Interpretacja indywidualna z dnia 13 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.865.2022.2.MM
Źródło przychodu - reklamy na portalu społecznościowym.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Dnia 3 listopada 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 31 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 stycznia 2023 r. (wpływ 10 stycznia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Prowadzi Pani konto w social mediach na portalu (…). Profil zajmuje się tematyką wszelkiego rodzaju promocji, kodów rabatowych oraz nowości sklepowych. W wyniku udostępniania reklam/linków afiliacyjnych różnych firm, z którymi nie wiąże Panią umowa, otrzymuje Pani miesięczne wynagrodzenie. Reklama ma formę „ig story” widocznego 24 godziny.
Firmy rozliczają się z Panią w modelu CPS (cost per sale), czyli prowizji od sprzedaży. Oznacza to, że otrzymuje Pani prowizję od sprzedaży produktów, które reklamuje Pani na swoim profilu w social mediach. Jeśli użytkownik kliknie nośnik reklamowy (link afilacyjny), przejdzie na stronę reklamodawcy, a następnie zrobi zakupy, to Pani otrzyma prowizję od wartości tych sprzedaży.
Drugim modelem rozliczeń jest CPC (cost per click). W tym modelu reklamodawca płaci Pani stałą kwotę za każde kliknięcie reklamy, które przenosi użytkownika na stronę sklepu reklamodawcy.
Jest Pani osobą fizyczną nieprowadzącą żadnej z form działalności gospodarczej.
Ponadto w uzupełnieniu do wniosku udzieliła Pani odpowiedzi na następujące pytania:
Czy udostępnianie przez Panią reklam/linków afiliacyjnych polega jedynie na udostępnieniu przez Panią miejsca, powierzchni reklamowej na Pani „profilu”?
Czy ma Pani wpływu na zawartość, przekaz, wizualizację itd. tej reklamy, czy jest Pani zaangażowana w jakikolwiek sposób w tworzenie tej reklamy – jeśli tak, proszę opisać, na czym to zaangażowanie polega, jakie czynności i działania Pani w związku z tym podejmuje?
Udostępnianie miejsca na profilu pod reklamę odbywa się na trzy sposoby:
a)firma wysyła gotowy baner wraz z tekstem oraz linkiem afiliacyjnym, który umieszcza Pani na swoim profilu bez ingerencji w tą reklamę;
b)dodaje Pani screenshot produktu ze strony sprzedawcy, obowiązkowo dodaje Pani napis „reklama” oraz link afiliacyjny odsyłający do produktu. Jako profil zajmujący się tematyką promocji i okazji, w taki ig story umieszcza Pani swój komentarz np. „okazja”, „wyprzedaż”, „przecenione o (kwota)”, „promocja obowiązuje w terminie od-do” itp. lub poleca Pani produkt, jeśli sama go Pani użytkuje. Pani ingerencja w reklamę tego typu polega na podkreśleniu okazji lub walorów danego produktu, natomiast w żaden sposób nie wpływa Pani na zmianę wyglądu graficznego ww. screenshotu;
c)dodaje Pani screenshot banera ze strony sprzedawcy, na którym znajduje się informacja z kodem rabatowym/zniżką itp. Tutaj również umieszcza Pani napis „reklama”, link afiliacyjny oraz własny komentarz.
Pytanie
Jak należy potraktować taką formę działalności? Czy zaliczyć ją można do źródła wskazanego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. do przychodów z najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze czy jako art. 10 ust. 1 pkt 9, tj. inne źródła?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie – właściwym jest zaliczyć taką formę działalności do źródła wskazanego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. do przychodów z najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Opodatkowanie przychodów z najmu/dzierżawy części Pani profilu firmom, które ewidencjonują aktywność i na tej podstawie wypłacają odpowiednią kwotę na rachunek, wydaje się być zasadnym. To zaś pozwoliłoby objąć je zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych i objąć je stawką 8,5% do 100 000 zł przychodu lub 12,5% powyżej tej kwoty.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.
Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 6 i 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłami przychodów są:
-najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (pkt 6).
-inne źródła (pkt 9).
W przypadku niemożności jednoznacznego zaliczenia danego przychodu do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychód ten należy kwalifikować jako przychód z innych źródeł, o którym mowa w pkt 9 tego przepisu.
Stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Sformułowanie „w szczególności” wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty, co pozwala, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 cyt. ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Do przychodów z innych źródeł należy zatem zaliczyć każdy przychód, który spełnia łącznie dwa warunki: po pierwsze – nie jest zaliczany do źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 ustawy, a po drugie – nie jest wyłączony z przedmiotowego zakresu podatku dochodowego od osób fizycznych.
Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani konto w social mediach na portalu (…), który zajmuje się tematyką promocji, kodów rabatowych oraz nowości sklepowych. W wyniku udostępniania reklam/linków afiliacyjnych różnych firm, z którymi nie wiąże Panią umowa, otrzymuje Pani miesięczne wynagrodzenie. Nie prowadzi Pani żadnej z form działalności gospodarczej. Udostępnianie miejsca na profilu pod reklamę odbywa się na trzy sposoby: w pierwszym – firma wysyła gotowy baner wraz z tekstem oraz linkiem afiliacyjnym, który umieszcza Pani na swoim profilu bez ingerencji w tą reklamę; w drugim – dodaje Pani screenshot produktu ze strony sprzedawcy, napis „reklama” oraz link afiliacyjny odsyłający do produktu; umieszcza Pani również swój komentarz, np. „okazja”, „wyprzedaż”, „przecenione o (kwota)”, „promocja obowiązuje w terminie od-do” itp. lub poleca Pani produkt, jeśli sama go Pani użytkuje; Pani ingerencja w reklamę tego typu polega na podkreśleniu okazji lub walorów danego produktu, natomiast w żaden sposób nie wpływa Pani na zmianę wyglądu graficznego ww. screenshotu; w trzecim – dodaje Pani screenshot banera ze strony sprzedawcy, na którym znajduje się informacja z kodem rabatowym/zniżką itp. i umieszcza Pani napis „reklama”, link afiliacyjny oraz własny komentarz.
Na podstawie przedstawionego opisu sprawy stwierdzam, że wynagrodzenia otrzymywanego przez Panią w wyniku działań polegających na udostępnianiu reklam/linków afiliacyjnych różnych firm na profilu (…) nie można zakwalifikować do źródła przychodów „najem, dzierżawa lub inne umowy o podobnym charakterze”, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ nie umieszcza Pani tych reklam/linków afiliacyjnych na stronie internetowej, która jest Pani własnością. Reklamy są bowiem umieszczane na profilu, który prowadzi Pani na portalu, którego nie jest właścicielem. Co więcej, otrzymuje Pani wynagrodzenie od różnych firm, z którymi nie wiążą Panią umowy.
Ponieważ uzyskiwanie przychodu w związku z czynnościami opisanymi we wniosku nie ma cech i elementów, które kwalifikowałyby je do źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to przychód ten należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 tej ustawy.
Dochody z tego źródła przychodów podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych według progresywnej skali podatkowej, określonej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Reasumując – prowadzoną przez Panią działalność polegającą na udostępnianiu reklam/linków afiliacyjnych różnych firm na profilu (…) należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).