Rabaty bezpośrednie i pośrednie – rozliczenia podatkowe oraz ewidencja księgowa
Sprzedawcy towarów i usług często udzielają różnego rodzaju rabatów. W raporcie omówione zostały skutki podatkowe (w podatkach dochodowych oraz VAT) udzielania rabatów (zarówno po stronie sprzedawców, jak i nabywców) oraz ich ewidencja księgowa.
Udzielanie rabatów polega na (procentowym lub kwotowym) obniżeniu ceny za sprzedawany towar czy usługę. Rabaty dzielą się na bezpośrednie oraz pośrednie. Rabaty bezpośrednie są przyznawane przez sprzedawców nabywcom. Najczęściej spotykane rodzaje takich rabatów przedstawiamy w tabeli 1.
Tabela 1. Rodzaje rabatów bezpośrednich
Najczęściej spotykane rodzaje rabatów bezpośrednich | |
Rodzaj rabatu | Cechy rabatu |
bonifikata | obniżenie ceny przyznawane po dokonaniu transakcji, najczęściej jako zachęta do zwiększania zakupów lub forma rekompensaty z powodu gorszej jakości towaru |
upust | obniżenie ceny stosowane jako zachęta do kupna |
uznana reklamacja | obniżenie ceny z powodu uprawnień nabywcy z tytułu gwarancji lub rękojmi |
skonto | procentowe obniżenie ceny za natychmiastową zapłatę lub zapłatę przed ustalonym terminem albo zapłatę gotówkową za towar objęty sprzedażą kredytową lub ratalną |
Oprócz rabatów przyznawanych przez sprzedawców nabywcom towarów i usług w praktyce gospodarczej funkcjonują również rabaty przyznawane przez przedsiębiorców kolejnym nabywcom sprzedanych towarów i usług. Są to tzw. rabaty pośrednie.
2.1. Rabaty bezpośrednie - skutki w podatkach dochodowych
2.1.1. Rabaty bezpośrednie a przychody sprzedawców
Ze względu na wpływ na przychody sprzedawców rabaty można podzielić na:
- rabaty transakcyjne (udzielone przed lub w momencie dokonania sprzedaży) oraz
- rabaty potransakcyjne (udzielone po dokonaniu sprzedaży).
Rabaty transakcyjne pomniejszają przychód sprzedawców od razu (w dacie powstania przychodu) i nie muszą być rozliczane w żaden szczególny sposób dla celów podatku dochodowego.