Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 5 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.514.2022.2.KS
Zwolnienie od podatku prowadzonych zajęć oraz nieuwzględnianie do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług opłat za te zajęcia.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 listopada 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku prowadzonych zajęć oraz nieuwzględniania do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług opłat za te zajęcia.
Uzupełnili Państwo wniosek pismem z 3 stycznia 2023 r. (data wpływu 3 stycznia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Powiatowe Centrum Kultury w (…) jest samorządową instytucją kultury. Siedzibą Instytucji Kultury jest miasto (…), a terenem działania jest obszar powiatu (…). Organizatorem Instytucji Kultury jest Powiat (…). Bezpośredni nadzór nad działalnością Instytucji Kultury sprawuje Zarząd Powiatu (…). Powiatowe Centrum Kultury w (…) zwane dalej „Instytucją Kultury” działa na podstawie: ustawy z dnia 25 października 1991 roku o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 406 ze zm.), ustawy z dnia 27 czerwca 1997 roku o bibliotekach (Dz. U. z 2012 r., poz. 642 ze zm.), aktu o utworzeniu oraz Statutu.
W skład Instytucji Kultury wchodzi:
1)Powiatowa Biblioteka Publiczna,
2)Regionalna Izba Pamięci,
3)centrum konferencyjne,
4)inkubator organizacji pozarządowych.
Podstawowym celem działania jest zaspokajanie potrzeb oświatowych, kulturalnych informacyjnych oraz czytelniczych społeczeństwa, w szczególności mieszkańców powiatu (…). Zadania te dla Powiatowej Biblioteki Publicznej Instytucja Kultury realizuje przez:
a.gromadzenie, opracowywanie, przechowywanie i ochronę materiałów bibliotecznych z uwzględnieniem materiałów dotyczących własnego regionu,
b.udostępnianie zbiorów bibliotecznych na miejscu, wypożyczanie na zewnątrz oraz prowadzenie działalności informacyjnej i edukacyjnej,
c.współdziałanie z innymi bibliotekami i instytucjami kultury w zakresie rozwijania czytelnictwa i zaspokajania potrzeb oświatowych i kulturalnych mieszkańców powiatu,
d.promowanie książek oraz innych zbiorów,
e.organizowanie i prowadzenie różnych form pracy z czytelnikiem, służących popularyzacji kultury, książki i sztuki,
f.doskonalenie form i metod pracy.
Powiatowa Biblioteka Publiczna realizuje zadania określone w art. 20a ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (Dz. U. z 2012 r., poz. 642 ze zm.). Dla pozostałej działalności Instytucja Kultury realizuje przez:
a)rozpoznawanie, rozbudzanie i zaspokajanie potrzeb oraz zainteresowań kulturalnych mieszkańców,
b)tworzenie warunków do rozwoju aktywności kulturalnej, artystycznej, hobbystycznej, rekreacyjno-ruchowej oraz zainteresowania sztuką,
c)organizację wystaw stałych, czasowych i okazjonalnych,
d)prowadzenie stałej ekspozycji promującej twórczość i edukację kulturalną zuwzględnieniem dokonań twórców lokalnych,
e)organizowanie, realizowanie i inicjowanie wydarzeń kulturalnych, edukacyjnych, artystycznych, konferencji naukowych, sympozjów,
f)organizowanie spotkań, wykładów, prelekcji, konkursów,
g)upowszechnianie wiedzy o kulturze, w tym o kulturze regionalnej oraz prezentowanie dokonań kulturalnych przez organizowanie wystaw, pokazów a także działalność wydawniczą,
h)współpracę z innymi instytucjami kultury, podmiotami prowadzącymi działalność kulturalną, stowarzyszeniami i związkami twórców i artystów oraz organami władz publicznych zajmujących się działalnością kulturalną,
i)prowadzenie inkubatora organizacji pozarządowych poprzez udostępnienie pomieszczenia wraz z wyposażeniem na cele działalności organizacji pozarządowych.
