Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 5 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.780.2022.2.AR
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „….” oraz prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami Gminy w przedmiocie usługi biegłego rewidenta i personelu odpowiedzialnego za realizację rzeczowego projektu w tym prowadzenie monitoringu, cyklicznej sprawozdawczości oraz rozliczeń związanych z realizacją ww. projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 listopada 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 26 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „….” oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami Gminy w przedmiocie usługi biegłego rewidenta i personelu odpowiedzialnego za realizację rzeczowego projektu w tym prowadzenie monitoringu, cyklicznej sprawozdawczości oraz rozliczeń związanych z realizacją ww. projektu. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 listopada 2022 r. (data wpływu 28 listopada 2022 r.) Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina zwana dalej Wnioskodawcą jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Numer NIP …... Jest także osobą prawną – jednostką samorządu terytorialnego. Z dniem 1 stycznia 2017 r. podjęła łączne (scentralizowane) rozliczenie VAT wraz ze wszystkimi jednostkami po dokonaniu centralizacji rozliczeń VAT.
Dnia 17 marca 2022 r., Gmina zawarła umowę dotacji ze Skarbem Państwa – Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej projektu pn. „….” (dotacja w ramach projektu „…..”). Dotacja współfinansowana jest w 85% ze środków Unii Europejskiej, w ramach Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2014-2020 oraz w 15% z budżetu państwa. Celem projektu jest przygotowanie dokumentacji, która może posłużyć do aplikowania o fundusze w ramach nowej perspektywy unijnej i która została przewidziana w działaniach podstawowych w Kompletnej Propozycji Projektu w ramach Programu „Rozwój Lokalny”, a która ostatecznie nie będzie finansowana ze środków Mechanizmów Finansowych EOG i Norweskiego Mechanizmu Finansowego.
Zakres projektu obejmuje: opracowanie dokumentacji w ramach wsparcia rozwoju miast POPT 2014-2020 dla niżej wyszczególnionych zadań:
1. Zakup usługi w zakresie przygotowania projektu budowy nowego odcinka ulicy od P. do M.
W ramach przedsięwzięcia planowane jest opracowanie kompletnej dokumentacji projektowej, przedmiaru robót, kosztorysów inwestorskich i specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych dla budowy nowego odcinka drogi od ul. P. do terenów inwestycyjnych pomiędzy ulicą P. a ul. M. wraz z niezbędnym dla inwestorów uzbrojeniem w pasie drogowym. Dokumentacja pozwoli na określenie kosztów przyszłej budowy drogi oraz formalne przygotowanie inwestycji do realizacji pod kątem prawa budowlanego i przeprowadzenia postępowania przetargowego.
Działanie realizowane będzie na terenie znajdującym się w obszarze rewitalizacji.
Realizacja przedsięwzięcia wpłynie na poprawę uzbrojenia w niezbędną infrastrukturę terenów inwestycyjnych Strefy Aktywności Gospodarczej - Obszar „A” w Z., poprawę skomunikowania terenów oraz dostępu do sieci wod.-kan.
Wskazana dokumentacja będzie punktem wyjścia do realizacji inwestycji na terenach inwestycyjnych Strefy Aktywności Gospodarczej - Obszar „A” w Z.
2. Zakup usługi w zakresie przygotowania koncepcji nowego systemu transportu publicznego, w tym opracowanie nowych tras i ścieżek rowerowych na terenie miasta realizowane w ramach:
ZADANIE NR 1: Aktualizacja planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Gminy z perspektywą do roku 2030 r.,
ZADANIE NR 2: Koncepcja rozbudowy i poprawy parametrów technicznych istniejącej sieci ścieżek rowerowych na terenie Gminy wraz z koncepcją zagospodarowania i powiązania z istniejącym układem drogowym trzech nowych centrów przesiadkowych zlokalizowanych na terenie Gminy.
W ramach przedsięwzięcia planowane jest opracowanie koncepcji określającej całokształt działań inwestycyjnych na układzie komunikacyjnym, systemie transportu publicznego, układzie tras rowerowych dla uatrakcyjnienia go i dostosowania do aktualnych potrzeb użytkowników, zmniejszenia wpływu na środowisko, poprawy warunków życia mieszkańców miasta i turystów, uatrakcyjnienia miasta jako miejsca zainwestowania, rozwoju przedsiębiorczości, zamieszkania i pracy, dostosowania do potrzeb nowoczesnego społeczeństwa.
