Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 17 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.835.2022.1.MG
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "...".
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że stanowisko Państwa Uczelni w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 listopada 2022 r. wpłynął wniosek Państwa Uczelni z 15 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. ”...”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
… (zwany dalej Wnioskodawcą lub Uczelnią) jest akademicką uczelnią publiczną posiadającą osobowość prawną działającą, w szczególności, na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 574 z późn. zm., zwanej dale Prawo o szkolnictwie wyższym), aktów wykonawczych na jej podstawie wydanych oraz statutu Uczelni. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 11 Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce podstawowymi zadaniami Wnioskodawcy są:
1)prowadzenie kształcenia na studiach;
2)prowadzenie kształcenia na studiach podyplomowych lub innych form kształcenia;
3)prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki;
4)prowadzenie kształcenia doktorantów;
5)kształcenie i promowanie kadr uczelni;
6)stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w:
a)procesie przyjmowania na uczelnię w celu odbywania kształcenia,
b)kształceniu,
c)prowadzeniu działalności naukowej;
7)wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, tradycję narodową, umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;
8)stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;
9)upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i kultury, w tym przez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych, informacyjnych i archiwalnych;
10)działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.
Wskazane powyżej zadania realizowane są przez Wnioskodawcę bądź jako czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (będące poza zakresem ustawy o VAT), bądź też jako czynności odpłatne opodatkowane podatkiem od towarów i usług lub zwolnione z opodatkowania (czynności korzystające ze zwolnienia od podatku VAT). Działalność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (będąca poza zakresem ustawy o VAT) to przede wszystkim nieodpłatne czynności kształcenia oraz badania własne naukowe finansowane z subwencji oraz innych różnego typu dofinansowań celowych.
W zakresie odliczania podatku naliczonego Wnioskodawca stosuje regulacje wynikające z art. 86 ust. 1, art. 86 ust. 2a oraz art. 90 ust. 1 - ust. 2 ustawy o VAT. Współczynnik odliczenia podatku naliczonego Wnioskodawca oblicza na podstawie art. 90 ust. 3 - ust. 6 ustawy o VAT. Natomiast prewspółczynnik odliczenia podatku naliczonego Wnioskodawca oblicza na podstawie § 6 rozporządzenia (Wnioskodawca uznaje, że wyliczony na podstawie § 6 rozporządzenia prewspółczynnik jest miarodajny i reprezentatywny względem realizowanych czynności).
W ramach prowadzonej działalności naukowej Wnioskodawca wykonuje różnego typu badania naukowe. Realizacja badań wymaga ponoszenia znacznych wydatków finansowych. Wydatki finansowane są ze środków własnych Wnioskodawcy, subwencji, dotacji lub różnego typu grantów. Wiele instytucji, w tym państwowych agencji rządowych, ogłasza konkursy na finansowanie działalności badawczej (m.in. realizowanej przez uczelnie wyższe). Agencje ogłaszają konkurs, zainteresowane jednostki aplikują w konkursie i po spełnieniu warunków konkursowych otrzymują grant/dofinansowanie, etc.
Jedną z agencji, która ogłasza konkursy na dofinansowanie prac badawczych (prowadzenie działalności naukowej) jest Agencja ... (zwana dalej we wniosku również Agencją lub A...). A... jest … agencją odpowiedzialną za rozwój badań w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu.
Jak wynika ze statutu A... do jej zadań należy m.in.:
‒dofinansowywanie badań naukowych i prac rozwojowych w systemie ochrony zdrowia, w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu oraz projektów interdyscyplinarnych wyłonionych w drodze konkursu, ze szczególnym uwzględnieniem badań klinicznych, obserwacyjnych i epidemiologicznych (§ 3 pkt 1);
‒inicjowanie i realizacja własnych badań naukowych i prac rozwojowych (§ 3 pkt 4);
‒dofinansowywanie projektów, w tym projektów interdyscyplinarnych, zgodnych z programem, wyłonionych w drodze konkursu (§ 3 pkt 5);
‒organizacja i finansowanie badań naukowych lub prac rozwojowych ad hoc w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu, ze szczególnym uwzględnieniem badań klinicznych, obserwacyjnych i epidemiologicznych, w tym projektów interdyscyplinarnych (§ 3 pkt 6).
W 2019 r. A... ogłosiła m.in. konkurs na działalność badawczo - rozwojową w zakresie niekomercyjnych badań klinicznych (nr konkursu …). Uczelnia aplikowała w konkursie i jej wniosek został wytypowany do dofinansowania. Kolejno Wnioskodawca podpisał z A... umowę nr … o dofinansowanie projektu niekomercyjnego badania klinicznego (zwaną dalej umową o dofinansowanie). Umowa jest w toku realizacji. Jej koniec szacuje się na 2025 r.
