Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 17 maja 2021 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.268.2021.1.ŁS

Obowiązek informacyjny – kolektory słoneczne dla mieszkańców Gminy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a pkt 1, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2021 r. (data wpływu 12 marca 2021 r.), uzupełnionym w dniu 12 maja 2021 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku informacyjnego ­ jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 12 maja 2021 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku informacyjnego.

We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni (Gmina) realizowała projekt pn. „(…)”. Projekt był współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa A na lata 2007-2013, Osi Priorytetowej VI Środowisko i czysta energia, Działania 6.2 - Energia przyjazna środowisku. Celem głównym projektu była ochrona i poprawa stanu środowiska naturalnego poprzez zastosowanie infrastruktury wykorzystującej odnawialne źródła energii. Do udziału w projekcie mógł zgłosić się każdy mieszkaniec Wnioskodawczyni spełniający warunki określone w regulaminie o dofinansowanie. Ostatecznie, przedmiotem projektu była dostawa wraz z montażem na terenie Wnioskodawczyni (…) zestawów solarnych. W skład zestawu solarnego wchodził: kolektor słoneczny płaski, zasobnik solarny oraz osprzęt instalacyjny. (…) zestawów zamontowanych zostanie na budynkach mieszkalnych lub na konstrukcji wolnostojącej na gruncie w obrębie nieruchomości będącej własnością mieszkańca. Płyty kolektorów słonecznych są zlokalizowane na połaci dachowej, na ścianie lub gruncie. Jeden zestaw solarny zainstalowany został na budynku użyteczności publicznej przekazanym w trwały zarząd dla X w X. Właścicielem zestawu solarnego zamontowanego na obiekcie użyteczności publicznej jest Wnioskodawczyni. Źródłem finansowania inwestycji były środki pochodzące z: RPO Województwa A na lata 2007-2013 (nie więcej niż 85% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu) oraz wkładu własnego Wnioskodawczyni (nie mniej niż 15% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych, w tym wkład wnoszony przez mieszkańców - 14 p. p.). Podatek VAT stanowił wydatek niekwalifikowany. Wnioskodawczyni zapewniała wkład własny oraz pokrycie ze środków własnych wszelkich wydatków niekwalifikowalnych projektu. Zgodnie z ww. umową zadaniem Wnioskodawczyni było zabezpieczenie realizacji celu projektu oraz prowadzenie spraw formalnych związanych z umową o dofinansowanie, tj.: zgodne z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych wyłonienie wykonawcy dostawy i montażu zestawów solarnych, ustalenie harmonogramu realizacji prac dokumentacyjnych i montażowych, sprawowanie bieżącego nadzoru nad przebiegiem prac, przeprowadzenie odbiorów końcowych oraz rozliczenie finansowe projektu. Wszystkie faktury dotyczące projektu pn. „(…)” były wystawione na Wnioskodawczynię i przez Nią płacone. Realizacja inwestycji wynikała z zadań nałożonych na Wnioskodawczynię, co szczegółowo określone zostało w art. 6 i 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Wnioskodawczyni jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. W celu ustalenia wzajemnych zobowiązań organizacyjnych i finansowych związanych z dostawą, montażem i eksploatacją zestawów solarnych Wnioskodawczyni zawarła z mieszkańcami stosowne umowy. Zgodnie z zapisami tych umów mieszkańcy wyrazili chęć uczestnictwa w projekcie i dobrowolnie zobowiązali się do partycypacji w kosztach jego realizacji, w wysokości co najmniej 14% kosztu kwalifikowanego, tj. kosztu realizacji projektu objętego refundacją ze środków Unii Europejskiej, powiększonego o naliczony podatek VAT, przypadającego na budynek prywatny. Wysokość udziału finansowego mieszkańca uzależniona była od zastosowanego układu instalacyjnego (pojemności zasobnika i ilości kolektorów). W związku z powyższym, każdy z mieszkańców dokonał wpłaty zaliczki na poczet dostawy i montażu zestawu solarnego w wysokości 1620 złotych brutto, tj. z uwzględnieniem podatku VAT. Dodatkowo, po dokonaniu montażu instalacji solarnej mieszkaniec otrzymał ostateczne rozliczenie kosztów montażu instalacji solarnej. Z rozliczenia tego wynikał ostateczny koszt realizacji projektu dla mieszkańca w przeliczeniu na 1 instalację - był taki sam dla każdego rodzaju zamontowanego zestawu solarnego. Mieszkaniec, w celu realizacji ww. inwestycji, nieodpłatnie użyczył Wnioskodawczyni i udostępnił osobom przez Nią wskazanym nieruchomość zabudowaną (część dachu, ściany lub część gruntu w przypadku kolektorów wolno stojących oraz część wewnętrzną budynku) o powierzchni niezbędnej do zainstalowania zestawu solarnego i jego prawidłowego funkcjonowania z przeznaczeniem na przeprowadzenie wizji lokalnej i opracowanie specyfikacji, dokonanie niezbędnych czynności związanych z dostawą i montażem urządzeń oraz na przeglądy gwarancyjne i serwis realizowany przez okres trwania umowy. Dodatkowo mieszkaniec oświadczył, że jest świadomy, iż efekty realizowanego projektu w jego budynku nie mogą być wykorzystywane w działalności gospodarczej i agroturystyce. Mieszkaniec upoważnił Wnioskodawczynię, do występowania w jego imieniu przed właściwymi organami administracyjnymi przy ubieganiu się o uzyskanie przewidzianych przepisami prawa niezbędnych opinii, decyzji, zezwoleń i innych dokumentów koniecznych dla prawidłowej realizacji projektu, dotyczących jego nieruchomości. Po zakończeniu prac montażowych, sprzęt i urządzenia wchodzące w skład zestawu solarnego, zamontowanego w budynku mieszkańca, pozostały własnością Wnioskodawczyni przez cały okres trwania umowy. Począwszy od terminu zakończenia i odbioru prac montażowych w budynku, Wnioskodawczyni użyczyła nieodpłatnie mieszkańcowi sprzęt i urządzenia wchodzące w skład zestawu solarnego, do korzystania zgodnie z jego przeznaczeniem, do zakończenia okresu trwania umowy. Zgodnie z zawartą umową z mieszkańcem, po upływie okresu trwania jej, całość zestawu solarnego zostanie przekazana nieodpłatnie na własność mieszkańca. Sposób przeniesienia prawa własności zostanie ustalony odrębnym dokumentem. Planuje się, że zasady nabywania zamontowanych zestawów solarnych po upływie 5-letniego okresu trwałości projektu, dla wszystkich mieszkańców, będą takie same i nie będą miały charakteru indywidualnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00