3. Zakup usługi w zakresie wykonania koncepcji programowo - przestrzennej zagospodarowania terenu zabytkowego osiedla …. w X w ramach zadania: „….”.
W ramach przedsięwzięcia planowane jest opracowanie koncepcji określającej całokształt działań inwestycyjnych na układzie komunikacyjnym, zagospodarowaniu i obecnej infrastrukturze zabytkowego osiedla …. w Z., koniecznych dla poprawy warunków życia mieszkańców osiedla, uatrakcyjnienia go jako miejsca zamieszkania i pracy, dostosowania do potrzeb nowoczesnego społeczeństwa. Ze względu na objęcie całego terenu osiedla … i poszczególnych obiektów ochroną konserwatorską całość dokumentacji zostanie uzgodniona z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków w X.
4. Zakup usługi w zakresie opracowania koncepcji przebudowy i planu komunikacji dla ul. M. i przyległego układu drogowego wraz z wykonaniem Programu Funkcjonalno- Użytkowego dla wynikającej z koncepcji przebudowy układu komunikacyjnego ulicy M. w ramach zadania pn. „…..”
W ramach przedsięwzięcia planowane jest opracowanie koncepcji określającej całokształt działań inwestycyjnych na układzie komunikacyjnym zabytkowej ulicy M. wraz z jej głównymi połączeniami komunikacyjnymi z pobliskimi drogami gminnymi i powiatowymi, konieczne dla poprawy warunków życia mieszkańców dzielnicy, uatrakcyjnienia jej jako miejsca zainwestowania, rozwoju przedsiębiorczości, zamieszkania i pracy, dostosowania do potrzeb nowoczesnego społeczeństwa wraz z opracowaniem programu funkcjonalno-użytkowego oraz określeniem planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych dla wynikającej z koncepcji przebudowy układu komunikacyjnego ulicy M.
Działania realizowane będą na terenach znajdujących się w obszarze rewitalizacji.
Opracowana dokumentacja o której mowa w pkt 2-4 wykorzystana zostanie przez Gminę przy przygotowaniu wniosków aplikacyjnych o pozyskanie dofinansowania ze środków zewnętrznych na realizację robót budowlanych w ramach pojawiających się naborów, np., RPO 2.1.3.1. Cel szczegółowy: Wspieranie zrównoważonej multimodalnej mobilności miejskiej jako elementu transformacji w kierunku gospodarki zeroemisyjnej, RPO 2.I.2.6. Cel szczegółowy: Wzmacnianie ochrony i zachowania przyrody, różnorodności biologicznej oraz zielonej infrastruktury, w tym na obszarach miejskich, oraz ograniczanie wszelkich rodzajów zanieczyszczenia, RPO 2.1.4.1. Cel szczegółowy: Rozwój i udoskonalenie zrównoważonej, odpornej na zmiany klimatu, inteligentnej i intermodalnej mobilności na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym, w tym poprawę dostępu do TEN-T oraz mobilności transgranicznej.
5. Zakup usługi w zakresie wykonania dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych oraz kosztorysu inwestorskiego dla przebudowy zagospodarowania na cele rekreacyjne oraz rekultywacji przyrodniczej terenu działek nr ew. A, B, C, D k.m. 24, obręb X w ramach zadnia pn. „…..”).
W ramach przedsięwzięcia planowane jest opracowanie koncepcji, której elementem będzie opracowanie kompletnej dokumentacji projektowej przebudowy zagospodarowania i rekultywacji przyrodniczej terenów rekreacyjnych na osiedlu X. Dokumentacja wskaże inwestycje konieczne do realizacji dla uatrakcyjnienia tego obszaru jako miejsca rekreacji, aktywnego odpoczynku, uprawiania sportów, spotkań integracyjnych, spędzania wolnego czasu dla społeczności oraz przygotuje Gminę do realizacji tych zamierzeń.
6. Zakup usługi w zakresie wykonania koncepcji architektonicznej, programu funkcjonalno- użytkowego dla przebudowy zagospodarowania oraz rekultywacji przyrodniczej terenu parku „X” w Z. dla zadania pn.: „….” (ul. K.).