Instytucja Kultury może prowadzić działalność inną niż działalność kulturalna wg zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód uzyskany z działalności, przeznacza się na realizację celów statutowych Instytucji Kultury. Działalność Powiatowego Centrum Kultury w (…) finansowana jest z:
‒dotacji podmiotowej organizatora,
‒dotacji celowych organizatora,
‒dotacji celowych pozyskiwanych ze źródeł zewnętrznych,
‒darowizn rzeczowych i finansowych pozyskiwanych od darczyńców (zarówno osoby fizyczne, jak i osoby prawne).
‒zawartej umowy sponsorskiej ze sponsorem strategicznym (w roku 2022 Centrum zawarło umowę sponsorską o wartości 200 000 złotych, której realizacja rozciąga się na lata 2022-2023,
‒kar naliczanych czytelnikom za przetrzymywanie książek, wynajmu pomieszczeń iinfrastruktury - w przeważającej większości dla podmiotów realizujących zadania oprofilu zbliżonym do działalności Powiatowego Centrum Kultury jak np.prowadzenie zajęć dla dzieci, lub też zajęć promujących zdrowie (zajęcia zdrowy kręgosłup czy joga), biletów wstępu na organizowane koncerty, spektakle teatralne, spotkania autorskie, kabarety, bale karnawałowe oraz inne wydarzenia kulturalne.
Do chwili złożenia wniosku o interpretację w zamian za wykonane usługi reklamowe wystawiono faktury na kwotę 110 000 zł z zakładanych do realizacji w roku bieżącym 130 000 zł) opłat wnoszonych przez osoby fizyczne z tytułu udziału w warsztatach prowadzonych przez Centrum Kultury, a to:
a)warsztaty taneczne (…) - jest to usługa kulturalna polegająca na upowszechnianiu i tworzeniu kultury i sztuki, muzyki, tańca oraz zaspokajanie w tym zakresie oczekiwań społeczności lokalnej,
b)warsztaty taneczne z tańca towarzyskiego dla dzieci - j. w.,
c)warsztaty taneczne dla młodzieży i dorosłych - j. w.,
d)warsztaty plastyczne - ich celem jest zwiększenie wiedzy o różnych technikach plastycznych, tworzenie pierwszych prac artystycznych. Zajęcia skierowane są do dzieci, które pod okiem instruktora tworzą swoje pierwsze prace w formie zabaw kulturalnych, jednocześnie poznając podstawowe zagadnienia z zakresu plastyki takie jak czym są kolory podstawowe, na czym polega perspektywa, oraz technik tworzenia prac plastycznych,
e)warsztaty dla dzieci z sensoplastyki - skierowane do najmłodszych dzieci, pod opieką rodziców, a ich celem jest poprzez sztukę i obcowanie z przedmiotami, ich barwą, fakturą budowanie relacji bliskości i szacunku do szeroko rozumianych dzieł kultury jako wytworu rąk ludzkich, co pobudzić ma w przyszłości zainteresowanie maluchów kulturą,
f)warsztaty dla dzieci w ramach (…) - zajęcia zaznajamiające dzieci zzasadami obcowania z kulturą, zachowań w grupie rówieśniczej,
g)warsztaty wokalne - usługa kulturalna skierowana do dzieci, celem jest edukacja kulturalna oraz upowszechnienie i tworzenie muzyki,
h)(…) - zajęcia integracyjno-edukacyjne dla dzieci zawierające elementy animacji kulturowej wokół sztuki z aspektem integracji rówieśniczej i nauki języka angielskiego,
i)rodzinne warsztaty okolicznościowe - usługa kulturalna polegająca na organizacji zajęć dla rodziców bądź dziadków i dzieci nawiązująca do obchodzonych świąt iokoliczności, rozwijająca kreatywność i promująca aktywne uczestnictwo wkulturze,
j)warsztaty tematyczne - usługa kulturalna nawiązująca do wystaw czasowych wRegionalnej Izbie Tradycji, lokalnych tradycji obyczajów czy przyrody,
k)zadania zlecone przez inne jednostki w ramach realizowanych przez nie projektów - usługi kulturalne świadczone na rzecz podmiotów, w szczególności jednostek samorządu terytorialnego, instytucji kultury czy szkół.
