Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 18 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.452.2022.3.MBN

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa należy stwierdzić, że w zakresie w jakim projekt termomodernizacji szpitala dotyczy budynków: warsztatu i hydroforni, kotłowni, stacji transformatorowej i kuchni, pralni i prosektury, które są wykorzystywane zarówno do czynności zwolnionych od podatku jak i opodatkowanych podatkiem VAT oraz nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego, o których mówi art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, to w sytuacji przedstawionej we wniosku mają Państwo prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego w oparciu o proporcję, zgodnie z art. 90 ustawy w związku z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, z uwzględnieniem przepisów art. 91 ust. 1-3 ustawy. Natomiast w zakresie w jakim projekt termomodernizacji szpitala dotyczy budynków: magazynu i tlenowni, które są wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług, nie będą Państwo mieli prawa do obniżenia należnego podatku VAT od towarów i usług naliczonego w związku z zakupami w ramach przedmiotowego projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 listopada 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia lub prawa do częściowego odliczenia podatku VAT w odniesieniu do realizowanego zadania termomodernizacji budynków pomocniczych szpitala. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 stycznia 2023 r. (wpływ 10 stycznia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Szpital (…) w roku 2019 złożył do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (…) wniosek o dotację w ramach programu Budownictwo Energooszczędne, Cz. 1) Zmniejszenie zużycia energii w budownictwie i dnia (…) czerwca 2022 r. podpisana została umowa na dofinansowanie zadania.

Obecnie są Państwo w trakcie procedury przetargowej na przeprowadzenie remontu części budynków.

W ramach realizacji całego zadania termomodernizacji poddane zostaną budynki pomocnicze szpitala tj. :

1)budynek warsztatów i hydroforni, w którym przebywają pracownicy sekcji utrzymania ruchu, pracownik magazynu technicznego i zaopatrzenia, pracownik naprawiający sprzęt medyczny oraz są pomieszczenia, w których naprawiany jest sprzęt gospodarczy i techniczny używany w oddziałach szpitala,

2)budynek kotłowni,

3)budynek stacji transformatorowej,

4)budynek magazynu,

5)budynek tlenowni,

6)budynek, w którym jest kuchnia, pralnia oraz zakład patomorfologii i prosektorium.

Szpital z tytułu świadczenia usług medycznych jest zwolniony z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług. Z tego tytułu nie ma możliwości odliczenia podatku VAT z faktur zakupu, ale jednocześnie wynajmuje wolne pomieszczenia pod działalność gospodarczą dla innych jednostek, prowadzi bar, do którego posiłki przygotowywane są w kuchni szpitalnej, świadczy usługi prania dla innych podmiotów, a także dostarcza energię cieplną dla trzech bloków mieszkalnych zlokalizowanych przy szpitalu, a także refakturuje energię elektryczną na podmioty wynajmujące pomieszczenia.

Szpital jest w tym zakresie czynnym podatnikiem podatku VAT i obniża należny podatek VAT o podatek VAT naliczony w całości dla zakupów i usług związanych tylko ze sprzedażą opodatkowaną, natomiast w przypadku zakupu materiałów i usług związanych ze sprzedażą zwolnioną i opodatkowaną odlicza co miesiąc 3% podatku VAT naliczonego w tych fakturach. Ta proporcja jest liczona według sposobu określonego w art. 90 ust. 3.

Ze względu na charakter prowadzonej działalności, szpital ma możliwość odzyskania jedynie niewielkiej części VAT od nakładów inwestycyjnych w ramach tego projektu, dla wybranych obiektów podlegających termomodernizacji, w związku z tym sporządzając wniosek o dofinansowanie zadania, pomniejszył koszty kwalifikowane w ten sposób, że jako część kwalifikowaną VAT czyli niepodlegającą odliczeniu uwzględniono kwoty proporcjonalne do części kwalifikowanej netto nakładów pomniejszone o 3% VAT możliwego do odliczenia. Dotyczy to budynku kuchni, pralni i prosektorium oraz budynku hydroforni i stacji transformatorowej.

W przypadku budynku kotłowni ze względu na to, że sprzedaż energii cieplnej dla odbiorców zewnętrznych jest trochę wyższa niż 3% w ogólnej ilości wyprodukowanej energii cieplnej w kotłowni, to uznano, że około 10% podatku VAT naliczonego w fakturach za termomodernizację tego budynku nie będzie kosztem kwalifikowanym, pomimo iż z proporcji wynika, że Szpital nie będzie mógł odliczyć więcej jak 3% podatku VAT również w przypadku budynku kotłowni.

Natomiast budynki tlenowni, warsztatów i magazynu są przeznaczone tylko i wyłącznie dla potrzeb szpitala i działalności zwolnionej z podatku VAT, przy tych budynkach nie dokonywano zmniejszenia kosztów kwalifikowanych o podatek VAT możliwy do odliczenia.

