Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 17 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.631.2022.2.RMA

Brak prawa do odliczenia w związku z realizowanym projektem dotyczącym budowy sieci wodno-kanalizacyjnej.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 października 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia w związku z realizacją inwestycji. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 11 stycznia 2023 r. (wpływ 13 stycznia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego (przedstawiony w uzupełnieniu wniosku)

Gmina Miasta (…) złożyła wniosek o dofinansowanie inwestycji „(…)” w ramach programu Polski Ład. Inwestycja obejmuje budowę sieci kanalizacji sanitarnej, wodociągowej i kanalizacji deszczowej w (…). W wyniku realizacji inwestycji wybudowana zostanie kanalizacja sanitarna (ok. 757 m), sieć wodociągowa (ok. 905 m) oraz kanalizacja deszczowa (ok. 1280 m).

Inwestycja obejmuje wykonanie sieci kanalizacji sanitarnej, wodociągowej oraz kanalizacji deszczowej. Podobnie jak sieć kanalizacji wodociągowej, również sieć kanalizacji sanitarnej oraz kanalizacja deszczowa będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zostaną one nieodpłatnie przekazane na rzecz (…) Sp. z o.o., w którym Gmina posiada 100% udziałów. Zatem to spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie udostępniać zarówno sieć kanalizacji wodociągowej, jak i sieć kanalizacji sanitarnej oraz kanalizację deszczową. Z tego tytułu spółka będzie osiągać przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Wydatki poniesione na budowę sieci kanalizacji sanitarnej, kanalizacji wodociągowej oraz kanalizacji deszczowej w ramach prowadzonej inwestycji będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę Miasta (…) i to Gmina będzie ponosić koszty budowy inwestycji. Po zakończeniu inwestycji wszystkie sieci, tj. sieć kanalizacji wodociągowej, kanalizacji sanitarnej oraz kanalizacja deszczowa zostaną nieodpłatnie przekazane na rzecz (…) Sp. z o.o., które w ramach zadań zleconych przez Gminę będzie sieci udostępniać oraz osiągać z tego tytułu przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Pytanie (sformułowane w odpowiedzi na wezwanie)

Czy Gmina Miasta (…) ma prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania polegającego na wybudowaniu sieci kanalizacji sanitarnej, wodociągowej oraz kanalizacji deszczowej?

Państwa stanowisko w sprawie

Wybudowane sieci kanalizacji wodociągowej, kanalizacji sanitarnej oraz kanalizacji deszczowej mają na celu zaspokojenie zbiorowych potrzeb lokalnych mieszkańców, co należy do podstawowych zadań własnych gmin, o czym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 713 ze zm.). Infrastruktura służyć będzie mieszkańcom, jednakże Gmina nie będzie bezpośrednio pobierała opłat.

Sieć wodociągowa, sieć kanalizacji sanitarnej oraz kanalizacji deszczowej zostanie nieodpłatnie przekazana Spółce, w której Gmina posiada 100% udziałów. Zatem to spółka będzie osiągała przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług realizując zadanie powierzone jej przez Gminę.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami, dla realizacji których zostały one powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych - wówczas podmiot zostanie uznany za podatnika.

Wobec powyższego, za podatnika podatku VAT uznaje się tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, o czym mowa w art. 15 ust. 2 ustawy.

Z powyżej przedstawionych argumentów wynika, iż Gmina nie ma prawa do obniżania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ czynność związana z nieodpłatnym przekazaniem Spółce sieci kanalizacji sanitarnej, wodociągowej oraz deszczowej nie stanowi dla Gminy czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, brak jest powiązania dla zakupów towarów i usług związanych z przedmiotową inwestycją i nieodpłatne przekazanie wszystkich wykonanych sieci na rzecz Spółki jest oczywistym faktem, dla którego Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy wynika, że za podatnika podatku od towarów i usług będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem jednostka samorządu terytorialnego działa w charakterze podatnika wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określone w art. 15 ust. 2 ustawy.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania polegającego na wybudowaniu kanalizacji sanitarnej, wodociągowej i kanalizacji deszczowej.

Należy wskazać, że odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W analizowanej sprawie związek taki nie występuje.

We wniosku wskazali Państwo, że po zakończeniu inwestycji wszystkie sieci, tj. sieć kanalizacji wodociągowej, kanalizacji sanitarnej oraz kanalizacja deszczowa zostaną nieodpłatnie przekazane na rzecz (…) Sp. z o.o., które w ramach zadań zleconych przez Gminę będzie sieci udostępniać oraz osiągać z tego tytułu przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Zatem powstała inwestycja nie zostanie przez Państwa wykorzystana do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji, ze względu na brak spełnienia jednej z przesłanek warunkujących prawo do odliczenia podatku naliczonego wskazanych w art. 86 ust. 1 ustawy, nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji „(…)”.

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00