Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 17 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.860.2022.2.KT

Brak prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją inwestycji.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją inwestycji pn. „...”. Uzupełnili go Państwo pismami z 27 grudnia 2022 r. (wpływ 27 grudnia i 29 grudnia 2022 r.), 8 grudnia 2022 r. (wpływ 9 stycznia 2023 r.) oraz 11 stycznia 2023 r. (wpływ 11 stycznia i 12 stycznia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu wniosku)

Powiat jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Od 2017 roku prowadzi skonsolidowane rozliczenia z tytułu podatku VAT, obejmujące czynności prowadzone przez jednostki organizacyjne.

Posiada nadany numer identyfikacji podatkowej w związku z tym składa miesięczne rozliczenia.

Powiat wykonuje zadania nałożone odrębnymi przepisami. Większość realizowanych zadań przez Powiat ... jest realizowana w reżimie publiczno-prawnym.

Powiat rozlicza podatek od towarów i usług wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi (centralizacja rozliczeń VAT) tj. zgodnie z ustawą z dnia 05.09.2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 poz. 1454 z późn. zm.). Jedną z takich jednostek, która jest objęta centralizacją (wraz z którą Powiat rozlicza VAT) jest powiatowy Zarząd Dróg w …, który działa w formie jednostki budżetowej i prowadzi działalność jako jednostka organizacyjna Powiatu.

Przedmiotem działalności ww. jednostki jest wykonywanie obowiązków:

1)Zarządcy Drogi – Zarządu Powiatu ... w zakresie planowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg;

2)Starosty ... w zakresie zadań organu zarządzającego ruchem na drogach powiatowych i gminnych;

3)Starosty ... w zakresie wydawania decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi w odniesieniu do dróg powiatowych i gminnych, w rozumieniu ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych.

Do zadań Zarządu Dróg należy w szczególności:

1.W zakresie planowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg, tj. w zakresie kompetencji zarządcy drogi:

1)opracowywanie projektów planów rozwoju sieci drogowej oraz bieżące informowanie o tych planach organów właściwych do sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

2)opracowywanie projektów planów finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich,

3)pełnienie funkcji inwestora w procesach budowlanym na drogach, o których mowa w § 5 Regulaminu, w tym składanie oświadczeń o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomościami w pasie drogowym na cele budowlane,

4)utrzymanie nawierzchni drogi, chodników, drogowych obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą,

5)realizacja zadań w zakresie inżynierii ruchu,

6)przygotowywanie infrastruktury drogowej dla potrzeb obronnych oraz wykonywanie innych zadań na rzecz obronności kraju,

7)koordynacja robót w pasie drogowym,

8)wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego, i zjazdy z dróg oraz pobieranie opłat i kar pieniężnych,

9)prowadzenie ewidencji dróg, obiektów mostowych, tuneli, przepustów i promów oraz udostępnianie ich na żądanie uprawnionym organom,

10)sporządzanie informacji o drogach publicznych oraz przekazywanie ich Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad,

11)przeprowadzanie okresowych kontroli stanu dróg i drogowych obiektów inżynierskich oraz przepraw promowych, ze szczególnym uwzględnieniem ich wpływu na stan bezpieczeństwa ruchu drogowego,

12)wykonywanie robót interwencyjnych, robót utrzymaniowych i zabezpieczających,

13)przeciwdziałanie niszczeniu dróg przez ich użytkowników,

14)przeciwdziałanie niekorzystnym przeobrażeniom środowiska mogącym powstać lub powstającym w następstwie budowy lub utrzymania dróg,

15)wprowadzanie ograniczeń lub zamykanie dróg i drogowych obiektów inżynierskich dla ruchu oraz wyznaczanie objazdów drogami różnej kategorii, gdy występuje bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa osób lub mienia,

16)dokonywanie okresowych pomiarów ruchu drogowego,

17)utrzymywanie zieleni przydrożnej, w tym sadzenie i usuwanie drzew oraz krzewów,

18)nabywanie nieruchomości pod pasy drogowe dróg powiatowych i gospodarowanie nimi w ramach posiadanego prawa do tych nieruchomości,

