Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 22 czerwca 2021 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.235.2021.1.KS
zwolnienie od podatku świadczonych usług
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 kwietnia 2021 r. (data wpływu 22 kwietnia 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 22 kwietnia 2021 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Wnioskodawczymi ukończyła studia magisterskie na kierunku filologia polska - specjalność: nauczycielska i logopedyczna oraz posiada uprawnienia zawodowe do wykonywania zawodu logopedy w placówkach logopedycznych funkcjonujących w resorcie zdrowia i w placówkach oświatowych. Ponadto Wnioskodawczyni ukończyła studia podyplomowe w zakresie neurologopedii oraz podyplomowe studia kwalifikacyjne w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju małego dziecka. Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, w której zatrudnia logopedów i psychologów na umowę o pracę lub na umowy cywilnoprawne celem świadczenia kompleksowych usług terapeutycznych, w tym logopedycznych i psychologicznych w przedszkolach i żłobkach dla dzieci przebywających w tych placówkach np. posiadających orzeczenie o kształceniu specjalnym lub skierowanych do zajęć w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju, jak również celem świadczenia usług terapeutycznych, w tym logopedycznych dla innych podmiotów, w tym fundacji i stowarzyszeń, jak również dla osób fizycznych. Osoby zatrudniane przez Wnioskodawczynię posiadają ukończone studia magisterskie lub licencjackie na kierunku studiów i specjalności: logopedia z audiologią, dające przygotowanie do diagnozowania i prowadzenia terapii zaburzeń mowy i słuchu oraz do kształtowania i korygowania emisji głosu i techniki mówienia. Wnioskodawczyni świadczy usługi logopedyczne dla osób z zaburzeniami neurologicznymi osobiście, jak również zapewnia świadczenie zajęć terapeutycznych, w tym logopedycznych przez zatrudniane przez siebie osoby, które ukończyły studia o kierunku i specjalności: logopedia z audiologią. Wnioskodawczyni świadczy usługi na rzecz osób fizycznych, na rzecz przedszkoli i żłobków dla dzieci przebywających w tych placówkach oraz posiadających orzeczenie o kształceniu specjalnym lub skierowanych do zajęć w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju, jak również na rzecz innych podmiotów, jak fundacje czy stowarzyszenia, np. (…). Z tytułu świadczenia usług terapeutycznych, w tym logopedycznych Wnioskodawczyni wystawia faktury bezpośrednio na podmioty prowadzące daną placówkę np. żłobek, przedszkole lub na stowarzyszenie, fundację, osoby fizyczne. Wnioskodawczyni na chwilę obecną nie jest zarejestrowana jako podmiot leczniczy. Usługi świadczone przez Wnioskodawczynię można podzielić na diagnozę, terapię indywidualną, terapię grupową (zajęcia grupowe np. z elementami logorytmiki). Podczas diagnozy, logopeda sprawdza rozwój mowy dziecka oraz ocenia poziom rozumienia mowy, ustala, czy dziecko prawidłowo stosuje reguły gramatyczne i buduje logiczne zdania, sprawdza w jaki sposób dziecko wymawia poszczególne głoski, ocenia płynność mowy, obserwuje sprawność narządów artykulacyjnych oraz ich budowę anatomiczną, funkcjonowanie narządów mowy i sposób oddychania. Logopeda dokonuje m.in. badań przesiewowych - sprawdza indywidualnie, czy mowa dziecka jest zgodna z normą rozwoju, czy nie, podobnie jak np. logopeda na pierwszym spotkaniu w placówce leczniczej, gdy robi wywiad i ocenia mowę lub sposób komunikacji dziecka. Dziecko z trudnościami w rozwoju jest zgłaszane do poradni psychologiczno-pedagogicznej, w której uzyskuje orzeczenie o kształceniu specjalnym, a często również opinię o potrzebie korzystania z zajęć w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju. W ramach takich zajęć terapeutycznych świadczona jest pomoc dla dzieci np. z zaburzeniami z zakresu całościowych zaburzeń rozwojowych (np. autyzm, Zespół Aspergera), z wadami genetycznymi, z mózgowym porażeniem dziecięcym czy FAS (alkoholowy zespół płodowy), z upośledzeniem umysłowym, afazją. Takie dzieci wymagają często intensywnej terapii z logopedą, aby w ogóle nawiązać jakikolwiek kontakt z otaczającym je światem. Niektóre dzieci w ogóle nie mówią i dopiero logopeda poprzez odpowiednie zabawy i ćwiczenia uczy je, jak nawiązać kontakt wzrokowy, rozumieć mowę ludzką i sposoby komunikacji. W przypadku dzieci niemówiących lub mówiących bardzo mało lub prezentujących trudne np. agresywne zachowania, logopeda zapewnia wdrażanie komunikacji w zakresie AAC (alternatywnych metod komunikacji), wykorzystując tzw. obrazki do komunikacji np. PECS. Logopeda uczy na swoich zajęciach, aby mowa była wypowiadana z sensem, w odpowiednim kontekście sytuacyjnym. Praca takich dzieci z logopedą jest procesem długotrwałym i wielopłaszczyznowym. Logopeda w trakcie terapii posługuje się różnymi metodami, np. jedna z nich mówi, że jeśli dziecko przez zabawę i ćwiczenia nauczy się czytać, to będzie lepiej mówić. Stąd np. grupowe zajęcia terapeutyczne u małych dzieci z nauki czytania mogą służyć profilaktyce zdrowia w zakresie prawidłowego przebiegu rozwoju mowy. Terapeutyczne zajęcia grupowe wspierają terapię indywidualną.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right