Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 9 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.695.2022.2.AW

Czy: - wydatki ponoszone przez Spółkę podczas prowadzenia badań naukowych, tj. wydatki na nabycie usług zewnętrznych, (…), na nabycie surowców i materiałów oraz na informacje i promocję - mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów, w wysokości udziału własnego określonego w umowie na dofinansowanie z PARP, w dacie ich poniesienia (tj. w dniu, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku)); - wydatki ponoszone przez Spółkę podczas prowadzenia prac rozwojowych, tj. wydatki na nabycie usług zewnętrznych, (…), na nabycie surowców i materiałów oraz na informacje i promocję - mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów, w wysokości udziału własnego określonego w umowie na dofinansowanie z PARP, w miesiącu, w którym zostały poniesione; - wydatki ponoszone przez Spółkę na nabycie środków trwałych wykorzystywanych w ramach prac badawczo-rozwojowych innych niż nieruchomości i samochody osobowe (o wartości początkowej poniżej 10.000 zł), mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania, w wysokości udziału własnego określonego w umowie na dofinansowanie z PARP; - dotacja, którą otrzymuje Spółka, stanowi dochód zwolniony z podatku CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 lub pkt 52 ustawy o CIT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

26 października 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:

   - wydatki ponoszone przez Spółkę podczas prowadzenia badań naukowych, tj. wydatki na nabycie usług zewnętrznych, (…), na nabycie surowców i materiałów oraz na informacje i promocję - mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów, w wysokości udziału własnego określonego w umowie na dofinansowanie z PARP, w dacie ich poniesienia (tj. w dniu, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku));

   - wydatki ponoszone przez Spółkę podczas prowadzenia prac rozwojowych, tj. wydatki na nabycie usług zewnętrznych, (…), na nabycie surowców i materiałów oraz na informacje i promocję - mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów, w wysokości udziału własnego określonego w umowie na dofinansowanie z PARP, w miesiącu, w którym zostały poniesione;

   - wydatki ponoszone przez Spółkę na nabycie środków trwałych wykorzystywanych w ramach prac badawczo-rozwojowych innych niż nieruchomości i samochody osobowe (o wartości początkowej poniżej 10.000 zł), mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania, w wysokości udziału własnego określonego w umowie na dofinansowanie z PARP;

   - dotacja, którą otrzymuje Spółka, stanowi dochód zwolniony z podatku CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 lub pkt 52 ustawy o CIT.

Uzupełnili go Państwo, w odpowiedzi na wezwanie, pismem z 29 grudnia 2022 r. (data wpływu 2 stycznia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca (dalej również: „Spółka”) jest jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej (spółką komandytową), zarejestrowaną jako czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz będącą polskim rezydentem podatkowym. Głównym przedmiotem działalności Spółki jest działalność związana z oprogramowaniem (PKD 62.01.Z).

Wnioskodawca przeprowadza projekt obejmujący prace mające na celu wdrożenie do jego oferty innowacyjnej „inteligentnej dostawki” rozszerzającej funkcjonalności automatów sprzedażowych o możliwość realizacji transakcji za pomocą głosu lub gestów. Projekt ten został wybrany do dofinansowania PARP w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój (poddziałanie 2.3.5. Design dla przedsiębiorców). Spółka otrzymuje przedmiotową dotację zarówno w formie zaliczki, jak i refundacji poniesionych już kosztów. Płatność przekazywana jest Wnioskodawcy przez Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) na podstawie zlecenia płatności wystawionego przez PARP. Jest to program finansowany z udziałem środków europejskich.