Tytuł projektu to: „...” (zwanego dalej projektem lub projektem ...). Celem projektu ... - realizowanego w jego ramach niekomercyjnego badania z dziedziny kardiologii - jest ocena czy ..... (ang. ....) ..... Od lat podstawą leczenia ostrych zespołów wieńcowych jest podwójna terapia przeciwpłytkowa składająca się z tikagreloru i aspiryny. Leki te znacznie zmniejszają ryzyko występowania niedokrwiennych zdarzeń sercowo-naczyniowych oraz zgonu. Pomimo licznych zalet takiego leczenia, związane jest ono z występowaniem powikłań krwotocznych. Krwawienia to działania niepożądane, które dość często mogą wymagać pomocy lekarskiej lub prowadzą do konieczności przerwania lub modyfikacji leczenia. Przedwczesne przerwanie leczenia przeciwpłytkowego może zaś prowadzić do zakrzepicy w stencie, która jest powikłaniem zagrażającym życiu. Przedmiotem projektu jest weryfikacja nowych schematów dawkowania zarejestrowanych i dopuszczonych do obrotu produktów leczniczych opierających się na redukcji dawki tikagreloru i/lub odstawieniu aspiryny po uzyskaniu stabilizacji klinicznej u pacjentów po ostrych zespołach wieńcowych. Opisana powyżej deeskalacja leczenia przeciwpłytkowego po wystąpieniu ostrego zespołu wieńcowego ma na celu redukcję ilości zdarzeń niepożądanych przy jednoczesnym zachowaniu skuteczności leczenia.
Definicja zarówno badania klinicznego jak i niekomercyjnego badania klinicznego uregulowana jest w umowie zawartej z A.... Badanie kliniczne to każde badanie prowadzone z udziałem ludzi w celu odkrycia lub potwierdzenia klinicznych, farmakologicznych, w tym farmakodynamicznych skutków działania jednego lub większej liczby badanych produktów leczniczych, lub w celu zidentyfikowania działań niepożądanych jednego lub większej liczby badanych produktów leczniczych, lub śledzenia wchłaniania, dystrybucji, metabolizmu i wydalania jednego lub większej liczby badanych produktów leczniczych, mając na względzie ich bezpieczeństwo i skuteczność. Z kolei, niekomercyjne badanie kliniczne to badanie kliniczne, w którym właścicielem danych uzyskanych w trakcie badania klinicznego jest sponsor, będący uczelnią lub federacją podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki w rozumieniu ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce lub innym podmiotem posiadającym uprawnienia do nadawania co najmniej stopnia naukowego doktora zgodnie z przepisami tej ustawy, podmiotem leczniczym, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, badaczem, organizacją pacjentów, organizacją badaczy lub inną osobą fizyczną lub prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której celem działalności nie jest osiąganie zysku w zakresie prowadzenia i organizacji badań klinicznych bądź wytwarzania lub obrotu produktami leczniczymi. Dane uzyskane w trakcie badania klinicznego niekomercyjnego nie mogą być wykorzystane w celu uzyskania pozwolenia na dopuszczenie do obrotu produktu leczniczego, dokonania zmian w istniejącym pozwoleniu lub w celach marketingowych.
Zatem niekomercyjne badanie kliniczne można scharakteryzować następująco:
‒celem niekomercyjnego badania klinicznego jest poszerzanie wiedzy i rozwój praktyki klinicznej,
‒nie służy ono osiąganiu zysku w zakresie prowadzenia i organizacji badań klinicznych oraz wytwarzania i obrotu produktami leczniczymi,
‒koncentruje się głównie na analizie skuteczności leków będących już na rynku, w innym dawkowaniu lub w innym wskazaniu niż zarejestrowane.
Dzięki tego typu badaniom opracowuje się nowe metody terapeutyczne w przypadku skomplikowanych problemów zdrowotnych.
W ramach ww. niekomercyjnego badania klinicznego właścicielem danych uzyskanych w trakcie badania jest/będzie Wnioskodawca.
W umowie zawartej z A... wskazane są zasady realizacji przez Wnioskodawcę projektu oraz zasady udzielenia przez Agencję dofinansowania. Ujęto prawa i obowiązki obu stron. Wnioskodawca zobowiązuje się w szczególności:
‒zapewnić, aby niekomercyjne badanie kliniczne było przeprowadzone zgodnie z przepisami prawa powszechnie obowiązującego, zasadami dobrej praktyki klinicznej oraz międzynarodowymi i krajowymi standardami bioetycznymi i kodeksami etyki zawodowej,
‒przedkładać do A... określone w umowie dokumenty (raporty) umożliwiające monitorowanie, sprawozdawczość oraz weryfikację poprawnej realizacji umowy,
‒udzielać Agencji oraz podmiotom upoważnionym przez Agencję wszelkich żądanych informacji lub dokumentów dotyczących realizacji projektu i wydatkowania dofinansowania.
