Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 4 maja 2021 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.96.2021.2.EC
Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2021 r. (data wpływu 25 stycznia 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 kwietnia 2021 r. (data wpływu 26 kwietnia 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 25 stycznia 2021 r. wpłynął do Organu podatkowego ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.
Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), w związku z powyższym pismem z dnia 19 kwietnia 2021 r., nr 0113-KDIPT2-2.4011.96.2021.1.EC, wezwano Wnioskodawczynię na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.
Wezwanie wysłane zostało za pośrednictwem platformy ePUAP w dniu 19 kwietnia 2021 r. (skutecznie doręczone w dniu 19 kwietnia 2021 r.), zaś w dniu 26 kwietnia 2021 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku z dnia 25 kwietnia 2021 r.
We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe:
Wnioskodawczyni wzięła udział w projektach realizowanych przez gminę, dofinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach których na domu jednorodzinnym, wolnostojącym, którego właścicielem jest Wnioskodawczyni (na podstawie aktu notarialnego Repetytorium nr ….. z dnia 22 czerwca 2015 r.) zamontowano ogniwa fotowoltaiczne oraz kolektory słoneczne. Zgodnie z założeniem projektów dofinansowanych z EFRR, właścicielem instalacji przez okres trwałości projektu jest gmina. Po 5 latach (okresie trwałości) instalacje zostaną przekazane Wnioskodawczyni. Wnioskodawczyni zobowiązana była do zapłaty za dokumentację projektową (Wnioskodawczyni dokonała wpłaty w 2016 r.) oraz zapewnienia wkładu własnego instalacji, tj. stanowiącego 15% wartości netto poszczególnych instalacji oraz całą wartość podatku VAT. Dla budynków mieszkalnych zastosowano stawkę 8% (wpłacono w dniu 16 stycznia 2019 r. oraz w dniu 13 marca 2019 r. - poniesione wydatki dotyczą zakupu i montażu ogniw fotowoltaicznych i kolektorów słonecznych). Wnioskodawczyni dokonała wpłaty wkładu własnego do projektów w 2019 r. (w dniu 16 stycznia 2019 r. oraz w dniu 13 marca 2019 r.). Instalacje spowodowały ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz zmniejszenie zużycia nośników energii. Wydatki poniesione w związku z opisanym we wniosku przedsięwzięciem nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, nie są uwzględnione przez Wnioskodawczynię w związku z korzystaniem z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej (chodzi o inne ulgi niż termomodernizacyjna). Instalacje zamontowane zostały w 2020 r. Po zakończeniu inwestycji Wnioskodawczyni wystąpiła do Urzędu Gminy o wystawienie faktur na poniesione przez Wnioskodawczynię koszty instalacji (faktura wystawiona nie przez podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatku od towarów i usług). Wnioskodawczyni jest podatnikiem opłacającym podatek według skali podatkowej (faktury wystawione w 2020 r. - faktura za kolektory słoneczne - „data dosta/usług” 30 września 2020 r.; faktura za instalację fotowoltaiczną – „data dosta/usług” – 15 czerwca 2020 r.). Wydatki poniesione na przedsięwzięcia wymienione w opisie sprawy należą do wydatków wymienionych w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych urządzeń i usług, związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Poniesione wydatki związane były z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U z 2018 r., poz. 966, z późn. zm.). Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. W związku z powyższym, Wnioskodawczyni chce uwzględnić ulgę za wykonane instalacje: kolektory słoneczne oraz instalację fotowoltaiczną za 2020 r. (bez uwzględniania kosztu poniesionego na dokumentację projektowe - wpłacone w 2016 r.) Wydatki na termomodernizację po odjęciu dotacji z obydwu projektów realizowanych przez gminę należy uwzględnić w zeznaniu podatkowym za 2020 r. Do odliczenia od podstawy obliczenia podatku należy wskazać kwoty zgodnie z wystawionymi fakturami: 4 696 zł 60 gr - instalacja fotowoltaiczna; oraz 2 806 zł 15 gr - instalacja kolektorów słonecznych.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right