Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok SN z dnia 23 kwietnia 2021 r., sygn. V CSKP 82/21

W sprawach o odpowiedzialność cywilną za wypadki kolejowe, kluczowe znaczenie mają dowody z opinii biegłych sądowych dotyczących możliwości obserwacji przeszkód oraz wpływu stanu psychofizycznego maszynisty na zdolność przewidywania sytuacji na torach, które mogą być decydujące przy ustalaniu, czy doszłoby do wypadku lub czy jego skutki mogły być mniejsze, jeżeli zastosowano odpowiednie procedury bezpieczeństwa.

Teza od Redakcji

Sąd Najwyższy w składzie:

SSN Władysław Pawlak (przewodniczący, sprawozdawca)

‎SSN Paweł Grzegorczyk

‎SSN Roman Trzaskowski

w sprawie z powództwa P. S.A. w W.
‎przeciwko D. S.A. w Z. i (...) Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. w W. poprzednio (...) Towarzystwu Ubezpieczeń i Reasekuracji S.A. w W.
‎o zapłatę,
‎po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
w Izbie Cywilnej w dniu 23 kwietnia 2021 r.,
‎skargi kasacyjnej strony powodowej
od wyroku Sądu Apelacyjnego w (...)
‎z dnia 24 stycznia 2019 r., sygn. akt I AGa (...),

uchyla zaskarżony wyrok i sprawę przekazuje Sądowi Apelacyjnemu w (...) do ponownego rozpoznania oraz orzeczenia o kosztach postępowania kasacyjnego.

UZASADNIENIE

Zaskarżonym wyrokiem Sąd Apelacyjny w (...) oddalił apelację powoda P. S.A. w W. od wyroku Sądu Okręgowego w O. z dnia 11 lipca 2018 r. oddalającego powództwo skierowane przeciwko D. S.A. w Z. i (...) Ubezpieczenia Towarzystwu Ubezpieczeń i Reasekuracji S.A. w W. ((...) Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. w W.) o zapłatę kwoty 696 436 zł z ustawowymi odsetkami.

Podstawę faktyczną rozstrzygnięcia stanowiły następujące okoliczności: W dniu 2 stycznia 2013 r., ok. godz. 22 pociąg pozwanego D. S.A. w Z., jadący ze stacji S., najechał na pociąg sieciowy należący do E. S.A., który stał na torze nr 2 na stacji B. w okolicach nastawni. Wjazd na tę stację miał miejsce po sygnale - wolna droga - podany na semaforze H, a ponadto został podany sygnał - zezwalający na ruch - na semaforze wjazdowym, mimo że na drodze przejazdu znajdował się pociąg sieciowy. Maszynista pociągu pozwanego, po zauważeniu w odległości ok. 100 m przeszkody, wdrożył nagłe hamowanie, ale nie zdołał go zatrzymać.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00