Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 13 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.561.2022.3.MPU

Dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia podmiotowego w zakresie podatku od towarów i usług w sytuacji świadczenia usług zaliczanych do podklasy PKD 70.22.Z.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Pana wniosek z 8 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia podmiotowego w zakresie podatku od towarów i usług w sytuacji świadczenia usług zaliczanych do podklasy PKD 70.22.Z, wpłynął 8 listopada 2022 r. Wniosek uzupełnił Pan pismem z 29 grudnia 2022 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie z 23 grudnia 2022 r. oraz pismem z 11 stycznia 2023 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie z 3 stycznia 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

W grudniu 2022 r. Wnioskodawca planuje rozpocząć działalność gospodarczą, w ramach której będzie świadczył m.in. usługi w charakterze kierownika projektu do zakresu powierzonych usług ma należeć min:

1.Koordynacji projektów realizowanych przez Zlecającego usługę

2.Współpraca z osobami prowadzącymi pracę w ramach projektów (foremanami) polegająca m.in. na (...);

3.Raportowanie przebiegu realizacji poszczególnych etapów projektów Zlecającemu Usługę, w terminach uzgodnionych ze Zlecającym Usługę; 3. Kontrola (w tym również kosztorysowanie) nad realizacją wydatków z budżetu projektu

4.Tworzenie zbiorczych baz danych związanych z prowadzeniem projektu

5.Udziału w targach, szkoleniach i konferencjach.

W uzupełnieniu wskazał Pan następujące informacje.

Na pytanie Organu nr 1) „Czy przewidywana przez Pana wartość sprzedaży z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, bez kwoty podatku, w roku 2022 nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty 200 000 zł?” wskazał Pan odpowiedź: W roku 2022 nie przekroczy.

Na pytanie Organu nr 2) „Czy przewidywana przez Pana wartość sprzedaży z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, bez kwoty podatku, w roku podatkowym 2023 nie przekroczy, kwoty 200 000 zł?” wskazał Pan odpowiedź: W roku 2023 przewidywana wartość sprzedaży z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej przekroczy kwotę 200 000 zł.

Na pytanie Organu nr 3) „Czy usługi opisane w punkcie 61 wniosku, które zamierza Pan świadczyć będą usługami polegającymi na udzielani fachowych opinii, porad?” wskazał Pan odpowiedź: Usługi, które ma Pan zamiar świadczyć zostały sprecyzowane we wniosku o indywidualną interpretacje i Pana zdaniem nie będą polegać na udzielaniu fachowych opinii i porad.

Na pytanie Organu nr 4) „Czy oprócz świadczenia usług, będących przedmiotem wniosku, dokonuje/będzie Pan dokonywał również dostawy towarów bądź świadczy/świadczył inne usługi wymienione w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług; jeżeli tak, to prosimy wskazać, jakie to są/będą towary lub usługi? W szczególności Prosiliśmy o wskazanie, czy w ramach działalności opisanej we wniosku będzie Pan świadczył usługi prawnicze i usługi w zakresie doradztwa w rozumieniu art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. a i b ustawy o podatku od towarów i usług?” wskazał Pan odpowiedź: Na chwilę obecną innych usług nie zamierza Pan świadczyć.

Na pytanie Organu nr 5) „Czy wcześniej już korzystał Pan ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.)?” wskazał Pan odpowiedź: Tak korzystał Pan, w ramach wcześniej prowadzonej działalności gospodarczej, która została zamknięta z końcem roku 2018.

Na pytanie Organu nr 6) „Czy utracił Pan prawo do ww. zwolnienia czy może Pan z tego zwolnienia zrezygnowała?” wskazał Pan odpowiedź: Nie utracił Pan takiego prawa.

Na pytanie Organu nr 9) „Czy obecnie korzysta Pan ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.)?” wskazał Pan odpowiedź: Tak korzystał Pan, obecna działalność prowadzona jest od 2 grudnia 2022 roku.

Pytanie

Czy świadcząc usługi opisane w punkcie 61 niniejszego wniosku (zdaniem Wnioskodawcy zaliczane do podklasy PKD 70.22.Z) Wnioskodawca ma prawo korzystać ze zwolnienia podmiotowego w zakresie podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług?

Pana stanowisko w sprawie (wraz z uzupełnieniem)

Powyższe usługi według klasyfikacji PKD zostały zdefiniowane w podklasie 70.22.Z (Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania), Jednakże zdaniem Wnioskodawcy usługi, które ma zamiar świadczyć w ramach działalności gospodarczej nie są usługami doradztwa, a będą jedynie stanowić bezpośrednią pomoc dla podmiotów gospodarczych i innych jednostek. Ustawa o podatku VAT wyłącza ze zwolnienia podmiotowego usługi doradztwa, których Wnioskodawca świadczyć nie będzie.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że usługi, które będzie świadczyć zgodnie z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym nie są usługami doradztwa, a przez to Wnioskodawca ma prawo korzystać ze zwolnienia podmiotowego w zakresie podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931, ze zm.), zwanej dalej ustawą:

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że ustawodawca przewiduje zwolnienie od podatku VAT dla określonej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a) transakcji związanych z nieruchomościami,

b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c) usług ubezpieczeniowych

– jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Zgodnie z art. 113 ust. 4 ustawy:

podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności – przed dniem wykonania tej czynności.

