Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 11 stycznia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1-1.4012.266.2018.14.S.IG
prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z działalnością wodnokanalizacyjną oraz sposobu dokonania tego odliczenia
Interpretacja indywidualna
W wykonaniu wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z 10 października 2018 r. sygn. akt I SA/Bd 621/18, stwierdzam że Państwa stanowisko jest w części nieprawidłowe i w części prawidłowe.
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i 2 i prawidłowe z zakresie pytania nr 3.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 kwietnia 2018 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 kwietnia 2018 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z działalnością wodnokanalizacyjną oraz sposobu dokonania tego odliczenia.
Dotychczasowy przebieg postępowania
15 czerwca 2018 r. Organ wydał interpretację indywidualną nr 0115-KDIT1-1.4012.266.2018.1.MN, w której Państwa stanowisko w zakresie pytań nr 1-3 uznał za nieprawidłowe.
Na ww. interpretację indywidualną wnieśli Państwo skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy (wpływ 24 lipca 2018 r.).
10 października 2018 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w (…) wydał wyrok, sygn. I SA/Bd 621/18, w którym uchylił interpretację indywidualną z 15 czerwca 2018 r. nr 0115-KDIT1-1.4012.266.2018.1.MN.
WSA wskazał, że Gmina przy pomocy B. działającego w formie gminnego zakładu budżetowego, wykorzystuje infrastrukturę wodnokanalizacyjną do odpłatnego świadczenia usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Z tego tytułu uzyskuje przychody z odpłatnej sprzedaży usług na rzecz podmiotów trzecich, tj. mieszkańców Gminy oraz osób prowadzących działalność gospodarczą, na podstawie umów cywilnoprawnych. Woda jest dostarczana także do budynku urzędu Gminy oraz jednostek budżetowych Gminy, a zatem w ramach potrzeb własnych Gminy. Analiza przedstawionego stanu faktycznego, w kontekście obowiązujących przepisów prawa podatkowego, prowadzi do stwierdzenia, że skoro Gmina wykorzystuje infrastrukturę wodnokanalizacyjną zarówno w celu dostarczania wody na rzecz odbiorców zewnętrznych, jak i własnych jednostek organizacyjnych, to od dnia 1 stycznia 2016 r. wydatki związane z realizacją inwestycji i wydatków bieżących - wbrew stanowisku Gminy - nie będą dotyczyły wyłącznie działalności gospodarczej (opodatkowanej), ale również innej działalności, tj. wykonywanej poza zakresem podatku od towarów i usług. Działalność Gminy, jako jednego podatnika, obejmuje bowiem również inne zadania, niebędące działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem niepodlegające opodatkowaniu tym podatkiem. Trzeba przy tym zauważyć, że o kwalifikacji wydatków na infrastrukturę wodnokanalizacyjną (czy związane są z działalnością gospodarczą Gminy, czy z inną jej działalnością), nie przesądza wewnętrzny charakter rozliczeń między Gminą a jej jednostkami z tytułu dostarczania wody i odbioru ścieków. Kwalifikacja tych wydatków zależy bowiem od tego, jakiej działalności prowadzonej przez Gminę służy infrastruktura. W związku z powyższym, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości, ale na zasadach określonych w art. 86 ust. 2a u.p.t.u. W konsekwencji, zasadnie organ uznał odpowiadając na pytanie 1, że Gmina w związku z realizacją infrastruktury wodnokanalizacyjnej nie będzie mogła odliczyć podatku naliczonego w pełnej wysokości.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right