Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 18 marca 2021 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.25.2021.1.MS
Przychód uzyskany przez Wnioskodawczynię z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie, tj. na cele publiczne wymienione w art. 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami, korzysta ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 17 stycznia 2021 r. (data wpływu 17 stycznia 2021 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości na rzecz gminy – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 17 stycznia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości na rzecz gminy.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
W dniu 29 czerwca 2020 r., aktem notarialnym, Wnioskodawczyni jako sprzedająca zawarła z Gminą (…) jako kupującym umowę sprzedaży prawa własności niezabudowanej nieruchomości położonej w (…), województwo (…), stanowiącej działkę Nr 1 o obszarze 1,0892 ha, dla której Sąd Rejonowy (…), Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi obecnie księgę wieczystą Nr (…) („Nieruchomość”) za cenę 1.000.000 (jeden milion) złotych („Umowa Sprzedaży”).
Zawierając Umowę Sprzedaży, Wnioskodawczyni występowała jako osoba fizyczna, a zbycie Nieruchomości nie następowało w ramach prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej, objętej wpisem do Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej pod kodem PKD 73.11.Z – „Działalność agencji reklamowych”. Wnioskodawczyni nabyła uprzednio prawo własności ww. Nieruchomości na podstawie umowy darowizny z dnia 12 stycznia 2017 r., aktem notarialnym. Zgodnie z § 3 Umowy Sprzedaży, Umowa Sprzedaży „zawarta jest w trybie ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2018 r., poz. 2204).” W związku z zawieraniem aktu notarialnego Umowy Sprzedaży okazano w szczególności (i) uchwałę Nr (…) Rady Gminy („Gmina”) z dnia 20 maja 2020 r. zezwalającą na nabycie do zasobu mienia komunalnego Nieruchomości z przeznaczeniem na budowę drogi publicznej, obiektów sportowych i publicznie dostępnych samorządowych ciągów pieszych i placów określonych w art. 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami („ugn”) (tak § 2.4 Umowy Sprzedaży) oraz (ii) pisemny protokół uzgodnień (z rokowań) pomiędzy Wnioskodawczynią, a Gminą, sporządzony w dniu 12 czerwca 2020 r., ustalający warunki sprzedaży Nieruchomości, która przeznaczona jest na cele publiczne, określone w powołanej wyżej uchwale Rady Gminy (tak § 2.6 Umowy Sprzedaży). Zgodnie z § 5 Umowy Sprzedaży, cena sprzedaży Nieruchomości w łącznej wysokości 1.000.000 (jeden milion) złotych płatna jest przez Gminę na rzecz Wnioskodawczyni w 4 ratach, tj. I rata w wysokości 300.000 zł w terminie do 29 lipca 2020 r., II rata w wysokości 250.000 zł w terminie do 31 marca 2021 r., III rata w kwocie 250.000 zł w terminie do 31 marca 2022 r. oraz IV rata w wysokości 200.000 zł w terminie do 31 marca 2023 r. Nieruchomość nie jest objęta ustaleniami żadnego obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. W dniu 23 lipca 2020 r. Gmina wszczęła postępowanie w sprawie ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego pod nazwą „Zagospodarowanie przestrzeni publicznej przewidzianej do realizacji w gminie (…)”, a zatem lokalizację celu publicznego dla terenu stanowiącego Nieruchomość. Następnie w dniu 27 sierpnia 2020 r. Wójt Gminy wydał dla Nieruchomości decyzję Nr (…) o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego pod nazwą „Zagospodarowanie przestrzeni publicznej przewidzianej dla realizacji w Gminie w obrębie (…)” dla inwestycji „przestrzeń publiczna służąca rekreacji mieszkańców oraz organizowaniu wydarzeń publicznych – budowa ciągów pieszych, stanowisk postojowych, sceny plenerowej, skatepark, plac parkour, terenów zieleni urządzonej itp.”. W treści ww. decyzji wskazano, że: „w chwili obecnej, przedmiotowa działka stanowi własność osoby fizycznej”.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right