Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 5 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.57.2022.1.AKR
Brak uznania Związku Gmin za podatnika podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenia schroniska dla zwierząt.
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 lutego 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku uznania Państwa za podatnika podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenia schroniska dla zwierząt. Uzupełnili go Państwo pismem z 16 marca 2022 r. (wpływ 18 marca 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
(...) Związek Gmin (zwany dalej: A), powstał na mocy przepisów rozdziału 7 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1372 ze zm.).
Zgodnie z (...) statutu A, gminy tworzące związek powierzyły temu związkowi realizację zadania własnego obowiązkowego w postaci prowadzenia schroniska dla zwierząt bezdomnych na potrzeby gmin członków Związku.
W celu realizacji tego zadania A utworzył schronisko dla zwierząt w (…), w którym umieszczane są wyłącznie zwierzęta wskazane przez gminy – członków Związku.
W związku z umieszczaniem zwierząt w schronisku, gminy zobowiązane są do uiszczania opłat na pokrycie kosztów funkcjonowania schroniska. Opłaty te wnoszone są w systemie miesięcznym w oparciu o faktyczne koszty poniesione przez A związane z przebywaniem w schronisku określonej liczby zwierząt z danej gminy.
Schronisko nie prowadzi samodzielnej gospodarki finansowej, a całość rozliczeń finansowych mieści się w ramach A.
Na terenie gmin tworzących Związek nie funkcjonują żadne inne schroniska dla zwierząt bezdomnych.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy m.in. utrzymanie czystości i porządku. Natomiast ustawa z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2021 r. poz. 888 ze zm.), w art. 3 ust. 2 pkt 14 wskazuje, że w zakresie obowiązkowych zadań własnych gmin mieści się zapobieganie bezdomności zwierząt na zasadach określonych w przepisach o ochronie zwierząt, a ust. 2a art. 3 tejże ustawy stanowi, że w zakresie wykonywania przez związek między-gminny zadań, o których mowa w ust. 2, określone w ustawie prawa i obowiązki organu gminy, w tym uchwalenie prawa miejscowego, wykonują właściwe organy tego związku.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right