W ramach przedsięwzięcia planowane jest opracowanie koncepcji, której elementem będzie program funkcjonalno-użytkowy oraz określenie planowanych kosztów prac projektowych oraz robót budowlanych przebudowy zagospodarowania i rekultywacji przyrodniczej terenów rekreacyjnych na osiedlu X. Dokumentacja wskaże inwestycje konieczne do realizacji dla uatrakcyjnienia tego obszaru jako miejsca rekreacji, aktywnego odpoczynku, uprawiania sportów, spotkań integracyjnych, spędzania wolnego czasu dla społeczności oraz przygotuje Gminę do realizacji tych zamierzeń.
7. Zakup usługi w zakresie wykonania koncepcji przebudowy centrum przesiadkowego przy dworcu PKP w Z. z przebudową i rozbudową przyległego układu drogowego, w ramach zadania pn. „…..”.
W ramach przedsięwzięcia planowane jest opracowanie koncepcji określającej całokształt działań inwestycyjnych na układzie komunikacyjnym dróg gminnych i powiatowych, systemie transportu publicznego w rejonie Dworca PKP i zlokalizowanego w jego pobliżu węzła przesiadkowego dla uatrakcyjnienia go i dostosowania do aktualnych potrzeb użytkowników, turystów, sąsiednich obiektów usługowych i handlowych, zmniejszenia wpływu na środowisko, poprawy warunków życia mieszkańców miasta, uatrakcyjnienia miasta jako miejsca zainwestowania, rozwoju przedsiębiorczości, zamieszkania i pracy, dostosowania do potrzeb nowoczesnego społeczeństwa wraz z opracowaniem kompletnej dokumentacji projektowej dla wynikającej z koncepcji przebudowy układu komunikacyjnego. Działanie realizowane będzie na terenie znajdującym się w obszarze rewitalizacji.
8. Zakup usługi w zakresie przygotowania koncepcji i projektu przebudowy hali sportowej i stadionu OSIR.
W ramach przedsięwzięcia planowane jest opracowanie na pierwszym etapie koncepcji a następnie kompletnej dokumentacji projektowej dla budowy nowej hali sportowej na terenie Ośrodka Sportu i Rekreacji w Z. wraz z niezbędną infrastrukturą oraz konieczną przebudową istniejących w tym miejscu obiektów OSiR.
Działanie realizowane będzie na terenie znajdującym się w obszarze rewitalizacji.
Hala będzie nowoczesnym, energooszczędnym, wyposażonym w OZE obiektem dostosowanym nie tylko dla umożliwienia z. klubom sportowym prowadzenia rywalizacji sportowej w najwyższych klasach rozgrywkowych i przyczyniającym się poprzez to do promocji Z. Pomieszczenia hali umożliwiać będą również organizację widowisk, imprez kulturalnych i edukacyjnych, szkoleń, warsztatów, prelekcji dla mieszkańców miasta i regionu. Obiekt będzie dostępny dla mieszkańców dla hobbystycznego uprawniania sportów i dla zorganizowanych zajęć sportowych. Będzie promował sport powszechny, aktywność fizyczną i zdrowy tryb życia. Budowa hali poprawi dostępność do nowoczesnych obiektów sportowych dla dzieci i młodzieży z pobliskich szkół podstawowych i z przedszkoli.
Wyżej wymienione działania przyczynią się do poprawy standardu życia naszych mieszkańców poprzez zwiększenie dostępności nowoczesnej i atrakcyjnej oferty rekreacyjno-sportowej dla wszystkich mieszkańców oraz umożliwi dostęp do infrastruktury dla osób z niepełnosprawnościami. Obiekty będą odpowiedzią na potrzeby kulturalne, sportowe, edukacyjne. Opracowana dokumentacja wykorzystana zostanie przez Gminę przy przygotowaniu wniosków aplikacyjnych o pozyskanie dofinansowania ze środków zewnętrznych na realizację robót budowlanych w ramach pojawiających się naborów, np.:, RPO 2.1.2.6. Cel szczegółowy: Wzmacnianie ochrony i zachowania przyrody, różnorodności biologicznej oraz zielonej infrastruktury, w tym na obszarach miejskich, oraz ograniczanie wszelkich rodzajów zanieczyszczenia, RPO WSL 2.1.4.1. Cel szczegółowy: Rozwój i udoskonalenie zrównoważonej, odpornej na zmiany klimatu, inteligentnej i intermodalnej mobilności na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym, w tym poprawę dostępu do TEN-T oraz mobilności transgranicznej. Opracowana dokumentacja nowego obiektu hali sportowej na terenach OSIR wykorzystana zostanie przez Gminę przy przygotowaniu wniosków aplikacyjnych o pozyskanie dofinansowania ze środków zewnętrznych na realizację robót budowlanych w ramach pojawiających się naborów i konkursów związanych z rozwojem sportu, kultury, promocji zdrowia.