Przychody Powiatowego Centrum Kultury z wyłączeniem dotacji podmiotowej organizatora nie mają charakteru stałego - zależne są od ilości prowadzonych w danym miesiącu warsztatów (w miesiącach letnich warsztaty ze względu na przerwę wakacyjną nie są prowadzone, kalendarza wydarzeń kulturalnych organizowanych przez Centrum, pozyskania sponsorów czy darczyńców.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Pojęcie „Działalność kulturalna” nie jest bezpośrednio zdefiniowana w zapisach ustawy o podatku od towarów i usług. Kierując się zapisami ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. Usługami kulturalnymi są więc wszelkie działania polegające na upowszechnianiu i ochronie kultury, przez którą należy rozumieć kulturalne dziedzictwo ludzkości zarówno materialne, jak i niematerialne, w szczególności w zakresie historii, nauki i sztuki. Głównym zakresem działalności Powiatowego Centrum Kultury w (…) jest podejmowanie i inicjowanie wszelkich działań (w tym w obszarze edukacji kulturalnej) zmierzających do rozwijania potrzeb i zainteresowania kulturą. Łączy się to z popularyzacją kultury i udostępnianiem jej (dostęp do kultury). Odbywa się to poprzez tworzenie oferty kulturalnej skierowanej do różnych grup odbiorców.
Warsztaty taneczne (…) – są to warsztaty mające na celu zapoznanie społeczności lokalnej z tańcem i muzyką południowoamerykańską, które są bezpośrednio częścią dziedzictwa kulturalnego narodów Ameryki Południowej. Warsztaty te są usługą kulturalną mającą znaczenie dla dziedzictwa i rozwoju kulturowego ze względu na wartość artystyczną.
Warsztaty taneczne z tańca towarzyskiego dla dzieci – warsztaty pozwalają uczestnikom zapoznać się z tańcem towarzyskim oraz gatunkami muzyki. Uczestnicy nabywając umiejętności tańca w różnych gatunkach muzycznych jednocześnie zaznajamiają się z tłem kulturowym związanym z ich powstaniem i występowaniem. Wiedza taka wpływa na upowszechnienie dziedzictwa i rozwoju kulturowego ze względu na wartość artystyczną.
Warsztaty taneczne z tańca towarzyskiego dla młodzieży i dorosłych – warsztaty te tożsamo do warsztatów dla dzieci pozwalają uczestnikom zapoznać się z tańcem towarzyskim oraz muzyką. Wiedza taka wpływa na upowszechnienie dziedzictwa i rozwoju kulturowego ze względu na wartość artystyczną.
Warsztaty plastyczne – poprzez zapoznanie uczestników z technikami plastycznymi, przekazanie wiedzy z zakresu plastyki, ze względu na wartość artystyczną posiadają bezpośredni wpływ na uczestników w zakresie możliwości tworzenia dzieł plastycznych oraz odbioru przez nich sztuki w galeriach czy muzeach. Warsztaty te są usługą kulturalną mającą znaczenie dla dziedzictwa i rozwoju kulturowego ze względu na wartość artystyczną.
Warsztaty dla dzieci z sensoplastyki – skierowane do dzieci, które pod opieką rodziców podczas zajęć zapoznają się z możliwościami i efektami łączenia materiałów o różnych fakturach, barwach i teksturach. Zajęcia takie wpływają na budowanie relacji rodzicielskich oraz społecznych, uczą bliskości i wzajemnego szacunku dając możliwość dzieciom na wstęp do świata sztuki i ucząc ich odbioru wytworu ludzkich rąk.
Warsztaty dla dzieci w ramach (…) - warsztaty dla dzieci w wieku 2-5 lat wraz z opiekunami. Celem zajęć jest stworzenie okazji do socjalizacji dzieci i wspierania ich rozwoju poprzez kontakt z kulturą (literatura dziecięca, muzyka skierowana do najmłodszej grupy odbiorców) ze szczególnym naciskiem na ćwiczenie motoryki oraz uczestnictwo w zajęciach plastycznych, co w zamyśle ma w przyszłości ułatwić adaptację dzieci w przedszkolu. Poprzez regularne spotkania dorosłych opiekunów zajęcia sprzyjają także integracji lokalnej społeczności.