Dostawka ma być na tyle uniwersalna, aby po nawierceniu otworów montażowych w obudowie standardowej maszyny vendingowej dostępnej na rynku, była możliwość jej montażu w wybranym miejscu. Ma ona posiadać pełną zgodność z protokołem komunikacji MDB wraz z integracją z systemami płatności bezgotówkowej, ze szczególnym uwzględnieniem najpopularniejszych producentów czytników płatności. Dostawka ma być dostosowana uniwersalnie do 95% urządzeń dostępnych na rynku maszyn vendingowych, tj. urządzeń do sprzedaży napojów gorących, urządzeń do sprzedaży produktów różnych (napoje, przekąski), w tym obsługą urządzeń typu Slave, urządzeń typu Bottle&Can, dystrybutorów do wody.

Cel projektu to stworzenie i skomercjalizowanie ww. urządzenia. Prace kształtują się w następujący sposób:

1. Synteza i analiza - opracowanie wzornicze nowego produktu.

2. Włączenie użytkowników końcowych na etapie opracowania wzorniczego nowego produktu.

3. Konceptualizacja.

4. Walidacja koncepcji.

5. Włączenie użytkowników końcowych na etapie walidacji koncepcji wzorniczej.

6. Projekt podstawowy (założenia prototypów).

7. Projekt wykonawczy (budowa prototypu).

8. Włączenie użytkowników końcowych w testowanie prototypów.

9. Testowanie prototypu.

10.Doskonalenie i dokumentowanie.

Spółka dokonuje m.in. następujących wydatków i zakupów związanych z prowadzonymi pracami:

- środki trwałe inne niż nieruchomości i samochody osobowe (o wartości początkowej poniżej 10.000 zł);

- środki trwałe inne niż nieruchomości i samochody osobowe (o wartości początkowej powyżej 10.000 zł);

- usługi zewnętrzne;

- wynagrodzenia personelu;

- surowce i materiały;

- informacja i promocja.

Wszystkie prace i czynności wskazane w niniejszym opisie stanowią działalność badawczo-rozwojową w myśl art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, tj. działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Na dzień wnoszenia niniejszego wniosku Spółka nie posiada wiedzy, czy ww. badania naukowe i prace rozwojowe zakończą się wynikiem pozytywnym i nie wie, czy będą mogły być wykorzystane na potrzeby działalności gospodarczej Spółki.

Spółka jest małym podatnikiem w myśl art. 4a pkt 10 CIT, tj. wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro.

Środki trwałe wyżej opisane zaliczone są do grup 3-8 Klasyfikacji Środków Trwałych.

W związku z powyższym, Wnioskodawca chce uzyskać odpowiedź na pytania wymienione poniżej.

W uzupełnieniu wniosku z 29 grudnia 2022 r., ponadto wskazali Państwo, że na obecnym etapie prac B+R prace te zostały zlecone firmie D. na podstawie umowy na kompleksową usługę doradczą z zakresu tzw. Profesjonalnego procesu projektowego, Wnioskodawca nie zatrudnia do tego projektu pracowników własnych na umowę o pracę, ani na umowę zlecenie czy o dzieło.

W umowie o dofinansowanie z PARP określono następujące rodzaje wydatków, które będą zwrócone Wnioskodawcy pod warunkiem spełnienia warunków umowy:

 1. na nabycie usług zewnętrznych - w wysokości 85% kosztów kwalifikowanych w tym:

- audyt wstępny,

- stworzenie strategii działań niezbędnych do opracowania nowego projektu wzorniczego,

- opracowanie projektów lub prototypów oraz przeprowadzenie testów nowego lub znacząco ulepszonego produktu,

 2. na nabycie środków trwałych niezbędnych do wdrożenia innowacyjnego produktu o wartości początkowej do 10.000 PLN oraz powyżej tej kwoty - w wysokości 45% kosztów kwalifikowanych.

Pytania

 1. Czy wydatki ponoszone przez Spółkę podczas prowadzenia badań naukowych, tj. wydatki na nabycie usług zewnętrznych, (…), na nabycie surowców i materiałów oraz na informacje i promocję - mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów, w wysokości udziału własnego określonego w umowie na dofinansowanie z PARP, w dacie ich poniesienia (tj. w dniu, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku))?

