Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 13 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.722.2022.1.PS
Prawo do odzyskania lub zwrotu podatku naliczonego wynikającego z wydatków poniesionych na przydzielenie grantów dla uczestników projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odzyskania lub zwrotu podatku naliczonego wynikającego z wydatków poniesionych na przedzielenie grantów dla uczestników projektu pn. „(…)”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina (…) jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Od dnia 1 stycznia 2017 r. Gmina rozlicza VAT łącznie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi (centralizacja VAT). Gmina wykonuje zarówno czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, jak i czynności pozostające poza zakresem tego podatku.
Funkcjonowanie Gminy opiera się na założeniach Ustawy o samorządzie gminnym. Jest to podmiot, który wykonuje wszystkie zadania samorządu terytorialnego, niezastrzeżone dla innych jednostek, zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (Dz. U. 2022 r. poz. 559, 1005 i 1079). Do zadań Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).
Gmina (…) w dniu 27 stycznia 2022 roku zawarła umowę w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020, Osi Priorytetowej XI Wspieranie odbudowy gospodarki regionu w związku z pandemią COVID-19, działanie 11.1 Wspieranie odbudowy gospodarki regionu w związku z pandemią COVID-19. Wniosek Gminy (...) pn. „(…)” został zarejestrowany pod numerem I i uchwałą Zarządu Województwa (…) wybrany do dofinansowania.
Umowa o dofinansowanie zapewni sfinansowanie z RPOWP 75% poniesionych na inwestycję kosztów kwalifikowalnych. Podatek VAT uznaje się za koszt kwalifikowalny projektu.
Okres realizacji projektu określono na: styczeń 2022 - styczeń 2023 r. Przedmiotowa inwestycja realizowana jest na zasadzie powierzania grantów mieszkańcom (Grantobiorcom), czyli osobom fizycznym, nieprowadzącym działalności gospodarczej. Gmina podpisuje umowy z mieszkańcami biorącymi udział w projekcie. Mieszkaniec sam dokonuje wyboru wykonawcy na montaż instalacji, podpisuje umowę z wykonawcą i dokonuje zapłaty za wykonaną instalację po odbiorze instalacji przez inspektora nadzoru. Gmina (…) jako beneficjent projektu nie wnosi wkładu własnego do wykonania instalacji, jedynym kosztem Gminy są koszty inspektora nadzoru.
Wymagany wkład finansowy na instalacje w projekcie ponoszony jest wyłącznie przez Grantobiorców, którzy jako osoby fizyczne, nieprowadzące działalności gospodarczej nie mają możliwości odzyskania podatku VAT z Urzędu Skarbowego. Faktury na instalacje OZE w projekcie są wystawiane wyłącznie na Grantobiorców, gdyż to oni są nabywcami i ponoszą 100% płatności za wykonane przez wykonawców instalacje. Po wykonaniu instalacji OZE składają do Urzędu Gminy (…) wnioski o rozliczenie grantów, dzięki czemu otrzymają refundację 75% poniesionych kosztów kwalifikowanych w projekcie.
Gmina (...) jako beneficjent projektu nie wnosi wkładu własnego do wykonywanych instalacji. Jedynym kosztem będzie koszt wynagrodzenia inspektora nadzoru tj. 25% ww. wynagrodzenia. Wkład w wysokości 25% nie będzie przeniesiony na mieszkańca, będzie poniesiony wyłącznie przez budżet Gminy (...). Pozostałe 75% będzie pochodziło z dofinansowania w ramach realizowanego projektu. Gmina nie będzie wystawiać faktury VAT z tytułu pełnienia funkcji inspektora nadzoru na rzecz mieszkańców i nie będzie obciążać mieszkańców tymi kosztami. Powstała infrastruktura (panele fotowoltaiczne i kolektory słoneczne) nie będą stanowić własności gminy tylko poszczególnych Grantobiorców - osób fizycznych.