19)nabywanie nieruchomości innych niż wymienione w pkt 18 na potrzeby zarządzania drogami i gospodarowanie nimi w ramach posiadanego do nich prawa, w tym pełnienie funkcji inwestora w procesach budowlanym dotyczących tych nieruchomości tj. m.in. składanie oświadczeń o posiadanym prawie do dysponowania tymi nieruchomościami na cele budowlane,

20)udział w procedurze zaliczania dróg do odpowiedniej kategorii i ustalania przebiegu dróg,

21)prowadzenie ewidencji dróg, obiektów mostowych, tuneli, przepustów i promów,

22)udział w procedurze ustalania stref płatnego parkowania i pobieranie opłat za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach powiatowych w tych strefach,

23)udział w procedurze udzielania zezwoleń na przejazd pojazdu nienormatywnego po drogach powiatowych,

24)udział w procedurze wprowadzania opłat za przejazdy przez obiekty mostowe i tunele zlokalizowane w ciągach dróg powiatowych oraz przeprawy promowe na drogach powiatowych i pobieranie opłat z tego tytułu,

25)wykonywanie prawa do:

a)wstępu na grunty przyległe do pasa drogowego, jeżeli jest to niezbędne do wykonywania czynności związanych z utrzymaniem i ochroną dróg powiatowych,

b)urządzania czasowego przejazdu przez grunty przyległe do pasa drogowego w razie przerwy w komunikacji na drodze powiatowej,

c)ustawiania na gruntach przyległych do pasa drogowego drogi powiatowej zasłon przeciwśnieżnych i załatwianie roszczeń odszkodowawczych za szkody jakie ponieśli właściciele lub użytkownicy gruntów w związku z wykonywaniem ww. prawa,

26)oddawanie gruntów w pasie drogowym w najem, dzierżawę albo ich użyczanie, w drodze umowy, na cele związane z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego, a także na cele związane z potrzebami obsługi użytkowników ruchu, jak również pobieranie z tytułu najmu lub dzierżawy opłat w wysokości ustalonej w umowie,

27)występowanie z wnioskiem o dokonanie podziału lub scalenia i podziału nieruchomości, zgodnie z przepisami o gospodarce nieruchomościami lub przepisami o scalaniu gruntów, w przypadku nabywania gruntów przeznaczonych pod pas drogowy,

28)sprawowanie nieodpłatnego trwałego zarządu gruntami w pasie drogowym,

29)budowa, przebudowa, remont, utrzymanie i ochrona skrzyżowań dróg powiatowych z drogami niższej kategorii, wraz z drogowymi obiektami inżynierskimi w pasie drogowym oraz urządzeniami bezpieczeństwa i organizacji ruchu, związanymi z funkcjonowaniem tych skrzyżowań,

30)budowa, przebudowa, remont, utrzymanie i ochrona budowli brzegowych przepraw promowych zlokalizowanych w ciągu drogi powiatowej wraz z urządzeniami i instalacjami oraz jednostkami przeprawowymi (promami),

31)uzgadnianie warunków wykonania robót na terenie torowiska tramwajowego umieszczonego w pasie drogowym,

32)budowa lub przebudowa zjazdu z drogi powiatowej w przypadku budowy lub przebudowy tej drogi, jeżeli powoduje to zmianę dostępności drogi,

33)zezwalanie lub odmawianie wydania zezwolenia na lokalizację lub przebudowę zjazdu z drogi oraz uzgadnianie projektu budowlanego zjazdu,

33a)wymierzanie kary pieniężnej za wybudowanie lub przebudowę zjazdu bez zezwolenia zarządcy drogi, o powierzchni większej niż określona w zatwierdzonym projekcie budowlanym zjazdu, lub za użytkowanie zjazdu po terminie określonym w zezwoleniu zarządcy drogi,

34)przywracanie poprzedniego stanu lub dokonywanie zmian innej drogi transportu lądowego – z wyjątkiem skrzyżowania z linią kolejową w poziomie szyn – wodnego, korytarza powietrznego w strefie lotniska lub urządzenia typu liniowego (w szczególności linii energetycznej lub telekomunikacyjnej, rurociągu, taśmociągu), w przypadku gdy budowa lub przebudowa drogi w miejscu jej przecięcia się z tymi obiektami lub urządzeniami powoduje naruszenie tych obiektów lub urządzeń albo konieczność zmian dotychczasowego ich stanu,