 2. Czy wydatki ponoszone przez Spółkę podczas prowadzenia prac rozwojowych, tj. wydatki na nabycie usług zewnętrznych, (…), na nabycie surowców i materiałów oraz na informacje i promocję - mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów, w wysokości udziału własnego określonego w umowie na dofinansowanie z PARP, w miesiącu, w którym zostały poniesione?

 3. Czy wydatki ponoszone przez Spółkę na nabycie środków trwałych wykorzystywanych w ramach prac badawczo-rozwojowych innych niż nieruchomości i samochody osobowe (o wartości początkowej poniżej 10.000 zł), mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania, w wysokości udziału własnego określonego w umowie na dofinansowanie z PARP?

 4. Czy dotacja, którą otrzymuje Spółka, stanowi dochód zwolniony z podatku CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 lub pkt 52 ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki ponoszone przez Spółkę podczas prowadzenia badań naukowych, tj. wydatki na nabycie usług zewnętrznych, (…), na nabycie surowców i materiałów oraz na informacje i promocję - mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów, w wysokości udziału własnego określonego w umowie na dofinansowanie z PARP, w dacie ich poniesienia (tj. w dniu, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku)).

Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa o CIT”), koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia (...).

W myśl art. 15 ust. 4e ustawy o CIT, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Nie ulega wątpliwości, że koszty opisane w stanie faktycznym wniosku - są kosztami innymi niż bezpośrednio związanymi z przychodami (nie ma możliwości przypisania ich do konkretnych przychodów Spółki, a co więcej Spółka nie posiada wiedzy, czy ww. badania naukowe zakończą się wynikiem pozytywnym i nie wie, czy będą mogły być wykorzystane na potrzeby działalności gospodarczej Spółki, tj. nie wiadomo czy przychody w ogóle powstaną).

Oznacza to, że wydatki ponoszone przez Spółkę podczas prowadzenia badań naukowych, tj. wydatki na nabycie usług zewnętrznych, (…), na nabycie surowców i materiałów oraz na informacje i promocję - mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów, w wysokości udziału własnego określonego w umowie na dofinansowanie z PARP, w dacie ich poniesienia (tj. w dniu, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku)).

Ad 2.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki ponoszone przez Spółkę podczas prowadzenia prac rozwojowych, tj. wydatki na nabycie usług zewnętrznych, (…), na nabycie surowców i materiałów oraz na informacje i promocję - mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów, w wysokości udziału własnego określonego w umowie na dofinansowanie z PARP, w miesiącu, w którym zostały poniesione.

Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 15 ust. 4a pkt 1 ustawy o CIT, koszty prac rozwojowych mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu, w którym zostały poniesione (...).

Biorąc pod uwagę powyższe, wydatki ponoszone przez Spółkę podczas prowadzenia prac rozwojowych, tj. wydatki na nabycie usług zewnętrznych, na wynagrodzenia personelu, na nabycie surowców i materiałów oraz na informacje i promocję - mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów, w wysokości udziału własnego określonego w umowie na dofinansowanie z PARP, w miesiącu, w którym zostały poniesione.

Ad 3.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki ponoszone przez Spółkę na nabycie środków trwałych wykorzystywanych w ramach prac badawczo-rozwojowych innych niż nieruchomości i samochody osobowe (o wartości początkowej poniżej 10.000 zł), mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania, w wysokości udziału własnego określonego w umowie na dofinansowanie z PARP.

Uzasadnienie:

W myśl art. 16a ust. 1 ustawy o CIT, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne/zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

2) maszyny, urządzenia i środki transportu,

3) inne przedmioty

   - o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Zgodnie z art. 16d ust. 1 ustawy o CIT, podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, o których mowa w art. 16a i 16b, których wartość początkowa określona zgodnie z art. 16g nie przekracza 10 000 zł; wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania.