Warsztaty wokalne – poprzez organizowane warsztaty realizowany jest cel zapoznania uczestników z muzyką, która bezsprzecznie jest częścią kultury, zarówno jako dziedzictwo kulturalne ludzkości, jak i wytwór artystyczny.
Zajęcia integracyjno-edukacyjne (…) – warsztaty dla dzieci w wieku 2-5 lat wraz z opiekunami. Celem zajęć z elementami metody (…) jest zainteresowanie dzieci kulturą poprzez różnorodne działania twórcze, bliskie zainteresowaniom i potrzebom dzieci (zabawy ruchowe, muzyczne, plastyczne, teatralne).
Rodzinne warsztaty okolicznościowe – międzypokoleniowe warsztaty mające na celu zapoznanie uczestników z tradycją i historią, w świetle aspektów kształtujących kulturę, a związanych z aktualnymi wydarzeniami, takimi jak np. Święta Bożego Narodzenia czy inne wydarzenia z kalendarza dorocznego, z naciskiem na niematerialne dziedzictwo kultury.
Warsztaty tematyczne – odbywające się okazjonalnie zajęcia mające na celu w szczególności zapoznanie uczestników z kulturą w zakresie tematycznym związanym z aktualną wystawą czasową organizowaną przez PCK. W zależności od tematu wystawy jest to zapoznanie z kulturą narodu, grupy etnicznej czy regionu związaną z tematem wystawy lub warsztaty rozszerzające kontekst kulturalno-historyczny wystawy.
Na pytanie o wskazanie konkretnie na czym polegają zadania zlecone przez inne jednostki w ramach realizowanych przez nie projektów i jakie konkretnie usługi wymienione w pkt k) są przedmiotem wątpliwości, podaliście Państwo, że zadanie zlecone przez inne jednostki w ramach realizowanych przez nie projektów to w szczególności przeprowadzanie na ich zlecenie dodatkowych zajęć warsztatowych z oferty Powiatowego Centrum Kultury, organizowanie wydarzeń artystycznych czy pokazów. Organizacja jednorazowych wydarzeń artystycznych (spektakl, koncert, pokazowe warsztaty), które dla uczestników są bezpłatne, jednak Powiatowe Centrum Kultury otrzymuje od innej instytucji (grantobiorcy projektu) wynagrodzenie w ustalonej kwocie, które jest co najmniej równe kosztom związanym ze zorganizowaniem tego wydarzenia.
Ponadto podali Państwo, że opisane we wniosku warsztaty nie spełniają przesłanek opisanych w art. 43 ust. 19 ustawy o VAT, tj. nie zaliczają się do:
a)usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach,
b)usług wstępu:
‒na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości iwykonawstwa artystycznego i literackiego, jako że warsztaty nie są spektaklami, koncertami czy przedstawieniami,
‒do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,
‒do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym,
c)wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą,
d)usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach,
e)działalności agencji informacyjnych,
f)usług wydawniczych,
g)usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34,
h)usług ochrony praw.
Warsztaty dla dzieci w ramach (…) - warsztaty dla dzieci w wieku 2-5 lat wraz z opiekunami. Celem zajęć jest stworzenie okazji do socjalizacji dzieci i wspierania ich rozwoju poprzez kontakt z kulturą (literatura dziecięca, muzyka skierowana do najmłodszej grupy odbiorców) ze szczególnym naciskiem na ćwiczenie motoryki oraz uczestnictwo w zajęciach plastycznych, co w zamyśle ma w przyszłości ułatwić adaptację dzieci w przedszkolu. Poprzez regularne spotkania dorosłych opiekunów zajęcia sprzyjają także integracji lokalnej społeczności.
W przypadku wszelkich zajęć prowadzonych przez Powiatowe Centrum Kultury dominującym elementem usługi jest usługa kulturalna – zgodnie ze statutem Centrum. Elementy edukacyjne są jedynie uzupełnieniem, pośrednio zwiększającym atrakcyjność zajęć.
Powiatowe Centrum Kultury w (…) nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo Oświatowe, jak też nie posiada statusu uczelni, jednostki naukowej lub instytutu badawczego. Nie prowadzi także działalności, którą można zakwalifikować jako samodzielną usługę edukacyjną.