35)uzgadnianie zmiany zagospodarowania terenu przyległego do pasa drogowego, w szczególności polegającej na budowie obiektu budowlanego lub wykonaniu innych robót budowlanych, a także zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części, w zakresie możliwości włączenia do drogi ruchu drogowego spowodowanego tą zmianą,

36)wyrażanie zgody na zbycie nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa, położonych w pasie terenu przeznaczonym w planach zagospodarowania przestrzennego, pod przyszłą budowę dróg powiatowych,

37)orzekanie w drodze decyzji administracyjnej o przywróceniu pasa drogowego do stanu poprzedniego w przypadku zajęcia go bez zezwolenia zarządcy drogi lub niezgodnie z warunkami podanymi w tym zezwoleniu,

38)wyrażanie zgody lub odmowa wyrażenia zgody na przebudowę lub remont istniejących w pasie drogowym obiektów budowlanych i urządzeń niezwiązanych z gospodarką drogową lub obsługą ruchu, które nie powodują zagrożenia i utrudnień ruchu drogowego i nie zakłócają wykonywania zadań zarządu drogi oraz uzgadnianie projektu budowlanego tych obiektów lub urządzeń,

39)wydawanie zezwolenia, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, na lokalizowanie w pasie drogowym obiektów budowlanych lub urządzeń niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego,

40)lokalizowanie w pasie drogowym kanałów technologicznych, służących umieszczeniu podziemnych urządzeń infrastruktury technicznej niezwiązanej z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego, w szczególności linii telekomunikacyjnych, ich udostępnianie zainteresowanym podmiotom, pobieranie z tego tytułu opłat oraz powierzanie wykonywania zadań związanych z zarządzaniem tymi kanałami innym podmiotom,

41)zezwalanie lub odmowa wydania zezwolenia na zajęcie pasa drogowego na następujące cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg:

a)prowadzenie robót w pasie drogowym,

b)umieszczanie w pasie drogowym urządzeń infrastruktury technicznej niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego,

c)umieszczanie w pasie drogowym obiektów budowlanych niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego oraz reklam,

d)zajęcie pasa drogowego na prawach wyłączności w celach innych niż wymienione w lit. a – c,

42)ustalanie i pobieranie opłat za zajęcie pasa drogowego, a także wymierzanie i pobieranie kar pieniężnych za zajęcie pasa drogowego:

a)bez zezwolenia zarządcy drogi,

b)z przekroczeniem terminu zajęcia określonego w zezwoleniu zarządcy drogi,

c)o powierzchni większej niż określona w zezwoleniu zarządcy drogi,

42a)określanie warunków zajęcia pasa drogowego oraz warunków jego przywrócenia do stanu poprzedniego a także ustalanie wysokości opłaty za zajęcie pasa drogowego, w razie konieczności usunięcia awarii urządzeń niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego, a znajdujących się w pasie drogowym,

42b)wymierzanie i pobieranie kar pieniężnych za wejście w pas drogowy, o którym mowa w pkt 42a, bez zawiadomienia zarządcy drogi, przekroczenie ustalonego terminu i/lub powierzchni zajęcia pasa drogowego,

42c)uzgadnianie projektów budowlanych obiektów budowlanych lub urządzeń niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego lokalizowanych w pasie drogowym za zezwoleniem zarządcy drogi,

43)określanie warunków oraz wydawanie zgody lub odmowy na umieszczanie nadziemnych urządzeń liniowych wzdłuż pasów drogowych,

44)określanie warunków oraz wydawanie zgody lub odmowy na usytuowanie obiektów budowlanych przy drogach,

45)udział w procedurze zawierania umów i porozumień z innymi podmiotami dotyczących zadań wykonywanych przez Zarząd Dróg,

46)podejmowanie wszelkich czynności, a w szczególności kompletowanie wymaganej dokumentacji i składanie oświadczeń woli w celu nabycia w drodze administracyjnej i cywilnoprawnej własności pasa drogowego,

47)wykonywanie uprawnień, obowiązków i zadań zarządcy drogi wynikających z ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych.

