Nowe rozporządzenie w sprawie awansu zawodowego nauczycieli
Od 13 września 2022 r. obowiązuje rozporządzenie, które stanowi doprecyzowanie nowych regulacji w zakresie uzyskiwania przez nauczycieli stopni awansu zawodowego według zmienionych założeń i procedury. Przepisy te określają obowiązki nauczyciela odbywającego przygotowanie do zawodu.
Wraz z nowym rokiem szkolnym 2022/2023 rozpoczęła się reforma systemu awansu zawodowego nauczycieli. Zlikwidowane zostały stopnie awansu nauczyciela stażysty i kontraktowego. Pojawiła się także nowa funkcja nauczyciela mentora oraz obowiązek obserwacji zajęć prowadzonych przez nauczyciela. Te i inne zmiany to efekt nowelizacji przepisów ustawy - Karta Nauczyciela wprowadzonych ustawą z 23 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw. W związku z tą nowelizacją zaistniała konieczność wydania przepisów wykonawczych stanowiących doprecyzowanie regulacji w zakresie awansu według nowych założeń i procedury. W tym celu zostało wydane rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 6 września 2022 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, które weszło w życie 13 września 2022 r. Rozporządzenie uszczegóławia zasady awansu zawodowego nauczycieli.
1. Sposób odbywania przygotowania do zawodu nauczyciela
Nauczyciel rozpoczynający pracę w zawodzie, w trakcie odbywania przygotowania do zawodu nauczyciela, będzie zobowiązany:
- zapoznać się z organizacją, zadaniami i zasadami funkcjonowania szkoły,
- prowadzić powierzone mu zajęcia oraz uczestniczyć w pracach związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych i innych statutowych zadań szkoły wynikających z potrzeb szkoły i środowiska lokalnego,
- obserwować zajęcia prowadzone przez mentora lub innego nauczyciela,
- doskonalić swoje kompetencje w związku z wykonywanymi obowiązkami, w szczególności w zakresie kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych,
- przeprowadzić tzw. zajęcia otwarte w drugim roku odbywania przygotowania do zawodu nauczyciela (w obecności dyrektora szkoły, mentora oraz doradcy metodycznego albo nauczyciela-konsultanta lub przedstawiciela organu sprawującego nadzór pedagogiczny bądź nauczyciela dyplomowanego, który naucza tego samego przedmiotu lub prowadzi ten sam rodzaj zajęć, zatrudnionego w tej samej lub innej szkole) oraz w ostatnim roku odbywania przygotowania do zawodu nauczyciela (w obecności komisji powołanej przez dyrektora szkoły, która po przeprowadzonych zajęciach będzie wydawała opinię w tym zakresie: pozytywną albo negatywną).