Powiatowe Centrum Kultury nie wykonuje dostawy towarów, ani nie realizuje usług opisanych w art. 113 ust. 13 ustawy. W roku 2021 wartość sprzedaży nie przekroczyła kwoty 200 000 złotych.
Pytanie
Czy Wnioskodawca ma prawo do zastosowania zwolnienia od podatku VAT zajęć wymienionych w pkt a-k dla dzieci oraz dorosłych, a także nieuwzględniania do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku VAT obrotów uzyskanych z opłat za te zajęcia?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, wszystkie zajęcia wykazane w punktach a-k jako usługi kulturalne świadczone przez podmiot jakim jest Powiatowe Centrum Kultury wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną podlegają zwolnieniu z podatku VAT, a przychód osiągnięty z tych działań nie jest wliczany do limitu 200 000 zł uprawniającego do korzystania ze zwolnienia podmiotowego z podatku VAT.
Jednocześnie pragną Państwo podkreślić, iż wszelkie przychody uzyskiwane przez Powiatowe Centrum Kultury są przeznaczane na działalność statutową. Charakter opisanych w punktach a-k zajęć wskazuje, iż nie zachodzi także przesłanka do wykluczenia tych zajęć ze zwolnienia w oparciu o art. 43 ust. 17 ustawy wskazującym, iż zwolnienie nie ma zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej lub ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia. Działania, o których mowa powyżej zdaniem Państwa w całej rozciągłości wpisują się w statutowy zakres działania Centrum jakim jest działalność kulturalna.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT:
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (…).
Z tak szeroko sformułowanej definicji pojęcia „świadczenie usług” wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.
Nie każda jednak czynność stanowiąca usługę, w rozumieniu art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.
Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:
podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły da celów zarobkowych.
Zatem, ustawa definiuje podatnika jako każdy podmiot, niezależnie od jego formy organizacyjno-prawnej, który samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą, bez względu na cel oraz rezultat takiej działalności. Powyższa definicja ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnika tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy:
zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:
a)podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury wrozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
b)indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.
Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających ztakiego zwolnienia.
W myśl art. 43 ust. 17a ustawy:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Stosownie do art. 43 ust. 18 ustawy:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Zgodnie z art. 43 ust. 19 ustawy:
zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:
1) usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;
2) wstępu:
a) na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,
b) do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,
c) do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;
3) wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;
4) usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;
5) działalności agencji informacyjnych;
6) usług wydawniczych;
7) usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;
8) usług ochrony praw.
Z okoliczności sprawy wynika, że są Państwo samorządową instytucją kultury. Podstawowym celem działania jest zaspokajanie potrzeb oświatowych, kulturalnych informacyjnych oraz czytelniczych społeczeństwa. Prowadzą Państwo:
‒warsztaty taneczne (…), warsztaty taneczne z tańca towarzyskiego dla dzieci, warsztaty taneczne dla młodzieży i dorosłych,
‒warsztaty plastyczne,
‒warsztaty dla dzieci z sensoplastyki,
‒warsztaty dla dzieci w ramach Klubu Małego Misia,
‒warsztaty wokalne,
‒(…) - zajęcia integracyjno-edukacyjne dla dzieci zawierające elementy animacji kulturowej wokół sztuki z aspektem integracji rówieśniczej i nauki języka angielskiego,
‒rodzinne warsztaty okolicznościowe,
‒warsztaty tematyczne,
‒zadania zlecone przez inne jednostki w ramach realizowanych przez nie projektów - usługi kulturalne świadczone na rzecz podmiotów, w szczególności jednostek samorządu terytorialnego, instytucji kultury czy szkół.
Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy ww. świadczeń.
Analizując powołane wyżej regulacje zauważyć należy, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest spełnienie przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy, jak również przedmiotowym dotyczącym rodzaju świadczonych usług. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.
Art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy wymienia trzy grupy podmiotów. Po pierwsze, podmioty prawa publicznego. Po drugie, inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym. Po trzecie, podmioty wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
Z opisu sprawy wynika, że jako samorządowa instytucja kultury działacie Państwa na podstawie m.in. ustawy z dnia 25 października 1991 roku o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, ustawy z dnia 27 czerwca 1997 roku o bibliotekach, aktu o utworzeniu oraz Statutu. Organizatorem Instytucji Kultury jest Powiat (…).