Powyższe oznacza, że wydatki ponoszone przez Spółkę na nabycie środków trwałych wykorzystywanych w ramach prac badawczo - rozwojowych innych niż nieruchomości i samochody osobowe (o wartości początkowej poniżej 10.000 zł), mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania, w wysokości udziału własnego określonego w umowie na dofinansowanie z PARP.

Ad.4.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, dotacja, którą otrzymuje Spółka, stanowi dochód zwolniony z podatku CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 lub pkt 52 ustawy o CIT.

Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 21 CIT, wolne od podatku są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 52 CIT, wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Jak Spółka wskazała w opisie stanu faktycznego sprawy, w niniejszej sprawie zastosowanie może znaleźć zarówno zwolnienie z CIT z art. 17 ust. 1 pkt 21 CIT (gdyż Spółka otrzymuje dotację na pokrycie kosztów lub zwrot wydatków związanych z zakupem środków trwałych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych), jak i z art. 17 ust. 1 pkt 52 CIT (gdyż Spółka otrzymuje płatności na realizację programu finansowanego z udziałem środków europejskich, z BGK).

W związku z powyższym, dotacja, którą otrzymuje Spółka, stanowi dochód zwolniony z podatku CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 lub pkt 52 ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ad 1 i 2

Na wstępie wskazać należy, że tut. Organ nie odniósł się do wydatków ponoszonych przez Spółkę  na wynagrodzenie personelu podczas prowadzenia badań naukowych lub prac rozwojowych, ponieważ w uzupełnienie wniosku wskazali Państwo, że na obecnym etapie prac B+R Spółka nie ponosi wydatków tego rodzaju. Zatem skoro w przedstawionym stanie faktycznym Spółka nie ponosi  wydatków na wynagrodzenie personelu to wniosek w tym zakresie stał się bezprzedmiotowy.

Zgodnie z art. 4a pkt 26 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2587, dalej: „updop”),

ilekroć w ustawie mowa o działalności badawczo-rozwojowej - oznacza to działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

W myśl art. 4a pkt 27 updop,

ilekroć w ustawie mowa o badaniach naukowych - oznacza to:

a)badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,

b)badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy z 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 574),

badania naukowe są działalnością obejmującą:

1)badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne;

2)badania aplikacyjne rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.

Stosownie do art. 4a pkt 28 updop,

ilekroć w ustawie mowa o pracach rozwojowych - oznacza to prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Zgodnie z art. 4 ust. 3 ustawy z 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 574),

prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

Z kolei, zgodnie z art. 15 ust. 1 updop,

kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. (…)

Zatem, warunkiem uznania wydatku poniesionego przez podatnika za koszt uzyskania przychodów, jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

- wydatek musi zostać poniesiony przez podatnika,

- musi być definitywny, a więc bezzwrotny,

- musi pozostawać w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

- musi zostać poniesiony w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,

- musi zostać właściwie udokumentowany,

- nie może być kosztem wymienionym w art. 16 ust. 1 updop.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest działalność związana z oprogramowaniem. Spółka przeprowadza projekt obejmujący prace mające na celu wdrożenie do jego oferty innowacyjnej „inteligentnej dostawki” rozszerzającej funkcjonalności automatów sprzedażowych o możliwość realizacji transakcji za pomocą głosu lub gestów. Celem projektu jest stworzenie i skomercjalizowanie ww. urządzenia.

Projekt ten został wybrany do dofinansowania PARP w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój Spółka otrzymuje przedmiotową dotację zarówno w formie zaliczki, jak i refundacji poniesionych już kosztów. Spółka dokonuje m.in. usługi zewnętrzne; surowce i materiały; informacja i promocja. Wszystkie prace i czynności wskazane w niniejszym opisie stanowią działalność badawczo- rozwojową w myśl art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, tj. działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Zatem, wydatki ponoszone przez Spółkę podczas prowadzenia badań naukowych, prac rozwojowych, tj. wydatki na nabycie usług zewnętrznych, na nabycie surowców i materiałów oraz na informacje i promocję - mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów, w wysokości udziału własnego określonego w umowie na dofinansowanie, ponieważ istnieje związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy poniesieniem tych wydatków, a uzyskaniem przychodów w przez Spółkę w ramach prowadzonej przez nią działalności badawczo-rozwojowej związanej z oprogramowaniem.

