Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 2 czerwca 2021 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.182.2021.2.AB

Opodatkowanie sprzedaży działki niezabudowanej nr 1.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2021 r. (data wpływu 8 marca 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 maja 2021 r. (data wpływu 19 maja 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działki niezabudowanej nr 1, która posiada linie rozgraniczające – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działki niezabudowanej nr 1, która posiada linie rozgraniczające.

Ww. wniosek został uzupełnionym pismem z 19 maja 2021 r. (data wpływu 19 maja 2021 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 12 maja 2021 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.182.2021.1.AB.

We wniosku przedstawiono następujące zaistniały stan faktyczny:

Spółka w likwidacji (dalej jako: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest polskim podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą, której przeważającą działalnością było wytwarzanie energii elektrycznej. Spółka jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W dniu 17 października 2002 r. Spółka nabyła działkę gruntu objętą księgą wieczystą prowadzoną w Wydziale Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego. Sklasyfikowana była ona jako nieruchomość niezabudowana obejmująca grunty orne, łąki trwałe i nieużytki, położona w obrębie ewidencyjnym (…), składającej się z działki gruntu o numerze geodezyjnym 1 i powierzchni użytkowej 3,90 ha (dalej jako: „Działka”, „Grunt”), stając się jej właścicielem. Działka została nabyta w celach inwestycyjnych - lokalizacji farmy wiatrowej. Zatem Grunt został nabyty w celu wykorzystania go do działalności opodatkowanej tj. wytwarzania i dostawy energii elektrycznej. W okresie od momentu nabycia (w 2002 r.) do 12 czerwca 2015 r. .(tj. momentu oddania w dzierżawę) Działka niezabudowana nr 1 była przeznaczona docelowo na realizację na niej inwestycji w postaci farmy wiatrowej. W tym czasie podejmowano szereg czynności, które miały doprowadzić do realizacji zakładanej inwestycji na Gruncie. Wskazać należy, że inwestycja w postaci farmy wiatrowej jest inwestycją długoterminową, a sam proces budowy poprzedza kilkuletni proces przygotowań (co również miało miejsce w omawianym stanie faktycznym). Spółka dążąc do realizacji inwestycji na Gruncie ponosiła m.in. koszty związane z badaniami oraz raportami odnośnie warunków wiatrowych, koszty notarialne i doradcze, koszty finansowania. Ponadto, Wnioskodawca uzyskał również zgodę na warunki przyłączenia do sieci energetycznej. W tym okresie Działka nie była wykorzystywana do działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług. Działka była wykorzystywana wyłącznie do wykonywania działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług w okresie od 12 czerwca 2015 r. do momentu sprzedaży (zatem w okresie oddania Gruntu w dzierżawę). Jak już wcześniej wskazano zakup Gruntu przez Wnioskodawcę został dokonany z myślą o wykorzystaniu go do czynności opodatkowanych tj. dostawie energii elektrycznej. Natomiast warunki gospodarcze i ekonomiczne spowodowały, że po okresie ok. 12 lat Działka nr 1 została oddana w całości w dzierżawę, jako iż planowa inwestycja nie została finalnie zrealizowana. Od 12 czerwca 2015 r. do momentu sprzedaży cała Działka nr 1 była natomiast przedmiotem umowy dzierżawy. Usługa dzierżawy korzystała ze zwolnienia na podstawie § 3 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień, zgodnie z którym zwalnia się od podatku dzierżawę gruntów przeznaczonych na cele rolnicze. Wnioskodawca podkreśla jednocześnie, że nabycie przedmiotowej Działki przez Wnioskodawcę nie zostało dokonane w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (transakcja nabycia Działki przez Wnioskodawcę nie była opodatkowana podatkiem od towarów i usług). Z przyczyn ekonomicznych oraz strategicznych Spółka zaniechała realizacji planowanej inwestycji i podjęła decyzję o sprzedaży Działki, co w istocie nastąpiło 15 lipca 2020 r. na mocy aktu notarialnego repertorium nr 1. Zbycie Działki zostało przez Spółkę opodatkowane podatkiem VAT zgodnie z art. 1 ust. 1 i art. 146aa pkt 1 ustawy o VAT stawką podstawową w wysokości 23%. Zgodnie z przywołanymi aktami notarialnymi Działka ma powierzchnię 3,90 ha.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00