Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 18 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.497.2022.3.AKS

Brak możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 listopada 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. „(…)”. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie  – pismem – brak daty sporządzenia (wpływ 22 grudnia 2022 r.) oraz pismem z 5 stycznia 2023 r. (wpływ 11 stycznia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie przedstawiony w piśmie otrzymanym 22 grudnia 2022 r.)

Towarzystwo (...) nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku VAT. Zgodnie ze statutem, T nie prowadzi działalności gospodarczej, oraz nie działa w celu osiągnięcia zysku. Dochody T to dotacje, składki członkowskie oraz darowizny.

Wnioskodawca otrzymał pomoc finansową w ramach działania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego PROW na lata 2014-2020.

Tytuł zadania: „(…)”.

Opis zadania:

-Zakres, liczba stron (w przybliżeniu), format, rodzaj oprawy, liczba egzemplarzy:

·Nakład – 4500 szt.,

·Format – 210*210 mm,

·Objętość miękka 4+o, karton 300g,

·Oprawa klejona,

·Środek – kolor 4+4, kreda ma 170g,

-Schemat publikacji:

·publikacja składa się z dwóch części:

1.Przedstawienie ogólne i charakterystyka zasobów rolniczych i produktów rolnych w Gminie, ze szczególnym uwzględnieniem czosnku. Przedstawienie imprez lokalnych promujących potencjał rolniczy Gminy oraz stowarzyszenia działające na rzecz rozwoju rolnictwa w Gminie.

2.Ogólne przedstawienie dorobku Kół Gospodyń Wiejskich, następnie w kolejnych podrozdziałach prezentacja poszczególnych kół:

a)krótki opis, największe dokonania,

b)3-4 przepisy kulinarne przy każdym kole. Przepisy przede wszystkim na bazie czosnku, ale także innych produktów Przepisy takie jak dania obiadowe, przekąski, ciasta i ciasteczka, nalewki.

-Zakres zadania:

1.Opracowanie materiałów. Składa się na tę pozycję zebranie materiału do książki:

·zapoznanie się z materiałami,

·spotkania z kołami gospodyń, rozmowy i sesja zdjęciowa przygotowanych prezentacji, potraw kulinarnych,

·wybór zdjęć i przepisów kulinarnych,

·opracowanie zebranych materiałów,

·napisanie opracowanego materiału – 10 arkuszy redakcyjnych – koszt jednego arkusza to 827 zł x 10 = 8270 zł brutto.

2.Skład,

3.Druk, redakcja, korekta.

-Grupa docelowa:

·osoby fizyczne do 30 roku życia: książka kierowana jest do osób młodych, którym chce się w założeniu przekazać lokalne tradycje i zwyczaje aby zachować je przed zapomnieniem,

·osoby fizyczne po 50 roku życia: osoby starsze po 50 roku życia, które zarówno są zainteresowane tymi produktami, gdzie przez wiele lat to stosowały w swoim gospodarstwie domowym, z drugiej strony zapomniane tradycje, przepisy chętnie sobie przypomną i będą je wykorzystywać w celu zachowania tych tradycji od zapomnienia.

Wydanie książki ma na celu zebranie wyżej wymienionych faktów w jednym wydawnictwie. Książka będzie składała się z dwóch części: pierwsza – przedstawienie ogólne walorów rolniczych Gminy, opis bogactwa rolniczego ze szczególnym uwzględnieniem zagłębia czosnkowego, a także wspomnienie o innych plantacjach, takich jak plantacja borówki amerykańskiej. Będzie przedstawione Stowarzyszenie, którego celem jest dystrybucja i promocja wysokiej jakości czosnku. Po przedstawieniu najważniejszych tych branż w rolnictwie na kolejnych stronach będzie prezentacja (...) oraz dożynek gminnych. Druga część książki to prezentacja kół gospodyń wiejskich, ich dorobku na rzecz lokalnej społeczności z wykorzystaniem archiwalnych zdjęć, przy każdym kole będą przepisy kulinarne z ich najsłynniejszymi potrawami w pięknej oprawie zdjęć.