Przy czym zastrzec w tym miejscu należy, że powyższe wydatki mogą Państwo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów jeżeli miały charakter definitywny, a więc nie zostaną Państwu zwrócone.

Przepisy updop, dokonują również podziału kosztów na koszty bezpośrednio związane z przychodami i koszty pośrednie (inne niż bezpośrednio związane z przychodami).

Zgodnie z ugruntowanym poglądem, kosztami uzyskania przychodów bezpośrednio związanymi z przychodami są takie wydatki, których poniesienie przekłada się wprost (w sposób bezpośredni) na uzyskanie konkretnych przychodów. W ich przypadku możliwe jest „zidentyfikowanie” wpływu danego kosztu na wielkość osiągniętych przychodów. Do tej kategorii należą głównie te koszty, które mogą być przydzielone, przypisane do określonych wyrobów bądź usług. Klasycznym przykładem bezpośredniego związku kosztów z przychodami jest relacja, w jakiej pozostają wydatki na nabycie lub wytworzenie jednostki towaru i przychód ze zbycia tej jednostki towaru.

Natomiast, pośrednie koszty uzyskania przychodów to takie wydatki, których nie da się przypisać wprost do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia. Nie pozostają one w uchwytnym związku z konkretnymi przysporzeniami podatnika – brak jest możliwości ustalenia, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód. Do tego rodzaju kosztów zalicza się m.in. koszty ogólnego zarządu, koszty administracyjne, wydatki na utrzymanie obiektów, obsługę prawną, ubezpieczenia, świadczenia na rzecz pracowników. Każdy z ww. wydatków jest związany z działalnością prowadzoną przez podatnika i przyczynia się w sposób ogólny do osiągania przez niego przychodów. Nie można jednak ustalić, uzyskaniu jakiego konkretnego przychodu dany wydatek służy.

Regulacje dotyczące potrącalności kosztów bezpośrednio związanych z przychodami zawarte zostały w art. 15 ust. 4, 4b i 4c updop.

Zgodnie z art. 15 ust. 4 updop,

koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c.

Natomiast art. 15 ust. 4d oraz art. 15 ust. 4e updop, regulują zasady potrącalności kosztów innych niż koszty bezpośrednio związane z przychodami.

Stosownie do treści art. 15 ust. 4d updop,

koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Zatem, mając na uwadze powyższe przepisy oraz wyjaśnienia wskazać należy, że ponoszone przez Spółkę wydatki na badania naukowe w postaci:

- nabycia usług zewnętrznych,

- nabycia surowców i materiałów oraz

- informacji i promocji

   - stanowią koszty uzyskania przychodu inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami i potrącalne są w dacie ich poniesienia zgodnie z art. 15 ust. 4d updop, ponieważ nie da się przypisać wprost do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do osiągnięcia przychodów w prowadzonej przez Spółkę działalności badawczo-rozwojowej.

Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1, tj. w zakresie ustalenia czy wydatki ponoszone przez Spółkę podczas prowadzenia badań naukowych, tj. wydatki na nabycie usług zewnętrznych, na nabycie surowców i materiałów oraz na informacje i promocję - mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów, w wysokości udziału własnego określonego w umowie na dofinansowanie z PARP, w dacie ich poniesienia (tj. w dniu, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku)) – jest prawidłowe.

