Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 27 sierpnia 2021 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.476.2021.1.MP

Uznanie czynności zbycia Lokalu za transakcję pomocniczą z rozumieniu art. 90 ust. 6 ustawy, obowiązku stosowania proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy w celu odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z funkcjonowaniem biura.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 1 lipca 2021 r. (data wpływu 1 lipca 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • uznania czynności zbycia Lokalu za transakcję pomocniczą z rozumieniu art. 90 ust. 6 ustawy i tym samym nieuwzględniania jej w proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy,
  • braku obowiązku stosowania proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy w celu odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z funkcjonowaniem biura

jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

1 lipca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czynności zbycia Lokalu za transakcję pomocniczą z rozumieniu art. 90 ust. 6 ustawy i tym samym, nieuwzględniania jej w proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy oraz braku obowiązku stosowania proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy w celu odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z funkcjonowaniem biura.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca oraz wszyscy jego wspólnicy są rezydentami dla celów podatkowych na terenie Polski. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT i prowadzi zasadniczą działalność gospodarczą w zakresie działalności usługowej związanej z administracyjną obsługą biura. Jednocześnie jako pozostałe w PKD ujawniono potencjalne przedmioty działalności w postaci: kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek; wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi; działalność związaną z obsługą rynku nieruchomości wykonywaną na zlecenie; działalność rozrywkową i rekreacyjną. Na przestrzeni funkcjonowania spółki w przeważającej mierze przychód uzyskiwany jest przez Wnioskodawcę z tytułu obsługi administracyjnej biura tzw. back office. Niemniej Wnioskodawca dokonał jednorazowego zakupu i sprzedaży nieruchomości, którą był lokal mieszkalny wyodrębniony z budynku wielolokalowego znajdujący się w Polsce (dalej jako Lokal). Nabycie lokalu nastąpiło od spółki X z organiczną odpowiedzialnością w W. w sierpniu 2020 roku bez możliwości naliczenia i odliczenia podatku VAT, natomiast sprzedaż nastąpiła do osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej w kwietniu 2021 r. i Wnioskodawca również korzystał ze zwolnienia od podatku VAT przy sprzedaży nieruchomości. Z tytułu sprzedaży Wnioskodawca uzyskał dochód. Przed sprzedażą Wnioskodawca dokonał prac remontowych. Na prace remontowe i materiały wystawiane były faktury VAT, którego to podatku VAT jednak Wnioskodawca ostatecznie nie odliczał z uwagi na sprzedaż Lokalu ze zwolnieniem. W trakcie trwania remontu Wnioskodawca ponosił również zwykłe koszty utrzymania biura i funkcjonowania przedsiębiorstwa jak koszty księgowości, mediów, leasingu samochodu, paliwa, najmu lokalu czy wyposażenia biura. Koszty te ponoszone były naturalnie zarówno przed i jak i po transakcji albowiem Wnioskodawca w sposób ciągły prowadził działalność w zakresie administracyjnej obsługi biura. Koszty te nie wzrosły w związku z dokonaną transakcją ani nie zmieniły swojego charakteru.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00