Raporty, o których mowa powyżej składają się z części merytorycznej projektu - opisującej jego postęp rzeczowy, a także z części finansowej projektu - obejmującej wykaz wydatków poniesionych w wyniku jego realizacji. Składane są także raporty statystyczne. Są to raporty składane cyklicznie zgodnie z określonym harmonogramem sprawozdawczym. Agencja sprawuje nadzór i kontrolę nad realizacją projektu, w szczególności obejmującą ocenę ww. raportów oraz kontrolę bezpośrednią. Definicja raportu ujęta jest w par. 1 umowy o dofinansowanie. Jest to dokument składany przez Wnioskodawcę celem rozliczenia przez niego wydatków w ramach projektu, zgodnie z harmonogramem płatności.
Obowiązek raportowania przebiegu realizacji postępu prac nad projektem do Agencji jako instytucji dofinansowującej wynika z konieczności ścisłego przestrzegania norm dotyczących wydatkowania środków pochodzących z funduszy publicznych. A... jako Agencja …, podlegająca nadzorowi …., otrzymująca dofinansowanie z budżetu państwa, jest zobligowana również wobec organów ją nadzorujących raportować rozdysponowanie środków publicznych. Zgodnie z obowiązującą doktryną polityki finansowej państwa, wydatkowanie środków publicznych podlega ostrym normom kontrolnym, od których to żaden beneficjent środków publicznych nie może zostać wyłączony. Umowa zawarta z Agencją przez Wnioskodawcę na dofinansowanie projektu nie odbiega w tym zakresie od innych tego typu podobnych umów. Celem ww. raportów i uprawnień kontrolnych ujętych w umowie o dofinansowanie jest nadzór nad przebiegiem i sposobem wydatkowania środków publicznych (czy są one wydatkowane zgodnie z wnioskiem konkursowym i umową o dofinansowanie). A... monitoruje w ten sposób celowość oraz rzetelność wydatkowania środków publicznych.
W części umowy określonej jako „monitorowanie i sprawozdawczość” (par. 5 umowy o dofinansowanie) wskazano także, że Wnioskodawca zobowiązany jest do szerokiego rozpowszechnienia uzyskanych w efekcie przeprowadzenia projektu wyników badań. Wnioskodawca jest zobowiązany do opublikowania na swojej stronie internetowej wyników badań, które zostały ujęte w …, w sposób zapewniający powszechny i bezpłatny dostęp do tych wyników, w terminie nie dłuższym niż 24 miesiące od zakończenia realizacji części klinicznej projektu.
Jak wskazuje umowa zawarta z A... (par. 11 umowy o dofinansowanie) Wnioskodawca otrzymuje dofinansowanie w formie zaliczek. Pierwsza transza dofinansowania wypłacana jest na rachunek Wnioskodawcy w terminie do 30 dni od dnia zawarcia umowy z A.... Warunkiem otrzymania kolejnej transzy jest wykazanie poniesienia wydatków stanowiących co najmniej 60% wszystkich przekazanych wcześniej zaliczek. Wnioskodawca zobowiązany jest do posiadania dokumentów potwierdzających wydatki poniesione na rzecz realizacji projektu. Dokumenty powinny być sporządzone i przechowywane zgodnie z przepisami prawa. Wnioskodawca zobowiązany jest do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej środków finansowych w układzie rodzajowym z podziałem analitycznym kosztów, umożliwiającej identyfikację środków finansowych wydatkowanych na realizację projektu. Agencja ma prawo do przeprowadzenia kontroli ww. dokumentacji.
W par. 12 umowy o dofinansowanie podano, że wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu kwalifikują się do objęcia dofinansowaniem w przypadku łącznego spełniania następujących warunków:
a)są niezbędne do zrealizowania celów projektu;
b)są zgodne z wnioskiem o dofinansowanie;
c)są zaksięgowane i udokumentowane zgodnie z przepisami o rachunkowości oraz polityką rachunkowości stosowaną u Lidera konsorcjum i Konsorcjantów i umową;
d)zostały poniesione w okresie realizacji projektu;
e)zostały faktycznie poniesione w znaczeniu kasowym zgodnie z zasadami racjonalnej gospodarki finansowej, w szczególności najkorzystniejszej relacji nakładów do rezultatów.
Niewykorzystana przez Wnioskodawcę część dofinansowania, po zakończeniu realizacji projektu, podlega zwrotowi na rachunek bankowy Agencji. W umowie z A... wskazano również, że w określonych przypadkach środki dofinansowania muszą zostać zwrócone do A....