9. Zakup usługi w zakresie opracowania dokumentów strategicznych dla przeprowadzenia inwentaryzacji ekologicznej dla obszaru miasta wraz z ekspertyzą miejskiej kanalizacji deszczowej w ramach zadania pn. ,,…..”
W ramach przedsięwzięcia planowane jest przeprowadzenie inwentaryzacji ekologicznej newralgicznych obszarów centrum miasta w szczególności analizującej możliwość dostosowania miasta do skutków zmian klimatu, zwiększenia naturalnej retencji wody opadowej, oceny stanu i funkcjonowania infrastruktury służącej odprowadzeniu wód opadowych.
Opracowana dokumentacja wykorzystana zostanie przez Gminę przy przygotowaniu wniosków aplikacyjnych o pozyskanie dofinansowania ze środków zewnętrznych na realizację robót budowlanych w ramach pojawiających się naborów np. RPO L2.1.3.1. Cel np. szczegółowy: Wspieranie zrównoważonej multimodalnej mobilności miejskiej jako elementu transformacji w kierunku gospodarki zeroemisyjnej, RPO 2.1.2.6. Cel szczegółowy: Wzmacnianie ochrony i zachowania przyrody, różnorodności biologicznej oraz zielonej infrastruktury, w tym na obszarach miejskich, oraz ograniczanie wszelkich rodzajów zanieczyszczenia.
W ramach projektu ponoszone są również wydatki związane z zarządzaniem projektem tj:
- koszty usługi biegłego rewidenta - raport biegłego rewidenta jest obligatoryjnym załącznikiem do sprawozdań z realizacji projektu.
- koszty personelu odpowiedzialnego za realizację rzeczowego projektu w tym prowadzenie monitoringu, cyklicznej sprawozdawczości oraz rozliczeń związanych z projektem.
W uzupełnieniu wniosku wskazano, że:
1. Projekt pn: „…”będzie realizowany w terminie do 31 maja 2023 r.
2. Gmina będzie wykorzystywać efekty projektu (opracowanie dokumentacji dla wyszczególnionych zadań w punkcie 1-9 wniosku) do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zdaniem Wnioskodawcy Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą związane z wykonywaniem przez wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Beneficjentem projektu jest Gmina - jednostka samorządu terytorialnego, która będzie odpowiedzialna za realizację projektu. Nakłady na projekt będzie ponosić Gmina. Gmina nie będzie uzyskiwać żadnych przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W tym przypadku zakupy związane z realizacją projektu nie są powiązane ze sprzedażą opodatkowaną. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. ( tj. Dz. U z 2022, poz. 559 z późn. zm.) do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należą zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy. Zadania te należy uznać za wykonywane przez organ władzy publicznej w oparciu o ich wskazanie w przepisach prawa.
3. Wydatki związane z zarządzaniem projektem tj. koszty usługi biegłego rewidenta – raport biegłego rewidenta jest obligatoryjnym załącznikiem do sprawozdań z realizacji projektu oraz koszty personelu odpowiedzialnego za realizację rzeczowego projektu w tym prowadzenia monitoringu, cyklicznej sprawozdawczości ora rozliczeń związanych z projektem będą wykorzystane do czynności niepodlegających opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług.
Zdaniem Wnioskodawcy Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą związane z wykonywaniem przez wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Beneficjentem projektu jest Gmina - jednostka samorządu terytorialnego, która będzie odpowiedzialna za realizację projektu. Nakłady na projekt będzie ponosić Gmina. Gmina nie będzie uzyskiwać żadnych przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W tym przypadku zakupy związane z realizacją projektu nie są powiązane ze sprzedażą opodatkowaną. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. ( tj. Dz. U z 2022, poz. 559 z późn. zm.) do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należą zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy. Zadania te należy uznać za wykonywane przez organ władzy publicznej w oparciu o ich wskazanie w przepisach prawa.
Pytania
1. Czy Wnioskodawca w świetle obowiązujących przepisów, ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „….”(dotacja w ramach projektu „….”)?
