Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 24 września 2021 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.559.2021.2.OS

Częściowe odliczenia kwoty podatku VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 15 lipca 2021 r. (data wpływu 21 lipca 2021 r.) uzupełnionym pismem z 16 września 2021 r. (data wpływu 17 września 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupem samochodu-wywrotki z HDS – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

21 lipca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupem samochodu-wywrotki z HDS.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z 16 września 2021 r w zakresie doprecyzowania opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

(ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Gmina (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina prowadzi działalność mieszaną tzn. opodatkowaną, zwolnioną i niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Z dniem 1 stycznia 2017 roku Gmina dokonała centralizacji rozliczeń podatku VAT wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi. Gmina zamierza przystąpić do zakupu samochodu wywrotki z HDS i osprzętem. Zakup ten związany będzie z działalnością mieszaną Gminy, tzn. z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT i niepodlegającą opodatkowaniu. Zakupiony samochód będzie wykorzystywany do przewozu materiałów do: naprawy i budowy sieci kanalizacyjnych, wodociągowych, renowacji rowów ściekowych, rowów rozsączających na stacjach uzdatniania wody oraz rowów odwadniających obiekty związane z gospodarką wodociągowo-kanalizacyjną oraz do zapobiegania i usuwania skutków klęsk żywiołowych. Gmina jest właścicielem infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej na terenie gminy oraz hydroforni i oczyszczalni ścieków. Zakupiony samochód wywrotka wyposażony w podnośnik HDS będzie wykorzystywany do przewozu materiałów budowlanych niezbędnych podczas budowy sieci kanalizacji sanitarnej, wodociągowej oraz zapewni sprawną i szybką reakcję podczas wystąpienia awarii. Gmina zamierza zakupić przedmiotowy pojazd po ogłoszeniu i rozstrzygnięciu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. W związku z zakupem przedmiotowego auta Gmina poniesie wydatek na zakup środka trwałego oraz wydatki związane z utrzymaniem i eksploatacją ww. środka trwałego, w tym koszty serwisowania, naprawy, części zamiennych i paliwa. Wydatki te będą dokumentowane na podstawie faktur VAT wystawionych na Gminę. Samochód oraz materiały i usługi wykorzystywane będą do działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT oraz działalności niepodlegającej opodatkowaniu. Jednostka samorządu terytorialnego wykonuje czynności na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych, w związku z czym zaliczane są one do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W zakresie prowadzonej przez Gminę gospodarki wodno-kanalizacyjnej, głównym celem jest wykonywanie usług na rzecz mieszkańców i podmiotów gospodarczych, za które Gmina wystawia faktury sprzedaży, a należny podatek VAT odprowadza do Urzędu Skarbowego. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji wystawiane będą na Gminę. Wszystkie zasoby komunalne Gminy są wyłącznym majątkiem Gminy. Gmina nie zamierza wyodrębnić żadnych jednostek bądź zakładów, którym powierzy majątek i zarządzanie nim. Obroty z zasobów komunalnych Gminy są i będą ewidencjonowane na urządzeniach księgowych w urzędzie gminy i stanowią jej wyłączny obrót. Centralizacja rozliczeń podatku VAT w Gminie zgodnie z ustawą wprowadzona została z dniem 1 stycznia 2017 roku. Gmina ma możliwość przyporządkowania wydatków związanych z zakupem samochodu-wywrotki do działalności opodatkowanej i nieopodatkowanej na podstawie prewspółczynnika. Wszystkie inwestycje i nakłady na majątek komunalny prowadzone są wyłącznie przez Gminę, a nie podległe Gminie jednostki (szkoła podstawowa, gminny ośrodek pomocy społecznej).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00