Odnosząc się z kolei do wydatków poniesionych przez Spółkę na prowadzenie prac rozwojowych, wskazać należy że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych zawiera szczególny przepis dotyczący rozliczania kosztów prac rozwojowych dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

I tak, w myśl art. 15 ust. 4a updop,

koszty prac rozwojowych mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów:

1)w miesiącu, w którym zostały poniesione albo począwszy od tego miesiąca w równych częściach w okresie nie dłuższym niż 12 miesięcy, albo

2)jednorazowo w roku podatkowym, w którym zostały zakończone, albo

3)poprzez odpisy amortyzacyjne dokonywane zgodnie z art. 16m ust. 1 pkt 3 od wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 16b ust. 2 pkt 3.

Należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie zawierają dodatkowych warunków, jakie podatnik powinien spełnić w przypadku, gdy postanowi on ujmować koszty prac rozwojowych dla celów podatkowych zgodnie z art. 15 ust. 4a pkt 1, pkt 2 albo 3 updop.

W rezultacie, zgodnie z wyborem podatnika, w przypadku prowadzenia prac rozwojowych ich koszty mogą być przez podatnika rozpoznawane jako koszty podatkowe w trakcie trwania tych prac bądź jednorazowo na moment ich zakończenia, albo też podatnik może rozpoznawać koszty tych prac poprzez odpisy amortyzacyjne od wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 16b ust. 2 pkt 3.

Użycie przez ustawodawcę w art. 15 ust. 4a updop, sformułowania „mogą” (przy wskazaniu sposobu rozliczenia kosztów prac rozwojowych), przy jednoczesnym braku dodatkowych wskazań kiedy dany sposób ujęcia kosztów prac rozwojowych może być zastosowany, prowadzi do konkluzji, że podatnik posiada swobodę wyboru zastosowania poszczególnych sposobów podatkowego rozliczania kosztów prac rozwojowych.

Wobec powyższego, mogą Państwo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki ponoszone przez Spółkę podczas prowadzenia prac rozwojowych, tj. wydatki na nabycie usług zewnętrznych, na nabycie surowców i materiałów oraz na informacje i promocję, w wysokości udziału własnego określonego w umowie na dofinansowanie z PARP, w miesiącu, w którym zostały poniesione.

Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 2, tj. w zakresie ustalenia, czy wydatki ponoszone przez Spółkę podczas prowadzenia prac rozwojowych, tj. wydatki na nabycie usług zewnętrznych, na nabycie surowców i materiałów oraz na informacje i promocję - mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów, w wysokości udziału własnego określonego w umowie na dofinansowanie z PARP, w miesiącu, w którym zostały poniesione – jest prawidłowe.

Ad 3.

Państwa wątpliwości dotyczą również ustalenia, czy wydatki ponoszone przez Spółkę na nabycie środków trwałych wykorzystywanych w ramach prac badawczo-rozwojowych innych niż nieruchomości i samochody osobowe (o wartości początkowej poniżej 10.000 zł), mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania, w wysokości udziału własnego określonego w umowie na dofinansowanie z PARP.

Odnosząc się do powyższych wątpliwości wskazać należy, że stosownie do art. 15 ust. 6 updop:

kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m, przy czym w przypadku spółek nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji nie mogą być w roku podatkowym wyższe niż dokonywane zgodnie z przepisami o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych, obciążające w tym roku podatkowym wynik finansowy jednostki.

Zgodnie z art. 16a ust. 1 pkt 1 updop:

amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością, o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Z kolei, zgodnie z art. 16d ust. 1 updop,

podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, o których mowa w art. 16a i 16b, których wartość początkowa określona zgodnie z art. 16g nie przekracza 10 000 zł; wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania.

W myśl art. 16g ust. 1 pkt 1 updop,

za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia.

Z wniosku wynika, że Spółka nabyła środki trwałe wykorzystywane w ramach prac badawczo-rozwojowych inne niż nieruchomości i samochody osobowe o wartości poniżej 10.000 zł.