2. Czy Wnioskodawca w świetle obowiązujących przepisów, ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami Gminy w przedmiocie usługi biegłego rewidenta i personelu odpowiedzialnego za realizację rzeczowego projektu w tym prowadzenie monitoringu, cyklicznej sprawozdawczości oraz rozliczeń związanych z realizacją projektu pn. „…” (dotacja w ramach projektu „…..”)?
Państwa stanowisko w sprawie
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie Pytania 1:
Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją projektu pn. „….” (dotacja w ramach projektu „…..”) nie będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie Pytania 2:
Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, w związku z wydatkami Gminy w przedmiocie usługi biegłego rewidenta i personelu odpowiedzialnego za realizację rzeczowego projektu w tym prowadzenie monitoringu, cyklicznej sprawozdawczości oraz rozliczeń związanych z realizacją projektu pn.: "…..” (dotacja w ramach projektu „…..”).
Uzasadnienie w zakresie stanowiska 1 i 2:
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 (tj. Dz. U z 2022, poz. 1561 z późn. zm.) podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o której mowa powyżej kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną łącznie spełnione następujące przesłanki tzn.:
- odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz
- towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Analizując przeznaczenie wszystkich inwestycji czy też wydatków realizowanych w ramach projektu należy stwierdzić, że nie będą one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT czyli nie zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zasad o których mowa w art. 26 ust 2a-2h ustawy o VAT.
Oceny czy związek ten istnieje lub będzie istniał w przyszłości należy dokonać w momencie realizowania zakupów zgodnie z zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Z orzecznictwa TSUE wynika, że aby podmiot miał prawo do odliczenia VAT, musi on być podatnikiem w rozumieniu przepisów dyrektywy, a po drugie towary i usługi powinny być używane do celów transakcji podlegających opodatkowaniu (wyrok z 29 kwietnia 2004 r. w sprawie C-137/02, pkt 24).
Dostawa towarów, jak i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu, o ile są wykonywane przez podatnika podatku od towarów i usług, działającego w tym charakterze. Podatnikami zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy o VAT są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347 s. 1 z późn. zm.), zgodnie z którym ,,krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji. W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.”
Organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług - w zakresie czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe i ma zastosowanie przy spełnieniu przez ten organ dwóch warunków:
1. Jego podmiotem jest organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ;
2. Odnosi się jedynie do czynności nałożonych przepisami prawa, dla których powołano organy, z wyłączeniem czynności realizowanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych - o ile umowy te są związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 26ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( tj. Dz. U z 2022 r, poz. 559 z późn. zm.) do zakresu działania Gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska, przyrody oraz gospodarki wodnej.
Zgodnie z wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 podatek od towarów i usług jest wydatkiem niekwalifikowanym.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że usługi nabyte przez Wnioskodawcę związane z realizacją projektu pn. „….” polegającego na opracowaniu dokumentacji w ramach wsparcia rozwoju miast POPT 2014-2020 były wykorzystane do realizacji zadań publicznych – zadań własnych Gminy, ponadto nie były wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Nie zaistniał związek dokonanych przez Wnioskodawcę w ramach projektu zakupów z jakimikolwiek wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Wnioskodawca nabywa towary i usługi związane z realizacją projektu nie jako podatnik podatku VAT, lecz jako organ władzy. Beneficjentem projektu jest Gmina, która będzie odpowiedzialna za realizację projektu. Wnioskodawca nie będzie uzyskiwać w oparciu o powstałą dokumentację będącą przedmiotem projektu żadnych przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Tym samym należy stwierdzić, że nie zostaje spełniona przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, jak również fakt, że Wnioskodawca nabywał usługi związane z realizacją projektu nie jako podatnik podatku VAT, lecz jako organ władzy. Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu oraz w związku z wydatkami Gminy w przedmiocie usługi biegłego rewidenta i personelu odpowiedzialnego za realizację rzeczowego projektu w tym prowadzenie monitoringu, cyklicznej sprawozdawczości oraz rozliczeń związanych z realizacją projektu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
W oparciu o art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
do zakresu działania gminy, należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1, 2, 10 ustawy o samorządzie gminnym:
do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, gminnych dróg, ulic i mostów.
Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i realizujecie projekt pn. „.... ”.