Jak już wskazano, zgodnie z par. 1 pkt umowy o dofinansowanie, niekomercyjne badanie kliniczne to badanie, w którym właścicielem danych uzyskanych w trakcie badania jest sponsor (tutaj Wnioskodawca). Zakres praw własności intelektualnej w projekcie reguluje par. 16 umowy o dofinansowanie. W par. 16 umowy z A... Wnioskodawca oświadczył, że:
a)nabywać będzie wszelkie niezbędne prawa własności intelektualnej w związku z realizowanym projektem, w tym w szczególności majątkowe prawa autorskie, prawa pokrewne i prawa zależne do utworów stworzonych lub użytych w ramach projektu, prawa do stworzonych lub użytych w ramach Projektu baz danych (także nieposiadających cech utworu), a także prawa do wynalazków, wzorów użytkowych i wzorów przemysłowych (o ile takie wytwory powstaną), w tym także prawo do złożenia wniosku (patentowego, o udzielenie prawa ochronnego, o udzielenie prawa z rejestracji) na wynalazek, wzór przemysłowy lub odpowiednio na wzór użytkowy - będące wynikiem prac przeprowadzonych przez Wnioskodawcę w ramach projektu (w umowie zwanymi: „Prawa Własności Intelektualnej” lub „PWI”);
b)wszelkie PWI stworzone lub użyte na potrzeby projektu nie będą naruszały praw podmiotów trzecich, zaś Agencja będzie uprawniona do wglądu we wszelkie dokumenty Wnioskodawcę dotyczące korzystania z PWI, jeżeli takowe zostały sporządzone;
c)Wnioskodawca terminowo uiści swoim pracownikom i kontrahentom wszelkie wynagrodzenia wynikające z umów dotyczących nabycia PWI, o ile takie odrębne umowy będą przez Wnioskodawcę zawierane;
d)PWI będą nabywane przez Wnioskodawcę w najszerszym możliwym zakresie, a ograniczenia w tym zakresie są dozwolone, o ile wynikają z treści załącznika nr 3 do Umowy;
e)wykorzystanie przez Wnioskodawcę na potrzeby projektu istniejących wyrobów medycznych i produktów leczniczych (oraz związanych z nimi informacji i materiałów), do których prawa należą do osób trzecich, nie naruszy praw osób trzecich;
f)ujawnienie Agencji wyników prac wykonanych w ramach projektu (oraz dalsze udostępnianie tych wyników przez Agencję lub Wnioskodawcę) nie będzie naruszać tajemnicy przedsiębiorstwa jakichkolwiek podmiotów, a także innej tajemnicy prawnie chronionej.
Jak podaje par. 16 ust. 2 umowy o dofinansowanie, Wnioskodawca nie udzieli żadnemu podmiotowi licencji w zakresie stworzonego w ramach projektu PWI bez pisemnej zgody Agencji, chyba że informacja o konieczności udzielenia takiej licencji została zastrzeżona w załączniku nr 3 do Umowy (w przypadku Wnioskodawcy takie zastrzeżenie nie ma miejsca).
W par. 16 ust. 3 umowy o dofinansowanie wskazano, że strony jednocześnie uzgadniają, że wykorzystanie przez Wnioskodawcę PWI w celach komercyjnych (tj. udostępnienia PWI podmiotom trzecim za wynagrodzeniem lub jakiegokolwiek udostępnienia PWI innym podmiotom na potrzeby wytwarzania przez podmioty trzecie produktów lub świadczenia usług) lub przeniesienie przez Wnioskodawcę PWI na podmiot trzeci wymaga zawarcia z Agencją odrębnej umowy określającej zasady wykorzystywania PWI w celach komercyjnych oraz podział zysków z takiego wykorzystania.
Jednocześnie w myśl par. 16 ust. 4 umowy o dofinansowanie, Agencji przysługuje prawo do wykupu praw Wnioskodawcy do PWI powstałego w ramach realizacji projektu po cenach rynkowych. Prawo wykupu może zostać wykonane w terminie 5 lat od dnia zakończenia realizacji projektu. Wykup następuje na podstawie odrębnej umowy.
W przypadku, gdy Wnioskodawca dokona sprzedaży licencji bez zgody A..., nie dokona podziału zysku lub uniemożliwi skorzystanie przez Agencję z uprawnień wynikających z wykupu PWI, Agencja będzie uprawniona do naliczenia kary umownej w wysokości 100% otrzymanego dofinansowania (par. 16 ust. 5 umowy o dofinansowanie). Kary mogą być miarkowane. Agencja może także odstąpić od kary (par. 16 ust. 8 umowy o dofinansowanie).