W uzupełnieniu do wniosku wskazali Państwo, w ramach wyjaśnienia do opisu sprawy, że:

W ramach zadania, termomodernizacji poddanych zostanie sześć budynków tj.:

a)kotłownia,

b)warsztaty i hydrofornia,

c)stacja transformatorowa,

d)magazyn,

e)tlenownia,

f)kuchnia, pralnia i prosektura.

Ad a. Budynek kotłowni ma związek ze sprzedażą zwolnioną i opodatkowaną podatkiem VAT, produkowana energia cieplna dostarczana jest do oddziałów szpitalnych i poradni, gdzie udzielane świadczenia medyczne są zwolnione z VAT, ale również energia cieplna dostarczana jest do bloków mieszkalnych i pomieszczeń wynajmowanych, w których najemcy prowadzą działalność gospodarczą.

Ad b. Budynek warsztatów i hydroforni ma związek ze sprzedażą zwolnioną i opodatkowaną podatkiem VAT, woda z własnej studni głębinowej dostarczana jest do oddziałów szpitalnych i poradni, gdzie udzielane świadczenia medyczne są zwolnione z VAT, ale również dostarczana jest do bloków mieszkalnych i pomieszczeń wynajmowanych, w których najemcy prowadzą działalność gospodarczą.

Ad c. Budynek stacji transformatorowej ma związek ze sprzedażą zwolnioną i opodatkowaną podatkiem VAT, energia elektryczna dostarczana jest do oddziałów szpitalnych i poradni, gdzie udzielane świadczenia medyczne są zwolnione z VAT, ale również dostarczana jest do pomieszczeń wynajmowanych, w których najemcy prowadzą działalność gospodarczą.

Ad d. Budynek magazynu związany jest z działalnością zwolnioną od podatku VAT, w tym budynku przechowywany jest sprzęt przeznaczony do utrzymania porządku na chodnikach, drogach wewnętrznych, terenów zielonych.

Ad e. Budynek tlenowni związany jest z działalnością zwolnioną od podatku VAT, w tym budynku jest tlen medyczny, który służy do leczenia pacjentów.

Ad f. Budynek kuchni, pralni i prosektury ma związek sprzedażą zwolnioną i opodatkowaną podatkiem VAT, w tym budynku przygotowywane są posiłki zarówno dla pacjentów szpitala, jak również dla potrzeb baru, gdzie sprzedawane są posiłki np. dla personelu.

Szpital realizując inwestycję pn. „(…)” w związku z którą będzie opłacał faktury za wykonanie robót budowlanych zawierające stawkę podatku VAT 23%. Inwestycja jest realizowana w obrębie budynków, o których mowa powyżej.

Inwestycja jest dofinansowana ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Instytucja dofinansowująca wymaga posiadania indywidualnej interpretacji w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT. Szpital będzie pomniejszał należny podatek VAT w zakresie budynków warsztatu i hydroforni, kotłowni, stacji transformatorowej, kuchni, pralni i prosektury za pomocą proporcji określonej w art. 86 ust. 2g w związku z art. 90 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.), a w pozostałym zakresie dotyczącym wskazanych budynków oraz w zakresie całości budynków magazynu i tlenowni Szpital planuje nie odliczać podatku VAT.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu)

Czy Szpital będzie miał prawo dla budynków: warsztatu i hydroforni, kotłowni, stacji transformatorowej i kuchni pralni i prosektury do częściowego obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dla projektu pn. „(...)”, za pomocą proporcji określonej w art. 86 ust. 2g w związku z art. 90 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.), a w stosunku do pozostałej kwoty podatku VAT naliczonego w fakturach obejmujących termomodernizację wymienionych wyżej budynków Szpital nie będzie miał prawa odliczyć podatku VAT i kwota ta zwiększy wartość inwestycji, natomiast dla budynków magazynu i tlenowni czy w całości nie ma prawa do obniżenia należnego podatku VAT o kwotę podatku naliczonego i dla tych dwóch budynków podatek VAT naliczony w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług dla tego projektu będzie zwiększał wartość inwestycji?

Państwa stanowisko w sprawie

Szpital nie ma prawa obniżyć kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją inwestycji:

-dla budynków: warsztatu i hydroforni, kotłowni, stacji transformatorowej i kuchni, pralni i prosektury w części przekraczającej podatek odliczony za pomocą proporcji określonej w art. 86 ust. 2g w związku z art. 90 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.),

-dla budynków: magazynu i tlenowni w całości, ponieważ te dwa budynki służą wyłącznie działalności Szpitala związanej ze świadczeniem usług medycznych, które zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 są zwolnione z podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz.931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”.