Zatem przedstawione informacje pozwalają stwierdzić należy, że wypełniają Państwo przesłankę podmiotową wynikającą z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.
Ponadto sprawdzenia wymaga, czy usługi opisane we wniosku wypełniają przesłankę przedmiotową do zastosowania zwolnienia.
Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia „usług kulturalnych”. Jego znaczenie ustala się w oparciu o dostępne metody wykładni. W prawie podatkowym pierwszorzędne znaczenie ma wykładnia językowa. Zatem, zgodnie z jej regułami, odnosząc się do znaczenia terminu „usługi kulturalne” w języku potocznym, możemy stwierdzić, że pod pojęciem tym kryją się usługi odnoszące się do kultury, w zakresie kultury itp. Natomiast kultura to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości, zasad i norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości; wszystko to, co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności. Kultura dzieli się na: materialną, której zakres pokrywa się z pojęciem cywilizacja, i duchową – ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, nauki, moralności funkcjonujących w postaci dzieł artystycznych, wierzeń, obyczajów, a także uznanych wartości, takich jak: prawda, sprawiedliwość, wolność, równość itp.” (Roman Smolski, Marek Smolski, Elżbieta Helena Stadtműller „Słownik Encyklopedyczny Edukacja Obywatelska” Wydawnictwo Europa, Warszawa 1999). Encyklopedia Popularna w haśle „kultura” podaje, że jest to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu jej dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie; w skład tak pojętej kultury wchodzą nie tylko wytwory materialne i instytucje społeczne, ale także zasady współżycia społecznego, sposoby postępowania, wzory, kryteria ocen estetycznych i moralnych przyjęte w danej zbiorowości i wyznaczające obowiązujące zachowania” (Encyklopedia Popularna PWN, Wydanie XV, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982). Zgodnie z internetowym Słownikiem języka polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN SA (…), kultura oznacza „materialną i umysłową działalność społeczeństw oraz jej wytwory”. Przez potoczne rozumienie pojęcia „kultura” możemy zatem uznać całokształt wytworów materialnych i umysłowych społeczności. Takie rozumienie pojęcia „kultura”, ma jednak niewielkie znaczenie praktyczne, a już w szczególności nie spełni swojej funkcji w procesie interpretacji prawa podatkowego. Zgodnie zatem z regułami wykładni prawa, w sytuacji gdy wykładnia językowa nie przynosi oczekiwanych rezultatów, wskazanym jest sięgniecie do wykładni systemowej oraz funkcjonalnej. Wykładnia systemowa pozwala nam na ustalenie zakresu rozumienia pojęcia w znaczeniu w jakim posługują się nim inne akty prawne należące do systemu prawa (wykładnia systemowa zewnętrzna). W tym celu należy sięgnąć do ustawy wprost lub pośrednio odnoszącej się do działalności prowadzonej w sferze kulturalnej, tj. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Co prawda definicja działalności kulturalnej w języku prawnym, skonstruowana w oparciu o powyższy akt prawny nie będzie pełna, jednak pozwoli na sprecyzowanie terminów „kultura” oraz „usługi kulturalne” na potrzeby niniejszej interpretacji.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 194 ze zm.), zwanej dalej ustawą o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.
Na podstawie art. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.
Na mocy art. 3 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalne:
działalność kulturalną mogą prowadzić osoby prawne, osoby fizyczne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.
W myśl art. 3 ust. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
działalność kulturalna określona w art. 1 ust. 1 nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu odrębnych przepisów.
Na podstawie art. 9 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
1. jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.
2. prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego o charakterze obowiązkowym.
3. instytucje kultury, dla których organizatorami są jednostki samorządu terytorialnego, mogą otrzymywać dotacje celowe na zadania objęte mecenatem państwa, w tym dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji, z budżetu państwa zczęści, której dysponentem jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
Zgodnie z art. 13 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
instytucje kultury działają na podstawie aktu o ich utworzeniu oraz statutu nadanego przez organizatora.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. Właściwym więc wydaje się przyjęcie, że kultura to ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, funkcjonujących w postaci np. dzieł artystycznych, związanych z twórczością artystyczną (np. o charakterze literackim, naukowym, plastycznym, muzycznym).