Otrzymane od A... dofinansowanie to środki pieniężne przeznaczone na sfinansowanie kosztów projektu, tj. towarów oraz usług jakie nabędzie Wnioskodawca, aby zrealizować niekomercyjne badanie kliniczne ... (tzw. dotacja kosztowa, na opłacenie wydatków). Na podstawie przedstawionych warunków umowy zawartej z A... Wnioskodawca nie zobowiązał się do wykonania żadnego świadczenia (żadnej dostawy towarów czy świadczenia usługi) ani na rzecz Agencji ani na rzecz innych podmiotów. Umowa o dofinansowanie na taki obowiązek nie wskazuje. Wszystkie czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w projekcie mają bądź charakter naukowy/badawczy bądź czysto techniczny, finansowy, informacyjny i w istocie służą do rozliczenia otrzymanego dofinansowania od A.... Gdyby nie otrzymane dofinansowanie z A... (czyli agencji rządowej redystrybującej środki de facto budżetu państwa na realizację badań naukowych i prac rozwojowych w systemie ochrony zdrowia, w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu) Wnioskodawca nie posiadałby zdolności finansowych do realizacji tak skomplikowanego (i kosztownego) niekomercyjnego badania klinicznego. Dofinansowanie, określone umową o dofinansowanie, przeznaczone jest na pokrycie ściśle określonych kosztów kwalifikowanych (wskazanych w umowie z A... i dotyczących opisanego projektu) i nie może być dowolnie zadysponowane. Wszelkie niewłaściwe zadysponowanie środków z dofinansowania (stanowiących środki publiczne) jest zagrożone obowiązkiem ich zwrotu wraz z odsetkami obliczanymi jak dla zaległości podatkowych. Wnioskodawca obowiązany jest do zwrotu niewykorzystanych środków, jak również odsetek zgromadzonych na rachunku, na który dofinansowanie jest przekazywane. Tzw. koszty niekwalifikowalne projektu Wnioskodawca musi pokryć z własnych środków. Otrzymane środki finansowe (w postaci dofinansowania) nie stanowią/nie będą stanowiły dopłaty do ceny konkretnych towarów bądź konkretnych usług.
Z tytułu udziału w projekcie - poza dofinansowaniem objętym stanem faktycznym wniosku - Wnioskodawca nie otrzymuje jakiegokolwiek innego wynagrodzenia. Realizacja projektu jest uzależniona od otrzymania dofinansowania. Gdyby nie zawarta umowa z A... - Wnioskodawca nie miałby możliwości prowadzenia takich badań. Ewentualnie decyzja o samodzielnym finansowaniu badań znacznie uszczupliłaby budżet Wnioskodawcy. Wnioskodawca jako podmiot sektora finansów publicznych nie dysponuje takimi środkami finansowymi, które umożliwiałby mu prowadzenie takiej działalności bez uszczerbku dla podstawowej działalności w zakresie np. kształcenia. Nie jest także wykluczone, że Wnioskodawca starałby się zdobyć środki na sfinansowanie projektu (dofinansowanie) z innych źródeł. Wnioskodawca śledziłby wnioski konkursowe różnych agend rządowych (np. Narodowego Centrum Badań i Rozwoju) i startował w konkursach.
Co jednocześnie jest istotne w przypadku opisanego powyżej projektu .... Wskazany powyżej par. 16 umowy o dofinansowanie stanowi pewnego rodzaju ogólny hipotetyczny zapis jaki jest ujęty w wielu umowach zawieranych przez A... przy finansowaniu projektów dotyczących niekomercyjnych badań klinicznych. Wyniki badań w programie objętym umową o dofinansowanie mają ogromne znaczenie praktyczne, ponieważ zmiana schematu dawkowania (inne dawki niż dotychczas zalecane, inny czas stosowania leków oraz inne zestawienia tych leków) mogą doprowadzić do zwiększenia skuteczności i bezpieczeństwa terapii. Wyniki badań (zarówno, gdy teza badawcza objęta projektem zostanie potwierdzona jak też nie uda jej się potwierdzić), zgodnie z zapisami par. 5 ust. 10 umowy o dofinansowanie, będą ogólnie dostępne poprzez ich publikację w czasopismach naukowych z otwartym dostępem. Celem badań o takim charakterze jest zmiana krajowych i/lub międzynarodowych zaleceń terapeutycznych u pacjentów z ostrymi zespołami wieńcowymi, w tym zawałem serca (oczywiście, jeżeli teza badawcza zostanie potwierdzona w toku realizacji projektu).
