Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 14 marca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.1205.2021.2.KR
Możliwość skorzystania z rozliczenia w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko i ulgi prorodzinnej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 grudnia 2021 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z rozliczenia w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko i ulgi prorodzinnej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 16 lutego 2022 r. (wpływ 16 lutego 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawczyni jest matką jednego niepełnosprawnego pełnoletniego dziecka urodzonego w 1995 r., otrzymującego zarówno zasiłek pielęgnacyjny (od 1 września 2016 r. - na stałe), jak i rentę socjalną (od 1 marca 2018 r. - na stałe). Ponadto syn Wnioskodawczyni posiada orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu umiarkowanym, ze względu na chorobę narządu wzroku. Niepełnosprawność powstała przed ukończeniem 18 roku życia. W lipcu 2020 r. niepełnosprawny syn Wnioskodawczyni ukończył studia magisterskie, natomiast w grudniu 2020 r. podjął pracę na podstawie umowy o pracę. W grudniu 2020 r. syn Wnioskodawczyni uzyskał przychód z tytułu umowy o pracę w wysokości około 2 800 zł brutto, w kolejnych miesiącach (począwszy od stycznia 2021 r.) syn osiąga przychód z tytułu ww. umowy o pracę w wysokości około 3 650 zł brutto miesięcznie. Ponadto syn Wnioskodawczyni otrzymuje wspomnianą wyżej rentę socjalną w wysokości 1 250 zł brutto. Niepełnosprawny syn Wnioskodawczyni od urodzenia, nieprzerwanie, zamieszkuje razem z Wnioskodawczynią, która wspomaga go w codziennych czynnościach związanych z prowadzeniem gospodarstwa domowego. Wnioskodawczyni jest rozwiedziona od 14 maja 2009 r. i zamieszkuje z synem samodzielnie. Od momentu rozwodu ojciec dziecka nie uczestniczył i nie uczestniczy nadal w codziennym wychowaniu syna. Syn Wnioskodawczyni nigdy, chociażby okresowo, nie mieszkał z ojcem. Całość obowiązków z codziennym wychowaniem, rozwojem emocjonalnym, zapewnieniem opieki oraz zapewnieniem utrzymania synowi spoczywała przez cały ten okres na Wnioskodawczyni. Wnioskodawczyni samodzielnie podejmuje starania na rzecz kształtowania osobowości dziecka, w tym rozwijanie jego samodzielności. Wnioskodawczyni nie posiada i nigdy nie posiadała orzeczonego sądownie obowiązku alimentacyjnego wobec syna. Niemniej jednak, wynikający z ustawy obowiązek alimentacyjny - rozumiany jako dostarczanie środków utrzymania (mieszkanie, pożywienie) oraz środków wychowania - w stosunku do niepełnosprawnego syna jest dla Wnioskodawczyni dobrowolny i oczywisty. Wnioskodawczyni przewiduje, że w 2021 r. osiągnie dochód (pomniejszony o kwotę składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - tj. dochód po odliczeniu składek na ubezpieczenie społeczne) w wysokości około 100 000 zł. Zarówno do Wnioskodawczyni, jak i Jej syna nie mają zastosowania przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym oraz ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych. Syn Wnioskodawczyni nie został umieszczony w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych, jak i nie wstąpił w związek małżeński.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right