- budowanie świadomości i rozpoznawalności marki Centrum;

- propagowanie działalności Centrum w związku ze wspieraniem podopiecznych Fundacji w gronie potencjalnych uczestników programów szkoleniowych i kursów prowadzonych przez Centrum.

Centrum zakłada więc, że istnienie i działalność Fundacji zgodnie z jej statutem będzie pośrednio miało wpływ na zwiększenie liczby klientów Centrum oraz zwiększenie zakresu wykonywanej przez Centrum działalności i sprzedaży.

Centrum co do zasady odlicza naliczony VAT w związku z nabyciem towarów lub usług w ramach prowadzonej działalności podlegającej opodatkowaniu VAT. Wskazane towary lub usługi mogą być następnie w określonym zakresie lub w określonej części być wykorzystane w postaci udostępnienia ich lub świadczenia (w przypadku usług) na rzecz Fundacji.

Fundacja przeznaczy dochód na cele statutowe na podstawie oświadczeń składanych zgodnie z art. 25 ust. 5 pkt 2 ustawy CIT. Po uprzednim zadeklarowaniu dochodu jako przeznaczonego na realizację celów statutowych do skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT, wydatkuje uzyskany dochód na cele statutowe. W toku prowadzonej działalności Fundacja dokonuje sukcesywnego wydatkowania uzyskanych środków finansowych oraz dochodów na cele statutowe.

Pytanie

Czy osiągany przez Wnioskodawcę dochód w części równej przychodowi z tytułu nieodpłatnych świadczeń opisanych w zdarzeniu przyszłym, podlegać będzie zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587, dalej: „ustawa CIT”)?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, osiągany przez Wnioskodawcę dochód w części równej przychodowi z tytułu nieodpłatnego świadczenia usług, podlegać będzie zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2167, zwana dalej: „UoF”) fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami. Powołując fundację fundator – stosownie do art. 5 ust. 1 UoF – m.in. określa cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji.

Fundacje posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy CIT jako podmioty, które zwolnione są od podatku.

Z uwagi na powyższe należy wskazać, że fundacje, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie CIT. Oznacza to, że fundacje ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Zgodnie z przepisem art. 7 ust. 1 ustawy CIT przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 7 ust. 2 ustawy CIT).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy CIT przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie. Stanowiąc o wartości nieodpłatnych świadczeń jako o przychodzie, ustawodawca nie sprecyzował bliżej tego, co należy rozumieć przez „nieodpłatne świadczenie” – ograniczając się jedynie do wskazania (w art. 12 ust. 6 ustawy CIT) sposobu i kryteriów ustalenia ich wartości. Za uprawnione należy więc uznać odwołanie się do takiego rozumienia tego pojęcia, jakie nadawane jest mu w prawie cywilnym (tak wyrok NSA z 18 kwietnia 2001 r., sygn. akt SA/Sz 85/00). I tak, nieodpłatnym świadczeniem jest każde zdarzenie prawne i gospodarcze w działalności osób prawnych, które wiąże się z nieodpłatnym przysporzeniem majątku tej osoby o konkretnym wymiarze finansowym (tak wyrok NSA z 7 listopada 2001 r., sygn. akt SA/Sz 1423/00).

Co istotne – pojęcie nieodpłatnego świadczenia użyte w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy CIT ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym i obejmuje nie tylko świadczenie w znaczeniu cywilistycznym, ale w jego zakres wchodzą także wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar majątkowy (tak wyrok NSA z 10 maja 2006 r., sygn. akt II FSK 313/06). Takie nieodpłatne świadczenie nie musi wynikać z zobowiązania cywilnoprawnego. Polega ono na uzyskaniu przez podatnika przychodu bez ekwiwalentnego świadczenia wzajemnego (tak wyrok SN z 2 kwietnia 2003 r., sygn. akt III RN 49/02).

Wartości nieodpłatnie otrzymanych świadczeń ustala się na podstawie art. 12 ust. 6 ustawy CIT. Zgodnie z jego brzmieniem, wartość świadczeń w naturze, w tym nieodpłatnych świadczeń, ustala się:

1) jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia – według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2) jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu;

3) jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu – w wysokości równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu;

4) w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

W ocenie Wnioskodawcy wartość użyczonego lokalu, udostępnienia rzeczy, świadczenia usług stanowi dla niego przychód w postaci nieodpłatnego świadczenia w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy CIT. Jednocześnie zdaniem Wnioskodawcy, przychód ten będzie zwolniony na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.

Stosownie do brzmienia art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele. Wspomniany przepis zawiera zamknięty katalog rodzajów działalności uprawniających do zwolnienia z opodatkowania dochodów przeznaczonych i wydatkowanych na prowadzenie tych działalności.

