Porada
Jakie jest właściwe ustawodawstwo w zakresie ubezpieczeń dla obywatela Słowacji
PROBLEM
Jednostka zamierza w przyszłym roku zawrzeć umowę zlecenie ze Słowakiem, na wykonywanie czynności trenerskich na terenie Polski. Osoba ta ma stale miejsce zamieszkania w Słowacji, tam pracuje na etacie oraz pobiera rentę. Jak wygląda kwestia zgłoszenia takiej osoby do ubezpieczeń społecznych oraz rozliczeń z podatku? Czy z uwagi na fakt wykonywania zlecenia na terenie Polski powinna być zgłoszona w Polsce do ZUS, czy może należy wystąpić o ustalenie ustawodawstwa właściwego dla niej i kto tego powinien dokonać? Jeżeli należałoby wystąpić o ustalenie ustawodawstwa dla tej osoby to:
1. Do jakiej instytucji należy o to wystąpić?
2. Kiedy należy o to wystąpić, tak aby zachować terminowość zgłoszeń do ubezpieczeń?
2.1 przed podpisaniem umowy zlecenie;
2.2 po podpisaniu umowy zlecenia, ale przed przystąpieniem do wykonywania czynności przez Zleceniobiorcę;
2.3 po podpisaniu umowy zlecenia i w trakcie jej wykonywania?
3. Jakie skutki dla płatnika wynikałyby, jeśli ustawodawstwo stałe orzeczone zostałoby dla Słowacji, a jakie dla Polski?
4. Czy ustalenie ustawodawstwa dla celów ubezpieczeń społecznych jest równoznaczne dla celów płatnika podatku dochodowego?
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right