Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Artykuł aktualny na dzień 20-11-2024
TEMATY:
Artykuł aktualny na dzień 20-11-2024
TEMATY:
Data publikacji: 2022-10-07

Nowe rozporządzenie w sprawie awansu zawodowego nauczycieli

Od 13 września 2022 r. obowiązuje rozporządzenie, które stanowi doprecyzowanie nowych regulacji w zakresie uzyskiwania przez nauczycieli stopni awansu zawodowego według zmienionych założeń i procedury. Przepisy te określają obowiązki nauczyciela odbywającego przygotowanie do zawodu.

Wraz z nowym rokiem szkolnym 2022/2023 rozpoczęła się reforma systemu awansu zawodowego nauczycieli. Zlikwidowane zostały stopnie awansu nauczyciela stażysty i kontraktowego. Pojawiła się także nowa funkcja nauczyciela mentora oraz obowiązek obserwacji zajęć prowadzonych przez nauczyciela. Te i inne zmiany to efekt nowelizacji przepisów ustawy - Karta Nauczyciela wprowadzonych ustawą z 23 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw. W związku z tą nowelizacją zaistniała konieczność wydania przepisów wykonawczych stanowiących doprecyzowanie regulacji w zakresie awansu według nowych założeń i procedury. W tym celu zostało wydane rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 6 września 2022 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, które weszło w życie 13 września 2022 r. Rozporządzenie uszczegóławia zasady awansu zawodowego nauczycieli.

1. Sposób odbywania przygotowania do zawodu nauczyciela

Nauczyciel rozpoczynający pracę w zawodzie, w trakcie odbywania przygotowania do zawodu nauczyciela, będzie zobowiązany:

  • zapoznać się z organizacją, zadaniami i zasadami funkcjonowania szkoły,
  • prowadzić powierzone mu zajęcia oraz uczestniczyć w pracach związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych i innych statutowych zadań szkoły wynikających z potrzeb szkoły i środowiska lokalnego,
  • obserwować zajęcia prowadzone przez mentora lub innego nauczyciela,
  • doskonalić swoje kompetencje w związku z wykonywanymi obowiązkami, w szczególności w zakresie kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych,
  • przeprowadzić tzw. zajęcia otwarte w drugim roku odbywania przygotowania do zawodu nauczyciela (w obecności dyrektora szkoły, mentora oraz doradcy metodycznego albo nauczyciela-konsultanta lub przedstawiciela organu sprawującego nadzór pedagogiczny bądź nauczyciela dyplomowanego, który naucza tego samego przedmiotu lub prowadzi ten sam rodzaj zajęć, zatrudnionego w tej samej lub innej szkole) oraz w ostatnim roku odbywania przygotowania do zawodu nauczyciela (w obecności komisji powołanej przez dyrektora szkoły, która po przeprowadzonych zajęciach będzie wydawała opinię w tym zakresie: pozytywną albo negatywną).
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00