Wyrok SN z dnia 1 kwietnia 2015 r., sygn. I UK 285/14
Nie wszystkie prace wykonywane w kanałach remontowych są pracami wykonywanymi w warunkach szczególnych, ale wyłącznie prace „przy naprawie pojazdów”, wymagające, między innymi, długotrwałego wykonywania czynności w wymuszonej pozycji. Za takie nie mogą być uznane realizowane w kanale obowiązki instruktora praktycznej nauki zawodu, polegające - jak stwierdza sam skarżący - na „stałej obecności przy uczniu” oraz nadzorowaniu i sprawdzaniu wykonywanych przez niego czynności.
Teza od Redakcji
Sąd Najwyższy w składzie:
SSN Małgorzata Wrębiakowska-Marzec (przewodniczący, sprawozdawca)
SSN Jolanta Frańczak
SSN Krzysztof Staryk
w sprawie z odwołania C. W. przeciwko Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych Oddziałowi w S. o prawo do emerytury, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych w dniu 1 kwietnia 2015 r., skargi kasacyjnej ubezpieczonego od wyroku Sądu Apelacyjnego w […] z dnia 25 marca 2014 r., sygn. akt III AUa […],
oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 24 października 2013 r. Sąd Okręgowy w K. zmienił decyzję Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddziału w S. z dnia 1 lipca 2013 r. i przyznał C. W. prawo do emerytury od dnia 28 maja 2013 r.
Podstawę rozstrzygnięcia stanowiły następujące ustalenia. Wnioskodawca (ur. 28 maja 1953 r.) na dzień 1 stycznia 1999 r. legitymował się ogólnym stażem ubezpieczeniowym wynoszącym 27 lat, 2 miesiące i 13 dni. Organ rentowy uwzględnił okresy pracy wykonywanej w szczególnych warunkach w PKS w C., w łącznym rozmiarze 11 lat i 21 dni (od 22 września 1971 r. do 22 października 1972 r., od 12 listopada 1974 r. do 31 maja 1979 r., od 1 czerwca 1979 r. do 31 sierpnia 1982 r. i od 1 września 1988 r. do 1 listopada 1990 r.). Nie uznał natomiast za pracę w szczególnych warunkach okresu od 1 września 1982 r. do 31 sierpnia 1988 r., w którym wnioskodawca pełnił obowiązki instruktora praktycznej nauki zawodu i mechanika napraw pojazdów samochodowych. W tym okresie wnioskodawca jako mechanik samochodowy pracował stale i w pełnym wymiarze czasu pracy w kanałach, naprawiając auta ciężarowe i autobusy oraz dodatkowo szkoląc uczniów, którzy razem z nim pracowali w kanale. Z tytułu szkolenia uczniów wnioskodawca otrzymywał dodatkowe wynagrodzenie od 230 zł do 580 zł. Szkolenie odbywało się w czasie wykonywania przez wnioskodawcę jego czynności w ramach zawartej umowy o pracę (mechanika napraw pojazdów mechanicznych).