Same wyniki badań realizowanego projektu nie będą stanowiły utworu, który podlega ochronie prawnej. Takiej ochronie mogą ewentualnie podlegać publikacje przedstawiające te wyniki, opracowania, lub dokumentacja tworzona w ramach realizacji badania (jeżeli zostaną uznane za utwór). Hipotetycznie istnieje zatem możliwość zbycia utworów bądź innych form ich komercjalizacji. Wnioskodawca nie zamierza jednakże korzystać z opcji przewidzianej w par. 16 ust. 3 umowy o dofinansowanie, która przewiduje możliwość wykorzystania PWI w celach komercyjnych (tj. udostępnienia PWI podmiotom trzecim za wynagrodzeniem lub jakiegokolwiek udostępnienia PWI innym podmiotom na potrzeby wytwarzania przez podmioty trzecie produktów lub świadczenia usług lub przeniesienie przez Wnioskodawcę PWI na podmiot trzeci). Uczelnia zarówno na moment składania wniosku o dofinansowanie jak i obecnie nie zamiaru realizowania tego typu czynności. Jak wskazano w pierwszej części stanu faktycznego wniosku, przedmiotem badania jest niekomercyjne badanie kliniczne. Czyli jego wyników obiektywnie nie można (z mocy prawa) wykorzystać w celu uzyskania pozwolenia na dopuszczenie do obrotu produktu leczniczego, dokonania zmian w istniejącym pozwoleniu lub w celach marketingowych. Dodatkowo, wyniki badania muszą być obligatoryjnie opublikowane w czasopismach naukowych z otwartym dostępem (czyli bezpłatnie dla odbiorców). Wiedza zdobyta w wyniku niekomercyjnego badania klinicznego ... będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę w dalszej działalności własnej badawczej (nieodpłatnej). Pracownicy Wnioskodawcy wyposażeni w nowe doświadczenia i nową wiedzę będą mogli opracowywać dalsze metody z dziedziny leczenia chorób i medycyny. Danych, których właścicielem będzie Wnioskodawca, nie ma zamiaru (Wnioskodawca) wykorzystywać w działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Celem Wnioskodawcy nie jest także odpłatne zbywanie opracowań związanych z projektem, które mogą zostać uznane za utwór (tj. publikacji przedstawiających wyniki badań, opracowań, baz danych czy dokumentacji tworzonej w ramach realizacji badania.
Jak wskazano wyżej, w par. 16 ust. 4 umowy o dofinansowanie przewidziano prawo A... do wykupu praw Wnioskodawcy do PWI powstałego w ramach realizacji projektu po cenach rynkowych. Prawo wykupu może zostać wykonane w terminie 5 lat od dnia zakończenia realizacji Projektu. W miejscu tym należy podkreślić, że Wnioskodawca nie ma żadnego wpływu na decyzję A... o wykupie w przyszłości ewentualnych praw. Jest to standardowy zapis jaki jest ujmowany w wielu umowach regulujących dofinansowania do badań przez A.... Jest to niezależna decyzja tego podmiotu. Jednocześnie nie jest pewne czy faktycznie z takiej opcji A... w przyszłości skorzysta. Efekty realizowanego projektu nie są bowiem na ten moment znane. Badana jest pewna teza badawcza (oczywiście poparta dotychczasową wiedzą naukową). Efektem przeprowadzonego badania (efektem projektu) będzie raport końcowy z badań (dokument wymagany dla wszystkich badań klinicznych stanowiący podsumowanie wyników badania). Dodatkowo szerokorozumianym efektem projektu może być także efekt zdrowotny w całym społeczeństwie (krótko i długookresowy w porównaniu do obecnego standardu leczenia). Jak już podano, efekty projektu muszą być opublikowane i dostępne bezpłatnie. A... może uznać, że takie efekty są wystarczające i wówczas nie zdecyduje się na wykupienie praw do PWI od Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie planuje również podejmować działań, które miałyby zachęcić A... do wykupienia tych praw.
Zarówno dane, których właścicielem będzie Wnioskodawca (pozyskane w wyniku projektu), jak i towary oraz usługi nabyte celem realizacji projektu będą wyłącznie służyły działalności będącej poza zakresem ustawy o VAT oraz działalności zwolnionej od tego podatku.
Pytania
Czy względem nabywanych, w celu realizacji opisanego w stanie faktycznym projektu, towarów oraz usług Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, względem nabywanych - w celu realizacji opisanego w stanie faktycznym projektu - towarów oraz usług Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest (tylko) związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli (a contrario) w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i/lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.
Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej określonej w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. W myśl tego przepisu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W przypadku Wnioskodawcy działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT to głównie odpłatne usługi kształcenia, odpłatne usługi noclegowe, odpłatny wynajem lokali użytkowych, infrastruktury Wnioskodawcy, odpłatne badania wykonywane na zlecenie, odpłatna sprzedaż wydawnictw oraz tzw. komercjalizacja wyników badań (sprzedaż licencji do uzyskanych w toku prac badawczych wyników badań, zbycie praw majątkowych do uzyskanych wyników badań).
Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność podmiotu prawa publicznego, do której realizacji został powołany). W przypadku Wnioskodawcy to przede wszystkim nieodpłatne czynności kształcenia i badania własne naukowe finansowane z subwencji oraz ewentualnie różnego typu dofinansowań celowych.
Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2 h oraz art. 90 ust. 1-3 ustawy o VAT.
Na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”.
Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Z kolei, jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.
Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 86 ust. 22 ustawy o VAT, wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników. Rozporządzenie to określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji” oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia).
W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze (§ 6 dotyczy uczelni publicznych).
Jednocześnie jak podaje art. 90 ust. 1 - ust. 3 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (ust. 1). Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (ust. 2). Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Aby jednakże podatnikowi przysługiwało częściowe prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu ww. regulacji, to nabywane towary i usługi muszą w jakimkolwiek zakresie służyć wykonywaniu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Badanie jakie realizuje Wnioskodawca to niekomercyjne badanie kliniczne, czyli badanie, w którym Wnioskodawca będzie właścicielem danych uzyskanych w trakcie badania. Efekty realizowanego projektu nie są na ten moment znane. Badana jest pewna teza badawcza (oczywiście poparta dotychczasową wiedzą naukową). Efektem przeprowadzonego badania (efektem projektu) będzie raport końcowy z badań (dokument wymagany dla wszystkich badań klinicznych stanowiący podsumowanie wyników badania). Dodatkowo szerokorozumianym efektem projektu może być także efekt zdrowotny w całym społeczeństwie (krótko i długookresowy w porównaniu do obecnego standardu leczenia). Wiedza zdobyta w wyniku niekomercyjnego badania klinicznego ... będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę w dalszej działalności własnej badawczej. Pracownicy Wnioskodawcy wyposażeni w nowe doświadczenia i nową wiedzę będą mogli opracowywać dalsze metody z dziedziny leczenia chorób i medycyny. Same wyniki badań realizowanego projektu nie będą stanowiły utworu, który podlega ochronie prawnej. Takiej ochronie mogą ewentualnie podlegać publikacje przedstawiające te wyniki, opracowania, lub dokumentacja tworzona w ramach realizacji badania (jeżeli zostaną uznane za utwór). Jednakże utworów tych Wnioskodawca nie ma zamiaru wykorzystywać w działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.
Zarówno dane, których właścicielem będzie Wnioskodawca (pozyskane w wyniku projektu), jak i towary oraz usługi nabyte celem realizacji projektu będą zatem wyłącznie służyły działalności będącej poza zakresem ustawy o VAT.
Wprawdzie, opisany w stanie faktycznym sprawy par. 16 umowy o dofinansowanie przewiduje możliwość komercjalizacji (rozumianej jako sprzedaż) przysługujących Wnioskodawcy praw lub opcję ich wykupu przez A.... Niemniej jednak należy zaznaczyć, że sama potencjalna możliwość wykonywania przez podatnika przyszłej sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług nie wiąże się dla niego z automatycznym powstaniem prawa do odliczenia podatku naliczonego. Konieczne jest jeszcze, aby podatnik rzeczywiście miał zamiar wykorzystywać nabyte towary i usługi do celów działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Jak wskazano w stanie faktycznym wniosku, po obiektywnych wewnętrznych analizach, Wnioskodawca uznał, że nie zamierza korzystać z opcji przewidzianej w par. 16 ust. 3 umowy o dofinansowanie, która przewiduje możliwość wykorzystania PWI w celach komercyjnych (tj. udostępnienia PWI podmiotom trzecim za wynagrodzeniem lub jakiegokolwiek udostępnienia PWI innym podmiotom na potrzeby wytwarzania przez podmioty trzecie produktów lub świadczenia usług lub przeniesienie przez Wnioskodawcę PWI na podmiot trzeci). Uczelnia zarówno na moment składania wniosku o dofinansowanie jak i obecnie nie zamiaru realizowania tego typu czynności. Jak wskazano w pierwszej części stanu faktycznego wniosku, przedmiotem badania jest niekomercyjne badanie kliniczne. Czyli jego wyników obiektywnie nie można (z mocy prawa) wykorzystać w celu uzyskania pozwolenia na dopuszczenie do obrotu produktu leczniczego, dokonania zmian w istniejącym pozwoleniu lub w celach marketingowych. Dodatkowo, wyniki badania muszą być obligatoryjnie opublikowane w czasopismach naukowych z otwartym dostępem (czyli bezpłatnie dla odbiorców). Wiedza zdobyta w wyniku niekomercyjnego badania klinicznego ... będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę w dalszej działalności własnej badawczej (nieodpłatnej). Pracownicy Wnioskodawcy wyposażeni w nowe doświadczenia i nową wiedzę będą mogli opracowywać dalsze metody z dziedziny leczenia chorób i medycyny. Danych, których właścicielem będzie Wnioskodawca, nie ma zamiaru (Wnioskodawca) wykorzystywać w działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Celem Wnioskodawcy nie jest także odpłatne zbywanie opracowań związanych z projektem, które mogą zostać uznane za utwór (tj. publikacji przedstawiających wyniki badań, opracowań, baz danych czy dokumentacji tworzonej w ramach realizacji badania).