Z kolei zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z przepisu art. 17 ust. 1b ustawy CIT wynika zaś, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Ze sformułowania „bez względu na termin” należy wnioskować, że nie ma znaczenia do jakiego „dochodu” przypiszemy te środki (tak wyrok NSA z 16 maja 2005 r., sygn. akt FSK 1562/04). Ważny jest bowiem cel, na jaki ten dochód jest przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów może być przykładowo działalność statutowa, działalność gospodarcza. W tym miejscu należy zaznaczyć, że ze zwolnienia nie mogą korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1c ustawy CIT, tj.:

1) przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

2) przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

3) samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Podsumowując, literalna wykładnia treści przepisu oraz analiza stanowiska prezentowanego w doktrynie i judykaturze prowadzi do wniosku, że zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT jest zwolnieniem warunkowym i możliwość skorzystania z niego jest uzależniona od łącznego spełnienia następujących przesłanek: 1) celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie. W tym kontekście warto wskazać, że organy podatkowe oraz orzecznictwo sądów administracyjnych uznają, że celem ustawowym nie musi być bezpośrednie prowadzenie np. działalności oświatowej, lecz może być jej wspieranie. Taki pogląd wyraziło Ministerstwo Finansów w piśmie do izb skarbowych z 16 marca 1995 r. (sygn. PO 4/P-722-265/95), wyjaśniając, że przez pojęcie „których celem statutowym jest działalność” należy rozumieć nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez fundację np. placówki oświatowej czy kulturalnej, lecz także wspieranie takiej działalności, jeżeli wynika to wprost z zatwierdzonego przez fundatora statutu. Podobne stanowisko wyrażono np. w uchwale NSA z 20 listopada 2000 r. (sygn. akt FPS 9/00); 2) uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone, a następnie – bez względu na termin – wydatkowane na ten cel; 3) podatnik nie może być podmiotem ustawowo wyłączonym z możliwości skorzystania ze zwolnienia. W ocenie Wnioskodawcy, powyższe warunki będą spełnione w jego przypadku. Cele statutowe Wnioskodawcy mieszczą się bowiem w katalogu określonym w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT (oświatowe, kulturalne), Wnioskodawca nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy CIT i zamierza on przeznaczyć i wydatkować na te cele osiągnięte dochody. Co więcej warto wspomnieć, że prawo do zastosowania zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT będą mieli również podatnicy, którzy otrzymali dochód z tytułu nieodpłatnego świadczenia. Jak wskazał NSA w wyroku z 30 czerwca 2004 r. sygn. akt FSK 188/04 „Skoro zatem w istocie dochód podmiotów określonych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podlegał zwolnieniu w sytuacji, gdy pochodzące z niego środki wydatkowane zostały na ściśle określone przez ustawę cel społeczne – to brak jest racjonalnych przesłanek do przyjęcia, że uzyskane przez takich podatników nieodpłatne świadczenie, wykorzystywane bezpośrednio przez nich na te same cele mogły wpływać na wysokość płaconego przez nich podatku dochodowego. Stałoby to bowiem w sprzeczności z zasadą racjonalnego ustawodawcy, który z jednej strony odstępując od zasady równości opodatkowania w przypadku wydatkowania środków z dochodu na preferowane przez niego cele społeczne, dopuszczały z drugiej strony możliwość opodatkowania w sytuacji wykorzystania przez podatnika uzyskanych przez niego nieodpłatnych świadczeń na te same cele. (…) Niezrozumiałe i nieracjonalne byłoby więc stwierdzenie, że podatnik korzysta ze zwolnienia w przypadku, gdy nabywa on za środki mające pokrycie w dochodzie np. środki trwałe służące bezpośrednio realizacji preferowanych ustawodawcę celów społecznych, natomiast w przypadku, gdy uzyska on możliwość dysponowania tymi samymi środkami dla tych samych celów ale w ramach nieodpłatnych świadczeń, to zmuszony będzie ponosić ciężar podatkowy z tego tytułu”.

Powyższe potwierdzają w udzielanych wyjaśnieniach organy podatkowe, czego przykładem może być interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 8 stycznia 2016 r. IBPB-2-2/4510-87/15/MM. W interpretacji tej czytamy, że „nieodpłatne użytkowanie przez Fundację lokalu, powoduje powstanie po stronie Fundacji przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jednakże dochód ten w części, w jakiej zostanie przyporządkowany działalności statutowej Fundacji będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, ponieważ jest on bezpośrednio związany z prowadzoną działalnością statutową Fundacji” (podobnie interpretacja indywidualna Dyrektora IS w Katowicach z 29 sierpnia 2014 r., IBPBI/2/423-639/14/CzP). Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego, nieodpłatne świadczenia usług, nieodpłatne udostępnienie lokalu, udzielenie licencji nieodpłatnej w zakresie korzystania z materiałów szkoleniowych itp. będzie służyło realizacji celów statutowych Fundacji. Przychód z nieodpłatnego świadczenia będzie przeznaczony i wydatkowany na cele wskazane w statucie Fundacji. Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca wskazuje, że nieodpłatne korzystanie z wymienionych w treści wniosku składników podlegać będzie zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT, albowiem przychód z tego tytułu wpływa na dochód, ale równocześnie dochód ten może być wolny od podatku w związku z jego przeznaczeniem na cele statutowe, a ponieważ nie można wydatkować tego na inne cele, to według Wnioskodawcy nie będzie on podlegał opodatkowaniu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Odnosząc się natomiast do przywołanych przez Państwa wyroków należy zaznaczyć, że orzeczenia sądowe są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie Organ informuje, że w pozostałym zakresie objętym wnioskiem dotyczącym podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

(...) (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 w zw. z art. 14r § 5 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00