Zakres projektu obejmuje: opracowanie dokumentacji w ramach wsparcia rozwoju miast POPT 2014-2020 dla niżej wyszczególnionych zadań:
1. Zakup usługi w zakresie przygotowania projektu budowy nowego odcinka ulicy od P. do M.
2. Zakup usługi w zakresie przygotowania koncepcji nowego systemu transportu publicznego, w tym opracowanie nowych tras i ścieżek rowerowych na terenie miasta realizowane w ramach:
ZADANIE NR 1: Aktualizacja planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Gminy z perspektywą do roku 2030 r.,
ZADANIE NR 2: Koncepcja rozbudowy i poprawy parametrów technicznych istniejącej sieci ścieżek rowerowych na terenie Gminy wraz z koncepcją zagospodarowania i powiązania z istniejącym układem drogowym trzech nowych centrów przesiadkowych zlokalizowanych na terenie Gminy.
3. Zakup usługi w zakresie wykonania koncepcji programowo - przestrzennej zagospodarowania terenu zabytkowego osiedla … w X w ramach zadania: „….”.
4. Zakup usługi w zakresie opracowania koncepcji przebudowy i planu komunikacji dla ul. M. i przyległego układu drogowego wraz z wykonaniem Programu Funkcjonalno- Użytkowego dla wynikającej z koncepcji przebudowy układu komunikacyjnego ulicy M. w ramach zadania pn. „….”
5. Zakup usługi w zakresie wykonania dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych oraz kosztorysu inwestorskiego dla przebudowy zagospodarowania na cele rekreacyjne oraz rekultywacji przyrodniczej terenu działek nr ew. A, B, C, D k.m. 24, obręb X w ramach zadnia pn. „….”).
6. Zakup usługi w zakresie wykonania koncepcji architektonicznej, programu funkcjonalno- użytkowego dla przebudowy zagospodarowania oraz rekultywacji przyrodniczej terenu parku „X” w Z. dla zadania pn.: „….” (ul. K).
7. Zakup usługi w zakresie wykonania koncepcji przebudowy centrum przesiadkowego przy dworcu PKP w Z. z przebudową i rozbudową przyległego układu drogowego, w ramach zadania pn. „…..”.
8. Zakup usługi w zakresie przygotowania koncepcji i projektu przebudowy hali sportowej i stadionu OSIR.
9. Zakup usługi w zakresie opracowania dokumentów strategicznych dla przeprowadzenia inwentaryzacji ekologicznej dla obszaru miasta wraz z ekspertyzą miejskiej kanalizacji deszczowej w ramach zadania pn. ,,…..”
W ramach projektu ponoszone są również wydatki związane z zarządzaniem projektem tj:
- koszty usługi biegłego rewidenta - raport biegłego rewidenta jest obligatoryjnym załącznikiem do sprawozdań z realizacji projektu.
- koszty personelu odpowiedzialnego za realizację rzeczowego projektu w tym prowadzenie monitoringu, cyklicznej sprawozdawczości oraz rozliczeń związanych z projektem.
Państwa wątpliwości w tak przedstawionych okolicznościach sprawy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „….” oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami Gminy w przedmiocie usługi biegłego rewidenta i personelu odpowiedzialnego za realizację rzeczowego projektu w tym prowadzenie monitoringu, cyklicznej sprawozdawczości oraz rozliczeń związanych z realizacją ww. projektu.
Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Jak wynika z opisu sprawy Gmina będzie wykorzystywać efekty projektu (opracowanie dokumentacji dla wyszczególnionych zadań w punkcie 1-9 wniosku) do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Również wydatki związane z zarządzaniem projektem tj. koszty usługi biegłego rewidenta – raport biegłego rewidenta jest obligatoryjnym załącznikiem do sprawozdań z realizacji projektu oraz koszty personelu odpowiedzialnego za realizację rzeczowego projektu w tym prowadzenia monitoringu, cyklicznej sprawozdawczości oraz rozliczeń związanych z projektem – jak Państwo wskazali – będą wykorzystane do czynności niepodlegających opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług. Ponadto z opisu sprawy wynika, że usługi nabyte przez Gminę związane z realizacją ww. projektu stanowią zadania wykonywane przez organ władzy publicznej w oparciu o ich wskazanie w przepisach prawa tj. zadania własne Gminy.
W konsekwencji ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „….” nie będzie przysługiwało. Nie będzie przysługiwało również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami Gminy w przedmiocie usługi biegłego rewidenta i personelu odpowiedzialnego za realizację rzeczowego projektu w tym prowadzenie monitoringu, cyklicznej sprawozdawczości oraz rozliczeń związanych z realizacją ww. projektu.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 i 2 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w…... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny, co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right