Do dokonania przyszłej sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług może ewentualnie dojść, jeżeli A... skorzysta z prawa wykupu PWI od Wnioskodawcy (opcja przewidziana w par. 16 ust. 4 umowy o dofinansowanie). Wnioskodawca nie ma jednak żadnego wpływu na decyzję jaką w przyszłości podejmie A.... W szczególności nie planuje też podejmować czynności celem zachęcenia A... do wykupienia tych praw. A zatem, w tym przypadku mamy do czynienia z ewentualną i potencjalną (hipotetyczną) możliwością zaistnienia w nieznanej przyszłości sprzedaży opodatkowanej po stronie Wnioskodawcy. Niemniej jednak nie jest to w żaden sposób zależne od woli Wnioskodawcy. Tego typu potencjalna możliwość zaistnienia sprzedaży opodatkowanej nie daje, zdaniem Wnioskodawcy, prawa do odliczenia podatku naliczonego w momencie nabycia towarów i usług. Brak jest bowiem zamiaru Wnioskodawcy do realizowania czynności podlegających opodatkowaniu. Wnioskodawca godzi się z istnieniem, niezależnej od jego woli, możliwości.
Co warto także dodać. Przepisy ustawy o VAT przewidują możliwość tzw. zmiany przeznaczenia, tj. zmiany przysługującego podatnikowi prawa do odliczenia podatku naliczonego. Uregulowanie takie zawarto w art. 91 ust. 7 ustawy o VAT. W świetle tej regulacji, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio (tj. przepisy o korekcie uprzednio zadeklarowanego podatku naliczonego) w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.
Ewentualne zaistnienie przyszłej sprzedaży opodatkowanej, w wyniku skorzystania przez A... z prawa wykupu od Wnioskodawcy PWI (na co Wnioskodawca nie ma żadnego pływu) należy rozważać w kontekście ww. regulacji - jako zmianę przeznaczenia nabytych pierwotnie towarów i usług. Natomiast na ten moment (po rzetelnych analizach związanych z zamiarem i możliwością sprzedaży wyników badań przez Wnioskodawcę samodzielnie) należy uznać, że Uczelni prawo do odliczenia podatku naliczonego (względem wydatków dokonywanych w projekcie ...) nie przysługuje. Dzieje się tak z uwagi na brak zamiaru Wnioskodawcy wykorzystywania nabytych towarów i usług do celów działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług jak i braku możliwości oszacowania szansy w zakresie możliwości skorzystania z opcji wykupu PWI przez A... (na co Wnioskodawca nie ma żadnego wpływu).
Wyniki badań w programie objętym umową o dofinansowanie mają ogromne znaczenie praktyczne, ponieważ zmiana schematu dawkowania (inne dawki niż dotychczas zalecane, inny czas stosowania leków oraz inne zestawienia tych leków) ma doprowadzić do zwiększenia skuteczności i bezpieczeństwa terapii leczenia. Wyniki badań, zgodnie z zapisami par. 5 ust. 10 umowy o dofinansowanie, będą ogólnie dostępne poprzez ich publikację w czasopismach naukowych z otwartym dostępem. Celem badań o takim charakterze jest zmiana międzynarodowych zaleceń terapeutycznych u pacjentów z ostrymi zespołami wieńcowymi (oczywiście, jeżeli teza badawcza zostanie potwierdzona w toku realizacji projektu). W konsekwencji należy uznać, że celem głównym projektu jest realizacja działań ze sfery pozostającej poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca nie planuje wykorzystywać uzyskanych w ramach projektu praw własności do dokonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nie można co prawda wykluczyć, że w przyszłości tego rodzaju czynności zostaną zrealizowane (jeżeli A... skorzysta z prawa wykupu PWI), niemniej nie jest to działanie planowane przez Wnioskodawcę. Taka sprzedaż powstanie ewentualnie niezależnie od pierwotnego zamiaru Wnioskodawcy - którym jest niewykorzystywanie uzyskanych wyników do celów działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Tym samym, z uwagi na niespełnienie przesłanki wynikającej z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, zdaniem Wnioskodawcy, względem nabywanych w celu realizacji opisanego w stanie faktycznym projektu, towarów oraz usług nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwa Uczelnia przedstawiła we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Na mocy art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie został spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – towary oraz usługi nabyte celem realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Państwa Uczelnia nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu Państwa Uczelni nie przysługuje prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Zatem Państwa Uczelnia nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. „...”, ponieważ towary oraz usługi nabyte celem realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Stanowisko Państwa Uczelni, z uwagi na fakt, iż wywiedli Państwo prawidłowy skutek prawny, uznano za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który przedstawili Państwo i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: sytuacja Państwa Uczelni będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i Państwa Uczelnia zastosuje się do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right