Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 11 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.491.2022.1.TK
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od Wydatków związanych z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 listopada 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od Wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(…)”. Uzupełnili go Państwo pismem z 5 stycznia 2023 r. (wpływ 9 stycznia 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego (ostatecznie przedstawiony w piśmie z 5 stycznia 2023 r.)
Wnioskodawca (dalej: Klub Sportowy) jest stowarzyszeniem działającym na podstawie ustawy z 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2261, dalej: Prawo o stowarzyszeniach), ustawy z 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1599) oraz na podstawie statutu Klubu Sportowego (dalej: Statut).
Klub Sportowy zarejestrowany jest w Krajowym Rejestrze Sądowym w Rejestrze Stowarzyszeń. Zgodnie z art. 17 ust. 1 Prawa o stowarzyszeniach oraz § 3 Statutu, Wnioskodawca posiada osobowość prawną.
Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług (dalej: VAT).
Celem Klubu Sportowego jest m.in.:
(i)krzewienie kultury fizycznej i sportu na terenie działania Klubu Sportowego, ze szczególnym uwzględnieniem obszaru Gminy,
(ii)upowszechnianie i rozwój rekreacji ruchowej, sportu, turystyki oraz innych form aktywnego wypoczynku wśród dzieci, młodzieży i dorosłych, czy też
(iii)rozwój i popularyzacja sportu, rekreacji, kultury oraz zdrowego trybu życia.
Wnioskodawca realizuje projekt pn. „(…)” (dalej: Projekt lub Inwestycja), którego głównym celem jest podniesienie poziomu i jakości życia mieszkańców, poprzez zapewnienie miejsca wspólnych spotkań, organizacji zajęć dla dzieci, imprez kulturalnych, artystycznych, świątecznych i innych wydarzeń.
W ramach tego Projektu zostanie dokończona budowa budynku świetlicy wiejskiej (dalej: Budynek), będącej własnością Gminy, która położona jest w miejscowości (…) na działce ewidencyjnej nr (...) (dalej: Działka) będącej także własnością Gminy oraz zostaną przeprowadzone prace związane z zagospodarowaniem terenu Działki.
Budynek wraz z Działką, na której się znajduje został bezpłatnie użyczony na czas nieokreślony przez Gminę na rzecz Klubu Sportowego.
W ramach realizacji Inwestycji Wnioskodawca ponosi/ponosić będzie wydatki (dalej: Wydatki), udokumentowane fakturami VAT, na których Klub Sportowy oznaczony będzie jako nabywca towarów i usług.
W ramach Wydatków zostaną zakupione określone, wymienione poniżej, roboty budowlane.
Po zakończeniu Projektu Budynek oraz Działka będą wykorzystywane przez Klub Sportowy jedynie do działalności statutowej w zakresie działalności sportowej, rekreacyjnej i kulturalnej zgodnie ze Statutem.
Klub Sportowy nie wykorzystuje i nie będzie wykorzystywać Budynku wraz z Działką, na której jest posadowiony do żadnych czynności odpłatnych, w szczególności zamiarem Klubu Sportowego nie jest i nie będzie podnajem/poddzierżawa ani jakakolwiek inna forma odpłatnego udostępniania Budynku/Działki. W konsekwencji, Klub Sportowy nie czerpie i nie będzie czerpać żadnych dochodów z tytułu wykorzystywania przedmiotowego Budynku i Działki.
Po zrealizowaniu Projektu w Budynku planowane jest prowadzenie bezpłatnych inicjatyw społecznych m.in. organizowanie imprez rekreacyjno-kulturalnych dla mieszkańców miejscowości (…) oraz imprez sportowych dla dzieci oraz mieszkańców miejscowości ościennych ze względu na znajdujące się obok Budynku boisko sportowe.
Ponadto Budynek ma być wykorzystywany jako miejsce spotkań społeczności gminnej. Za korzystanie z Budynku Klub Sportowy nie będzie pobierać od korzystających żadnych opłat.
Budowa Budynku oraz wykonanie zagospodarowania terenu Działki w ramach Projektu polega/będzie polegać na wykonaniu następujących prac:
•ściany murowane,
•dach, konstrukcja i pokrycie,
•ślusarka aluminiowa,
•stolarka drzwiowa drewniana wewnętrzna,
•tynki wewnętrzne,
•podłoża i posadzki,
•elewacja,
•instalacja wody,
•kanalizacja sanitarna wewnętrzna,
•przyłącze wody,
•przyłącze kanalizacji,
•instalacje elektryczne,
•instalacja odgromowa,
•utwardzenie terenu – droga dojazdowa, place, chodniki.
W ramach Wydatków Klub Sportowy poniesienie również koszty inspektora nadzoru.
Realizacja Projektu jest/będzie dofinansowana z środków unijnych w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na operacje w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”.
