Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Porada aktualna na dzień 21-11-2024
TEMATY:
Porada aktualna na dzień 21-11-2024
TEMATY:
Data publikacji: 2023-01-11

Jakie zasady amortyzacji lokalu

PROBLEM

Podatnik przebywał i pracował na terenie Wielkiej Brytanii. Jest polakiem i posiada obywatelstwo polskie. W październiku 2022 r. wrócił do Polski na stałe i otworzył tutaj działalność gospodarczą z dniem 25 października 2022 r. Od 1 listopada 2022 r. jest czynnym podatnikiem VAT. Na chwilę obecną prowadzi działalność informatyczną, natomiast planuje ją rozszerzyć o wynajem lokalu usługowego w mieście K. (lokal użytkowy). Najmem będzie długoterminowy dla firm. Pytanie dotyczy amortyzacji zakupionego lokalu oraz miejsc postojowych. Lokal jest w trakcie budowy i jeszcze teraz końcem roku ma zostać oddany do użytku. Podatnik w 2021 r. podpisał akt notarialny dotyczący zakupu lokalu wraz z miejscami postojowymi i na podstawie aktu notarialnego otrzymywał faktury zaliczkowe na poczet realizacji. Łącznie ma 22 faktury zaliczkowe na łączną kwotę około 1,7mln zł. Lokal jest już spłacony w całości. Ostatnia faktura zaliczkowa jest z 5 października 2022 r. Faktury końcowej podatnik jeszcze nie otrzymał. Lokal jeszcze nie jest odebrany. Faktury zaliczkowe wystawiane były na podatnika. Widnieje tam jego imię, nazwisko, adres zagraniczny (angielski, gdyż w momencie wystawiania faktur podatnik mieszkał w Anglii) oraz numer PESEL podatnika. Faktury zaliczkowe zawierają 23% VAT. Do każdej faktury zaliczkowej podatnik posiada potwierdzenie przelewu w postaci transferu pieniężnego z konta walutowego. Na potwierdzeniach przelewu można znaleźć: imię, nazwisko podatnika, jego adres angielski, dane firmy wystawiającej faktury zaliczkowe wraz z numerem konta widniejącym na tych fakturach, kwota przelewu w walucie, kwota przewalutowania, wartość przelewu w PLN, partner bankowy X. wraz z jego numerem referencyjnym, a także podstawowe dane przelewu typu numer transferu, data i godzina przelewu.

Czy podatnik może wprowadzić lokal do firmy jako środek trwały i amortyzować go i odliczać w koszty odpisy amortyzacyjne? Czy stawka amortyzacji 2,5% byłaby tutaj adekwatna (nowy lokal), jeśli nie to czym kierować się przy ustaleniu stawki amortyzacji? Jakie dokumenty powinny być zebrane pod amortyzację i czy do podstawy amortyzacji wchodzą różnice kursowe? W jakim momencie można rozpocząć dokonania odpisów amortyzacyjnych? Czy jeśli lokal będzie odebrany w grudniu i w grudniu będzie faktura końcowa to czy można środek trwały wprowadzić do firmy w grudniu i rozpocząć amortyzację i odpisy od stycznia? Czy z transakcji można odliczyć VAT, jeśli tak to w jakim momencie dokonać odliczenia? Jakie dokumenty należy posiadać, aby móc odliczyć VAT od transakcji?

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00