Książka będzie wydana w 4500 egzemplarzach, będzie darmowa i dystrybuowana podczas (...), dożynek gminnych i innych wydarzeń lokalnych w 2021 r. Harmonogram zadania: styczeń 2021 r. – podpisanie umowy z autorem publikacji,  luty 2021 r. – podpisanie umowy z wydawnictwem, marzec 2021 r. – wydanie książki i rozpoczęcie dystrybucji podczas gminnych wydarzeń.

Dzięki wydaniu książki uda się osiągnąć cele zawarte we wniosku, jej czytelnicy poszerzą swoją wiedzę na temat walorów rolniczych Gminy oraz jej dziedzictwa kulturowego, a dzięki przepisom kulinarnym sięgną po tę książkę szersze grupy społeczne, także te po 50 roku życia, w szczególności kobiety. Tytuł roboczy książki: „(…)”, ilość około 100 stron. Książka promująca tradycję kulinarną ziemi słomnickiej opartą na produktach rolnych regionu będzie wykorzystywana w celach niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Pytanie

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej w ramach działania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej w ramach działania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U.  z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą.

W świetle art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W świetle art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2261):

Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stosownie do art. 2 ust. 2 ustawy Prawo o stowarzyszeniach:

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności.

Na podstawie art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach:

Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT. Zgodnie ze statutem, T nie prowadzi działalności gospodarczej, oraz nie działa w celu osiągnięcia zysku. Dochody T to dotacje, składki członkowskie oraz darowizny. Wnioskodawca otrzymał pomoc finansową w ramach działania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego PROW na lata 2014-2020. Tytuł zadania: „(…)”.  Wydanie książki ma na celu zebranie wyżej wymienionych faktów w jednym wydawnictwie. Książka będzie składała się z dwóch części: pierwsza – przedstawienie ogólne walorów rolniczych Gminy, opis bogactwa rolniczego ze szczególnym uwzględnieniem zagłębia czosnkowego, a także wspomnienie o innych plantacjach, takich jak plantacja borówki amerykańskiej. Będzie przedstawione Stowarzyszenie, którego celem jest dystrybucja i promocja wysokiej jakości czosnku. Po przedstawieniu najważniejszych tych branż w rolnictwie na kolejnych stronach będzie prezentacja (...) oraz dożynek gminnych. Druga część książki to prezentacja kół gospodyń wiejskich, ich dorobku na rzecz lokalnej społeczności z wykorzystaniem archiwalnych zdjęć, przy każdym kole będą przepisy kulinarne z ich najsłynniejszymi potrawami w pięknej oprawie zdjęć. Książka będzie wydana w 4500 egzemplarzach, będzie darmowa i dystrybuowana podczas (...), dożynek gminnych i innych wydarzeń lokalnych w 2021 r. Harmonogram zadania: styczeń 2021 r. – podpisanie umowy z autorem publikacji,  luty 2021 r. – podpisanie umowy z wydawnictwem, marzec 2021 r. – wydanie książki i rozpoczęcie dystrybucji podczas gminnych wydarzeń. Dzięki wydaniu książki uda się osiągnąć cele zawarte we wniosku, jej czytelnicy poszerzą swoją wiedzę na temat walorów rolniczych Gminy oraz jej dziedzictwa kulturowego, a dzięki przepisom kulinarnym sięgną po tę książkę szersze grupy społeczne, także te po 50 roku życia, w szczególności kobiety. Tytuł roboczy książki: „(…)”, ilość około 100 stron. Książka promująca tradycję kulinarną ziemi słomnickiej opartą na produktach rolnych regionu będzie wykorzystywana w celach niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą wskazania, czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, ponieważ z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT. Ponadto, monografia powstała w ramach ww. projektu będzie wykorzystywana w celach niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem w rozpatrywanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy nie będą spełnione, w konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

Podsumowując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej w ramach działania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020 pn. „(…)”.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Ponadto należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00