Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 4 października 2021 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.673.2021.1.MGR
koszty uzyskania przychodów związanych z zakupem zegarka
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 13 lipca 2021 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 13 lipca 2021 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów związanych z zakupem zegarka – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 lipca 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów związanych z zakupem zegarka.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług prawnych w ramach indywidualnej kancelarii radcy prawnego. Działalność gospodarcza kancelarii radcy prawnego w przeważającej części polega na sporządzaniu opinii prawnych, porad prawnych, objaśnień do przepisów prawa, poglądów doktryny lub orzecznictwa, sporządzaniu pism procesowych, spotkaniach z klientami, reprezentowaniu klientów na spotkaniach, zastępowaniu klientów przed sądami lub pełnieniu dyżuru w siedzibie klienta przez ustalony czas. Działalność gospodarcza oparta jest o samodzielną pracę radcy prawnego, który nie zatrudnia pracowników, ani nie korzysta z pomocy osób trzecich w celu realizacji zadań na rzecz klientów. Podstawowym zasobem zużywanym przez radcę prawnego w jego pracy jest poświęcany przez czas niego na realizację poszczególnych czynności. Podstawą rentowności działalności gospodarczej jest więc odpowiednie zarządzenie nakładem niezbędnej pracy na dane zadanie, a tym samym nakładem czasu, jaki należy poświęcić na dane zadanie, gdyż przedsiębiorca wszelkie czynności wykonuje osobiście. Jedną z funkcjonujących na rynku metod rozliczania kancelarii prawnych z klientami jest rozliczenie godzinowe na podstawie zestawienia czasu pracy poświęconego na wykonanie czynności lub indywidualna wycena usługi, której podstawę stanowi przede wszystkim przeciętny czas, jaki należy poświęcić na realizację danej usługi, w tym np.: długość spotkań z klientem, czas rozprawy, czas dojazdu na rozprawy, sporządzenie pisma procesowego, opinii prawnej o określonej tematyce i stopniu skomplikowania. Mierzenie czasu poświęconego na wykonanie danego zadania powinno być prowadzone codziennie w dniach i godzinach pracy, stale i na bieżąco, w związku z czym Wnioskodawca zamierza prowadzić codzienny rejestr czynności wskazujący każde kolejne wykonywane zadanie, by znać rzeczywisty, tj. bardziej dokładny niż z dokładnością do 10-15 minut, a nie jedynie przybliżony, czas pracy poświęcony na pracę nad konkretnym zadaniem lub konkretną czynność, co jest szczególnie trudne przy czynnościach, które co do zasady liczone są w minutach niż godzinach, np. spotkanie lub rozmowa telefoniczna z klientem, czy sporządzenie wiadomości e-mail. Z ww. względu, istotnym narzędziem pracy Wnioskodawcy jest posiadanie zegarka z funkcją stopera, alarmu, odbierania rozmów, wiadomości sms oraz e-mail, przede wszystkim jednak za pomocą którego możliwe jest dokładne odmierzanie czasu poświęcanego na poszczególne zadania i konkretne czynności, z możliwością natychmiastowego wstrzymania pomiaru w sytuacji, gdy np. w czasie pracy nad zadaniem dla jednego klienta sporządzane jest pismo, telefon od klienta lub z sądu przerywa wykonywanie aktualnego zadania. Wnioskodawca musi odmierzać czas urządzeniem gotowym do natychmiastowego użycia w opisywanym celu („podręcznym”), które musi mieć stale przy sobie i które pozwala natychmiastowo dokonywać pomiaru, wstrzymywać go, kontynuować i podsumowywać czas konkretnego zadania, przy czym posiadanie takich funkcji w telefonie nie rozwiązuje wyżej opisanej kwestii mierzenia czasu, zwłaszcza w przypadku rozmów telefonicznych, gdyż często aparat telefoniczny wykorzystywany jest np. jako kalkulator do obliczeń w przypadku spraw, w których konieczne jest wykonywanie obliczeń w celu ustalenia np. wysokości roszczenia. Wnioskodawca nie posiada zegarka, zaś posiadany aparat telefoniczny nie spełnia koniecznych w wyżej opisanym zakresie funkcji, stąd na potrzeby codziennej pracy i monitorowania czasu poświęcanego na wykonywanie konkretnych zadań, Wnioskodawca potrzebuje zegarka z ww. funkcjonalnościami i zamierza nabyć tego rodzaju zegarek, który jednak za sprawą tych funkcji jest istotnie droższy od klasycznego zegarka, który nie posiada funkcji alarmu, odbierania połączeń telefonicznych, wiadomości sms lub e-mail. Wnioskodawca zamierza nabyć zegarek typu „smartwatch”, którego aktualne ceny na rynku kształtują się obecnie na poziomie od ok. 100,00 zł dla najbardziej podstawowych modeli, których cena wzrasta w zależności od modelu, posiadanych funkcji i producenta, przy czym, w ocenie Wnioskodawcy, kryterium wyboru w przypadku zbliżonych modeli średniej lub lepszej jakości stanowić może i powinien, jako najbardziej racjonalny, długi czas pracy baterii między ładowaniami zegarka. Wnioskodawca zamierza używać przedmiotowego zegarka jedynie w dniach i godzinach, w których prowadzi działalność gospodarczą, gdyż tylko wtedy potrzebuje mieć przy sobie bezustannie urządzenie do dokładnego odmierzania czasu poświęcanego poszczególnym zadaniom, jak również tylko wtedy istnieje zwiększona potrzeba kontrolowania zasadności odbierania połączeń przychodzących lub czasu w jakim należy udzielić odpowiedzi na odebraną wiadomość sms lube-mail, jak również korzystania z alarmu w celu zakończenia pracy nad danym zadaniem w celu dotarcia na rozprawę lub spotkanie z klientem o umówionej godzinie, we wskazanym miejscu, w danym dniu albo w celu zakończenia pracy w danym dniu w związku z zakończeniem pełnienia dyżuru w siedzibie klienta w tym dniu.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right