Tym samym, rola Gminy ogranicza się do przeprowadzenia naboru Grantobiorców, wyboru inspektora nadzoru, który będzie czuwał nad właściwym i bezpiecznym montażem instalacji, pozyskania dofinansowania oraz przekazania określonej części kwoty tego dofinansowania poszczególnym Grantobiorcom w ramach refundacji poniesionych przez nich kosztów. Celem projektu jest zwiększenie udziału rozproszonej produkcji energii ze źródeł odnawialnych poprzez budowę 13 kolektorów słonecznych i 60 instalacji fotowoltaicznych. Realizacja projektu przyczyni się do zwiększenia udziału energii odnawialnej w produkcji energii ogółem, ale też w zużyciu końcowym energii brutto. Efektem podjętych działań będzie ograniczenie emisji dwutlenku węgla i poprawa stanu środowiska. Całkowita wartość kosztów kwalifikowanych na realizację przedsięwzięcia: 1 996 140,00 zł, dofinasowanie 75%, tj. 1 497 105,00 zł. Zgodnie z przeprowadzoną analizą projekt nie jest zaliczany do projektów generujących dochód. Przedmiotowy projekt jest projektem „grantowym”, na który Gmina (...) otrzyma środki w formie dotacji. Grantobiorcy w projekcie zostali wybrani w ramach otwartego naboru skierowanego do mieszkańców Gminy (...), którzy m.in. oświadczyli, że nie prowadzą działalności gospodarczej w miejscu lokalizacji instalacji. Grantobiorca składa do Grantodawcy wniosek o wypłatę grantu. Zgodnie z umową Gmina zrefunduje 75% kosztów z faktury za wykonaną instalację. Rozliczenie, złożenie wniosku o płatność do Instytucji Zarządzającej należy do Urzędu Gminy (...). Grantobiorca musi w okresie trwałości projektu, tj. 5 lat od ostatniej płatności, podać ilość wyprodukowanej energii przez instalację. Grantodawca składa sprawozdania do Urzędu Marszałkowskiego Województwa (…) przez okres trwałości projektu. Gmina przez ten okres będzie sporządzać sprawozdania ze zrealizowanego projektu.
Wnioskodawca uznaje, że wszystkie planowane prace w ramach projektu związane są z realizacją jego zadań własnych, które są na niego nałożone odrębnymi przepisami prawa. Planowana inwestycja wpłynie na realizację zadań wskazanych w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, w szczególności: „w zakresie ochrony środowiska i przyrody oraz zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną”. Należy bezpośrednio zauważyć, że Gmina w ramach otrzymanego dofinansowania będzie musiała zabezpieczyć środki finansowe na pokrycie tzw. udziału własnego w projekcie (pokryć 25% wynagrodzenia inspektora nadzoru). Dofinansowanie obejmuje zaliczenie podatku jako koszt kwalifikowany projektu i tym samym Gmina otrzyma wyższe dofinansowanie i zabezpieczy mniejszy wkład własny.
Gmina, jako czynny podatnik podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, do prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej zalicza dzierżawę gruntów, użytkowanie wieczyste, służebność przesyłu i gruntu, najem pomieszczeń oraz sporadycznie sprzedaż nieruchomości, które to czynności są opodatkowane podatkiem od towarów i usług.
Ponadto, w ramach działalności gospodarczej, Gmina wykonuje oprócz czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, także czynności zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, tj. wynajem nieruchomości na cele mieszkaniowe oraz dzierżawę gruntów rolnych.
Oprócz powyższych, Gmina wykonuje zadania własne i zlecone - niepodlegające opodatkowaniu VAT, jak np.: pobieranie opłat publicznoprawnych. Opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego w publicznych placówkach wychowania przedszkolnego prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz opłaty za korzystanie z wyżywienia w takich placówkach stanowią niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym, o których mowa w art. 60 pkt 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 305).
Pytanie
Czy Gmina (...) jako beneficjent, ma prawo odliczenia - odzyskania podatku naliczonego lub do zwrotu podatku VAT wynikającego z wydatków poniesionych na przydzielenie grantów dla uczestników projektu pn. „(…)”?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Gminy, na mocy ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z realizacją grantu pn. „(…)”, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy a tym samym z tego tytułu nie będzie przysługiwać prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1, ponieważ nie zostanie spełniony podstawowy warunek umożliwiający podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jakim jest bezpośredni związek realizowanego zadnia z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, że prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:
‒nabywcą towarów/usług jest podatnik VAT oraz
‒nabywane towary/usługi wykorzystywane są przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.