W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi: suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy: transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Wyrażoną w cytowanym wyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 90 ustawy.

W myśl art. 90 ust. 1 ustawy:

W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Natomiast art. 90 ust. 2 ustawy stanowi, że:

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W świetle art. 90 ust. 3 ustawy:

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zgodnie z art. 90 ust. 4 ustawy:

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

W świetle art. 90 ust. 5 ustawy:

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Stosownie do art. 90 ust. 6 ustawy:

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących:

1)pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych;

2)usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.

Jak stanowi art. 90 ust. 8 ustawy:

Podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30 000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu.

Art. 90 ust. 9 ustawy mówi, że:

Przepis ust. 8 stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna.

Na mocy art. 90 ust 9a ustawy:

Przy ustalaniu proporcji zgodnie z ust. 2-6 do obrotu nie wlicza się kwoty podatku.

Stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy:

W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1)przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

2)nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.

Wskazać należy, że kwota podatku naliczonego do odliczenia, ustalona na podstawie proporcji wyliczonej przy zastosowaniu powyższych zasad, nie jest jednak ostateczna. Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonania korekt podatku naliczonego, właściwe do opisanej sytuacji, są zapisane w art. 91 ustawy.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy:

Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10 lub 10a lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

W myśl art. 91 ust. 2 ustawy:

w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

W świetle art. 91 ust. 3 ustawy,

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej – w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

Zatem wskazać należy, że dokonane na bieżąco odliczenie podatku naliczonego ma charakter wstępny. Proporcja wyliczona zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy, wyliczona na podstawie danych z poprzedniego roku podatkowego, w pierwszym okresie rozliczeniowym roku następnego, podlega korekcie według proporcji wyliczonej z wykorzystaniem realnych danych za rok korygowany. Korekta ta powinna być dokonywana jednorazowo lub w sposób wieloletni, zgodnie z art. 91 ust. 2 ustawy (w zależności od wartości inwestycji).

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Szpital z tytułu świadczenia usług medycznych jest zwolniony z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług.

W roku 2019 złożyli Państwo do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (…) wniosek o dotację w ramach programu Budownictwo Energooszczędne.

W ramach zadania pn. „(…)”, termomodernizacji poddanych zostanie sześć budynków tj.:

a)kotłownia,

b)warsztaty i hydrofornia,

c)stacja transformatorowa,

d)magazyn,

e)tlenownia,

f)kuchnia, pralnia i prosektura.

Budynki wymienione w pkt a), b), c) i f) są wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT jak i do czynności opodatkowanych. Natomiast budynki wymienione w pkt d) i e) wykorzystywane są tylko w działalności zwolnionej z opodatkowania podatkiem VAT.

Państwa wątpliwości dotyczą:

§prawa do częściowego obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z ww. projektem, dotyczących budynków wskazanych w pkt a), b), c) i f), jak i

§braku prawa do obniżenia należnego podatku VAT od towarów i usług naliczonego w związku z zakupami w ramach przedmiotowego projektu dotyczących budynków z pkt d) i e).

Z uwagi na brzmienie wskazanych powyżej przepisów należy zauważyć, że w celu dokonania odliczenia, podatnik ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych od podatku.

Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (lub usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że zasadę proporcjonalnego odliczenia, o której mowa w art. 90 ust. 2 należy zastosować do tych wydatków, których nie można jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży, czyli do wydatków określanych jako „zakupy związane ze sprzedażą zwolnioną i opodatkowaną”.

Należy przy tym zauważyć, że dokonując odliczenia podatku naliczonego w trakcie roku podatkowego w odniesieniu do zakupów związanych z działalnością „mieszaną” odliczeniu podlega jedynie część podatku naliczonego. Odliczyć w całości można podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Tak więc podstawowym warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z czynnościami, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa należy stwierdzić, że w zakresie w jakim projekt termomodernizacji szpitala dotyczy budynków: warsztatu i hydroforni, kotłowni, stacji transformatorowej i kuchni, pralni i prosektury, które są wykorzystywane zarówno do czynności zwolnionych od podatku jak i opodatkowanych podatkiem VAT oraz nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego, o których mówi art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, to w sytuacji przedstawionej we wniosku mają Państwo prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego w oparciu o proporcję, zgodnie z art. 90 ustawy w związku z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, z uwzględnieniem przepisów art. 91 ust. 1-3 ustawy.

Natomiast w zakresie w jakim projekt termomodernizacji szpitala dotyczy budynków: magazynu i tlenowni, które są wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług, nie będą Państwo mieli prawa do obniżenia należnego podatku VAT od towarów i usług naliczonego w związku z zakupami w ramach przedmiotowego projektu

Zatem Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Należy podkreślić, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00