Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 11 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.895.2022.1.ŻR

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z zakupu towarów i usług związanych z realizacją programu.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że stanowisko Państwa Fundacji w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z zakupu towarów i usług związanych z realizacją programu pn. … .

Uzupełnili go Państwo pismem z 2 stycznia 2023 r. (data wpływu 9 stycznia 2023  r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Fundacja … jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jest też organizacją pożytku publicznego. Fundacja uczestniczy, po raz ..., w realizacji inicjatywy Komisji Europejskiej (KE) pn. …., finansowanej ze środków Programu na …, ustanowionego Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 28 kwietnia 2021 r., która za pośrednictwem Agencji ds. (…) dokonała wyboru ośrodków do realizacji projektu … (edycja ...) na obszarze wszystkich krajów członkowskich w drodze konkursu na tzw. …, który został ogłoszony ... 2021 r. (sygnatura …) i  rozstrzygnięty pod koniec 2021 r. Jednym z partnerów sieciowych wybranych przez KE do  realizacji projektu … zostało wybrane konsorcjum …, w skład którego wchodzą następujące instytucje:

1.Koordynator  - A,

2.B,

3.C,

4.D,

5.E,

6.F.

Zasady finansowania działalności Konsorcjum oraz budżet Projektu zostały określone w  Umowie grantowej nr … . Fundacja otrzymuje również środki z budżetu Państwa na finansowanie tego projektu na podstawie Umowy nr …, zawartej pomiędzy Fundacją … a A (na podstawie Uchwały nr … Rady Ministrów z dnia 07.12.2021 r. w sprawie ustanowienia Programu Wieloletniego pn. ….

Usługi świadczone przez ośrodki realizujące projekt … dotyczą następujących obszarów:

1.Usługi informacyjne dotyczące współpracy i internacjonalizacji - rozpowszechnianie informacji dotyczących funkcjonowania i perspektyw rynku wewnętrznego, towarów i usług, włącznie z informowaniem o procedurach przetargowych, aktywne promowanie inicjatyw, polityk i programów Wspólnoty mających znaczenie dla … oraz dostarczanie … informacji na temat procedur korzystania z tych programów; wykorzystanie narzędzi pozwalających na zbadanie wpływu obowiązujących przepisów na sektor …, wkład w przeprowadzenie przez KE oceny oddziaływania, wykorzystanie dostępnych narzędzi mających na celu włączenie … do  europejskiego procesu decyzyjnego,

2.Usługi w zakresie ułatwienia absorbcji innowacji i ich internacjonalizacji, transferu technologii oraz zielonej i cyfrowej transformacji … oraz podnoszenia ich wiedzy - informowanie i podnoszenie świadomości na temat polityk, ustawodawstwa oraz  programów wsparcia dotyczących innowacji, cyfryzacji, środowiska, klimatu, energii i zasobooszczędności;

3.Usługi w zakresie zachęcania do uczestnictwa … w Programie Ramowym na rzecz …, programu …  oraz inicjatyw … - ponoszenie świadomości … w zakresie możliwości udziału w projektach, pomoc … w określeniu ich potrzeb w zakresie badań i rozwoju technologicznego oraz znalezieniu odpowiednich partnerów, z  którymi mogliby współpracować nad rozwojem nowych produktów i usług we  współpracy z instytucjami badawczo-rozwojowymi.

W ramach projektu … Fundacja świadczy te usługi przedsiębiorcom oraz innym beneficjentom bezpłatnie. Fundacja realizuje usługi sieciowe m.in. w następujących formach:

1.prowadzenie indywidualnych konsultacji w biurze ośrodka, za pośrednictwem poczty elektronicznej i telefonu;

2.organizacja konferencji, seminariów, szkoleń i warsztatów;

3.organizacja wyjazdowych i przyjazdowych misji handlowych oraz udział w targach i  wystawach zagranicznych;

4.zamieszczanie ofert firm w sieciowych bazach danych;

5.wydawanie biuletynu informacyjnego i innych opracowań;

6.prowadzenie strony internetowej.

Koszty wygenerowane w trakcie realizacji projektu …  są pokrywane z grantu KE, finansowane ze środków Programu na rzecz … (pokrywają one 60% kosztów projektu) oraz ze środków budżetu państwa na podstawie Uchwały Rady Ministrów nr  … z dnia 7 grudnia 2021 r. (pokrywają one 40% kosztów projektu). W związku z  realizacją zadań projektu, Fundacja zatrudnia personel merytoryczny (umowy o pracę) oraz  osoby na podstawie umów cywilnoprawnych do wykonywania poszczególnych zadań (np. prelegenci webinariów). Umowa grantowa zawarta z … (nr …) wyróżnia następujące kategorie kosztów kwalifikowanych: koszty osobowe, podróże i diety, podwykonawstwo (np. obsługa techniczna webinariów) i inne (np. koszty materiałów biurowych, usług telekomunikacyjnych, wynajmu powierzchni biurowej, etc. ). Zgodnie z  art.  6.2 wspomnianej wyżej umowy grantowej, kwota podatku VAT nie jest kosztem kwalifikowalnym w projekcie …, chyba że partner projektu może wykazać, że odzyskanie podatku VAT nie jest możliwe. Faktury dokumentujące nabywane towary i usługi służące realizacji programu … są wystawiane na Fundację … . Zakupione towary i usługi w ramach realizacji zadań w projekcie są wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Pytanie

Czy Fundacja … ma prawo do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w zakupach towarów i usług służących realizacji programu … ?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Państwa Fundacji, realizacja projektu … nie jest czynnością opodatkowaną podatkiem VAT (określoną w ustawie o VAT), więc Państwa Fundacja nie ma prawa do  odliczenia podatku naliczonego w opisanym przypadku. Dokonywane zakupy towarów i  usług nie służą czynnościom opodatkowanym. Nie ma też związku pomiędzy czynionymi zakupami a jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi. Zatem zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT, zawarty w zakupach podatek nie podlega odliczeniom.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwa Fundacja przedstawiła we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do  obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art.  114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest  w  okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma  prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub  do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które  nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika od  towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub  usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a  także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub  wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby towary i  usługi były nabywane przez czynnego zarejestrowanego podatnika podatku VAT i były   wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od  towarów i  usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali we wniosku – zakupione towary i usługi w ramach realizacji zadań w projekcie są  wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od  towarów i  usług. W związku z powyższym, Państwa Fundacja nie ma prawa do  obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w  związku z  wydatkami ponoszonymi z  tytułu realizacji ww. programu. Tym  samym, Państwa Fundacji z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu różnicy podatku, o  której mowa w  art. 87 ust. 1 ustawy.

Podsumowując, Państwa Fundacja nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z zakupu towarów i usług związanych z realizacją programu pn. …

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwa Fundacja przedstawiła i  stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, iż pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i  organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w  tej  sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli sytuacja Państwa Fundacji będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i Państwa Fundacja zastosuje się  do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00