Nabyte towary i usługi związane z realizacją projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Pytanie
Czy w przedstawionych okolicznościach Klub Sportowy ma/będzie miał prawo do odliczenia VAT naliczonego od Wydatków związanych z realizacją Projektu?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionych okolicznościach Klub Sportowy nie ma i nie będzie miał prawa do odliczenia VAT naliczonego od Wydatków związanych z realizacją Projektu.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Natomiast, w myśl ust. 2 pkt 1 lit. a tego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z kolei, w art. 88 Ustawy VAT wskazano przypadki, w których prawo do odliczenia jest ex lege wyłączone.
Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, iż prawo do odliczenia przysługuje, gdy są spełnione tzw. pozytywne przesłanki odliczenia (tj. odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz towary lub usługi, z tytułu nabycia których podatek został naliczony, będą wykorzystywane przez tego podatnika do czynności opodatkowanych) oraz gdy nie zachodzą żadne przesłanki wyłączające prawo do odliczenia wskazane w art. 88 Ustawy VAT (tzw. negatywne przesłanki odliczenia).
W konsekwencji art. 88 Ustawy VAT określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Artykuł 88 ust. 4 przedmiotowej ustawy stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 Ustawy VAT.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Ponadto aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Podatnikiem zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy VAT, są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza, w myśl art. 15 ust. 2 Ustawy VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawady.
Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W konsekwencji, powołane wyżej przepisy Ustawy VAT wskazują, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: (z) odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz (zz) wystąpi związek między nabywanymi towarami lub usługami z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 Ustawy VAT, a następnie – w ramach tej działalności – związek ze sprzedażą opodatkowaną VAT.
Ponadto art. 88 ust. 4 Ustawy VAT wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.
Na mocy art. 2 ust. 1 Prawa o stowarzyszeniach, stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.
W myśl art. 2 ust. 2 przedmiotowej ustawy, stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności.
Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji.
Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.
Zdaniem Wnioskodawcy, w rozpatrywanych okolicznościach nie zostaną spełnione wskazane wyżej warunki do odliczenia VAT naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją Projektu, ponieważ: (i) Klub Sportowy nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT oraz (ii) Wydatki nie będą wykorzystywane do czynności podlegających VAT, w tym opodatkowanych.
W pierwszej kolejności należy wskazać, iż w przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. W konsekwencji zachodzi tzw. negatywna przesłanka odliczenia wskazana w art. 88 ust. 4 Ustawy VAT, która wyłączą prawo do odliczenia podatku VAT od poniesionych przez Wnioskodawcę Wydatków.
Ponadto, w kontekście drugiej z ww. przesłanek, należy zauważyć, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje jedynie, gdy związek pomiędzy nabyciem towarów/usług a sprzedażą opodatkowaną jest dostatecznie oczywisty.
Jak natomiast zostało wskazane w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, po realizacji Projektu Budynek wraz z Działką nie będą służyły Klubowi Sportowemu do czynności opodatkowanych VAT.
Tym samym Wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na realizację Projektu nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej VAT, a więc druga z ww. przesłanej nie zostanie spełniona.
Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy, Klub Sportowy nie ma i nie będzie miał prawa do odliczenia VAT od Wydatków związanych z realizacją Projektu, gdyż (i) nie zostaną spełnione przesłanki wskazane w art. 86 ust. 1 Ustawy VAT, (ii) przy jednoczesnym spełnieniu przesłanki wskazanej w art. 88 ust. 4 Ustawy VAT wyłączającej prawo do odliczenia. W szczególności Budynek oraz Działka nie służą i nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS), w zbliżonych do sytuacji Wnioskodawcy stanach faktycznych.
Przykładowo w:
• interpretacji indywidualnej DKIS z 12 października 2022 r., sygn. 0114-KDIP4-2.4012.421. 2022.1.KS, w której organ wskazał, że: „W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy nie są Państwo zarejestrowani jako czynny podatnik od towarów i usług, a nabyte towary i usługi w ramach realizacji Projektu, nie będą wykorzystywane przez Państwa do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem nie będą mieli Państwo na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy prawa do odliczenia podatku naliczonego poniesionego w ramach realizacji działania (…);
• interpretacji indywidualnej DKIS z 14 kwietnia 2022 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.145. 2022.1.RG, w której organ wskazał, że: „Reasumując, nie będą Państwo mieli prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu (...) ponieważ towary i usługi, które Państwo nabędą w związku z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a ponadto nie są Państwo czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT”;
• interpretacji indywidualnej DKIS z 4 listopada 2021 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4012.909. 2021.1.ABU, w której organ wskazał, że: „W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a ponadto towary i usługi nabyte w ramach realizowanego zadania nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, gdyż – jak wskazał Wnioskodawca – nie prowadzi on działalności gospodarczej a towary i usługi nabyte w ramach realizowanego zadania służą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowego zadania”.
Mając na uwadze przedstawione wyżej argumenty, Wnioskodawca wnosi jak na wstępie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą.
W świetle art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W myśl art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W świetle art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2261):
Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.
Stosownie do art. 2 ust. 2 ustawy Prawo o stowarzyszeniach:
Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności.
