Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 5 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.57.2022.1.AKR

Brak uznania Związku Gmin za podatnika podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenia schroniska dla zwierząt.

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 lutego 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku uznania Państwa za podatnika podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenia schroniska dla zwierząt. Uzupełnili go Państwo pismem z 16 marca 2022 r. (wpływ 18 marca 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

(...) Związek Gmin (zwany dalej: A), powstał na mocy przepisów rozdziału 7 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1372 ze zm.).

Zgodnie z (...) statutu A, gminy tworzące związek powierzyły temu związkowi realizację zadania własnego obowiązkowego w postaci prowadzenia schroniska dla zwierząt bezdomnych na potrzeby gmin członków Związku.

W celu realizacji tego zadania A utworzył schronisko dla zwierząt w (…), w którym umieszczane są wyłącznie zwierzęta wskazane przez gminy – członków Związku.

W związku z umieszczaniem zwierząt w schronisku, gminy zobowiązane są do uiszczania opłat na pokrycie kosztów funkcjonowania schroniska. Opłaty te wnoszone są w systemie miesięcznym w oparciu o faktyczne koszty poniesione przez A związane z przebywaniem w schronisku określonej liczby zwierząt z danej gminy.

Schronisko nie prowadzi samodzielnej gospodarki finansowej, a całość rozliczeń finansowych mieści się w ramach A.

Na terenie gmin tworzących Związek nie funkcjonują żadne inne schroniska dla zwierząt bezdomnych.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy m.in. utrzymanie czystości i porządku. Natomiast ustawa z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2021 r. poz. 888 ze zm.), w art. 3 ust. 2 pkt 14 wskazuje, że w zakresie obowiązkowych zadań własnych gmin mieści się zapobieganie bezdomności zwierząt na zasadach określonych w przepisach o ochronie zwierząt, a ust. 2a art. 3 tejże ustawy stanowi, że w zakresie wykonywania przez związek między-gminny zadań, o których mowa w ust. 2, określone w ustawie prawa i obowiązki organu gminy, w tym uchwalenie prawa miejscowego, wykonują właściwe organy tego związku.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00