Zatem, mająca na uwadze powyższe przepisy, z których wynika, że wydatki poniesione na  środki trwałe, których wartość początkowa nie przekracza 10 000 zł mogą stanowić koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania tych środków do używania, to środki trwałe inne niż nieruchomości oraz samochody osobowy, których wartość początkowa wynosi poniżej 10.000 zł są związane z działalnością Spółki oraz jeżeli wydatki na ich nabycie nie zostaną Wnioskodawcy zwrócone, to Spółka może zaliczyć wydatki poniesione na nabycie środków trwałych do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu oddania tych środków do używania.

Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 3, tj. czy wydatki ponoszone przez Spółkę na nabycie środków trwałych wykorzystywanych w ramach prac badawczo - rozwojowych innych niż nieruchomości i samochody osobowe (o wartości początkowej poniżej 10.000 zł), mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania, w wysokości udziału własnego określonego w umowie na dofinansowanie z PARP – jest prawidłowe.

Ad 4.

Państwa wątpliwości budzi również kwestia ustalenia, czy dotacja, którą otrzymuje Spółka, stanowi dochód zwolniony z podatku CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 lub pkt 52 updop.

Odnosząc się do powyższych wątpliwości wskazać należy, że zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 updop,

przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „otrzymane” oznacza, że momentem powstania przychodu jest moment otrzymania, czyli wpływu bezpośrednio do majątku podatnika, względnie na jego rachunek, wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami. W obrocie bezgotówkowym będzie to dzień uznania rachunku bankowego podatnika jako rachunku wierzyciela.

Otrzymywane przez podatników dofinansowania spełniają co do zasady warunek uznania ich za przychód.

W art. 17 ww. ustawy, wymienione są dochody, które na mocy tego przepisu korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 52 updop,

wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że  Wnioskodawca przeprowadza projekt obejmujący prace mające na celu wdrożenie do jego oferty innowacyjnej „inteligentnej dostawki” rozszerzającej funkcjonalności automatów sprzedażowych o możliwość realizacji transakcji za pomocą głosu lub gestów. Projekt ten został wybrany do dofinansowania PARP w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój (poddziałanie 2.3.5. Design dla przedsiębiorców). Spółka otrzymuje przedmiotową dotację zarówno w formie zaliczki, jak i refundacji poniesionych już kosztów. Płatność przekazywana jest Wnioskodawcy przez Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) na podstawie zlecenia płatności wystawionego przez PARP. Jest to program finansowany z udziałem środków europejskich.

Rozważając charakter środków finansowych, które Wnioskodawca jako Beneficjent otrzymał na realizację projektu dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach omawianego programu, należy odnieść się do art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 1057 ze zm.),

sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 1634 ze zm.),

środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 2 pkt 5 przywołanej ustawy,

ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5d.

Zgodnie z art. 5 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy o finansach publicznych,

do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się:

1)środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, Europejskiego Funduszu Rybackiego, Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;

2)niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:

a)Norweskiego Mechanizmu Finansowego,

b)Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,

c)Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy.

Ustawa o finansach publicznych wprowadziła zmianę charakteru środków przeznaczonych na realizację programów operacyjnych i w obecnie obowiązującym stanie prawnym środki europejskie, co do zasady, nie zostały włączone do budżetu państwa, ale stanowią jego odrębną część w formie budżetu środków europejskich.

Reguluje to art. 111 pkt 16 ww. ustawy, zgodnie z którym

dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d i pkt 6 (…) po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.

Z kolei na mocy art. 112 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy,

wydatki budżetu państwa są przeznaczone w szczególności na wkład krajowy na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich (…).

Na mocy art. 117 ust. 1 cyt. ustawy o finansach publicznych przyjęto, że

budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej (…).

W ustępie 2 tegoż artykułu skonkretyzowano, że

w budżecie środków europejskich ujmuje się:

1)dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

2)wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Zgodnie z art. 121 ust. 1 ustawy o finansach publicznych,

programy finansowane z udziałem środków europejskich są ujmowane w załączniku do ustawy budżetowej.