A zatem, za usługi kulturalne można uznać usługi polegające na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury, przez którą należy rozumieć naturalne i kulturalne dziedzictwo ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, w szczególności w zakresie historii, nauki i sztuki.
Z opisu sprawy wynika, że podstawowym celem Państwa działania jest zaspokajanie potrzeb oświatowych, kulturalnych informacyjnych oraz czytelniczych społeczeństwa. Dochód uzyskany z działalności, przeznacza się na realizację Państwa celów statutowych. Głównym zakresem Państwa działalności jest podejmowanie i inicjowanie wszelkich działań (w tym w obszarze edukacji kulturalnej) zmierzających do rozwijania potrzeb i zainteresowania kulturą. Łączy się to z popularyzacją kultury i udostępnianiem jej (dostęp do kultury). Odbywa się to poprzez tworzenie oferty kulturalnej skierowanej do różnych grup odbiorców. Prowadzą Państwo:
‒warsztaty taneczne (…) – są to warsztaty mające na celu zapoznanie społeczności lokalnej z tańcem i muzyką południowoamerykańską, które są bezpośrednio częściądziedzictwa kulturalnego narodów Ameryki Południowej. Warsztaty te są usługą kulturalną mającą znaczenie dla dziedzictwa i rozwoju kulturowego ze względu na wartość artystyczną,
‒warsztaty taneczne z tańca towarzyskiego dla dzieci – warsztaty pozwalają uczestnikom zapoznać się z tańcem towarzyskim oraz gatunkami muzyki. Uczestnicy nabywając umiejętności tańca w różnych gatunkach muzycznych jednocześnie zaznajamiają się z tłem kulturowym związanym z ich powstaniem iwystępowaniem. Wiedza taka wpływa naupowszechnienie dziedzictwa irozwoju kulturowego ze względu na wartość artystyczną,
‒warsztaty taneczne z tańca towarzyskiego dla młodzieży i dorosłych – warsztaty tożsamo do warsztatów dla dzieci pozwalają uczestnikom zapoznać się z tańcem towarzyskim oraz muzyką. Wiedza taka wpływa na upowszechnienie dziedzictwa irozwoju kulturowego ze względu na wartość artystyczną,
‒warsztaty plastyczne – poprzez zapoznanie uczestników z technikami plastycznymi, przekazanie wiedzy z zakresu plastyki, ze względu na wartość artystyczną posiadają bezpośredni wpływ na uczestników w zakresie możliwości tworzenia dzieł plastycznych oraz odbioru przez nich sztuki w galeriach czy muzeach. Warsztaty te są usługą kulturalną mającą znaczenie dla dziedzictwa irozwoju kulturowego ze względu na wartość artystyczną,
‒warsztaty dla dzieci z sensoplastyki – skierowane do dzieci, które pod opieką rodziców podczas zajęć zapoznają się z możliwościami i efektami łączenia materiałów o różnych fakturach, barwach i teksturach. Zajęcia takie wpływają na budowanie relacji rodzicielskich oraz społecznych, uczą bliskości i wzajemnego szacunku dając możliwość dzieciom na wstęp do świata sztuki i ucząc ich odbioru wytworu ludzkich rąk,
‒warsztaty dla dzieci w ramach (…) - warsztaty dla dzieci w wieku 2-5 lat wraz z opiekunami. Celem zajęć jest stworzenie okazji do socjalizacji dzieci iwspierania ich rozwoju poprzez kontakt z kulturą (literatura dziecięca, muzyka skierowana do najmłodszej grupy odbiorców) ze szczególnym naciskiem na ćwiczenie motoryki oraz uczestnictwo w zajęciach plastycznych, co w zamyśle ma w przyszłości ułatwić adaptację dzieci w przedszkolu. Poprzez regularne spotkania dorosłych opiekunów zajęcia sprzyjają także integracji lokalnej społeczności,
‒warsztaty wokalne – poprzez organizowane warsztaty realizowany jest cel zapoznania uczestników z muzyką, która bezsprzecznie jest częścią kultury, zarówno jako dziedzictwo kulturalne ludzkości, jak i wytwór artystyczny,
‒zajęcia integracyjno-edukacyjne (…) – warsztaty dla dzieci w wieku 2-5lat wraz zopiekunami. Celem zajęć z elementami metody (…) jest zainteresowanie dzieci kulturą poprzez różnorodne działania twórcze, bliskie zainteresowaniom i potrzebom dzieci (zabawy ruchowe, muzyczne, plastyczne, teatralne),
