Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 26 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.450.2022.2.AB

Brak zwolnienia od podatku VAT sprzedaży działek niezabudowanych

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT sprzedaży działek niezabudowanych nr 1, 2, 3, 4 i 5 jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 czerwca 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 11 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku VAT sprzedaży działek niezabudowanych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 17 sierpnia 2022 r. i 18 sierpnia 2022 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Komornik Sądowy prowadzi egzekucję z wniosku wierzyciela przeciwko Skarbowi Państwa reprezentowanemu przez Prezydenta Miasta. We wniosku egzekucyjnym wierzyciel wniósł o zajęcie i oszacowanie nieruchomości położonej w (…) przy ulicy (…), dla której Sąd Rejonowy (…) prowadzi księgę wieczystą o numerze (…). Nieruchomość ta stanowi niezabudowane działki gruntu o numerach: 1, 2, 3, 4 i 5. Nieruchomość gruntowa położona w miejscowości (…), o powierzchni wynoszącej (…) ha. Wpisany sposób korzystania: „R-grunty orne” oraz „Ł-łąki trwałe”. Według odpowiedzi z Urzędu Miasta wskazane działki objęte są ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta (…) dla obszaru położonego pomiędzy (…) a rzeką (…) uchwalonego Uchwałą Rady Miasta (…) z dnia 22 maja 2019 r., który ustala przeznaczenie terenu i sposób jego zagospodarowania. Według uchwalonego ww. planu miejscowego działki nr: 1, 2, 3, 4 wchodzą w skład terenów zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, a działka nr 5 - w skład terenów dróg wewnętrznych. Wobec powyższego w ocenie organu egzekucyjnego przedmiotowa nieruchomość jest niezabudowanym terenem budowlanym, zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług, z uwagi na fakt, że w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego przeznaczono przedmiotowe działki pod zabudowę mieszkaniową oraz działkę numer 5 pod zabudowę drogi wewnętrznej. Definicja drogi wewnętrznej znajduje się w art. 8 ust. 1 ustawy z 21 marca 1985 roku o drogach publicznych (Dz.U. z 2007 r. Nr 19 poz. 115). Zgodnie z przepisem drogą wewnętrzną jest każda droga niezaliczona do żadnej kategorii dróg publicznych. Droga jest budowlą wraz z drogowymi obiektami inżynierskimi, urządzeniami oraz instalacjami, stanowiąca całość techniczno-użytkową, przeznaczona do prowadzenia ruchu drogowego, zlokalizowana w pasie drogowym (art. 4 pkt 1 ustawy o drogach publicznych): dla wyjaśnienia należy dodać, że zgodnie z art. 3 pkt 3 prawa budowlanego budowlą jest każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury. Wobec powyższego, w ocenie organu egzekucyjnego powyższe działki przeznaczone są pod zabudowę, odpowiednio, mieszkaniową i drogową, stanowią teren budowlany. Wobec powyższego w niniejszym postępowaniu dojdzie do odpłatnej dostawy towaru w imieniu Skarbu Państwa, którego reprezentuje Prezydent Miasta tj. miasta na prawach powiatu. Zgodnie z art. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Skarb Państwa jest reprezentowany przez Starostę w sprawach gospodarowania nieruchomościami, natomiast zgodnie z art. 4 pkt 9b1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, ilekroć mowa o staroście, należy przez to rozumieć także prezydenta miasta na prawach powiatu. Nieruchomość jest niezabudowana, wobec czego zwolnienia dotyczące pierwszego zasiedlenia, nie będą miały zastosowania. Wobec powyższego, jeżeli przedmiotowa nieruchomość zostanie w przyszłości sprzedana w drodze licytacji. Komornik Sądowy będzie zobligowany, jako płatnik, do naliczenia i odprowadzenia podatku od towarów i usług w wysokości 23% oraz wystawienia faktury VAT w imieniu dłużnika-Miasta (…). Niniejsza sprawa, ani niniejszy przyszły stan faktyczny nie jest w trakcie postępowania podatkowego, ani kontroli podatkowej lub celno-skarbowej. W toku czynności ustalono, że Miasto, którego prezydent działa w imieniu Skarbu Państwa, figuruje w rejestrze VAT. Dłużnikiem jest Skarb Państwa - (…). W toku czynności zwrócono się pismem z dnia 2 stycznia 2021 roku do Skarbu Państwa- (…)z zapytaniem czy sprzedaż w drodze licytacji spowoduje obowiązek naliczenia i zapłaty podatku od towarów i usług i uzyskano odpowiedź z dnia 1 lutego 2021 roku z Urzędu Miasta (…), że sprzedaż przedmiotowej nieruchomości jako dostawa towaru podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 23%. Wobec faktu, że Skarb Państwa nie jest zwolniony z podatku od towarów i usług (VAT) powstanie obowiązek naliczenia i zapłaty tego podatku przez płatnika, czyli komornika sądowego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00