Celem realizacji projektu nie jest osiąganie dochodów z tytułu działalności gospodarczej, ale zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności realizacja zadania w zakresie ochrony środowiska i przyrody oraz zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną.
Inwestycja realizowana jest na zasadzie powierzenia grantów mieszkańcom (Grantobiorcom), czyli osobom fizycznym, nieprowadzącym działalności gospodarczej. Faktury za instalacje OZE w projekcie są i będą wystawiane wyłącznie na Grantobiorców, gdyż to oni są nabywcami i ponoszą 100% płatności za wykonane przez wykonawców instalacje. Po wykonaniu instalacji OZE składają do Urzędu Gminy (...) wnioski o rozliczenie grantów, dzięki czemu otrzymają refundacje poniesionych kosztów kwalifikowanych (75%) w projekcie. Gmina (...) jako beneficjent projektu nie wnosi własnego wkładu finansowego na wykonanie instalacji. Jedynym kosztem Gminy są koszty inspektora nadzoru. Gmina nie wystawiała i nie będzie wystawiać faktury VAT z tytułu pełnienia funkcji inspektora nadzoru na rzecz mieszkańców i nie będzie obciążać mieszkańców tymi kosztami. Powstała infrastruktura (panele fotowoltaiczne i kolektory słoneczne) nie będą stanowić własności Gminy tylko poszczególnych Grantobiorców - osób fizycznych, na które to osoby są wystawiane faktury na instalacje OZE w projekcie. Gmina (...) na żadnym etapie projektu nie realizuje czynności podlegających opodatkowaniu VAT.
Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Gminie (...) oraz Grantobiorcom nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nakładami poniesionymi na realizację zadań inwestycyjnych w projekcie, zarówno w trakcie realizowania inwestycji jak i po jej zakończeniu. Tym samym, Gmina oraz Grantobiorcy nie mają możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.
Reasumując, usługi nabywane przez Gminę w ramach realizacji zadania - nadzór inwestorski nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ nie będzie służył działalności gospodarczej gminy, a realizacji innych zadań nałożonych ustawami na jednostkę samorządu terytorialnego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi:
1) suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług,
2) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy,
w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 – ust. 6 ustawy.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Na mocy art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z przedstawionego wyżej przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np.: czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.
Na tle przedstawionych okoliczności sprawy Państwa wątpliwości dotyczą kwestii prawa do odzyskania lub zwrotu podatku naliczonego wynikającego z wydatków poniesionych na przydzielenie grantów dla uczestników projektu pn. „(…)”.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wskazali Państwo, że przedmiotowa inwestycja, realizowana jest na zasadzie powierzania grantów mieszkańcom (Grantobiorcom), czyli osobom fizycznym, nieprowadzącym działalności gospodarczej. Mieszkaniec sam dokona wyboru wykonawcy na montaż instalacji, podpisze umowę z wykonawcą i dokona zapłaty za wykonaną instalację po odbiorze instalacji przez inspektora nadzoru inwestorskiego. Faktury na instalacje OZE są wystawiane wyłącznie na Grantobiorców, gdyż to oni są nabywcami instalacji. Grantobiorca składa do Grantodawcy wniosek o wypłatę grantu. Nie będą Państwo wystawiać faktury z tytułu pełnienia funkcji inspektora nadzoru na rzecz mieszkańców i nie będą Państwo obciążać mieszkańców tymi kosztami. Powstała infrastruktura (panele fotowoltaiczne i kolektory słoneczne) nie będą stanowić Państwa własności tylko poszczególnych Grantobiorców - osób fizycznych. Wskazali Państwo, że projekt nie jest zaliczany do projektów generujących dochód. Przedmiotowy projekt jest projektem „grantowym”. Ponadto, wszystkie planowane prace w ramach projektu związane są z realizacją Państwa zadań własnych.
Z uwagi na powyższe okoliczności, nie będą Państwo mieli prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Tym samym, z tego tytułu nie przysługuje Państwu również prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Zatem, nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego lub do zwrotu różnicy podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.
W związku z powyższym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania), tj. prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją Projektu. Ponadto, niniejsza interpretacja rozstrzyga kwestie skutków podatkowych dla Państwa, natomiast nie dotyczy skutków podatkowych dla Grantobiorców.
Ponadto informuję, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right