‒rodzinne warsztaty okolicznościowe – międzypokoleniowe warsztaty mające nacelu zapoznanie uczestników z tradycją i historią, w świetle aspektów kształtujących kulturę, azwiązanych z aktualnymi wydarzeniami, takimi jak np.Święta Bożego Narodzenia czy inne wydarzenia z kalendarza dorocznego, znaciskiem na niematerialne dziedzictwo kultury,
‒warsztaty tematyczne – odbywające się okazjonalnie zajęcia mające na celu wszczególności zapoznanie uczestników z kulturą w zakresie tematycznym związanym z aktualną wystawą czasową organizowaną przez PCK. W zależności od tematu wystawy jest to zapoznanie z kulturą narodu, grupy etnicznej czy regionu związaną z tematem wystawy lub warsztaty rozszerzające kontekst kulturalno-historyczny wystawy,
‒zadania zlecone przez inne jednostki w ramach realizowanych przez nie projektów - usługi kulturalne świadczone na rzecz podmiotów, w szczególności jednostek samorządu terytorialnego, instytucji kultury czy szkół. W szczególności są to przeprowadzanie na ich zlecenie dodatkowe zajęcia warsztatowe z oferty Powiatowego Centrum Kultury, organizowanie wydarzeń artystycznych czy pokazów, organizacja jednorazowych wydarzeń artystycznych (spektakl, koncert, pokazowe warsztaty), które dla uczestników są bezpłatne, jednak Powiatowe Centrum Kultury otrzymuje od innej instytucji (grantobiorcy projektu) wynagrodzenie w ustalonej kwocie, które jest co najmniej równe kosztom związanym ze zorganizowaniem tego wydarzenia.
W przypadku wszelkich zajęć dominującym elementem usługi jest usługa kulturalna – zgodnie ze statutem Centrum. Elementy edukacyjne są jedynie uzupełnieniem, pośrednio zwiększającym atrakcyjność zajęć.
Wskazali Państwo również, że opisane we wniosku warsztaty nie spełniają przesłanek opisanych w art. 43 ust. 19 ustawy o VAT. Ponadto opis sprawy wskazuje, że dochód uzyskany z działalności, przeznacza się na realizację Państwa celów statutowych.
Tym samym, spełniony jest również warunek przewidziany w art. 43 ust. 18 ustawy.
Zatem skoro organizowane przez Państwa jako instytucję kultury świadczenia stanowią usługi kulturalne, to w niniejszym przypadku będą one objęte zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy. Wykonywane przez Państwa czynności wpisują się bowiem w definicję usług kulturalnych.
Państwa dalsze wątpliwości w sprawie dotyczą niewliczania do limitu sprzedaży, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT opłat pobieranych za ww. świadczenia.
Na mocy art. 113 ust. 1 ustawy o VAT:
zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Jak stanowi art. 113 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT:
do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
a) transakcji związanych z nieruchomościami,
b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
c) usług ubezpieczeniowych
- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych.
W świetle treści tego przepisu przy obliczaniu limitu obrotów określonych w art. 113 ust. 1 ustawy nie uwzględnia się odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 w tym pkt 33 lit. a ustawy.
Zatem w odniesieniu do opłat, które Państwo pobierają za opisane we wniosku warsztaty taneczne, warsztaty plastyczne, warsztaty dla dzieci z sensoplastyki, warsztaty dla dzieci w ramach (…), warsztaty wokalne, zajęcia integracyjno-edukacyjne, rodzinne warsztaty okolicznościowe, warsztaty tematyczne, zadania zlecone przez inne jednostki w ramach realizowanych przez nie projektów, nie wlicza się do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.
W związku z powyższym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy zdnia11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right