Na podstawie art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach:
Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.
Wnioskodawca jest stowarzyszeniem działającym na podstawie ustawy z 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach, ustawy z 25 czerwca 2010 r. o sporcie oraz na podstawie statutu Klubu Sportowego.
Klub Sportowy zarejestrowany jest w Krajowym Rejestrze Sądowym w Rejestrze Stowarzyszeń. Zgodnie z art. 17 ust. 1 Prawa o stowarzyszeniach oraz § 3 Statutu, Wnioskodawca posiada osobowość prawną.
Celem Klubu Sportowego jest m.in.:
(i)krzewienie kultury fizycznej i sportu na terenie działania Klubu Sportowego, ze szczególnym uwzględnieniem obszaru Gminy,
(ii)upowszechnianie i rozwój rekreacji ruchowej, sportu, turystyki oraz innych form aktywnego wypoczynku wśród dzieci, młodzieży i dorosłych, czy też
(iii)rozwój i popularyzacja sportu, rekreacji, kultury oraz zdrowego trybu życia.
Wnioskodawca realizuje projekt pn. „(…)”, którego głównym celem jest podniesienie poziomu i jakości życia mieszkańców, poprzez zapewnienie miejsca wspólnych spotkań, organizacji zajęć dla dzieci, imprez kulturalnych, artystycznych, świątecznych i innych wydarzeń.
W ramach tego Projektu zostanie dokończona budowa budynku świetlicy wiejskiej, będącej własnością Gminy, która położona jest w miejscowości (…) na działce ewidencyjnej nr (...) będącej także własnością Gminy oraz zostaną przeprowadzone prace związane z zagospodarowaniem terenu Działki.
Budynek wraz z Działką, na której się znajduje został bezpłatnie użyczony na czas nieokreślony przez Gminę na rzecz Klubu Sportowego.
W ramach realizacji Inwestycji Wnioskodawca ponosi/ponosić będzie wydatki, udokumentowane fakturami VAT, na których Klub Sportowy oznaczony będzie jako nabywca towarów i usług.
W ramach Wydatków zostaną zakupione określone, wymienione poniżej, roboty budowlane.
Po zakończeniu Projektu Budynek oraz Działka będą wykorzystywane przez Klub Sportowy jedynie do działalności statutowej w zakresie działalności sportowej, rekreacyjnej i kulturalnej zgodnie ze Statutem.
Klub Sportowy nie wykorzystuje i nie będzie wykorzystywać Budynku wraz z Działką, na której jest posadowiony do żadnych czynności odpłatnych, w szczególności zamiarem Klubu Sportowego nie jest i nie będzie podnajem/poddzierżawa ani jakakolwiek inna forma odpłatnego udostępniania Budynku/Działki. W konsekwencji, Klub Sportowy nie czerpie i nie będzie czerpać żadnych dochodów z tytułu wykorzystywania przedmiotowego Budynku i Działki.
Po zrealizowaniu Projektu w Budynku planowane jest prowadzenie bezpłatnych inicjatyw społecznych m.in. organizowanie imprez rekreacyjno-kulturalnych dla mieszkańców miejscowości (…) oraz imprez sportowych dla dzieci oraz mieszkańców miejscowości ościennych ze względu na znajdujące się obok Budynku boisko sportowe.
Ponadto Budynek ma być wykorzystywany jako miejsce spotkań społeczności gminnej. Za korzystanie z Budynku Klub Sportowy nie będzie pobierać od korzystających żadnych opłat.
Budowa Budynku oraz wykonanie zagospodarowania terenu Działki w ramach Projektu polega/będzie polegać na wykonaniu następujących prac:
•ściany murowane,
•dach, konstrukcja i pokrycie,
•ślusarka aluminiowa,
•stolarka drzwiowa drewniana wewnętrzna,
•tynki wewnętrzne,
•podłoża i posadzki,
•elewacja,
•instalacja wody,
•kanalizacja sanitarna wewnętrzna,
•przyłącze wody,
•przyłącze kanalizacji,
•instalacje elektryczne,
•instalacja odgromowa,
•utwardzenie terenu – droga dojazdowa, place, chodniki.
W ramach Wydatków Klub Sportowy poniesienie również koszty inspektora nadzoru.
Realizacja Projektu jest/będzie dofinansowana z środków unijnych w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na operacje w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”.
Nabyte towary i usługi związane z realizacją projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą wskazania, czy Klub Sportowy ma/będzie miał prawo do odliczenia VAT naliczonego od Wydatków związanych z realizacją Projektu.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są/nie będą spełnione, ponieważ z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Ponadto, nabyte towary i usługi związane z realizacją Projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem w rozpatrywanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy nie są/nie będą spełnione, w konsekwencji Wnioskodawca nie ma/nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji przedmiotowego Projektu.
Podsumowując, w przedstawionych okolicznościach Klub Sportowy nie ma/nie będzie miał prawa do odliczenia VAT naliczonego od Wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(…)”.
Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;
-zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Ponadto należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right