Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 3 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.716.2022.1.MP
Dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację planowanej inwestycji.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację planowanej inwestycji pn.: „(…)”.
Opis zdarzenia przyszłego
W 2022 roku Gmina złożyła wniosek pn.: „(…)” do naboru nr (…), ogłoszonego przez Urząd Marszałkowski Województwa (…) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 osi priorytetowej VIII: Infrastruktura dla usług użyteczności publicznej 8.6. Inwestycje na rzecz rozwoju lokalnego.
Projekt wpisuje się w założenia polityki zrównoważonego rozwoju, ukierunkowując swoje działania na integrację jego 3 wymiarów: społecznego, gospodarczego oraz środowiskowego, poprzez przebudowę budynku znajdującego się na zdegradowanym obszarze. Celem projektu jest wzrost jakości życia mieszkańców gminy poprzez podniesienie jakości i zwiększenie dostępności oferty społecznej i kulturalnej w ramach utworzonego w wyremontowanym i zaadaptowanym na potrzeby miejsca lokalnej aktywności budynku po byłej szkole w miejscowości (…) na potrzeby strażnicy OSP oraz miejsca spotkań OSP oraz miejscowej ludności.
Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego działa zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, wypełnia zawarte w tej ustawie zadania publiczne i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego istnieje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
W ramach Projektu powstanie strażnica OSP oraz miejsce spotkań OSP oraz miejscowej ludności, na lokalizację którego został przeznaczony budynek po byłej szkole w miejscowości (…). Obecnie budynek, w którym ma być realizowana przedmiotowa inwestycja, jest praktycznie wyłączony z użytkowania. Budynkiem zarządza Urząd Gminy w (…). Budynek jest w złym stanie technicznym i do przystosowania go do potrzeb niezbędny jest remont.
W ramach projektu zostanie wykonana modernizacja budynku, adaptacja na utworzenie strażnicy OSP. Ogólnodostępne miejsce aktywności społecznej, z którego nieodpłatnie będą mogli korzystać wszyscy zainteresowani, wspomoże integrację lokalnej społeczności, w tym także osób wykluczonych lub z różnych powodów zagrożonych wykluczeniem społecznym, umożliwiając takim osobom odnalezienie się we wspólnocie lokalnej. Z budynku będą mogli korzystać wszyscy mieszkańcy bez względu na wiek, płeć czy też status społeczny.
Właścicielem powstałego w ramach realizacji inwestycji polegającej na modernizacji i adaptacji budynku po dawnej szkole w miejscowości (…), przez cały czas trwania projektu będzie Gmina. Zakupione materiały będą objęte gwarancją w ramach zawartych umów z dostawcami. Beneficjent zobowiązuje się do wykonania niezbędnych konserwacji oraz okresowych przeglądów, a po okresie gwarancji, również do ponoszenia kosztów ewentualnych napraw.
Faktury dokumentujące zakup towarów i usług będą wystawiane na wykonawcę robót. Wykonawca wybrany w drodze przetargu wystawi fakturę na Gminę. Gmina nie będzie wykorzystywać nabytych towarów i usług w ramach ww. inwestycji do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Inwestycja będzie realizowana w ramach zadań własnych gminy z zakresu ochrony środowiska a w szczególności ochrony powietrza. Podstawa prawna art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1991 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1975 ze zm.)
Pytanie
Czy Gmina będzie mogła odliczyć podatek VAT od planowanej inwestycji pn.: „(…)”?
Państwa stanowisko w sprawie
Gmina nie będzie wykorzystywała towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu pn.: „(…)” do działalności opodatkowanej stawkami VAT, zatem nie spełnia tego warunku i nie ma możliwości odliczenia podatku VAT.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.
W przedmiotowym przypadku, zdaniem Wnioskodawcy, planowana inwestycja nie jest związana ze sprzedażą opodatkowaną i w związku z tym, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą,
w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy,
kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy,
nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy,
obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy,
podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy,
działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy,
nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.),
gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym,
do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym,
zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.
Z opisu sprawy wynika, że złożyli Państwo wniosek pn.: „(…).” do naboru ogłoszonego przez Urząd Marszałkowski Województwa (…) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 osi priorytetowej VIII: Infrastruktura dla usług użyteczności publicznej 8.6. Inwestycje na rzecz rozwoju lokalnego. Projekt wpisuje się w założenia polityki zrównoważonego rozwoju, ukierunkowując swoje działania na integrację jego 3 wymiarów: społecznego, gospodarczego oraz środowiskowego, poprzez przebudowę budynku znajdującego się na zdegradowanym obszarze.Celem projektu jest wzrost jakości życia mieszkańców gminy poprzez podniesienie jakości i zwiększenie dostępności oferty społecznej i kulturalnej w ramach utworzonego w wyremontowanym i zaadaptowanym na potrzeby miejsca lokalnej aktywności budynku po byłej szkole w miejscowości (…), na potrzeby strażnicy OSP oraz miejsca spotkań OSP i miejscowej ludności.
Obecnie budynek, w którym ma być realizowana przedmiotowa inwestycja, jest praktycznie wyłączony z użytkowania. Budynkiem zarządza Urząd Gminy w (…). Budynek jest w złym stanie technicznym i do przystosowania go do ww. potrzeb niezbędny jest remont.
W ramach projektu zostanie wykonana modernizacja budynku - adaptacja na utworzenie strażnicy OSP i ogólnodostępnego miejsca aktywności społecznej, z którego nieodpłatnie będą mogli korzystać wszyscy zainteresowani. Realizacja projektu wspomoże integrację lokalnej społeczności, w tym także osób wykluczonych lub z różnych powodów zagrożonych wykluczeniem społecznym, umożliwiając takim osobom odnalezienie się we wspólnocie lokalnej. Z budynku będą mogli korzystać wszyscy mieszkańcy bez względu na wiek, płeć czy też status społeczny.
Właścicielem powstałego w ramach realizacji inwestycji polegającej na modernizacji i adaptacji budynku po dawnej szkole w miejscowości (…), przez cały czas trwania projektu będzie Gmina. Faktury dokumentujące zakup towarów i usług będą wystawiane na wykonawcę robót. Wykonawca wybrany w drodze przetargu wystawi fakturę na Gminę.
Nabytych towarów i usług w ramach ww. inwestycji nie będą Państwo wykorzystywać do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Inwestycja będzie realizowana w ramach zadań własnych gminy z zakresu ochrony środowiska a w szczególności ochrony powietrza.
Na tle powyższego opisu sprawy mają Państwo wątpliwości dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego w tytułu wydatków na realizację planowanej inwestycji.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie został spełniony, ponieważ towary i usługi nabywane w ramach realizacji opisanej inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Jak wynika z opisu sprawy podjęcie wszelkich czynności związanych z realizacją opisanego projektu będzie służyć wyłącznie realizacji zadań własnych Gminy w postaci zaspokajania potrzeb społeczności lokalnej. Główny cel planowanej inwestycji to wzrost jakości życia mieszkańców gminy poprzez podniesienie jakości i zwiększenie dostępności oferty społecznej i kulturalnej. Projekt wspomoże integrację lokalnej społeczności, w tym także osób wykluczonych lub zagrożonych wykluczeniem społecznym. Z budynku będą mogli nieodpłatnie korzystać wszyscy mieszkańcy gminy, bez względu na wiek, płeć lub status społeczny.
W konsekwencji nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji pn.: „(…)”.
Państwa stanowisko w ww. zakresie jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right