Z  art. 124 ust. 1 pkt 1 i 6 ustawy o finansach publicznych, wynika  wydatki budżetu państwa dzielą się m.in. na dotacje i subwencje (pkt 1) oraz wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich (pkt 6).

Zgodnie z art. 186 ustawy o finansach publicznych,

wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na:

1) realizację projektów przez jednostki budżetowe;

2) płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

3) dotacje celowe dla beneficjentów;

4) realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;

5) realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami;

realizację planu rozwojowego, o którym mowa w art. 5 pkt 7aa ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.

Przepis art. 187 ww. ustawy wskazuje, że

za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów.

Na mocy art. 188 ust. 1 wskazanej ustawy,

podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności, z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy projekt realizuje instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca będąca zarządem województwa lub przez zarząd województwa upoważniona, zlecenia płatności są wystawiane przez zarząd województwa.

W myśl art. 188 ust. 4 ww. ustawy,

Instytucja, o której mowa w ust. 1, informuje właściwego dysponenta części budżetowej o zleceniach płatności przekazywanych do Banku Gospodarstwa Krajowego, a w przypadku programów finansowanych z udziałem środków europejskich, dla których instytucją zarządzającą lub pośredniczącą jest zarząd województwa, także zarząd województwa.

Zgodnie z art. 192 ust. 1 ustawy o finansach publicznych,

Minister Finansów przekazuje na rachunki w Banku Gospodarstwa Krajowego środki na płatności na rzecz beneficjentów, w przypadku Wspólnej Polityki Rolnej - na rzecz agencji płatniczych, o których mowa w odrębnych ustawach, a w przypadku planu rozwojowego, o którym mowa w art. 5 pkt 7aa ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju - na rzecz Polskiego Funduszu Rozwoju Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, zwanego dalej „PFR”.

Natomiast, zgodnie z art. 200 ust. 1 ww. ustawy,

obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.

Zgodnie z art. 202 ust. 1 ww. ustawy,

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych.

W związku z powyższym zauważyć należy, że to podmiot dokonujący przysporzenia na rzecz podatnika przesądza o charakterze i celu zwolnień przedmiotowych zawartych w art. 17 updop.

Zatem, biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa a także przedstawiony  powyżej opis stanu faktycznego stwierdzić należy, że dotacja którą otrzymała Spółka stanowi dochód zwolniony na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 updop, zgodnie z którym wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego (…).

Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 4, tj. w zakresie ustalenia czy dotacja którą otrzymała Spółka, stanowi dochód zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 updop - jest prawidłowe.

Reasumując, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy:

   - wydatki ponoszone przez Spółkę podczas prowadzenia badań naukowych, tj. wydatki na nabycie usług zewnętrznych, na nabycie surowców i materiałów oraz na informacje i promocję - mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów, w wysokości udziału własnego określonego w umowie na dofinansowanie z PARP, w dacie ich poniesienia (tj. w dniu, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku)) – jest prawidłowe;

   - wydatki ponoszone przez Spółkę podczas prowadzenia prac rozwojowych, tj. wydatki na nabycie usług zewnętrznych, (…), na nabycie surowców i materiałów oraz na informacje i promocję - mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów, w wysokości udziału własnego określonego w umowie na dofinansowanie z PARP, w miesiącu, w którym zostały poniesione – jest prawidłowe;

   - wydatki ponoszone przez Spółkę na nabycie środków trwałych wykorzystywanych w ramach prac badawczo-rozwojowych innych niż nieruchomości i samochody osobowe (o wartości początkowej poniżej 10.000 zł), mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania, w wysokości udziału własnego określonego w umowie na dofinansowanie z PARP – jest prawidłowe;

   - dotacja, którą otrzymuje Spółka, stanowi dochód zwolniony z podatku CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o CIT – jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00