Jak stanowi art. 113 ust. 5 ustawy:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy:

Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Z kolei przepis art. 113 ust. 13 ustawy:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1) dokonujących dostaw:

a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

– energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

– wyrobów tytoniowych,

– samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d) terenów budowlanych,

e) nowych środków transportu,

f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

– preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

– komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

– urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

– maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

– pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

– motocykli (PKWiU ex 45.4);

świadczących usługi:

a) prawnicze,

b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c) jubilerskie,

d) ściągania długów, w tym factoringu;

3) nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Zatem, jak stanowi art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy, zwolnień o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników świadczących usługi w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego w tym związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

Wobec powyższego należy wskazać, że usługi w zakresie doradztwa (poza wskazanymi wyjątkami) nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Podkreślić należy, że ani ustawa o podatku od towarów i usług ani przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia doradztwa. Skoro jednak ustawa o podatku od towarów i usług w art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy zastrzega, że do osób świadczących usługi doradztwa nie stosuje się zwolnienia podmiotowego, określonego w ust. 1 i 9 należy – wobec braku w ustawie definicji doradztwa – posłużyć się znaczeniem językowym.

W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj. np. podatkowe, prawne, finansowe. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN (dostępny pod adresem www.sjp.pwn.pl), pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć „tego, kto udziela porad”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Internetowego Słownika Języka Polskiego PWN, oznacza tyle co „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, np. ekonomicznych czy finansowych. Użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć w związku z tym szeroko.

W świetle powołanych wyżej przepisów należy zauważyć, że o zwolnieniu, o którym mowa w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy, decyduje kwalifikacja, bądź istota wykonywanych czynności.

Z opisu sprawy wynika, że planuje Pan rozpocząć działalność gospodarczą, w ramach której będzie świadczył m.in. usługi w charakterze kierownika projektu do zakresu powierzonych usług ma należeć min: Koordynacji projektów realizowanych przez Zlecającego usługę; Współpraca z osobami prowadzącymi pracę w ramach projektów (foremanami) polegająca m.in. na delegacji zadań, planowaniu prac projektowych, kontrolowaniu postępów wykonywanych prac oraz terminów ich realizacji; Raportowanie przebiegu realizacji poszczególnych etapów projektów Zlecającemu Usługę, w terminach uzgodnionych ze Zlecającym Usługę; Kontrola (w tym również kosztorysowanie) nad realizacją wydatków z budżetu projektu; Tworzenie zbiorczych baz danych związanych z prowadzeniem projektu Udziału w targach, szkoleniach i konferencjach. Przewidywana przez Pana wartość sprzedaży z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, bez kwoty podatku, w roku 2022 nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty 200 000 zł. Przewidywana przez Pana wartość sprzedaży z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, bez kwoty podatku, w roku podatkowym 2023 przekroczy kwotę 200 000 zł. Usługi opisane w punkcie 61 wniosku, które zamierza Pan świadczyć Pana zdaniem nie będą polegać na udzielaniu fachowych opinii i porad. Na chwilę obecną innych usług nie zamierza Pan świadczyć. Wcześniej już korzystał Pan ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy o podatku od towarów i usług, w ramach wcześniej prowadzonej działalności gospodarczej, która została zamknięta z końcem roku 2018. Nie utracił Pan prawa do ww. zwolnienia. Obecna działalność prowadzona jest od 2 grudnia 2022 roku i obecnie korzysta Pan ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Wątpliwości Pana dotyczą kwestii ustalenia czy świadcząc usługi opisane w punkcie 61 niniejszego wniosku (zdaniem Wnioskodawcy zaliczane do podklasy PKD 70.22.Z) Wnioskodawca ma prawo korzystać ze zwolnienia podmiotowego w zakresie podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Odnoszą przywołane powyżej przepisy prawa do przedstawionego zdarzenia przyszłego i Pana stanowiska w kontekście zadanego pytania, należy stwierdzić, że skoro zamierza Pan świadczyć opisane we wniosku usługi w charakterze kierownika projektu, niestanowiące − jak wynika z treści wniosku – usług doradztwa oraz nie zamierza Pan wykonywać czynności, o których mowa wart.113ust.13 ustawy, to świadczenie tych usług nie pozbawia Pana prawa do korzystania z ww. zwolnienia podmiotowego.

Podsumowując, przedmiotowe usługi w charakterze kierownika projektu nie stanowią usług wyłączających prawo do skorzystania ze zwolnienia z podatku VAT, w sytuacji więc, gdy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej:

-      nie będzie Pan wykonywać usług w zakresie doradztwa, oraz nie będzie wykonywał Pan czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, oraz wartość sprzedaży – zgodnie z Pana przewidywaniami – nie przekroczyła 200 000 zł, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym (tj. od dnia w którym rozpocznie Pan działalność gospodarczą do końca roku podatkowego tj. do dnia 31 grudnia 2022 r.),

-      nie będzie Pan wykonywać usług w zakresie doradztwa, oraz nie będzie wykonywał Pan czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, do momentu przekroczenia w roku podatkowym 2023 wartości kwoty 200 000 zł, – (w opisie sprawy wskazał Pan, że w roku 2023 przewidywana wartość sprzedaży z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej przekroczy kwotę 200 000 zł.)

– to wówczas przysługiwało będzie Panu prawo do korzystania ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy jednak zaznaczyć, że w sytuacji, gdy w trakcie roku podatkowego wartość sprzedaży w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej opisanej we wniosku, przekroczy kwotę 200.000 zł wyliczoną w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej – stosownie do art. 113 ust. 5 ustawy – zwolnienie podmiotowe straci moc z chwilą wykonania czynności, którą ww. kwota zostanie przekroczona. Prawo do omawianego zwolnienia również straci Pan, gdy wartość sprzedaży w 2023 roku oraz w latach następnych przekroczy 200 000 zł lub zacznie Pan wykonywać którąkolwiek z czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

Tym samym Pana stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Na marginesie należy dodać, że w przypadku rozpoczęcia działalności w trakcie roku podatkowego wartość limitu sprzedaży, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT będzie odpowiednio niższa zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy o VAT, tj. w proporcji do okresu prowadzonej działalności.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-    Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz.2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy zdnia11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00