2.W zakresie kompetencji organu zarządzającego ruchem na drogach powiatowych i gminnych:

                   1)rozpatrywanie projektów organizacji ruchu oraz wniosków dotyczących zmian organizacji ruchu,

                   2)opracowywanie lub zlecanie do opracowania projektów organizacji ruchu uwzględniające wnioski wynikające z przeprowadzonych analiz organizacji i bezpieczeństwa ruchu,

                   3)przedstawianie projektów organizacji ruchu do zatwierdzenia,

                   4)zatwierdzanie organizacji ruchu na podstawie złożonych projektów,

                   5)przekazywanie zatwierdzonych organizacji ruchu do realizacji,

                   6)przechowywanie projektów organizacji ruchu i prowadzenie ich ewidencji,

                   7)opiniowanie geometrii drogi w projektach budowlanych,

                   8)prowadzenie kontroli prawidłowości zastosowania i funkcjonowania znaków drogowych sygnalizacji świetlnej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ich zgodności z zatwierdzoną organizacją ruchu,

                   9)współpraca w zakresie organizacji ruchu i jego bezpieczeństwa z innymi organami zarządzającymi ruchem, zarządami dróg i kolei, Policją oraz innymi jednostkami,

                 10)wydawanie zezwoleń na wykorzystanie dróg w sposób szczególny,

                 11)wydawanie zezwoleń na przejazd pojazdu nienormatywnego i pobieranie opłat z tego tytułu.

3.Wydawanie decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi w odniesieniu do dróg powiatowych i gminnych, w rozumieniu ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych.

W związku z ubieganiem się przez Powiat ... o dofinansowanie z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, na realizację operacji …, Gmina informuje że podmiot który reprezentuje jest podatnikiem podatku VAT oraz figuruje w ewidencji podatników podatku VAT i realizując powyższą operację nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu VAT z powodu że nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, ponieważ zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towaru i usług, odliczanie podatku naliczonego nie jest możliwe.

Ponadto, towary i usługi nabyte w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji przeznaczone są do korzystania (droga powiatowa) publicznego, i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W ramach tych zadań będzie dokonywała zadania w odniesieniu do wydatku dotyczącego ww. inwestycji związanej z budową „...”.

Zakres robót polega na wykonaniu: jezdni na całej szerokości, chodnika, oświetlenia, kanalizacji deszczowej, korytka, ścieki, kanału technologicznego, przebudowy sieci teletechnicznej.

Jednostka nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z tym że ww. zadanie wykonywane jest wyłącznie w reżimie prawnym.

Pytanie

W opisanym stanie faktycznym Powiatowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub części?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Powiatu w odniesieniu do wydatków przedmiotowej inwestycji nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W celu dokonania oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia należy rozstrzygnąć czy towary i usługi dokonywane przy realizacji powyższej inwestycji zostały nabyte przed podatnika tego podatku, pozostają one w związku z wykonaniem przez niego czynności opodatkowanych a także czy w przedmiotowej sytuacji nie występują przesłanki negatywnie uregulowane w art. 88 ustawy o podatku VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku VAT cyt. „Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności” oraz ust. 2 cyt. „Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych”.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyżej powołanych przepisów prawa z uwagi na fakt, że przedmiotowa inwestycja nie będzie służyła Powiatowi do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych oraz służy realizacji zadań własnych Powiatu, w konsekwencji w opinii Powiat nie będzie on uprawniony do odliczenia podatku naliczonego zawartego na fakturach dokumentujących realizację przedmiotową inwestycję. Reasumując zdaniem Powiatu nie będzie on uprawniony do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących realizację inwestycji drogowej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931, ze zm.) – zwanej dalej „ustawą o VAT”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Art. 87 ust. 1 ustawy o VAT stanowi:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-ust. 6 ustawy o VAT.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy o VAT:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy o VAT:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 528, ze zm.):

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Katalog zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, które wykonuje powiat został określony w art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – towary i usługi nabywane w ramach realizacji inwestycji nie będą wykorzystywane przez Państwa do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. inwestycji. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Reasumując, nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją inwestycji pn. „...”, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – towary i usługi nabywane w ramach realizacji inwestycji nie będą wykorzystywane przez Państwa do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Stosownie do art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329, ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00